Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
123bokt123 schreef:Als ik niet naar school ga, werk ik ook niet. Scheelt dat ik niet veel hoef te werken in de week, meeste in het weekend..
Mijn moeder snap dat ik therapie er nu niet bij wil hebben, het is gewoon te druk nu..
Diploma is binnen bereik, heb 1 onvoldoende op rekenen
123bokt123 schreef:Vanaf 2 terug kamp ik met hele erge slaap problemen. Ik heb al meerdere medicijnen geprobeerd, melatonine, temazepam, diazepam, oxazepam en zolpidemtart wat altijd maar heel eventjes werkte of helemaal niet .
Omdat ik maar 4 a 3 uurtjes per nacht sliep begon ik mij erg down en depressief te voelen, dingen van vroeger kwam omhoog ( 8 jaar terug is mijn vader overleden, mijn moeder had een nieuwe vriend gevonden waar ik ook erg goed mee overweg kon. Helaas ging het niet langer meer en zijn ze in Oktober 2013 gescheiden ). Mijn moeders advies was om therapie te zoeken en dat deed ik. Het hielp alleen minimaal, ik ging erheen om het verwerkingsproces van mijn vader te vorderen met de hoop dat het slapen over ging. Maar het ging daar voornamelijk over het pesten van vroeger, maar daar was ik niet voor in therapie gegaan.
Ik had de 'therapie' in keer in de maand wat dus ook niet echt opschoot.
Citaat:In April 2015 ben ik naar jeugdpsychiatrie gegaan omdat ik erg achteruit ging. Ik was alleen maar down en kon de hele dag wel huilen. Daar is ook verklaard dat ik toch wel zwaar depressief was.
Des ondanks dat ik altijd zei het door mijn slapen en verleden kwam dat ik mij zo voelde, wou ze toch lichamelijke klachten uitsluiten, dat zal dus een bloedonderzoek betekenen.
Helaas heb ik een hele heftige angst voor naalden en lig ik er alleen al nachten wakker van dat ik zal moeten bloedprikken.
Tot de dag van vandaag heb ik nog geen bloed geprikt.
Citaat:De vakantie brak en hoopte dat ik in de zomervakantie mij beter zal voelen, leuke dingen doen en even niet aan school denken.
Het slapen ging in de vakantie nog niet beter, maar omdat ik geen wekker had niet mij wakker kon maken sliep ik gewoon door totdat ik niet meer moe was.
Citaat:Nieuw school jaar nieuwe kansen, ik ging met vol goede moed naar school maar diep van binnen wist ik ook wel dat ik nog niet mij zelf was. Na een week of 6 stortte ik weer in. Ik voelde mij zo ellendig en depressief, ik had nergens geen zin meer in, ik wou niks meer doen en ik kon de hele dag wel huilen.
Citaat:Het verzuim van school liep weer op, ik zit nu in mijn examenjaar maar ik kan het echt niet opbrengen om elke dag naar school te gaan. Ik ben er zo veel mogelijk maar het lukt amper.
Ik heb sinds Oktober ook werk erbij en ik weet niet of dat wel een handige stap was geweest. Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen en dat is fijn, maar ik vind het lichamelijk nog zwaarder om het te combineren op school.
In januari kregen wij een belletje, school inspectie. Waarom ik zo veel verzuim had.
We hadden dit duidelijk met de directeur afgesproken, die wist wat er aan de hand was, die had zo veel begrip voor ons maar omdat het nu het examenjaar is, is blijkbaar alle begrip weg.
Citaat:Mijn gedachtes zijn zelfs zo ver gekomen dat ik geen zin meer in mijn leven heb, gelukkig kan ik dan nog denken ' ik heb nog een heel leven en een hele toekomst voor mij '.
Er zijn nog meer dingen gebeurd, zoals meerdere scheidingen en verhuizingen maar wil daarmee niet te veel mee in detail treden
Citaat:Ik weet niet zo goed wat hoe ik nu verder moet, ik wil na mijn examens graag weer in therapie gaan. Nu heb ik de tijd er gewoon niet voor ivm school en werk. Ik vertel werk hier liever niet over omdat ik dan bang ben dat ik ontslag krijg.
Ik weet niet zo goed wat ik met het topic wil, ik hoop graag dat er mensen zijn die mij advies willen geven en wat hun zouden doen als ze in mijn schoenen staan..
123bokt123 schreef:Als ik niet naar school ga, werk ik ook niet. Scheelt dat ik niet veel hoef te werken in de week, meeste in het weekend..
Mijn moeder snap dat ik therapie er nu niet bij wil hebben, het is gewoon te druk nu..
tootje71 schreef:Heb je een vertrouwenspersoon waar je je verhaal kwijt kan ? En hoe is de band met je moeder ? In geval heel veel sterkte.
love_western schreef:Dit komt mij erg bekend voor. Was ook een slechte slaper. Altijd moe. Ook depressief. Niet meer naar school enzo.
Na het bloedprikken kwamen ze erachter dat ik een gigantische b12 en vitamine d te kort had. Ben begonnen met vit b12 injecties en vitamine d pillen. En ik ben een stuk opgeknapt. Heb weer de energie. En zit stukken beter in mijn vel.
Natuurlijk lost het niet direct alle problemen op. Maar het heeft wel een stuk geholpen.
Wel in de gaten houden dat de artsen de waardes serieus nemen. Want ik heb het wat gezeur gehad met 1 arts. Die vond mijn vitamine d waarde prima. Terwijl die volgens de norm veelste laag was.
tamary schreef:![]()
Bloedprikken is hoe eng ook wel de snelste en simpelste manier om meer te weten te komen over wat er fysiek mis kan zijn. Laatste keer was een tijdje terug en na eerdere auw herinneringen ook niet blij mee. Echter lieve prikjuf (was van kinderafdeling ivm drukte) en met kindernaaldje (dunne aders) helemaal niks gemerkt ervan.
Voor je laatste rotte ervaring met stappen zou ik contact opnemen met slachtofferhulp, die zijn er voor (en weer therapie om gezeur af te kappen, maar dat is bijzaak).
Je kan kennelijk wel lang genoeg slapen, maar niet tussen de tijden die passen bij je school en werk. Dag en nachtritme is dus fors verstoord, advies is dan veelal om in elk geval de gewone bedtijd aan te houden en er ook op normale tijd weer uit. Idee er achter is dat je lijf op een bepaald moment te moe is om tussen die tijden wakker te blijven, maar het is lastig vol te houden in het begin en werkt niet voor iedereen.
Goof schreef:123bokt123 schreef:Als ik niet naar school ga, werk ik ook niet. Scheelt dat ik niet veel hoef te werken in de week, meeste in het weekend..
Misschien WIL je geen therapie erbij, maar het is duidelijk dat je het zonder therapie niet redt. Eigenlijk zou je moeder je moeten motiveren wel weer te starten met therapie.
En te druk om therapie te volgen? Even stoppen met werken dan.
Als je maar 1 onvoldoende op je lijst heb doe je het kennelijk heel prima! Richt je pijlen op je diploma, dan heb je dat in ieder geval afgerond. Therapie erbij. Pas na je diploma weer gaan werken. Niet alles tegelijk willen.
Leen schreef:Ik sliep ook heel slecht, maar had verder geen aanleiding. Ik heb daarvoor slaaptraining gevolgd. Koste hier 250 euro bij een slaappsycholoog in het ziekenhuis. Je gaat eigenlijk gewoon 1x per week naar een soort groepsles waar je slaapritme geevacueerd wordt en waar je meer informatie krijgt over wat slaap net is en wat het doet.
Eerlijk gezegd geloofde ik er niets van, want hoe kon je jezelf leren slapen als ik dat al jaren niet kon. Maar ik ging van 2-5u per slaap naar 8u zonder gepieker vooraf. Goed slapen lost al veel op, je bent minder gevoelig op dingen, kan beter nadenken, ... Slapen is echt een basis van alles, persoonlijk zou ik me dus eerst focussen op goed slapen en daarna de rest. Anders blijf je daar toch in hangen omdat je gewoon heel anders denkt als je geen rust genoeg hebt gehad.
Als je wil kan ik je er wel informatie over geven in pb, met plannetjes van hoe slapen ed. De eerste week is even zwaar, maar als je al weinig slaapt valt dat op zich goed mee, je moet je er gewoon even achter kunnen zetten. Maar als je daar graag meer over wil weten wil ik dat gerust voor je uittypen.
Ianrowan2009 schreef:Oei oei oei, wat een verhaal voor meisje van (nog maar) 16 jaar. Heftig zeg!![]()
![]()
Waar ik nu over nadenk is waarom nu een baan?
haal je daar plezier uit, of vraagt het nu energie wat je eigenlijk niet meer hebt?
ik vind het lastig om hierin adviezen te geven maar als ik jou was zou ik later als het weer wat beter gaat, pas gaan nadenken over een evt. Bijbaantje.
Probeer jezelf niet vast te bijten in de gedachte dat alles wat je doet, altijd maar goed moet gaan. Fouten en tegenslagen mogen er zijn maar probeer nu vooral niet bepaalde situaties en keuzes te maken waarvan je eigenlijk al weet dat het voor nu teveel is want dan werk je een tegenslag in de hand.
Probeer uit de kleine dingen een prettig gevoel te halen. Haal bijvoorbeeld iedere week een bosje bloemen voor jezelf op de kamer, spuit dat ene luchtje waar je die leuke en goede herinneringen aan hebt op je hoofdkussen,mhaal eens een lekker stukje chocolade, misschien eens onder de zonnebank. Kortom verwen jezelf want dat heb je nodig. Richt je aandacht voorlopig alleen maar op de leuke dingen, alles dat punniken is dan ga je punniken ik verzin maar wat. en vermijd de dingen die je niet leuk vind en vermijd isolatie. Echt doen, niet denken over wat andere mensen ervan zullen vinden![]()
Zet jezelf eens voor een lange tijd in het zonnetjewant volgens mij heb jij dat heel hard nodig!
luuntje schreef:Meid het zit je niet mee.
Probeer toch bloed te laten prikken.
Geef aan dat je het eng vindt en vraag om een vlindernaald/babynaald.
Wie weet is je moeheid wel simpel op te lossen.
Net als Goof denk ik dat therapie volgen erg zinvol gaat zijn.
Moet je uiteraard wel een goede therapeut hebben.
Citaat:En daar heb je hulp bij nodig! De juiste hulp! En dat jij al eens aan de bel hebt getrokken, super. Dat is hoe je het moet doen. Aangeven dat je hulp nodig hebt is al zo moeilijk en dat heb jij al eens kunnen doen. Dat is al supergoed. Dus prima gedaan van jouw kant. Slecht gedaan van de kant van de hulpverleners dat ze je niet de juiste hulp hebben gegeven en je daarna gewoon maar een beetje hebben laten gaan. Dat je hebt aangegeven dat je depressief bent, die diagnose ook hebt, en dat je nu helemaal geen hulp meer hebt. Dat hoort niet te kunnen.
123bokt123 schreef:ElineS
Ik snap je punt.. Ik wil school helemaal niet links laten liggen, ik doe ontzettend mijn best om elke dag op school te zitten.
Ik weet wel dat ik geen uitzondering ben, maar ik baal er gewoon van dat ik mijn mentor elke keer weer moet uitleggen dat ik mij down en depressief voelde. Hij weet dat dit met mij aan de gang is en toch moet ik het elke keer wéér uitleggen.
Medische behandeling heb ik nu wel, ik ben nog steeds bij de jeugdpsychiatrie omdat ik van hun toestemming voor mijn slaapmedicijnen krijg. Ook heb ik daar 2 keer per maand een evaluatie gesprek van hoe het nou gaat met slapen en hoe het nu met mij zelf gaat.
'Dus slaap je lekker uit' vind ik een beetje rare redenering( weet niet of je het ook zo bedoelt), als ik op dat moment thuis ben slaap ik niet 'lekker' door. Ik voel mij op zo'n moment alleen nog maar meer kloten omdat ik het mij weer niet lukt.Citaat:En daar heb je hulp bij nodig! De juiste hulp! En dat jij al eens aan de bel hebt getrokken, super. Dat is hoe je het moet doen. Aangeven dat je hulp nodig hebt is al zo moeilijk en dat heb jij al eens kunnen doen. Dat is al supergoed. Dus prima gedaan van jouw kant. Slecht gedaan van de kant van de hulpverleners dat ze je niet de juiste hulp hebben gegeven en je daarna gewoon maar een beetje hebben laten gaan. Dat je hebt aangegeven dat je depressief bent, die diagnose ook hebt, en dat je nu helemaal geen hulp meer hebt. Dat hoort niet te kunnen.
En dat is ook de reden dat ik nu niet meer naar therapie wil/durf. Ik ben nu 2x naar verschillende soorten therapie geweest en ik werd daar gewoon bijna als stront behandeld. Het voelt gewoon alsof ik het niet waard ben, dat ze hun tijd beter aan andere mensen kunnen besteden. Dan is het voor mij ook gewoon klaar, ik probeer het zelf wel optelossen
123bokt123 schreef:Mijn moeder denkt ook dat ik b12 te kort heb. Mijn zus heeft dat en mijn moeder zelf ook. Maar ook al heb ik dat tekort. Dan moet ik wéér injecties waar ik ontzettend bang voor ben
Citaat:Slachtoffer hulp hebben we direct ingeschakeld, helaas heb ik daar op de dag van vandaag nog niks over gehoord.
123bokt123 schreef:(....) ik ben bang dat als ik tegen werk zeg dat ik er even mee wil stoppen, dat is zo ontslag krijg. We zitten al aardig krap en weet zeker dat ze mij er dan uit pleuren voor een gezonder iemand..
Van werk word ik vrolijk, ik spreek mensen en dat doet mij ook goed.
Leen schreef:Citaat:Ik sliep ook heel slecht, maar had verder geen aanleiding. Ik heb daarvoor slaaptraining gevolgd. Koste hier 250 euro bij een slaappsycholoog in het ziekenhuis. Je gaat eigenlijk gewoon 1x per week naar een soort groepsles waar je slaapritme geevacueerd wordt en waar je meer informatie krijgt over wat slaap net is en wat het doet.
Eerlijk gezegd geloofde ik er niets van, want hoe kon je jezelf leren slapen als ik dat al jaren niet kon. Maar ik ging van 2-5u per slaap naar 8u zonder gepieker vooraf. Goed slapen lost al veel op, je bent minder gevoelig op dingen, kan beter nadenken, ... Slapen is echt een basis van alles, persoonlijk zou ik me dus eerst focussen op goed slapen en daarna de rest. Anders blijf je daar toch in hangen omdat je gewoon heel anders denkt als je geen rust genoeg hebt gehad.
Als je wil kan ik je er wel informatie over geven in pb, met plannetjes van hoe slapen ed. De eerste week is even zwaar, maar als je al weinig slaapt valt dat op zich goed mee, je moet je er gewoon even achter kunnen zetten. Maar als je daar graag meer over wil weten wil ik dat gerust voor je uittypen.
Ik ben er eigenlijk wel erg benieuwd naar.. Als dat de oplossing zou kunnen wezen.
Citaat:Mij zelf verwennen kan ik niet, heb niet het gevoel dat ik dat verdien ivm verzuim op school.. Ik voel mij dan schuldig als ik iets doe waar ik blij van word.
Citaat:Bloedprikken gaat deze week/volgende week ook toch gebeuren.. Hoe erg ik er ook tegen op zie..
(...) Jeugdpsychiatrie heeft daar om gevraagd
Slaapcentrum hebben ze daar inderdaad ook genoemd, ik heb alleen altijd best last van heimwee gehad en ben bang dat ik daar al helemaal niet kan slapen, dus ik weet niet of het dan ook zin heeft
Therapie hoeft natuurlijk ook niet elke dag, maar omdat ik nou 2 keer gewoon een slechte ervaring heb gehad met therapie heb ik het gevoel dat ik het niet waard ben? Van de laatste psychiater heb ik gewoon niks meer gehoord, helemaal niks. Ik heb dan het gevoel dat er wel ergere dingen op de wereld zijn dan mijn problemen. ( dat zijn er natuurlijk ook, maar hopelijk snap je wat ik bedoel)
Citaat:ik ben nog steeds bij de jeugdpsychiatrie omdat ik van hun toestemming voor mijn slaapmedicijnen krijg. Ook heb ik daar 2 keer per maand een evaluatie gesprek van hoe het nou gaat met slapen en hoe het nu met mij zelf gaat.
Citaat:Ik ben nu 2x naar verschillende soorten therapie geweest en ik werd daar gewoon bijna als stront behandeld. Het voelt gewoon alsof ik het niet waard ben, dat ze hun tijd beter aan andere mensen kunnen besteden. Dan is het voor mij ook gewoon klaar, ik probeer het zelf wel optelossen
123bokt123 schreef:Bloedprikken gaat deze week/volgende week ook toch gebeuren.. Hoe erg ik er ook tegen op zie..
love_western schreef:Denk dat het voor nu ook eerst een belangrijke stap is.
Want je kunt wel allerlei therapieën gaan volgen. Maar als de oorzaak grotendeels voortkomt door een vitamine gebrek. Dan is het verstandiger om dat eerst op te lossen.
Want van vitamine b12 of d te kort. Kun je je ook verschrikkelijk depressief voelen. En zeer moe, maar slapen lukt gewoon domweg niet.
Ook zal ik als ik jou was eerst afwachten wat de uitslagen zijn. En dan eventueel druk maken over de b12 injecties. Want dat is nu nog totaal niet aan de orde.
Wel raad ik je aan om de waardes te vragen. Want er zijn artsen die zeggen dat de waardes prima zijn. Terwijl dat zo niet is. En heb je wel b12 te kort. Hou dan ook rekening mee dat ze beginnen met de juiste opstart dosis.
Ook kun je aangeven dat je bloedprikken eng vind. Mijn zusje heeft ook enorme angst. Maar in het Umcg hebben ze een speciale spray die de huid verdoofd en hierdoor vind ze het al een stuk minder eng.
En andere ziekenhuizen hebben ook vast wel een middel wat de huid verdoofd.