hypnose om angst te overwinnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

grijzemuis

hypnose om angst te overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 22:38

Hopelijk plaats ik dit topic goed.

Wie is er bekend met hypnose om bepaalde angst te overwinnen?
Dit kan natuurlijk met heel verschillende soorten angst.

Ik ben zelf vrij snel paniekerig om de controle te verliezen. Met vrij veel dingen, dus niet alleen gerelateerd met paardrijden.
Maar voor het paardrijden kan het soms zo'n belemmering zijn dat ik me wel eens afvraag waar ik mee bezig ben.

Ik heb echt al wel dingen geprobeerd en van verschillende kundige mensen les gehad. Maar ik blijf een control freak.
Heeft iemand hier een goede of slechte ervaring in?
Alvast bedankt

Eight

Re: hypnose om angst te overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:42

Niet met hypnose maar ben je wel eens bij een homeopaat geweest? Sommigen staan er open voor anderen niet, maar sinds ik phosphorus gebruik (homeopathische korrels) is mijn angst verdwenen. En dat terwijl psychologische hulp en andere medicijnen niet genoeg resultaat gaf. Mocht je er voor open staan, google er eens op :) verder ben ik ook nieuwsgierig naar verdere ervaringen met hypnose.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:58

Ik heb een workshop gedaan, van veel mensen daar gehoord dat mensen in hun kennissen kring gehypnotiseerd werden met succes.

Zelf geen mensen in mijn omgeving die hypnotherapie hebben ondergaan, maar in de workshop heb ik- scepticus tot en met- geleerd dat hypnose geen lichtzinnig iets is en dat het daadwerkelijk op je hersenen inwerkt.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:02

Heb je toevallig zojuist "bizarre eters" gekeken, hierbij werd zojuist ook angst door middel van hypnose overwonnen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar misschien de moeite om dit even terug te kijken.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:11

Emdr is een goede techniek voor angst en trauma. Google daar eens op

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:06

Ik verplaats dit topic van ED naar MWS.

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 08:57

Bedankt voor alle reacties. Ik ga me eens inlezen in homeopathie en emdr. De uitzending heb ik niet gezien maar zal er naar kijken.

Zijn er nog mensen die zelf hypnose of emdr hebben gedaan?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:15

Heb toevallig gisteren die aflevering gezien.. En dat meisje veranderde echt helemaal na hypnose.. Ik persoonlijk geloof ook wel in hypnose, maar zou dus ook bang zijn dat het fout gaat. Omdat er daadwerkelijk iets gebeurd.

Dat zou wel ook de reden zijn dat ik graag hypnose oid zou willen. Ben ontzettend bsng de touwtjes uit handen te geven bij bijv: vliegen, ergens buiten t dorp eten en andere nieuwe situaties.. Dus TS ik lees ff mee!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:19

Gister bij bizarre eters gezien dacht eerst dat het topic daarover ging bij het lezen van de titel ;)

Ik geloof er wel in het helpt ook, maar het doet dus wel wat en dat idee vind ik zelf best gek.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:43

Ik ben ook benieuwd of hypnose helpt al lijkt t me ook eng. Ik zal dat ook opzoeken van bizarre eters.
EMDR heeft mij totaal niet geholpen.
Ik ben claustrofobisch, ben bang in vliegtuig, trein en andere situaties waarbij ik het gevoel heb dat ik niet weg kan. Dat van die homeopatische korrels kende ik niet!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:47

Emdr heb ik geprobeerd voor de homeopathie, maar dat heeft bij mij niets geholpen helaas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:53

Ik geloof er niet in, maar als het me van mijn tandartsangst zou kunnen afhelpen...

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:57

Ik volg ook even, zelf geen ervaring mee. maar zit te twijfelen over hypnose therapie omdat ik veel dingen heel erg onbewust doe en het moeilijk Is te veranderen. Emdr hoor ik verschillende dingen over en ik heb die stap nog niet willen /durven zetten

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:11

Ik ben zelf in behandeling bij klachtvrij.nl Angelina is echt een hele fijne vrouw. Ze heeft haar praktijk in Badhoevedorp. Ze is ook aangesloten bij de beroepsvereniging voor hypnotherapuiten.
En denk nou niet, ik ga daarheen en krijg gelijk een hypno sessie van heb ik jou daar. Ze gaat eerst gewoon met je praten en aan de hand van het gesprek kijkt ze hoe ze je het beste kan helpen.
Ik vind het echt heel fijn als ik weer een afspraak met haar heb.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:35

Mijn zus heeft bij 100%NL een hypnose gewonnen om over haar angst van spinnen te komen.

En echt, het werkt!! Niet meteen zei ze, duurt een paar weken.. Maar het gaat nu heel goed.
Ze heeft maar 1 sessie gehad, en zo panisch als zij was voor spinnen zijn er niet veel..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:15

Over emdr staat een goed artikel op Wikipedia.

Het werkt iets gerichter dan hypnose (en er zijn mensen die stellen dat die twee technieken verwant zijn).

Ik heb met beide technieken ervaring, ik ben enthousiaster over emdr (dat hielp sneller en 'dieper') dan hypnose. Nadeel van emdr is, dat mijn indruk is dat een boel psychologen het er een beetje bij doen, de techniek en de achtergrond verschilt behoorlijk wat van een boel andere dingen die een psycholoog doet. Het kan dus even zoeken zijn naar een goede 'peut'.

Het punt is ook, dat angst in feite geen emotie is.
Dwz: als je verdrietig bent en je huilt, dan gaat het over.
Of als je je bepaalde zaken 'verkeerd voorstelt' (een denkfout maakt. - zoals ze zijn vast boos op me, etc), voel je je een stuk vrolijker als je je bedenkt dat dat helemaal niet hoeft.
Met angst is dat niet zo. Angst is een activiteit van je overlevingssysteem en dat kan een beetje "te gevoelig afgesteld zijn". Je angst uiten kan opluchting geven, maar je overlevingssysteem blijft vaak te geveoelig afgesteld. En er anders over denken kan ruimte geven, maar verandert er verder ook maar weinig aan.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:21

Toevallig heb ik een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag omdat ik van mijn faalangst af wil. Ik laat je weten hoe het gegaan is :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:36

Hier was laatst ook al een topic over. Ik ben door hypnose van mijn slangen fobie afgekomen. Ik durfde niet naar de tropen te reizen. Na één sessie heb ik de slang van een vriendin vastgehouden (daarvoor ging ik zweten van een foto of zelfs maar de gedachte aan een slang) en ben ik zonder zorgen heerlijk op vakantie geweest. Voor mij werkte het dus ontzettend goed, mijn fobie is echt helemaal 'uit' gezet.

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:39

Wow, wat veel reacties! Wat leuk.
Ik wil me zaterdag want dan ben ik vrij er eens meer in gaan verdiepen.

Ik ben een type wat altijd al voor een ander denkt wat hij/zij van mij vindt. Ik ben wel heel sociaal en leg makkelijk contact. Dus daar heb ik weer geen moeite mee. Wel heb ik altijd de neiging om overal verantwoording voor af te moeten leggen. Het is niet zo dat een ander dat van mij verwacht ik bedenk het zelf. Ik denk met paardrijden dus ook heel vaak wat als.....

Dat is soms zo'n obstakel dat ik dat denk. Mijn huidige paard is daar ook veel gevoeliger voor. Dat heeft mij aan het denken gezet om er toch iets mee te gaan doen. Het is gewoon zo onhandig soms.

Nrj wat ga je doen hypnose of emdr? Fijn dat je je ervaring met ons wil delen.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:40

Batje, wat fijn zeg dat het je zo goed heeft geholpen. Was het moeilijk om een goed adres hiervoor te vinden?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:05

Nee. Via Google een paar sites bekeken en er een gekozen die goed voelde. Ik wilde geen therapie, maar 1 a 2 sessie's. Dat is ook gelukt en ik kan zeggen dat het echt mijn leven veranderd heeft..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:33

Ik ga dit even volgen. Hier vooral paardrijangst. Erg vervelend met een eigen paard. Het is een tijd goed gegaan tot hij er in het bos een keer tussenuit floepte. Ben niet gevallen, maar de keren dat ik er daarna nog op heb gezeten kan je op 2 handen tellen. Ook ivm zwangerschap er nog bij. Maar zou er zoooo graag weer lekker mee het bos in willen, maar de drempel om op te stappen is inmiddels Mount Everest. Dus heb ook wel eens zitten denken aan hypnose, maar dat vind ik ook weer eng omdat ik dan de controle kwijt ben, wat dus bij mij het grote probleem is. Maar ga dit even volgen kijken of er meer ervaringen komen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 01:20

misschien een brutale vraag, maar wat zijn jullie ongeveer kwijt voor een hynose 'sessie'? ben benieuwd of de prijzen erg varieren.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 06:08

grijzemuis schreef:
Nrj wat ga je doen hypnose of emdr? Fijn dat je je ervaring met ons wil delen.

Hypnotherapie. Ben heel erg benieuwd of het gaat helpen bij mij :j

Wat betreft de kosten zal het rond de € 100,- per sessie zijn (dit is wat ik terug kan vinden op de site) ongeacht hoe lang de sessie duurt. Edit: als je aanvullend verzekerd bent, kun je een gedeelte terugvragen via de zorgverzekering.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:20

rockwitch schreef:
Ik ga dit even volgen. Hier vooral paardrijangst. Erg vervelend met een eigen paard. Het is een tijd goed gegaan tot hij er in het bos een keer tussenuit floepte. Ben niet gevallen, maar de keren dat ik er daarna nog op heb gezeten kan je op 2 handen tellen. Ook ivm zwangerschap er nog bij. Maar zou er zoooo graag weer lekker mee het bos in willen, maar de drempel om op te stappen is inmiddels Mount Everest. Dus heb ook wel eens zitten denken aan hypnose, maar dat vind ik ook weer eng omdat ik dan de controle kwijt ben, wat dus bij mij het grote probleem is. Maar ga dit even volgen kijken of er meer ervaringen komen.

De controle willen hebben is goed!
En zowel bij goede hypnose als bij goede emdr geldt, dat jij controle hebt en houdt.
Omdat je je vertrouwd voelt, omdat je je ontspant, kunnen er 'andere dingen dan anders' gebeuren, maar als jij geen controle hebt, gebeurt er waarschijnlijk niets.