Bril: Wel of niet??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Bril: Wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 11:47

Hallo Bokkers!

Vandaag heb ik een oogmeting laten doen en hieruit blijkt dat een bril mij wel zou helpen. Een echte noodzaak is het echter niet dus ik zit te twijfelen of ik er wel aan wil.

Mijn probleem is dat ik veraf dingen niet goed zie. Ik moet echt dichterbij om borden te lezen. Met name elektronische borden zoals je die op stations vind kan ik pas lezen als ik echt dichtbij ben. Onhandig ja, levensbedreigend, neuh absoluut niet.

Maargoed, vandaag heb ik dus een oogmeting laten doen en daaruit blijkt dat ik aan beide kanten -0,75 heb. De vraag is nu dus of ik een bril ga nemen? De verzekering dekt niks, ik heb echt een basis basis pakket met het hoogste eigen risico. Nu heb ik natuurlijk geld gespaard voor het geval dat, dus het geld is er wel. Maarja voor hetzelfde geld breek ik binnenkort iets en dan moet ik dieper in de buidel tasten (niet dat ik ooit echt iets heb *klopt af*).
Ik rijd wel auto, maar heb nog niet meegemaakt dat mijn zicht het rijden beïnvloed. Als dit zo was, zou de twijfel er namelijk überhaupt niet zijn en had ik gelijk een bril aangeschaft.

Zijn er meer mensen die een kleine afwijking hebben in de ogen? En hebben jullie wel of niet voor een bril gekozen en waarom?

Lenzen begin ik niet aan, heb ook geen probleem met het dragen van een bril, alleen twijfel ik of het de moeite waard is om honderden euro's uit te gaan geven als het maar een klein beetje helpt.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

Groetjes,
Marjolijn

_xManadisx_

Re: Bril: Wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:49

Ik lees even mee, zit met hetzelfde alleen is bij mij links goed en rechts -0,75. Ik krijg wel steeds meer hoofdpijn, maar voor het dagelijks leven maakt het me niet zoveel uit. Ik heb vooral last in college.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:50

Ik heb -0,25 bdz en een cilinderafwijking en vind mijn bril echt een verademing. Het kijkt veel rustiger, hoef niet met mijn ogen t knijpen (deed ik onbewust) en ben minder vermoeid :)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:50

Ik had het zelfde. Maar ik heb aan een kant -0.75 en aan de andere kant -1.00. Ik heb wel een bril genomen en kan ondertussen niet meer zonder. Je raakt er snel aan gewend.
Mijn verzekering dekte ook niks. Je kan er ook voor kiezen om een goedkoper montuur te nemen en alleen op te doen als je bijvoorbeeld gaat (auto)rijden.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:51

Zeker doen! Je hebt maar 1 stel ogen. Ik nam mijn (vrij heftige) afwijking altijd beetje voor lief en deed er laconiek over. Totdat ik 4 jaar geleden ineens spontaan netvlies loslaten had, nog maar 25% kans had 'normaal' te kunnen zien en met spoed op een ok lag... Toen werd me duidelijk dat je echt geen risico moet nemen met je ogen! Dan daarbij kun je hoofdpijn etc krijgen en je geeft aan auto te rijden, dan is het wel degelijk gevaarlijk niet goed te kunnen zien.
Bij eyes en more heb je voor 100 eueo een complete bril, ik ga er nu al paar jaar heen en bevalt me zeer goed!

lucifertje

Ik zou het doen hoor, je zegt zelf dat je elektronische borden niet goed kan lezen, wat als ze op de snelweg aanstaan? Een bril hoeft geen 100den euro's te kosten, kijk eens naar de aanbiedingen en dan valt het allemaal best mee!

kwii

Ik ben begonnen met een bril toen ik op -0,5 zat. Het scheelde echt, ik kon destijds niet goed op het bord in de klas kijken.

Ik zou gewoon voor een goedkoop brilletje aanschaffen, voor in de auto. Of andere dingen waarbij het handig is dat je ver kunt zien. Dan kun je altijd later bedenken of je hem altijd op wil of niet.

butengeweun

Zelf begon ik met bril dragen met nog minder afwijking. Er ging een wereld voor mij open. Opeens niet meer op de snelweg hopen als er 4 borden naast elkaar staan dat ik goed gokte.

Mensen van afstand herkennen en dan niet omdat ik weet welke kleur haar/kleding ect ze hebben. Dus meer zien dat contouren.

Als je naar de pearl/hans anders of iets gaat heb je voor nog geen 100 euro een complete bril dan kan je altijd testen of je het wat vind.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 11:53

Phen schreef:
Ik had het zelfde. Maar ik heb aan een kant -0.75 en aan de andere kant -1.00. Ik heb wel een bril genomen en kan ondertussen niet meer zonder. Je raakt er snel aan gewend.
Mijn verzekering dekte ook niks. Je kan er ook voor kiezen om een goedkoper montuur te nemen en alleen op te doen als je bijvoorbeeld gaat (auto)rijden.

Ja het montuur is natuurlijk niet zo duur. Bij de Eye Wish in Leusden zijn die voor de halve prijs. De glazen zijn alleen superduur :P

Ben er zelf dus ergens ook bang voor om dan ineens niet meer zonder te kunnen :P

lucifertje schreef:
Ik zou het doen hoor, je zegt zelf dat je elektronische borden niet goed kan lezen, wat als ze op de snelweg aanstaan? Een bril hoeft geen 100den euro's te kosten, kijk eens naar de aanbiedingen en dan valt het allemaal best mee!

De matrix borden bedoel je? Ja zoals ik al zeg heb ik er nog geen merkbaar last van gehad in de auto, anders had ik de vraag natuurlijk helemaal niet gesteld :D

Nu ik hieraan denk borrelt er wel een andere vraag: Wat als er een ongeluk gebeurt (al dan niet mijn schuld) kan de verzekering erover vallen dat ik geen bril heb terwijl ik een afwijking heb?? Denk het wel of niet??

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:53

Ik had toen ik net een bril kreeg ook maar sterkte -1. En alleen rechts, links was goed.
Ik zag daardoor prima, maar kreeg wel snel hoofdpijn. Met bril was dat over en ik was ook ineens veel minder moe. Dus ook ik zou zeggen dat het toch wel erg fijn kan zijn!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:55

Ik heb -0,25 en -0,5 en wel een bril voor bepaalde momenten. Ik kon de colleges niet meer goed volgen en dat was voor mij dus de reden het wel te doen.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je er met autorijden geen 'last' van hebt, ik denk dat je eraan gewend bent. Ik dacht ook dat het prima ging, maar met bril zie ik borden etc toch echt beter, vooral op afstand. Goed autorijden heb je ver zicht voor nodig. Om die reden zou ik het dus zeker doen. Ik draag mn bril alleen nog maar in de auto, verder heb ik het niet nodig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 11:56

Zwerte schreef:
Ik heb -0,25 en -0,5 en wel een bril voor bepaalde momenten. Ik kon de colleges niet meer goed volgen en dat was voor mij dus de reden het wel te doen.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je er met autorijden geen 'last' van hebt, ik denk dat je eraan gewend bent. Ik dacht ook dat het prima ging, maar met bril zie ik borden etc toch echt beter, vooral op afstand. Goed autorijden heb je ver zicht voor nodig. Om die reden zou ik het dus zeker doen. Ik draag mn bril alleen nog maar in de auto, verder heb ik het niet nodig.

Oh dat kan heel goed hoor, door de gewenning merk ik dan idd niet dat je er wel last van hebt :)

dancertje

Re: Bril: Wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:58

Yep hier zelfde sterkte en wat een verademing mijn bril geen hoofdpijn meer en minder vermoeid kan ook wel zonder want je went er aan maar met vind ik wel heel prettig

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 11:59

dancertje schreef:
Yep hier zelfde sterkte en wat een verademing mijn bril geen hoofdpijn meer en minder vermoeid kan ook wel zonder want je went er aan maar met vind ik wel heel prettig

Ja is je vermoeidheid beter? Merk wel dat ik vaak moe ben maar of het daaraan gelinkt is :P

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:00

verootjoo schreef:
Ik heb -0,25 bdz en een cilinderafwijking en vind mijn bril echt een verademing. Het kijkt veel rustiger, hoef niet met mijn ogen t knijpen (deed ik onbewust) en ben minder vermoeid :)

Helemaal met deze post eens!

Heb -0,5 en -0,75 met een cilinderafwijking en ik merk tegenwoordig dat ik zonder bril veel sneller last heb van prikkende ogen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:00

Marjoow schreef:
dancertje schreef:

Ja is je vermoeidheid beter? Merk wel dat ik vaak moe ben maar of het daaraan gelinkt is :P

Ja heel veel beter.
Moet wel zeggen ik houd hem nu gewoon op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:01

Wel doen, straks lig je ook op de kop op en rotonde(grapje) Volgens mij is er met deze afwijking zonder verdere problemen (zoals stigma, cilinder) best vrij goedkoop een bril te scoren. Bij de DA in ons dorp zit ook een brillenzaakje bij in, 39 euro volgens mij.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-02-16 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennifuur

Ik heb een bril voor veraf, heb -0.75 aan beide ogen. Ik heb er nooit echt last van als ik hem niet op heb, maar met rijden zet ik hem áltijd op. :j Volgens mijn opticien zie ik zonder bril circa 30% minder, en die 30% wil ik wel kunnen zien met rijden; kentekens en borden kan ik pas vanaf dichtbij goed lezen, dus de kans dat ik iets anders ook niet op tijd zie aankomen vind ik in mijn geval reëel.

Bij de Pearl heb ik een fijne bril uit kunnen zoeken voor 80 euro, en ik heb er gewoon heel veel aan tijdens het autorijden of colleges. Ook als ik moe ben, is het fijn om mijn bril op te kunnen zetten. Het kost inderdaad wel eventjes geld, maar je hebt er zeker wat aan!
Ik kwam achter dit probleem tijdens mijn rijlessen en ik had ook nog nooit opgemerkt dat ik iets aan mijn ogen had, maar nu ik mijn bril heb, valt me op hoe veel meer ik eigenlijk zie!

thirteenn

Ik ben begonnen met een bril bij -0.75, nu denk je: ik zie nog prima.. maar toen ik mn bril kreeg ging er toch een wereld voor me open: Kijk! Dat kan ik lezen! en dat! :') :')

Maar als je aan een bril begint, zet hem dan alleen op wanneer je hem nodig hebt. Er is mij ooit verteld dat je ogen harder achteruit gaat als je hem non stop op houd. Ik heb mijn bril wel non stop opgehouden, dus ik weet niet of het sneller of minder snel is gegaan. Maar voor mij ging er stiekem wel echt een wereld voor me open. Je zegt geen last van te hebben met autorijden, maar je bent er waarschijnlijk aan gewend.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:03

Ja, zeker doen! Met jouw afwijking zijn de glazen waarschijnlijk helemaal niet duur, en het montuur kun je zo duur of goedkoop kiezen als je zelf wil. Ik heb zelf een grote afwijking, en die glazen zijn erg duur, maar ik kan echt niet zonder… Met zo'n kleine afwijking kun je hem inderdaad ook 'selectief' dragen.

Zou je je zorgverzekering erop aanpassen, dan betaal je waarschijnlijk zoveel extra premie, dat je daarvan wel tien brillen kunt kopen. Ik heb mijn verzekering er ook niet op aangepast, al ben ik dus eens in de zoveel jaar een klap geld kwijt voor verse glazen en een nieuw montuur. Maar dan nog is dat goedkoper uit.

Edit: honderden euros, wat jij veronderstelt, is denk ik echt niet zo in jouw geval.
Laatst bijgewerkt door Andra_S op 24-02-16 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:04

Nog een tip, laat je ogen bij meerdere opticiens opmeten, ze zitten er namelijk nog wel eens heel ver naast.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 12:05

bigone schreef:
Nog een tip, laat je ogen bij meerdere opticiens opmeten, ze zitten er namelijk nog wel eens heel ver naast.

Ja dat is nog wel een goede. We hebben er 3 in het winkelcentrum :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:07

Doen! Je merkt toch een verschil.. Juist als je veel auto rijd moet je het wel doen. Je merkt pas hoe slecht je zicht eigenlijk is als je die bril op hebt.
Ik kreeg er last van in de collegezaal. Switchen van scherm naar laptop ging niet heel lekker. Dus laten testen, -0,5 en cilinderafwijking. Nu kom ik erachter dat de lettertjes op het scherm niet wazig zijn omdat het plaatje is uitvergroot maar dat ze gewoon scherp zijn en mijn ogen dat niet zien :+ Is toch wel een verademing, en dat terwijl het maar -0,5 is.
Heb hem niet de hele dag op, alleen als ik er zin in heb. Hij moet niet op namelijk, want zoals je zegt zonder zie je ook prima. Maar ben wel blij dat ik hem heb!

Als het puur om de kosten gaat moet je gewoon even rond zoeken naar de opticiens met aanbiedingen, en daar een niet al te duur brilletje aanschaffen. Ik moest bij specsavers een tijdje terug geloof ik alleen het montuur betalen (mijn ouders betaalden het dus weet niet zeker).

Pearl raad ik trouwens af. Vriendin heeft daar meerdere keren laten testen, kwam telkens minimaal afwijking uit (en telkens verschillend, ene keer + andere keer -) dus geen bril nodig zeiden ze. Toen met mijn aanraden ergens anders getest (bij lokale opticien kon ze direct terecht), bleek ze in prisma te kijken, en met een wat grotere afwijking (weet niet meer hoeveel) dan ze bij pearl hadden gemeten. Nu een bril, hoofdpijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:08

Ik heb ook een bril voor ver af, 1 oog -0,75 en de andere -0,25.
Ik gebruik hem alleen tijdens colleges en met autorijden. Ik vind het heel fijn, je ziet gewoon net alles wat beter/sneller.
Montuur is hoeft niet duur maar glazen ook niet, die van mij zijn kraswerend en ontspiegeld maar verder geen extra's. Dat vondt ik niet nodig voor een bril die ik niet de hele dag hoef te dragen.

En als je meerdere keren laat meten misschien ook eens switchen tussen ochtend/middag/avond.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 24-02-16 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:09

brilglazen met jou strekte zijn niet duur zeker niet als je varivocaal gewend ben. Voor een eerste bril gewoonde goedkoopste soort nemen en kies een monteur met randen om de glazen. Zonder zijn de glazen namelijk duurder omdat ze moeten kunnen houden