ouders die ruzie hebben..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bokt_x

ouders die ruzie hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:57

(dit is een goedgekeurd schaduwaccount)de reden waarom ik dit anoniem doe is omdat er best wel heftige dingen zijn gebeurd wat ik liever alleen anoniem vertel, ik hoop dat jullie dat begrijpen.

zaterdag was het weer zo ver, mijn ouders hadden weer ruzie, dit keer met slaan en duwen. Ik zat boven op mijn kamer en hoorde wat woordwisselingen beneden, wat vaker wel zo is, maar nu waren ze ineens stil en hoorde ik wat gerommel, ik dacht dit kan niet goed zijn, dus ik als de sodemieter de trap afgestormd en zag mijn ouders op de bank zitten en elkaar de schuld geven, ik zag een gat in de muur, “want blijkbaar had mijn moeder, mijn vader er tegen aan geduwd” daar gaven ze elkaar de schuld van. Mijn moeders bril was scheef, omdat mijn vader er met de Ipad tegen aan was gegaan.

Ik moet er wel bij zeggen dat dit soort ruzies met slaan en duwen niet vaak voorkomt, maar als het voorkomt kan het echt uit de hand lopen.. zoals ongeveer 7 jaar geleden. Ik vertel het kort omdat het voor mij een afgesloten hoofdstuk is en ik er niet meer zo aan wil denken.
Mijn ouders hadden gevochten, en ik moest ze toen, als 10 jarige uit elkaar trekken.. mijn vader kilde bijna mijn moeder en toen ik ze uit elkaar had getrokken is mijn moeder naar haar ouders gegaan. Er lag bloed de vloer en ik was totaal in shock.. mijn vader heeft toen de politie gebeld en die kwamen, toen bleek dat mijn moeder mijn vader had bedreigt met een mes.

De dag erna hadden mijn ouders er over gesproken, (ik was er zelf niet bij, want ik zat toen op school) en ze deden weer normaal tegen elkaar, gelukkig. Maar ze deden of het niet was gebeurd, mijn vader had toen een gebroken arm en mijn moeder had een blauw oog. En waar de ruzie over ging? Over iets heel kleins.. daarna hebben we met jeugdzorg gepraat en nog met andere mensen om er over te praten en om dit soort dingen te voorkomen.

Maar goed, terug naar zaterdag, ik ben dus elke keer bang dat het weer opnieuw gebeurd als 7 jaar geleden. Vroeger rende ik altijd naar mijn kamer als ze ruzie begonnen te maken, maar nu ben ik bijna volwassen en zeg ik er wat van. Bijvoorbeeld dat ze niet zo kinderachtig moeten doen, om elkaar de schuld te geven. zondag, op Valentijns dag, hing er een gespannen sfeer in huis, wat elk moment weer kon ontploffen. Ik word er soms zo moe van.. maar ik wil niet dat ze gaan scheiden, want we hebben het ook gewoon gezellig met elkaar, alleen soms om een paar jaar, krijg ik dit zoals zaterdag. Maar is dit normaal? Ik weet dat het normaal is dat ze ruzie hebben maar er zijn natuurlijk grenzen.

Mijn vader heeft een eigen zaak waar het op dit moment niet zo goed mee gaat, en mijn moeder is werkeloos, dus dat knaagt nu ook wel aan ze.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het gewoon even van me afschrijven en ben benieuwd wat andere er van vinden. hebben jullie ook wel is dat ouders ruzie hebben met slaan bijvoorbeeld?

Bedankt voor het lezen.

piezze

Re: ouders die ruzie hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:10

Het zijn ook maar mensen. Je bent hun kind dus je kan er niks aan doen maar ik zou ze wel vertellen welk gevoel het jou geeft (angst, verdriet)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:23

Wat erg dat jij je zoveel zorgen maakt.
Dat zou niet moeten.
Natuurlijk zijn je ouders maar mensen, met hun goede en slechte momenten.
Maar elkaar fysiek pijn doen kan nooit de bedoeling zijn.

Kan je misschien een brief schrijven waarin staat hoe jij je voelt?

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:24

piezze schreef:
Het zijn ook maar mensen. Je bent hun kind dus je kan er niks aan doen maar ik zou ze wel vertellen welk gevoel het jou geeft (angst, verdriet)

ja dat is waar.
Maar ik durf het niet te vertellen omdat het dan alleen maar meer spanning geeft.

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:27

luuntje schreef:
Wat erg dat jij je zoveel zorgen maakt.
Dat zou niet moeten.
Natuurlijk zijn je ouders maar mensen, met hun goede en slechte momenten.
Maar elkaar fysiek pijn doen kan nooit de bedoeling zijn.

Kan je misschien een brief schrijven waarin staat hoe jij je voelt?

ik maak me inderdaad snel zorgen erom, ook als het een periode is waarin ze veel ruzie maken, heb ik liever niet dat ik bij iemand blijf logeren omdat ik dan niet kan "ingrijpen" als het echt fout gaat.

ik denk als ik een brief zou schrijven dat ze dat raar vinden :\

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:30

Als dit maar eens in de zoveel jaar voorkomt vind ik dat niet zorgwekkend, iedereen heeft weleens een wanhoop moment.

Maar het hoort natuurlijk niet.
En ik kan me voorstellen dat je schrikt.
Misschien kan je ze vertellen wat het met je doet

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:37

XxLMMxX schreef:
Als dit maar eens in de zoveel jaar voorkomt vind ik dat niet zorgwekkend, iedereen heeft weleens een wanhoop moment.

ja, ik zal het proberen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:43

Wat afschuwelijk dat jij uiteindelijk het grootste slachtoffer bent :(:) dat ze zich dat niet realiseren is best zorgelijk.
Ik kan me jouw spanning op dat moment heel goed voorstellen zoiets is best eng. ;(

Het is niet normaal dat ze zo met elkaar omgaan en jou niet zien staan op dat moment dat ze zo in hun gevecht opgaan.
Zou beter zijn als ze of uitelkaar gaan of hulp gaan halen want dit is waanzin.

Heb jij iemand waar je kunt aankloppen om je hart te luchten? Bijv. familie of vrienden?
Zo'n situatie kan je erg eenzaam maken dus ik hoop dat je ergens terecht kunt.

Wat een rot situatie.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:46

Wat erg allemaal. En dat jij dit allemaal mee krijgt...
Maar, ruzie maken is normaler dan je denkt. Alleen gaat niet iedereen rondvertellen dat de ouders ruzie hebben. Het is erg dat je e erf tussen zit. Maar je ouders blijven wel praten met elkaar en proberen de problemen op te lossen. Zolang zich samen oppakken en verder gaan zijn deze incidenten heel erg, maar niet een voorteken voor iets erger.
En het fysieke...dat hoort niet. Maar temperamentvolle mensen verliezen eerder hun geduld en zelfbeheersing.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:49

ik snap werkelijk niet dat jeugdzorg je destijds niet heeft weggehaald... Lijkt me totaal geen veilige situatie voor een kind om in op de groeien.
Advies heb ik niet, maar veel sterkte!

Ik denk dat je vooral moet onthouden dat jij er helemaal niets aan kan doen! als ze het echt uit de hand willen laten lopen doen ze dat wel als jij er niet bent, ga je hiervoor zeker niet thuis opsluiten om in te kunnen grijpen.. probeer zelf nog wat te genieten.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:50

XxLMMxX schreef:

Really?! Iedereen heeft wel eens een wanhoop moment?

Nee lieve ts, dit is NIET normaal. Geweld valt op geen enkele manier goed te praten. Je ouders ontnemen jou een zorgeloze jeugd, doordat je constant het gevoel hebt op ze te moeten letten.
En elkaar te lijf gaan met een mes terwijl er een klein kind in huis is? Zijn ze besodemieterd?!
Je wil dit niet horen, maar je ouders maken elkaar en hun gezin op deze manier kapot. Wil je wachten tot ze elkaar eens wél goed raken en ernstig verwonden of erger? Ik zou blij zijn voor je als ze uit elkaar zouden gaan. Dit is niet gezond.
Ik wens je sterkte, wat een klote situatie...

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:51

funnyhorses schreef:
Wat afschuwelijk dat jij uiteindelijk het grootste slachtoffer bent :(:) dat ze zich dat niet realiseren is best zorgelijk.
Ik kan me jouw spanning op dat moment heel goed voorstellen zoiets is best eng. ;(

Het is niet normaal dat ze zo met elkaar omgaan en jou niet zien staan op dat moment dat ze zo in hun gevecht opgaan.
Zou beter zijn als ze of uitelkaar gaan of hulp gaan halen want dit is waanzin.

Heb jij iemand waar je kunt aankloppen om je hart te luchten? Bijv. familie of vrienden?
Zo'n situatie kan je erg eenzaam maken dus ik hoop dat je ergens terecht kunt.

Wat een rot situatie.

dat is ook waar ik tussen twijfel, ik weet zeker als ze uit elkaar gaan dat ze elkaar gaan missen en diep ongelukkig zijn :( en hulp hebben we al gehad, laatst hebben we ook nog hulp gehad maar dat ging meer om mijn gevoelens over totaal iets anders :\

zelf ben ik niet echt een persoon die daar graag met andere over praat omdat ik me dan alleen maar meer rot ga voelen, maar ik wou wel graag (anoniem) weten hoe andere er over denken en hoe hun om zouden gaan met zo'n situatie.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:52

Er is een versvhil tussen ruzie maken en elkaar dood willen maken.
Met een mes de ander te lijf gaan en gaten in een muur rammen gaat in mijn ogen veeeeel te ver!!!!!

Ruzie maken doet iedereen wel eens maar dit grenst aan gevaar.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:53

Eerlijk gezegd vind ik het wel zorgwekkend wanneer je ouders zulke heftige ruzies heeft dat er gebroken armen en bedreigingen met messen plaats vinden. Ruzies tussen ouders komt vaker voor maar daarbij ook zulk heftig fysiek geweld, en daar vind ik toch echt onder vallen, hoort in mijn ogen niet.

Ik zou duidelijk aangeven eventueel met iemand dichtbij die je steunt wat dit met jou doet en dat niet goed praten omdat zij het moeilijk hebben. Armen horen niet gebroken te worden en bedreigingen met messen ook zeker niet, dan gaat het veel te ver en is hulp nodig hoe vaak het ook voorkomt.

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:53

bedankt allemaal voor de reacties! uit huis plaatsing vind ik zelf wat overdreven, omdat die erge ruzie maar 1 keer is voorgekomen

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:00

Lieve TS, natuurlijk is er in elke relatie wel eens ruzie. Het is onmogelijk om het altijd eens met elkaar te zijn en soms botst dat. Maar geweld hoort daar niet bij, en ik heb met je te doen dat je in deze situatie zit.

En nog iets... jij hoeft je niet verantwoordelijk te voelen voor hun relatie, dat dat goed gaat. Je hoeft niet in te grijpen, goed te praten of ze terecht te wijzen. Het zijn twee volwassen mensen, dat mogen ze zelf doen. En daar hoef je dus ook geen zorgen over te hebben, al kan ik me voorstellen dat je dat wel hebt.

Als ik je iets van advies kan geven... zoek hulp bij iemand die je vertrouwt. Een vriendin, een tante, een stalgenoot, of professionele hulp. Iemand waarbij jij je veilig voelt om hierover te praten. En eigenlijk heb je dat al gedaan door hier hulp te vragen. Dus daarvoor al respect. Heel veel sterkte!!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:18

Brief schrijven kan helpen om voor jezelf alles op een rijtje te krijgen.
Het kan ook heel eng zijn om je ouders met jouw angst te confronteren.

Het is zot dat jij thuis wil zijn om te kunnen ingrijpen.

Is er op school iemand, mentor/vertrouwenspersoon bij wie je je verhaal kwijt kan?
Of een oma, tante of moeder van een vriendin?

Dit is een enorme last.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:20

Ts is er geen spake van drank/drugsverslaving bij jouw ouders? Het is inderdaad niet normaal als je niet weg durft uit angst dat je ouders elkaar wat aandoen. Een keer een ruzie kan maar als het gaat om extreme gewelddadigheden en dat ze totaal de belangen van hun kind eigenlijk vergeten, das niet echt normaal. Is er geen vertrouwenspersoon op school? Soms is het beter om even met iemand over te praten die er totaal buiten staat. Geen familie of kennis, gewoon voor een neutrale kijk op de zaken. Je bent al 17 dus misschien is het voor jou prettiger om vervroegd op jezelf te gaan met evt. Begeleiding. Het is belangrijk om je los te maken van negativiteit en je te kunnen richten op een goede toekomst.

Huwelijk en het leven van jouw ouders kun jij niet redden maar jouw toekomst kun je wel positief beinvloeden.

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:30

nee er is absoluut geen sprake van drank/drugsverslaving.
en het is niet zo dat ik nooit weg durf uit huis maar het is meer als ze die dag ruzie hebben ga ik niet echt met een goed gevoel weg. en om nu al uit huis te gaan vind ik zelf een beetje te overdreven, het is niet zo dat ze altijd maar ruzie hebben.

tja, opdit moment weet ik niet echt met wie ik er over moet praten, ik wil niet dat ze gelijk een negatief beeld krijgen over mijn thuissituatie.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:31

Laat anders iemand dit topic lezen? Dan krijgen ze een goed beeld denk ik!

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:32

Mimpje schreef:
Lieve TS, natuurlijk is er in elke relatie wel eens ruzie. Het is onmogelijk om het altijd eens met elkaar te zijn en soms botst dat. Maar geweld hoort daar niet bij, en ik heb met je te doen dat je in deze situatie zit.

En nog iets... jij hoeft je niet verantwoordelijk te voelen voor hun relatie, dat dat goed gaat. Je hoeft niet in te grijpen, goed te praten of ze terecht te wijzen. Het zijn twee volwassen mensen, dat mogen ze zelf doen. En daar hoef je dus ook geen zorgen over te hebben, al kan ik me voorstellen dat je dat wel hebt.

Als ik je iets van advies kan geven... zoek hulp bij iemand die je vertrouwt. Een vriendin, een tante, een stalgenoot, of professionele hulp. Iemand waarbij jij je veilig voelt om hierover te praten. En eigenlijk heb je dat al gedaan door hier hulp te vragen. Dus daarvoor al respect. Heel veel sterkte!!

je hebt gelijk, het zijn volwassenen, maar ze kunnen soms zo kinderachtig doen.
en ik vind het super fijn dat ik hier met andere mensen er over kan praten!

dankje!

bokt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:35

eclair98 schreef:
Laat anders iemand dit topic lezen? Dan krijgen ze een goed beeld denk ik!

misschien kan ik dat doen, maar er niet bij zeggen dat het om mij gaat, maar om iemand anders en dan op het laatst vragen wat hun ervan vinden en dan later zeggen dat het wel om mij gaat

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:24

Knap van je dat je dit topic hebt geopend TS! Hoe oud ben je nu?

Als je in situaties als deze zit, is het soms nog lastig te zien wat "normaal" is en wat niet, omdat je er midden in zit en ook al een beetje "gewend" bent hoe het gaat.

Als ik uit eigen ervaring spreek: bij ons thuis ging het ook er ook soms heftig aan toe en ik was dus ook gewend dat mijn vader erg boos werd als mijn moeder per ongeluk iets verkeerd deed. Mijn eye-opener dat het ook anders kan, kwam ergens rond mijn 18e toen ik een bevriend stel hielp klussen. Er ging ik iets mis en ik merkte dat ik me schrap zette voor een uitval terwijl mijn vrienden in lachen uitbarsten om het ongelukje. Dat was een heel verwarrend en confronterend moment. En toen was ik dus al 18...

Misschien helpt het je om eens contact te zoeken met Veilig thuis? Zij hebben veel info op hun site staan en je kunt ze ook anoniem bellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:19

Ruzies met slaan zijn niet normaal of goed in elk geval. Dat gaat verder dan 'iedereen heeft wel eens ruzie.' Dus je hoeft het ook niet normaal te vinden - het kan ook echt anders. Voor je ouders is dat misschien (nog) niet haalbaar, maar dan weet je in elk geval dat je je er rot over mag voelen, en het niet normaal hoeft te vinden.

Erover praten kan zeker helpen, gewoon om je verhaal kwijt te kunnen en herkenning te vinden, steeds weer. Je kunt je ouders waarschijnlijk niet dwingen te veranderen, je kunt in elk geval iets veranderen in de impact die het op jouw leven heeft.

Dat je je rot voelt als je weggaat terwijl zij ruzie maken of de spanning hoog is snap ik. Toch is het denk ik belangrijk dat je dat een beetje kunt scheiden: je zorgen maken mag en is natuurlijk. Maar tegelijkertijd heeft het gedrag van je ouders dan een heel verregaande invloed op wat jij doet, en niet positief. Dat is zonde, want jij bent eigenlijk geen partij in de ruzies. Een deel van het volwassen worden zit er denk ik in dat je meer en meer kunt loslaten, en dat je je eigen leven gaat vormgeven en de problemen van je ouders ook bij je ouders laat en niet op jouw schouders mee blijft dragen.

(Dat is natuurlijk niet iets wat je even doet. Dat is iets met heel veel kleine stapjes, of op een bepaald moment hele rigoreuze zoals uit huis gaan.) Een begin kan al zijn om heel bewust voor jezelf die momenten te herkennen. "Ik voel me nu rot omdat mijn ouders ruzie hebben." En dan kun je ook bewust kiezen wat je er op dat moment mee wilt doen: in huilen uitbarsten, negeren, koptelefoon op, boodschappen doen, ingrijpen, uit pure frustratie een kussen door de kamer smijten ofzo... maar dat je echt even stilstaat bij wat je gaat doen als reactie op je spanning. Verder niks. Het gaat niet om goed of fout maar om bewustworden.)

Maar hoe dan ook: jij bent niet wat je ouders doen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:32

Zoe_97 schreef:
ik snap werkelijk niet dat jeugdzorg je destijds niet heeft weggehaald... Lijkt me totaal geen veilige situatie voor een kind om in op de groeien.

Even terzijde, en als aparte reactie van mijn reactie aan TS: dit wordt vrij makkelijk geopperd. Maar een uithuisplaatsing op zich is zeer traumatisch voor betrokkenen. Je wordt in een andere omgeving geplaatst en dat is op zich hoe dan ook onveilig. Vaak brengt het ook mee dat iemand van school moet en ver van vrienden en familie vandaan komt. Lang niet altijd zijn er passende gastouders/pleegouders, en instellingen of gezinshuizen kunnen chaotisch en bedreigend zijn. (Alle mooie woorden ten spijt... het is niet niks.)

Het is dus zeker niet zo dat een uithuisplaatsing leidt tot een 'happily ever after' - het is iets met grote nadelen en risico's, en zeer ingrijpend. Dat mag dus echt alleen gebeuren als er rechtstreeks concreet gevaar is voor het kind zodat de gevaren thuis nog groter zijn dan van het uithuisplaatsen. Of als kind of ouders het niet meer zien zitten. Het is zeker niet iets dat kan worden ingezet als de situatie thuis niet 'wenselijk' is.

Ik gun iedereen een liefdevol thuis - en de realiteit is dat het er niet altijd is. Maar de jeugdzorg kan het in veel gevallen ook niet bieden, hooguit een benadering maar met regelmaat ook niet. En de binding met ouders blijft meestal toch erg sterk - dat lees ik ook heel erg terug bij TS. Het lost in dat geval ook niet veel op want de angst van de TS dat het uit de hand loopt blijft bestaan.
Dus het is geen optie om lichtzinnig te opperen.