Klachten door stress, of stress door klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Klachten door stress, of stress door klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:32

Half november zaten we op de bank een film te kijken toen ik ineens heel naar werd. Ik kreeg opvliegers, werd heel rusteloos en nerveus ("ik moet morgen examen doen maar ik heb niet geleerd" gevoel), mijn hartslag zat rond de 100 en ik voelde mijn hart letterlijk kloppen in m'n borst en hals. Verder geen pijn oid.
Het weekend werd het wat minder en ik ben de maandag erop naar de ha gegaan omdat het me toch niet lekker zat.
Ik had een nieuwe huisarts, en zij ging voor schildklier problemen of een paniekaanval. Dus: bloedprikken. Daar kwam niks uit. Dus doorgestuurd naar een psygoloog.
Vanaf dat moment had ik al gelijk zoiets van ja, maar waar moet ik stress van hebben dan? Behalve dan het idee dat er iets medisch mis is.
Sindsdien mijn hartslag bij gaan houden, en die zit structureel rond de 85/95 in rust, maar, misschien was dat altijd al zo?
Nouja, december door getobt met aan en aan "aanvallen" zoals beschreven.
Terug naar de huisarts (mijn bekende arts) met de vraag: kunnen het overgangsverschijnselen zijn? Ik ben pas 35, maar je weet het niet.
Maar nee, dat was zeer onwaarschijnlijk en niet te testen aangezien ik de pil slik.
Met de psygoloog werkte het niet. Het was vooral cognitieve gedrags therapie, en daar kan ik kennelijk niet zoveel mee... Dus mee gestopt na 3 x.
Begin januari kreeg ik een zeurend gevoel rechts in mijn buik, licht uitstralend naar mijn zij en/of rug.
Drie weken aangekeken, en toch maar naar de huisarts.
Dit x een invaller. Ze heeft wat gevoeld, geluisterd, geduwd, en kwam tot de conclusie dat mijn darmen wat langzaam werkte en hiervoor kreeg ik zakjes mee, en na een maand moest ik terug komen. Dat was vorige week, weer bij mijn eigen arts.
Aangegeven dat het wel beter is, maar zeker niet over is.
Weer voor twee maanden de zakjes mee gekregen. Op mijn vraag waar het door kan komen, kwam weer: stress....
Nu heb ik de laatste tijd ook af en toe een wat brandend/zeurend/licht pijnlijk gevoel op mijn borst, met daarbij ook weer hartkloppingen en opvliegers.

Wat moet ik hier nu mee? Als ik bij de ha ben vind ik het lastig om op mijn strepen te gaan staan en laat me voor mijn gevoel steeds weer met een kluitje het riet in sturen.
Het wordt allemaal op stress gegooid, terwijl ik voor mijn gevoel geen stress heb, behalve de stress die door de klachten komt.
Het enige wat voor mijn gevoel echt is onderzocht is de bloed test. Er is geen hartfilmpje gemaakt, bloeddruk is niet gemeten, niks van dat.
Aan de andere kant denk ik: het lijken wel hypochondrische gedachten....

Is er iemand die dit herkent of enig advies uit kan spreken?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 21-02-16 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Re: Klachten door stress, of stress door klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:38

Ik herken het, heb iets soortgelijks afgelopen december gehad. Uiteindelijk kreeg ik de diagnose allergisch en inspanningsastma, maar met die diagnose was ook gelijk een deel van de klachten weg. Dat astma blijft overigens staan hoor, dat blijkt al heel veel langer zo te zijn maar nooit herkend.
Dat een deel van de klachten weg is (vooral veel spierspanningsklachten die pijn tussen de schouderbladen veroorzaakten, uitstraling naar de linkerarm, en hartkloppingen) is wel degelijk te wijten aan het feit dat ik gewoon echt stress had van de gedachte dat er iets heel ernstigs aan de hand zou kunnen zijn.
Is het niet een idee dat je er bij je (eigen) huisarts op aandringt dat ze je gewoon echt eens goed na laat kijken? Hartfilmpje maken, keertje bloeddruk meten, gewoon even goed nakijken? Als het jou rust geeft, zou dat mogelijk wel veel meer kunnen doen dan die hele psycholoog.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:40

Je zegt het zelf al, de klachten waren er voor de stress (vanwege de klachten). Laat je alsjeblieft niet afpoeieren door de huisarts. Hartfilmpje is echt niet veel werk en kan vaak gedaan worden door de assistente. Ook bloeddruk meten lijkt me een standaard onderzoek bij dit soort klachten.
Gewoon terug blijven gaan hoor, de arts moet ie gewoon helpen zoeken naar een oplossing (of iig gevaarlijke zaken uitsluiten).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:54

Toevoeging: wat er wel verandert is, is dat ik mijn paard heb verkocht in augustus, daardoor beweeg ik veel minder. Ben toen gelijk gaan fietsen maar dat ligt eigenlijk door het weer sinds november stil. Ik durf het nu ook niet goed op te pakken omdat er ergens toch een stemmetje zegt dat ik mijn hart niet wil belasten.
Ook kwam de psygoloog tot de conclusie dat ik een piekeraar ben (joh... Vertel me eens wat nieuws..), maar dat ben ik altijd al geweest, dus ik zie niet hoe dat in verband staat.
Ik ben al 15 jaar gelukkig getrouwd, heb een leuk lopend eigen bedrijfje, ik heb eigenlijk geen reden tot klagen....

Wel mis ik momenteel een hoop energie en vind ik het lastig me ergens toe te zetten...,

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:38

...misschien een keer naar een sportarts?

Die kan jou mogelijk onderzoeken mbt hartslag, bloeddruk etc terwijl je je inspant. Geeft hij/ zij groen licht, ga dan weer bewegen op wat voor manier dan ook - en kijk of het minder wordt.

Wordt het niet minder, heb je echt iets in handen om nader onderzoek te willen.

...maar van een machtsstrijd met de huisarts worden mensen doorgaans niet beter of gelukkiger.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:47

Ik zou ook eens een andere arts raadplegen. Vertel daar je verhaal. Misschien kan deze jou geruststellen om terug aan het sporten te slaan.
Laat je ook niet bang maken. Ik heb chronische hyperventilatie en ik heb dit jaren niet geweten. Dan krijg ik ook hartkloppingen en heb ik alle symptomen van een paniekaanval. Wat kan je doen? Beter leren ademen... tja...
Wat stress betreft heb ik dit ook jaren ontkend en toch was het heel hard aanwezig. Psychisch ontkende ik het maar toch had/heb ik hier zwaar onder te lijden. Ik mag ook niet klagen met mijn leven maar toch zit ik niet prettig in mijn vel en heb ik veel stress. We zijn ons hier niet altijd van bewust. Ik zou deze piste dus ook niet zomaar afschrijven.

Succes!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:01

Bedankt voor de reacties zover, die laat ik even bezinken.

Vandaag heel de dag prima. Om 3 uur paarden van een kennis gemest en gestofzuigd, en sinds dien weer pijn/druk op de borst en wat duizelig....
Zucht...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 09:35

Gister toen ik in de avond de paarden ging voeren ineens een hartslag van 150.... Hij zakte daarna wel weer, maar ik wordt er zo onrustig van -O-
Vrijdag weer naar de ha...
Tips voor de tussentijd?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:42

Toch vind ik het niet zo gek dat de artsen het op stress gooien. Alle klachten die je beschrijft staan ook in relatie tot stress. En mensen denken altijd dat stress komt doordat je druk bent. Maar het kan juist ook zijn dat je je verveelt en dat dat stress oplevert. Je hebt je paard verkocht. Misschien kan je je ei niet meer goed kwijt sindsdien? Voor mijzelf was paardrijden altijd echt een rustpunt in mijn hoofd. Ben nogal een denker en op het paard kan dat niet, dan moet je met het paard bezig zijn. Misschien mis jij dat rustpuntje ook? Als je echt heel objectief naar jezelf kijkt, zou de arts dan echt geen gelijk kunnen hebben?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 09:49

Dat weet ik niet lestria. Op zich vind ik dat ik m'n arts zou moeten kunnen vertrouwen, maar m'n gevoel zegt wat anders.
Er zitten veel hartproblemen in de familie....
En m'n paard was voor mij geen rust punt, daarom is ie ook verkocht.

Als ik geen fysieke klachten heb zit het tussen m'n oren ook goed. Zodra ik fysiek last krijg, gaat het fout..

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:51

Ik had ook steeds die hoge hartslag en af en toe een hele harde bonk er tussendoor. Mijn arts kwam dus zelf met zo'n ECG-kastje aan, dat ik een week op moest houden. Na de diagnose (hartkloppingen en snelle hartslag, maar in dit geval ongevaarlijk) werd ik me er minder bewust van. Dikke kans dat ik altijd al zo'n hartslag heb gehad en dat het door die hartkloppingen ineens opviel. Vervolgens ben ik er teveel op gaan letten en dat hielp dus niet.

Je borst bevat ook spieren die je veel gebruikt tijdens uitmesten en stofzuigen, dus het kan ook best spierpijn zijn.

Bij mij kwamen deze klachten dus niet door stress, maar doordat ik het plotseling merkte, de klachten heb ik altijd al gehad.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:52

Kan je geen Lyme hebben? daar krijg je ook heel veel klachten van,die ze niet thuis kunnen brengen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 09:54

Ik kan me niet herinneren ooit door een teek gebeten te zijn gohya....

Sokje, maar bij jou is het onderzocht. Ik heb bij mezelf niet het gevoel dat alles gedaan is zeg maar.
Als het zo is, dan is het zo.... Maar dan wil ik wel die zekerheid hebben dat ik niet ineens omval bij wijze van

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:57

Dan zou ik toch met hem om de tafel gaan en vragen om een ECG. :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:59

Soms ben je gebeten door een teek,zonder dat je het weet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:00

Eigenlijk maakt de volgorde stress door klachten of andersom nu niet eens meer uit. Voor beide is onderzoek nodig om te weten of je iets mankeert of niet.
Als je iets mankeert is dat belangrijk om te weten. Maar hopelijk is dat niet het geval en lukt het je om met deze bevestiging het los te laten en minder bewust te zijn van alles wat je voelt, wat inmiddels toch stress geeft zo te lezen.

Dus inderdaad op je strepen staan en om verder onderzoek vragen, anders blijf je zo door sukkelen en gaat het in beide gevallen van kwaad tot erger.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 10:01

Had dat dan bij het bloedonderzoek in december niet naar boven moeten komen?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:02

Heb je aan je arts gevraagd of die eens een hartfilmpje wil maken? Weet die van jouw zorgen? Als dat het geval is vind ik hem/haar wel nalatig. Ook al denkt hij/zij dat het niet daar aan ligt, het is een kleine moeite een onderzoekje te doen wat jouw geruststelt. Misschien toch iets duidelijker zijn dat je je echt zorgen maakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:03

LadyMadonna schreef:
Bedankt voor de reacties zover, die laat ik even bezinken.

Vandaag heel de dag prima. Om 3 uur paarden van een kennis gemest en gestofzuigd, en sinds dien weer pijn/druk op de borst en wat duizelig....
Zucht...

Hyperventilatie?
Is daar ook naar gekeken?
En laat inderdaad alles nakijken als jij dat graag wilt.

Weet je wat het ook is, als je niet een duidelijke reden weet waar het door komt blijf je er toch teveel zorgen om maken.
En dan blijf je dit houden.
Op het moment dat blijkt dat je wel helemaal gezond bent kun je ook veel beter met je gevoel om gaan en gaat het vaak beter.
Dus laat je goed nakijken, laat ook je suiker nakijken,dat kan ook deze klachten geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:17

LadyMadonna schreef:
Als ik geen fysieke klachten heb zit het tussen m'n oren ook goed. Zodra ik fysiek last krijg, gaat het fout..

En wat zo poedersuiker was: zou het een kwestie van psychische stress /angst etc zijn geweest, dan heb je niets aan cognitieve gedragstherapie. Daar wordt jou dan verteld "dat het niet gevaarlijk is". Op zich kan dat waar zijn, niet altijd is een spontaan racend hart gevaarlijk - maar zo werkt angst niet.
Je wordt bang, omdat een orgaantje in je hoofd, amygdala geheten, alarm slaat. De amygdala is ook niet of nauwelijks met gewoon denken te beïnvloeden.
Zou je op het erf van de psycholoog moeten zijn, dan is emdr de aangewezen techniek.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:24

LadyMadonna schreef:
Had dat dan bij het bloedonderzoek in december niet naar boven moeten komen?

Je bedoelt Lyme? daar moet speciaal op gezocht worden.Daarbij zijn de testen die ze hier in Nederland doen onbetrouwbaar.
Ik heb ook heel veel klachten [gehad] waaronder ook met het hart.Ik heb een onderzoek gehad bij de cardioloog,maar er is niks gevonden.Bij Lyme heb je veel klachten die lijken op een aandoening,maar bij onderzoek komt er gewoon niks uit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 12:50

Er is eigenlijk nergens naar gekeken imo. Mijn pols is gevoeld, er is bloed geprikt op schildklier, en voor m'n darmen is er wat gevoeld en geluistert (Nb, ik heb pds, maar heb daar echt aanvallen in, niet dat er continu een zeurende gevoel is)
Ik ben migraine patiënt, en heb enkele jaren terug daar paniek aanvallen bij gehad, puur omdat ik zo bang was voor de pijn.... Maar dan ging ik echt in de stress, niet helder kunnen denken, huilen, hyperventileren.... Dat heb ik nu allemaal niet.

Janneke: klopt, ik moest er geruststellende gedachten tegenover zetten... "Het is maan een paniek aanval, gaat weer over"...
Ja.... Maar wat nou als het geen paniek aanval is? Wat nou als er wel iets mis is?

Het is een feit dat mijn hart gister ineens naar de 150 schiet terwijl ik niks bijzonders aan het doen was. Alleen 1 paard binnen halen (kwestie van hek open doen) en brokken in de bakken gooien. Dat moet toch ergens door veroorzaakt worden?
Nog iets: ik heb het heel vaak koud. Het is hier nu 21 graden, en ik heb het serieus koud...
En dan m'n darmen die dus kennelijk langzaam werken.... Dat moet toch ergens vandaan komen?

Janneke: emdr heb ik weleens ea over gelezen, maar dan moet er toch een oorzaak zijn? Bijv een ongeluk oid waardoor je een traumatische ervaring hebt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:06

De kern van je verhaal is dat je hartproblemen vermoedt, toch?
Vraag je huisarts dat dan ook te controleren, met bv een hartfilmpje.
Wees duidelijk tegen je HA, zeg dat je het niet vertrouwt en dat je het nagekeken wil hebben. Met een stetoscoop kun je wel wat horen maar een apparaat is betrouwbaarder.

Als je hart opeens zo op hol slaat is behoorlijk beangstigend - en alles wegwuiven als 'maar een paniekaanval' is niet OK. Het is jouw lijf en jouw gemoedsrust, dus laat je niet met een kluitje in het riet sturen.

Dus: vraag om een holter onderzoek en evt een event recorder. Dat moet uitsluitsel geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:21

LadyMadonna schreef:
Janneke: klopt, ik moest er geruststellende gedachten tegenover zetten... "Het is maan een paniek aanval, gaat weer over"...
Ja.... Maar wat nou als het geen paniek aanval is? Wat nou als er wel iets mis is?

Tja, gedonder nummer 1: dat is dus niet duidelijk.
Akelig punt nummer twee: mijn ratio weet heus ook wel, dat je niet dood gaat van een paniekaanval. Maar daar ging het mij nooit om. En ik heb toch wat emoties en bezwaren tegen de woorden 'dat het maar een paniekaanval is'.
Heeft de spreekster zelf ooit een paniekaanval ervaren....?

Citaat:
emdr heb ik weleens ea over gelezen, maar dan moet er toch een oorzaak zijn? Bijv een ongeluk oid waardoor je een traumatische ervaring hebt?

Het grote punt is, dat je de oorzaak niet hoeft te weten. ;)
En emdr is niet beperkt tot een trauma.
Wat in principe goed zou kunnen is dat je die eerste paniekaanval die je bescheef in dit topic als invalshoek neemt. En kijken wat er zoal gebeurt - al dan niet aangevuld met dat je baalt van het gevoel dat je met een kluitje in het riet werd gestuurd.
Geeft dat opluchting en verdwijnt het gedoe - prachtig.
Gebeurt er vrij weinig, dan is dat ook informatie en is wellicht nadere actie van *een* arts aan de orde.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 13:44

Waar ik wel mee zit mbt ecg.... Op het moment dat er niks aan de hand is, en m'n hart normaal doet tijdens de ecg, heeft het dan nut? Aangezien het niet continu is.
Jannepauli, ja en nee.... Ik weet rationeel gezien best dat gezien mijn leeftijd etc de kans niet zo groot is dat er een grote afwijking in m'n hart zit, Maarja, ik heb wel klachten in die regio...
Het is gewoon zo ongrijpbaar... Net als met mijn darmen... Hoe kan je zonder gedegen onderzoek zeggen dat iets stress is?
Ik heb een vrouw van mijn leeftijd gekend die al een poosje met vage klachten in de onderbuik rond liep. Toen ze uiteindelijk naar de arts ging bleek het goed fout en was ze in 6 weken dood.... (Eierstok kanker)
Nu ben ik niet direct bang dat ik kanker heb, of dat ik binnen 5 minuten dood neerval oid, maar het probleem is dat ik niet zomaar kan accepteren dat het stress is op basis van de onderzoeken die tot nu toe zijn gedaan.
Want "wat als het geen stress is" blijft knagen...