baby van 8 maanden, ineens s nachts terug willen drinken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

baby van 8 maanden, ineens s nachts terug willen drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:00

Beste bokkers,

Graag had ik wat advies omtrent het volgende:

Ik heb een flinke zoon van 8 maanden, een schat van een baby, hij slaapt al van zijn 7 weken door s nachts en is altijd in het algemeen een goede slaper en eter geweest.

Nu, sinds enkele weken wordt hij verschillende keren op een nacht wakker en zet hij het op een brullen. Het enigste waar ik hem mee getroost krijg is drinken.
Hij is niet van de magerste, dus ik wil hem echt niet s nachts ook nog volstoppen met melk. Dus als hij wakker wordt en brult, geef ik hem een flesje van 130ml water met camille in. Meestal word hij wakker in de 2de helft van de nacht, nadat flesje slaapt hij direct terug tot een uur of 7-8u ( wat vroeg voor hem is want anders slaapt hij tot 9- 10u).

Maar nu de laatste dagen en als vb vannacht is hij tussen 00u en 4.30u 3 keer wakker geworden, heeft hij 2 flesjes van 130ml camillethee gedronken en nog een flesje van 125 ml met 2.5 schepjes melkpoeder gedronken.

Vind dit nogal veel vocht op een nacht en weet niet goed of dat wel goed is voor hem.
En vrees dat het ook een gewoonte is geworden, maar krijg hem echt met niets stil, hij wordt hysterisch en brult alles bijeen. Laten wenen helpt niet en maakt het alleen maar erger.

Zou dit een groeispurt kunnen zijn?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:04

Honger is honger toch? Het is ook een periode waarin verlatings angst en eenkennigheid begint. Mijn meisje (bijna 8 maanden) doet het nu ook af en toe, nou prima dan krijgt ze een volle voeding aangeboden en mag ze drinken wat ze nodig heeft.

Edit:

Daarna slaapt ze ook weer lekker door dus van mij mag ze :j

Sunrise19

Re: baby van 8 maanden, ineens s nachts terug willen drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:06

Wat geef je hem voor het slapen dan? Misschien een idee hem wat vollere voeding te geven? En heeft hij echt honger of alleen maar dorst? Als het dorst is zou ik thee of water geven en dat gaat het cb ook adviseren denk ik.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:08

Wat eet hij overdag? Heeft hij al tandjes of komen die misschien door?
8 maanden is ook wel een periode dat de ontwikkeling ineens een stuk harder gaat en hij daarom misschien ook wat meer voeding nodig heeft en tja als je overdag zo druk bent met je ontwikkeling dat moet je snachts maar bij eten.
Laten huilen is sowieso niet nodig, je kan hem nl niet verwennen met troosten omdat ze die klik nog niet kunnen maken in de hersenen, dat komt pas rond de 12 maanden.
Wel zit hij nu in de ontwikkelingsfase dat hij gaat snappen dat hij alleen is, kan nu ook eenkenniger worden.
Ben je bekend met het boek, Oei ik groei?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:13

Hij krijgt al nutrilon verzadiging, is al zwaardere melk speciaal voor hongerige baby's.
Ik deed dat ook ervoor, eten geven als hij er om vroeg maar hij is precies overzadigbaar.

Eind december woog hij op 6 maanden al 9.8kg op een lengte van 68cm, de kinderarts heeft toen gezegd dat we er toch wat op moeten letten omdat hij anders boven de rode lijn van de curve gaat komen. Hij at toen ook wel veel, at 350g groentepap en 350 gr fruitpap, vaak nog een klein flesje erna ook nog en dan s morgens en savonds nog een fles van 210/7.

Nu krijgt hij smorgens fles 210/7, smiddags 250gr groentepap, namiddag 250gr fruitpap en s avonds 210/7. Nu omdat hij vroeger wakker is s morgens krijgt hij rond 18u nog een fles van 150ml of een kleiner fles en 2 boterhammen.

Hij heeft nog geen tanden. Ik hoop ook dat het een fase is want ik sukkel nog altijd met mijn heup en het wordt terug slechter. Overdag heb ik al moeite om hem op te pakken en verzorgen, s nacht zoveel keer op staan, kost mij dan ook veel kracht die ik eigenlijk over dag nodig heb. Het opstaan op zich doet ook al pijn aan mijn heup.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:25

Klinkt als een sprongetje. Wat gebeurt er als je 'm alleen knuffelt?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:28

Dan wordt het alleen maar erger. Het enigste wat hij wilt is drinken. Hij speekt zijn tut al uit als hij mij ziet aankomen.

Heb ook al zijn laatste fles opgehoogd naar 240/8 maar dat drinkt hij dan weer niet op of hij drinkt het op en dan gulpt hij er een deel terug uit. Dus dat heeft ook niet veel zin.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:30

Ja dit kan, het kunnen zogenaamde regendagen zijn, die vallen wel gemiddeld tussen6-8 maanden

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:30

Volkomen normaal. Wij hard werkende ouders willen continu dat onze kindjes door slapen en zich aanpassen aan ons ritme.

Voor de hersen ontwikkeling van je kindje is snachts wakker worden en komen voor voeding hardstikke gezond en mag je zeker blij mee zijn.

Een optie is om overdag kleinere portie's voeding te geven zodat je ben snachts ook een flesje melk kunt geven. (Gezonder voor de maag grote van je kindje)

De situatie bij ons: zoon is met 2 dagen gaan doorslapen tot 6 maanden. Inmiddels is hij 16 maanden en snachts wordt hij nog steeds wakker. Inmiddels is de bv gestopt (bij 13.5 maand) en krijgt hij snachts een flesje warm water.

Tot een jaar of 2 a 2.5 is niet door slapen volkomen normaal.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:35

Maar als ik overdag nog kleinere porties ga geven, dan gaat er nog minder tijd tussen de voedingen zitten en heb al vaak moeite om de 3 uur te halen. Dus als ik dat doe, gaat hij juist nog meer overdag drinken.

Dat ik een keer moet opstaan is geen enkel probleem en als hij dan een fles thee drink, allemaal ok.
Maar in 4.5 uur tijd 3à 4 keer keer moeten opstaan en in totaal 350ml melk en thee te drinken, vind ik precies niet zo ok.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-02-16 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:36

Nou heb ik echt 0 kennis en ervaring met kinderen (of cru gezegd, kan net de kop van de kont onderscheiden ;)..)

Maar je bent nu 2 maanden verder en hij krijgt bijna 35% minder fruitpap en 35% minder groentepap (en soms kennelijk wel 2 boterhammetjes erbij). Maar hij is wel twee maanden ouder en meer behoeftig geworden.

Kan hij niet gewoon enoooorme trek hebben?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:37

Regeldagen zou kunnen, maar zou wel laat zijn (tenminste, van wat ik gelezen heb, de mijne is pas 4 maand). Maar dan zou het met max een week over moeten zijn en aangezien ts al over enkele weken spreekt, denk ik dit dus niet.

Ts, heb je al contact gehad met het cb?
En wat gebeurd er als je hem wel een melkfles geeft als hij de eerste keer wakker wordt?
Ik heb overigens laatst op internet gelezen dat het wel vaker gebeurd, maar hoe de vork precies aan de steel zat...ik ga wel even kijken of ik het nog terug kan vinden :)

Edit: http://www.oudersvannu.nl/baby/1-maand/ ... oorslapen/

Hierin staat dat het dus wel normaal is. En als tip om wat rijstebloem door je laatste fles te mengen. Misschien dat hij het dan langer volhoudt? Tis wel lastig dat hij niet zoveel mag hebben, maja, aan de andere kant...je kunt em ook geen honger laten lijden toch?
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 24-02-16 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:38

Als een kind alleen dorst heeft, zonder opvallende bijverschijnselen, dan is dat meestal onschuldig. Veel drinken is in principe gezond en goed, en sommige kinderen hebben gewoon een hoger vochtverbruik dan andere kinderen (actiever, meer zweten, etc.)
Veel dorst hebben kan echter ook een eerste symptoom zijn van een ziekte, zoals suikerziekte (Diabetes Mellitus). Maar in dat geval zijn er meestal nog meer dingen opvallend aanwezig.
Bij suikerziekte plassen kinderen enorm veel en zolang de suikerziekte niet wordt behandeld, blijven ze doorgaan met veel plassen. Daardoor krijgen ze enorme dorst; zo erg dat ze er 's nachts vaak wakker van kunnen worden. Tegelijkertijd dreigen ze ook uit te drogen, verliezen ze gewicht, en voelen ze zich meestal niet erg lekker.
Als een kind geen enkel ander symptoom heeft dan gewoon dorst, dan klinkt dat heel onschuldig. In alle gevallen waarbij er wél andere tekenen van suikerziekte bijkomen, zoals hierboven beschreven, dan is het aan te raden om met wat plas naar de huisarts te gaan en te laten nakijken of er misschien sprake is van suikerziekte.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:42

Rocamor: Inderdaad, overdag krijgt hij een flesje om 18u extra samen met soms nog 2 boterhammen en heb de avondfles al is hoger gemaakt, maar die drinkt hij dan niet helemaal op.

Siesjuh: Dat heb ik ook al geprobeerd, een fles van 210 gegeven maar evengoed schreeuwt hij na een paar uur terug moord en brand. Daarmee dat ik het eerst probeer met thee, omdat het met melk toch geen ander effect geeft.

Ben echt bang dat het een gewoonte is geworden.

Kentaro: Hij plast wel veel, moet nu vaak zijn pamper s nacht verschonen omdat die op ontploffen staat terwijl het al een 4 plus is van maat. Maar hij drinkt ook veel, dus wat er in gaat, moet er ook uit hé.

Voor de rest zie ik geen andere alarmbellen voor suikerziekte.
Hij slaapt overdag ook wel veel minder dan ervoor maar is misschien wel normaal.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:47

Zat er ook aan te twijfelen, omdat ik o.a. niets las over gewichtsverlies. Maar dacht misschien is het iets om in je achterhoofd te houden! :)

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:49

ik mis in het verhaal dat de baby als laatste fles een fles pap krijgt,

Als moeder van 4 hebben mijn kinderen op die leeftijd als laatste fles 's avonds altijd een fles pap gehad, dus nutrilon gemengd met bijv. rijstebloem of eventueel speciale pap voor kinderen.

Op 8 maanden heeft je kind echt meer nodig dan alleen maar flesvoeding voor het slapen gaan.

let wel dat je de speen vd fles er op aanpast anders krijgt je kind de pap niet uit de fles

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:52

ff opgezocht het is nestle pyamapap, wat ik gaf, je hebt div. smaken

probeer je niet teveel vast te houden aan die curves, een tevreden kind is toch wat je als moeder wilt.

Al mijn kids waren stevige baby's maar nu allemaal superslank. gaat vanzelf over als ze wat actiever worden.
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 24-02-16 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:54

K heb al veel geprobeerd, die rijstebloem heb ik ook geprobeerd, maar dan laat hij minstens 60- 80 ml over en dan denk ik dat het effect niet veel meer is dan gewoon de melk ( is al zowizo zwaardere melk voor hongerige baby's). Granen in de pap heb ik ook al geprobeerd maar dat lust hij precies niet graag want dan drinkt hij maar een halve fles.

K heb daar gisteren ook naar gezien, maar heb dat is bezien en dat is een bom calorieën. Ik wil best iets doen in de melk om het nog zwaarder te maken of iets extra geven maar dan wel iets wat zo geen caloriebom is.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:54

Als ze nou eens zouden kunnen praten...:D . Als je inderdaad ook al een melkfles geprobeerd hebt snachts, is het misschien toch de aandacht die hij dan nodig heeft. Ze krijgen rond die leeftijd schijnbaar ook wat last van verlatingsangst en zuigen is voor baby's de manier voor geruststelling. In dat geval zou ik gewoon lekker thee blijven geven. En hopen dat het snel weer veranderd. Want kan me voorstellen dat je dit nogal opbreekt pfff.
En dat hij mega volle luiers heeft, vind ik niet zo vreemd met de hoeveelheid vocht die hij naar binnen werkt :D

Edit: Met pyjamapapjes moet je uitkijken! Daar zitten relatief veel calorieen in en als hij al wat aan de stevige kant is, kun je beter gewoon bambix rijstebloem nemen. Die heb je ook met vanille, mocht ie dat lekker vinden :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:56

Ja, k had dat op de verpakking gezien dat er veel calorieën in zit.
En ben echt geen mama die overdreven gezond bezig is maar wij zijn ook niet van de slankste, [naam] is ook al aan de stevige kant, dus wil daar wel wat naar kijken.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:59

als hij al redelijk aan de bovenste lijn zit met gewicht zou ik eerder een granen papje voor het slapen geven. Zit best wat suiker in die pyjama papjes wat ook niet echt goed voor gewicht en tanden is.

Ik gaf met 8 maanden ook een granen papje in overleg met het cb. Maar voor mij had het een andere reden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:59

Ik vind het nogal wat om een kind op "dieet" te zetten, veel kinderen raken hun babyvet namelijk kwijt zodra ze ouder worden. Maar goed, ik ben dan ook geen arts of ervaringsdeskundige... (geen kritiek naar jou hoor!)

Mijn zoon heeft altijd nachts dorst gehad (hij dronk bv) en dan ook elke 3 uur :\ en vanaf 1 jaar werd dat een flesje water wat hij gewoon bij zich hield.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:01

pyamapapje is echt rommel, dat zou ik laten staan. Biobim heeft ook goed vullende pappen.
Wat is groentepap? 350gram groente en dan de staafmixer in of voeg je er nog wat aan toen?
Wat drinkt hij verder overdag, water?

Heb je een draagzak/doek?
Misschien helpt het om hem daar snachts in te doen en rondjes te lopen, is wel even balen als ouder dat je dan wakker bent maar troosten met voeding is misschien ook niet iets wat je wil als hij al zwaar is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 11:04

Op dieet heb ik hem niet gezet, daar ben ik ook tegen maar ik gaf hem ervoor nogal veel eten al zeg ik het zelf 350 gr groente pap en dan nog een flesje van 90ml melk bv. Dat was een beetje te veel van het goede.

Groentepap is aardappele groente n vlees gemixt, en doe er nog een scheutje olijfolie bij..
Na zijn groente pap en fruitpap drinkt hij water of die camille thee.

Ik heb wel een draagdroek ( ergobaby) maar tot mijn grote spijt kan ik die niet gebruiken want door mijn problemen met mijn heup kan ik dat amper 5 minuten volhouden. Nu zelfs denk ik dat niet met zijn bijna 10 kg.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:06

Ik lees vele onzekerheid in je berichten. Je baby zit in de leeftijd dat hij extra ontwikkeld. Extra eten is heel erg normaal. Laat het cb lekker kletsen over dat je baby te dik zou zijn, elke baby volgt zijn eigen lijn. Jouw baby heeft nu even wat meer honger, prima toch?
Als ze gaan bewegen en straks lopen gaat het er vanzelf weer vanaf.

Pyamapapjes zitten veel suikers in. Over het algemeen word zelfs aangeraden nooit wat anders dan nummer 1 te geven. Daar zit alles in wat ze nodig hebben.

Kijk goed naar je kindje en vertrouw je gevoel. Heeft hij honger? Lekker wat extra eten geven.

En onthou: het is een fase, het is een fase.
Geen gewoonte, maar een fase.