Extreme spierspanning, niks werkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Extreme spierspanning, niks werkt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 00:26

Hey bokkertjes,

Ik hoop dat jullie heel misschien een gulden tip voor me hebben.

Mijn manueel therapeut heeft "extreme spierspanning" geconstateerd bij mij. Dit houdt voor mij in dat mijn spieren constant gespannen staan, vooral in mijn schouders maar elders is er ook spanning. Dit is iets wat al jaren speelt, ik herinner me namelijk dat ene therapeut me dit ook zei toen ik een jaar of 12 was.

De spanning is dusdanig groot dat mijn rug en nekwervels en uiteindelijk mijn si gewricht in mijn heup makkelijk blokkeren. Daarnaast uiteraard de irritatie tot flinke pijn in voornamelijk mijn schouders.

Het volgende heb in al geprobeerd:
- Ander matras. Ik heb nu 3 matrassen geprobeerd en 9 verschillende combinaties en volgorden van de diverse matrassen. Op een stevig matras lig ik het beste. Nasa matras wordt de pijn alleen maar erger.
- Wekelijks therapie, dit is meer symptoombestrijding dan therapie. Het blijft maar terug komen. Ik heb inmiddels 10 therapeuten geprobeerd. Ik reageer vrij goed op dry needling, het is ietsjes beter te handhaven maar nog steeds niet goed.
- De huisarts heeft me diclofenac voorgeschreven voor spierontspanning. Dit werkte iets maar helaas kreeg ik er erge nachtmerries van en is het geen lang termijn oplossing.
- Diverse loswerk oefeningen. Heeft matig effect, maar is ook meer symptoombestrijding dan een echte oplossing.
- Sporten, doe ik braaf, ik ben gewoon mobiel en erg sterk als gevolg van die continue spierspanning, maar ik moet oppassen. Moet spierverzuring voorkomen en niet teveel pushen. Dat euforisch waar men over spreekt bij sporten heb ik nooit gehad, hoe hard ik er ook aan werkte. Ik werd wel wat losser maar de volgende dag kreeg ik het dubbel zo hard terug en met wat geluk sloeg alles vast met als gevolg wekenlang niet kunnen sporten. Vandaag de dag doe ik het rustig aan, dat gaat wel redelijk, ware het niet dat ik 30 kilo kwijt moet en dat gebeurt ook niet met zoetsappige wandelingetjes.
- Psychische problemen zijn niet aan de orde. Stress wel maar dat betekend alleen dat het al bestaande probleem erger wordt.
-Voeding Let ik vrij goed op, ik weet niet zo goed wat bevorderlijk kan zijn voor soepele spieren, wel gebruik ik magnesium, daarnaast slik ik nog supplementen als visolie (ik eet geen vis) vit B met biotine, spirulina (energie is ook een probleempje al gaat dat nu wel beter )

Verder word ik moeilijk wakker en heb ik een paar minuten nodig voordat ik de trap af kan lopen. Na lang zitten na mijn werk (horeca) loop ik als een oud wijf door het huis vanwege stijve spieren in mijn enkels (kan dan niet goed buigen). Maar dat is mogelijk omdat ik ze vroeger een paar keer gescheurd heb. Het voelt ook wat anders.

Vooral in de ochtend als ik verkeerd heb gelegen of een verkeerd matras dan voelen mijn schouders als 1 grote klomp klei, de spieren kan ik niet afzonderlijk voelen en tis net alsof alles aan elkaar vast geplakt zit. Als ik zo wakker word dan blijft het ook zo voor de rest van de dag en soms ook langer.

Kortom, ik weet het gewoon niet meer. Ik heb er last van, ik moet constant opletten Hoe ik me beweeg en daarmee zet ik mezelf nog meer vast. De huisarts weet het niet en mijn therapeut kan niks anders doen als symptoombestrijding. Medicijnen werken niet en al het andere werkt onvoldoende.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien tips en tricks? Misschien een bepaalde voedingsstof of weet ik veel wat.. Ik baal er gewoon van dat een paar stomme spieren waar ik zelf de controle over kan uit oefenen besluiten standaard gespannen te staan en ik kan er geen ruk aan doen.

Sorry voor mijn gemiep, er zijn tuurlijk ergere dingen op deze wereld, maar niet geschoten is tijd mis.

Ontzettend bedankt voor het lezen :).

Taifoen

Re: Extreme spierspanning, niks werkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:28

Even een stipje, heb zelf ook last gehad van een te hoge spierspanning. Ga nu slapen maar antwoord je zodra ik wakker ben :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 00:30

Dank je wel en welterusten

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:37

Vervelend probleem. Ik heb in mijn schouders ook altijd hoge spierspanning. De osteopaat kan kij hierbij wel goed helpen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:41

Dat stijve lopen en zere enkels herken ik wel, heb daarvoor zooltjes van de podoloog wat heel fijn werkt. Misschien daar eens naar kijken?

Dacht aan magnesium maar dat slik je dus al.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:42

Hee! Dit klinkt bekend. Yoga helpt bij mij voor een deel. Heb je dat al eens geprobeerd? Ik doe power yoga lessen. Tevens lijkt het ook te helpen als ik op mijn ademhaling let: ipv oppervlakkig en m'n buik inhouden probeer ik dan dieper te ademen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 00:50

Ah steunzooltjes heb ik al! Maar heb thuis altijd mijn schoenen uit.

Yoga heb ik nog niet geprobeerd, wellicht een idee :).

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:57

Ik heb weleens last van spierspanning door stress, maar wat jij hebt, klinkt echt helemaal rot!

Edit: te vroeg gedrukt.
Heb je ook actief pijn? Bij mij werken bij pijn warme kersenpittenzakken of - tarwezakken (dit in de vorm van de zogenaamde 'warmtesjaal') erg goed.

Je bent al naar 10 therapeuten geweest. Heb je ook al een psychosomatisch fysiotherapeut gezien? Dit omdat je toch best met die stress kampt ...

Sporten zou ik onder begeleiding doen. Sport je op een sportschool met goede begeleiding? Dan kan men rekening houden met je problemen. Als je je optimale hartslag weet en daar rekening mee houd, kun je goed actief bewegen/afvallen zonder dat je jezelf beroerd loopt.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 01-03-16 01:09, in het totaal 5 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:59

Ja! Herkenbaar. Kijk eens naar je vitamine b12... Die had ik te kort en had ook van dit soort klachten.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:04

Ik lees even mee , heb hetzelfde maar dan in een ander gebied .

Wat voor mij heel goed heeft geholpen zijn zooltjes , aangemeten door een podoloog ... Na een week heel duidelijk verschil .

Echter als ze aan vervanging toe zijn voel je het

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:08

Osteopaat?

En als het te gek wordt zware pijnstillers, met pijn kun je zowieso niet meer ontspannen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:13

Het eerste wat in mij op kwam was magnesium, maar dat slik je dus al.

Hoe veel en welke soort slik je? Er is namelijk nogal wat verschil tussen de verschillende supplementen en er zijn ook stoffen die de werking van magnesium weer teniet kunnen doen.

Mijn ervaring met magnesium voor spierspanning is heel goed, maar ik had last van een ander soort spierspanning dan jij.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:14

Misschien slaat het nergens op maar een goeie (bijvoorbeeld hot-stone) massage ?
Of juist een spier massage...? Weet niet hoor, maar die eerste werkt bij mij ook super als ik een langere periode veel spanningen heb.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 02:17

Hier ook iemand die daar last van heeft. Inclusief de ellendige spierpijnen, trilspieren, kaakkramp enz.
Ik heb vrij veel baad bij het smeren van magnesiumolie op m'n huid. Helpt iets tegen de spierpijnen, maar niet tegen dat eeuwige gevoel van spanning.

Heb je al naar je houding tijdens werk en dergelijke gekeken. Dat is vaak de oorzaak.
(Niet voor mij, bij mij weten ze het ook nog steeds niet)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 02:37

Zoek eens op body stress release therapie. Mijn nichtje zweert erbij, die zat al jaren aan de tramadol vanwege hernia en is nu pijnvrij en zonder medicijnen door die therapie.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 04:10

Ik leg ook wel eens een kruik in mn nek herken het maar al te goed, heb adhd zorgt ook voor veel spanning bij mij in rug en schouders en nek. Als ik lichamelijk gewerkt heb, bukken tillen enzo dan word ik stijf na een paar uur , soms schuifel ik door het huis, geen idee waardoor dat komt

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:57

Bij deze mijn antwoord.
Zelf heb ik reuma, wat voor mij altijd moeilijk is geweest. Lang heb ik dit niet geaccepteerd en ging ik door met wat ik deed, wat natuurlijk te veel was. Met mijn reuma ging het slechter en ik had veel last van mijn gewrichten. Daardoor ging ik mijn gewrichten ontlasten door meer spieren te gebruiken. Vorig jaar bij controle kreeg de arts amper mijn been op getild omdat ik mijn spieren niet kon ontspannen.
Ik had dag in dag uit vreselijk spierpijn. Uiteindelijk liep ik op krukken met een peesblessure in mijn heup, die spier voel ik nu ook nog steeds.

Wat mij heeft geholpen:
- Warmte, dus een warm bad nemen, een kruik mee in bed en ik heb een elektrisch deken in mijn bed. Of een infrarood sauna, ik sport bij F4F voor een tientje per maand, dit zou je ook bijvoorbeeld alleen voor de infrarood sauna kunnen doen.
- Massage's, gelukkig heb ik een lieve moeder die mij heel vaak heeft gemasseerd. Ik geef toe dat het onder de massage niet te doen is maar de dag daarna was het altijd iets minder.
- Ook slik ik magnesium en vitamine B bij, de vitamine B door haaruitval van medicatie maar dit geeft ook meer energie en zorgt voor een goede zuurstof doorstroom naar je spieren. En magnesium voor mijn spieren.
- Sporten. Toen ik na een lange tijd mocht sporten ben ik dit rustig, onder begeleiding van mijn fysio, gaan opbouwen. Inmiddels doe ik eerst 20 minuten op de cross/loopband/fiets om op te warmen en daarna de kracht apparaten. Zo heb ik geleerd om mijn spieren aan te spannen maar ook om ze weer te ontspannen. Na afloop ga ik altijd een rondje in de infrarood sauna.

Je zegt dat je diclofenac hebt geprobeerd maar daar nachtmerrie's van krijgt. Door mijn reuma slik ik elke dag 200mg dus kan niet zeggen of dit ook goed tegen de spierpijnen heeft gewerkt. Maar kan je niet een andere pijnstiller krijgen? Hiervoor heb ik naproxen gehad bijvoorbeeld, of gewoon ibuprofen?

En je zegt dat je als het ware stijf bent 's ochtends, toch? Misschien een idee om een paar minuten onder een hete douche te stappen? Nu heb je het ook over loswerk oefeningen, misschien een keer met je fysio kijken wat voor jou de beste oefeningen zijn.

Dit zijn de dingen die er voor zorgen dat mijn spierspanning veel lager is geworden, hopelijk kan je er nog wat nuttige dingen uit halen. Succes +:)+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:10

Ik had tijdens mijn pubertijd wat lossere gewrichten dan gemiddeld waardoor m'n spieren altijd extra spanning moesten leveren. Nu ben ik er al lang overheen gegroeid maar willen mijn spieren nog wel de neiging hebben om op spanning te gaan staan.

Mij is juist geleerd dat zonder aan te spannen je ook moeilijk kan ontspannen. In vrije beweging (dus niet op sportschoolapparaten) bepaalde oefeningen waarbij de spanning kort maar hoog is (zoals bijvoorbeeld planken) zorgt ervoor dat je spieren kort VEEEEL spanning moeten leveren, waarna ze daarna ineens ook juist weer willen ontspannen.

Terwijl op het moment dat je spanning gaat vermijden (wat ik een hele poos heb gedaan) je spieren het veel moeilijker vinden om de ontspanning op te zoeken. Klinkt misschien een beetje onlogisch maar bij mij heeft het wel echt geholpen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:13

Kijk eens naar Body Stress Release. Heeft bij mij veel geholpen tegen de spierspanning :j

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:35

Hoe zijn je klachten als je vakantie hebt en niet hoeft te werken?

Heb je al eens progressieve relaxatietherapie gehad? Naar de methode van Jacobson (een verkorte versie). Ik gebruik die ook regelmatig in mijn therapieën, omdat je heel bewust wordt van je spieren en zo zelf beter kan ontspannen op momenten dat de boel vast komt te zitten.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:21

Ik heb hetzelfde probleem met een spier in mijn onderrug. Na van alles geprobeerd te hebben ga ik morgen naar een revalidatie arts, hopelijk weet hij iets.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:26

Hier ook positieve verhalen over body stress release therapie :j
Mijn moeder volgt het vanwege extreme spierspanningen die zich uiten in enorme trillingen. Ze heeft er nog maar een paar behandelingen opzitten en merkt al verbetering :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:30

Bedankt voor alle reacties! Ik zal overal even op in gaan.

@ Gaby, Psychosomatische fysiotherapeut, niet geprobeerd nee, mede omdat ik me niet echt rot voel door stress ofzo, ik ben goed in relativeren en zet dingen makkelijk van me af. Ik had het misschien anders moeten formuleren, ik zit in verschillende stressvolle situaties maar me echt gestrest voelen doe ik me niet, het is dus nooit echt een focus punt geweest maar wellicht een idee om eens te gaan proberen.

Sportschool doe ik niet, gedeeltelijk vanuit financieel aspect en gedeeltelijk omdat ik jarenlang bij de sportschool heb gezeten en het probleem niks minder wordt. Ik ken mijn eigen grenzen vrij goed en ben er inmiddels achter dat, als ik het echt serieus wil aanpakken (wat ik dus wel wil) ik een personal trainer nodig heb, helaas past dit echt niet binnen mijn budget :/.

Ik weet niet zo goed wat je met actieve pijn is?

@Vibabu, in de vit. B supplementen die ik slik zit en dosis van 4000% ADH B12, dat zou goed moeten zijn denk ik.

@LadyKim, zooltjes heb ik inderdaad ook, ik kon op een gegeven moment nog maar nauwelijks lopen (ontstoken peesplaten onder mijn voet) loop sindsdien al 3 jaar als een zonnetje op dat gebied :). Waar heb jij dan last van als ik vragen mag?

@ Persevero, wat is precies een osteopaat? ik ben al langs zo veel therapeuten geweest en allemaal hadden ze een andere naam of een combinatie van verschillende professies dat ik het spoor een beetje bijster ben.

@ LindyH, op het moment slik ik magnesiumpillen van de kruidvat, 2 per dag (dus een dubbele dosis ADH). Ik heb ook nog een pot van een soort van natuurwinkel liggen, dit zijn capsules, Magnesium 400 Citraat. Vreemde is, hier zit je met 1 pil ook aan de ADH maar op het potje staat dat je ze 3x per dag moet slikken (wat ik dus niet doe). Ik ben het gaan slikken vanwege een heupblessure. Piriformis is al jaren geirriteerd en ik kon mijn been niet meer ontspannen, net zoals mijn schouders. Dit leverde spiertrillingen op in mijn been en uitstralende pijn tot aan mijn tenen. Dat laatste heb ik nog steeds wel iets maar die spanning zoals die was is een stuk minder en de trillingen zijn ook niet meer aan de orde. Daarnaast heb ik het gevoel meer controle te hebben over mijn spieren (algemeen maar vooral in mijn benen) maar echt ontspannen voel ik me er niet door.

@ WendyLotte, helaas worden massages een beetje een te duur geintje voor mij. Maar hopen op betere tijden haha.

@ Veulen84, Magnesiumolie, nog nooit geprobeerd, ga ik eens halen! Maar bij jou klinkt het wel wat heftiger zeg :/ kaakkrampen heb ik geen last van en sinds het gebruik van magnesium ook de trilspieren niet.

@ Cissy, Amanda & Anoli, volgens mij is dat verzekerd toch? Ik ga er eens in duiken. Ik hoor mensen er vaker over.

@ Franka75, dat geschuivel ken ik inderdaad wel, al ben ik er wel na een paar seconden vanaf.

@ TanjaxBas, das wel heel heftig :/ ik ben ook zo'n rauwdauwer maar niet met zulk erg resultaat...
Warm bad behoort niet tot de opties, warme douche helpt echt minimaal. Elektrisch deken heb ik wel :) is wel erg lekker maar merk weinig effect, massages heb ik zo nu en dan van mijn therapeut maar duidelijk niet genoeg.
Infra rood sauna? Die prijs van F4F valt me reuze mee, ik ga toch eens kijken of er hier eentje in de buurt zit.

Naproxen gebruik ik al jaren voor andere zaken maar dit heeft nooit een dergelijk effect gehad, ibuprofen ook niet helaas.

De fysio ben ik recentelijk nog geweest. Buiten wat rek en strek oefeningen om (om wat meer spierruimte te creeeren) heeft het weinig effect. Wat wel prettig werkt bij mij zijn de tai chi opwarm oefeningen. Vooral draaiende bewegingen die gericht zijn op doorbloeding van gewrichten maar waarbij spieren ook op wat ongebruikelijke manieren gestrekt worden. Ik voel me daarna wel wat beter, maar om echt effect te hebben moet ik het 3 keer per dag doen en dat schiet er nog wel eens bij in.

@ _Nelleke_ Klinkt eigenlijk heel aannemelijk. Ik ben zelf wat hyperflexibel, maar niks ernstigs. Het is vooral bij mijn duimen en onderrug maar verder niet merkbaar. Wellicht dat ik hetzelfde doe om te compenseren. Bij de terugslagen met sporten heb ik voornamelijk duursport en zware krachtsport gedaan, maar telkens langdurige inspanning. Ik zal eens proberen of korte hoge spanning zoals jij uitlegt wat effect heeft, thanks!

@ Rebel_Jits Dit is wisselend, ik voel me vaak wel algemeen stijver als ik vrij heb, maar dat wijt ik meer aan stilzitten dan wat anders. Wel is de pijn minder. Ik zal eens kijken naar die therapie!

@ Nynke55, ik ben benieuwd wat de arts te zeggen heeft! Sterkte!

PS, wie zei nou dat de werking van magnesium ongedaan gemaakt kan worden door bepaalde andere stoffen? Ik zou zweren dat ik het ergens heb gelezen maar ik kan het even niet terug vinden... -O-

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:34

Kan het een vitamine B12 tekort zijn?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:37

Nee, ik slik al een vitamine B complex met biotine.
B1 7142% ADH
B2 6250% ADH
B3 312% ADH
B5 2000% ADH
B6 5000% ADH
B12 4000% ADH
Foliumzuur 200% ADH
Biotine 66% ADH