Mediteren, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mediteren, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:04

De titel zegt het! :)

Ik ben er sinds twee weken mee begonnen, en tegen al mijn verwachtingen in voel ik me veel blijer, rustiger en vooral heel ontspannen. Ook direct na het mediteren voel ik me alsof ik net uit bed stap na een lange nacht slaap.

Hoe doen jullie het, en hoe ervaren jullie het? Hebben jullie tips voor anderen?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:06

Ik doe het zelf niet. Maar ben er wel mee opgegroeid want mijn ouders deden en doen het. Heb het zelf ook op school geleerd en mijn kinderen zitten nu ook op die school en 'moeten' het ook doen. Kinderen natuurlijk afgestemd op welke leeftijd ze zijn. Mijn zoontje is 5 en hun zijn twee keer per dag een paar minuten stil maar mogen dan wel op hun plekje tekenen zeg maar. Mijn dochter is 8 en hun wandelen in stilte twee keer per dag paar minuten buiten. Als ze straks in groep 6 zit wordt het echt twee keer per dag paar minuten met ogen dicht mediteren. Vind het een prima techniek om te leren aan kinderen en is wat bij die school hoort. Wat ze er later zelf mee doen mogen hun weten. Ik heb er bijvoorbeeld niks mee gedaan uiteindelijk maar heb vriendinnen die het nog wel doen en het geweldig vinden, wie weet waag ik me er ook weer eens aan :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:26

Interessant!

TS hoe begin je aan zoiets? Op jezelf of volg je een boek, beluister je een CD .. ?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:46

Ik vind het ook heel interessant, maar ik heb altijd gedacht dat ik te druk ben in mijn hoofd hiervoor. Toch zou wat meer rust wel fijn zijn. Ik lees mee!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:48

Ik vind Headspace een hele goede app hiervoor. Tien minuten begeleide meditatie. De eerste serie is gratis, tien keer (tien dagen) lang.
wat jij prettig vindt is heel persoonlijk, maar dit is wel een laagdrempelige manier om te starten en niet enorm specifiek. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:52

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:55

Lukasje schreef:
Interessant!

TS hoe begin je aan zoiets? Op jezelf of volg je een boek, beluister je een CD .. ?

Dat vraag ik mij ook af! En zoiets dagelijks doen, of hoe moet ik dat zien?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:56

Voor wie het lastig vindt te beginnen: probeer de Headspace app. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:18

Cyruss_ schreef:
Lukasje schreef:
Interessant!

Dat vraag ik mij ook af! En zoiets dagelijks doen, of hoe moet ik dat zien?

Iedereen kan mediteren! :) In het begin zal het wel moeilijker zijn dan wanneer je er meer ervaring mee hebt, maar dat gaat op zich snel.

Zoek een rustige plek op waar je niet gestoord kan worden, en waar je in een makkelijke houding die voor jou fijn is kan zitten. doe je ogen dicht en concentreer je op je ademhaling. Het is de bedoeling dat je helemaal nergens aan denkt. Als je een gedachte aan voelt komen, concentreer je dan gewoon weer op je ademhaling.

20 minuutjes in totaal per dag heeft al heel veel effect. Ik doe het vaak met van die relaxende muziek op, dat helpt nog een beetje.

Hhilde

Re: Mediteren, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:33

Hoe kun je nou nergens aan denken? Serieuze vraag hoor. Als ik op mijn ademhaling let word ik juist heel benauwd omdat ik het dan ga beïnvloeden zonder dat ik het wil.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:44

TurdusMerula schreef:
Ik vind Headspace een hele goede app hiervoor. Tien minuten begeleide meditatie. De eerste serie is gratis, tien keer (tien dagen) lang.
wat jij prettig vindt is heel persoonlijk, maar dit is wel een laagdrempelige manier om te starten en niet enorm specifiek. :)

Die heb ik ook gebruikt om te beginnen. Maar doe het eigenlijk momenteel niet meer

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:00

Hhilde schreef:
Hoe kun je nou nergens aan denken? Serieuze vraag hoor. Als ik op mijn ademhaling let word ik juist heel benauwd omdat ik het dan ga beïnvloeden zonder dat ik het wil.

Ja, die herken ik!

Ik heb yogales gehad waarbij we mediteerden. - maar dat werd opgebouwd. Eerst 5 minuten je aandacht richten. Meestal op 'het middelpunt van je hoofd' (achter je neus, tussen je oren - om de gedachte te bepalen). Niet op je ademhaling, "want die verandert telkens".
En afdwalen mocht, alleen is het zaak, om jezelf regelmatig liefdevol tot de orde te roepen 'nee, het is niet erg, de afspraak is dat ik op dat ene plekje aanwezig ben' - terug naar dat plekje, ophouden tegen jezelf te praten - en och, drie seconden later zit je weer aan iets te denken.
Such is life. Geeft niets, herbeginnen. (En in yoga "doen we niet aan geweld, dus er wordt niets weggeduwd en we doen ook niet aan begeerte", dus "ik moet nu stil zijn" is ook onzin. Je doet het omdat je het leuk vindt, omdat het experiment of de rust prettig vindt. Of je gaat eerst zin maken.... ;) )
Maar door dat consekwent te doen, 5 minuten, 10 minuten, etc wordt je hoofd wel rustiger en worden die pauzes van 'niet denken / tegen jezelf praten steeds langer én prettiger.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-02-16 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:02

Hhilde schreef:

Het is ook niet echt de bedoeling dat je 'nergens' aan denkt, dat lukt maar enkelen.
Je gedachtes mogen er zijn, maar je doet er niks mee. Je gaat er niet op in.
Als letten op je ademhaling niet lukt, ga dan letterlijk voelen hoe je bijvoorbeeld in de stoel zit.
Waar raakt je rug de stoel en je benen? En je voeten de grond?

Om beter te ontspannen kun je bijvoorbeeld ook langer uitademen dan inademen.

Ik luister ook vaak naar video's via YouTube :j
Voorheen heb ik een cursus mindfulness gedaan, toen 'moest' ik elke dag mediteren voor een paar weken lang. Nu doe ik het als ik er behoefte aan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:08

Ik luister altijd hiernaar wanneer ik mediteer:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:11

...en afdeling moderne middelen: ik vind de cd's / mp3's van brainsync prettig : ze sturen je hersenen (hoe klinkt dat.....) naar alfagolven of theta of deltagolven, door te spelen met je 2 oren (binaural effect) - je ene oor krijgt een fractie andere klanken dan je andere oor, "jijzelf" hoort het niet, maar je hersenen reageren er wel op.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:17

Wat een goede tips worden er hier gegeven!! Ik ben al jaren van plan om te beginnen, maar denk ook steeds 'dat lukt mij niet'.... :o
Toch is het zo fijn om te doen! Soms is het al genoeg als je bijvoorbeeld even op het toilet gaat zitten en even je hoofd helemaal leeg maakt.
De juiste ontspannende muziek (voor iedereen weer wat anders) kan er echt bij helpen. Zelf kan ik echt heel rustig worden van 'ohm mani padme hum'

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:46

Ik doe niet 'echt' mediteren maar wel regelmatig heel bewust even de rust nemen en nergens aan denken. Ik lig dan het liefste in bad met dit soort 'mediteren'. :) het is heerlijk ontspannend.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:18

Elke keer wil ik er aan beginnen en elke keer vergeet ik het weer. Terwijl het ieder mens zo goed zou doen om elke dag een kwartiertje te mediteren!

Ik zag laatst een documentaire, ben echt compleet de naam kwijt maar zal het even opzoeken. En daar ging een Nederlandse naar Taiwan. Zij mediteerde zelf niet, had het wel een periode gedaan maar was de draad kwijt geraakt. Zij ging daar op bezoek bij een, ongeveer leeftijdsgenoot, die iedere dag 2x een half uurtje mediteerde. Zij gingen samen naar een hersen onderzoekcentra. Wat bleek nou, de vrouw uit Taiwan had veel meer aanleg voor stress maar ervaarde minder (bijna niets) terwijl de Nederlandse beter bestand was tegen stress maar het echt veel meer ervaarde.

Zelf ben ik echt heel erg gevoelig voor stress en vooral heel erg goed in het zelf creëren van stress. :')
Maar nu ik ook weer dagelijks een moment pak om te trainen, al ruim een half jaar heel erg bezig ben met voeding maar nog altijd niet die verdomde stress kan loslaten, wordt het echt tijd dat ik daar ook iedere dag een moment voor pak. :Y)

Ik heb een tijdje yoga gedaan, waarbij we ook mediteerde. Vaak leidde de juf ons daar, al betrapte ik mij er vaak op dat ik daar afdwaalde aan het einde. "Wat, cadeautje voor ons zelf? In een kamer met witte golvende gordijnen?". :+

Dus de juiste manier moet ik nog vinden. Ik ben wel heel goed in het leeg krijgen van mijn hoofd inmiddels, wat voor mij vaak werkt is bij het uitademen voorstellen dat ik al mijn gedachtes eruit blaas. Of een denkbeeldig afvoerputje in mijn hoofd waarbij ik de stop eruit trek. En dan proberen bij dit zwarte niets in mijn hoofd te blijven.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:30

Ik heb het ook een tijd gedaan, ik werk in de bibliotheek en daar kun je veel boeken en CD's vinden. Vond het wel fijn om te doen, zeker als je ff niet lekker in je vel zit. Gunde mezelf er alleen niet altijd alle tijd voor en dat is ook de reden dat ik nu, misschien tijdelijk, ben gestopt. Maar kan het zeker aanraden!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:36

@ Suliko: De docu waarover je het hebt is The Sunny Side of Spirit van Sunny Bergman. Ze is ook naar Ghana (dacht ik) en Brazilië geweest. Heel interessant om te zien hoe mensen in andere delen van de wereld met stress- of depressieve klachten omgaan. :j

Ik mediteer niet actief, maar zet meestal wel een guided meditation of andere rustgevende dingen aan als ik wil gaan slapen. The Honest Guys op YT vind ik heel prettig. Voorheen had ik Brainwave Tuner op mijn telefoon staan met binaural beats (waar Janneke2 al over postte), maar sinds ik ben overgestapt naar iPhone heb ik geen fijne brainwave app meer kunnen vinden.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:44

Wat een leuk topic! Ik doe het zelf (nog) niet, maar denk dat ik het wel goed kan gebruiken!

Dus... ik ga me er ook maar eens aan wagen. Leuk om te lezen hoe mensen dit ervaren :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:46

@_Summerly_ oooh ja! Dat was het. Was het echt compleet kwijt. Leuk dat ze ook andere docu's heeft, die zal ik eens opzoeken.

Ik zag ook een hele tijd geleden een andere docu over meditatie (ook naam kwijt, ik kijk te veel docu's :') ), en wat je in principe doet tijdens mediteren is naar je 'reptielenbrein' gaan. Oftewel, al het menselijke zet je uit. Wat ons tot hoger intelligente wezens maakt is het kunnen beredeneren van alles door beelden in ons hoofd te manipuleren en oplossingen/verklaringen te bedenken. Eventjes heel kort door de bocht. Bij meditatie zet je dit dus uit, het constant beredeneren van alles. Je keert dus eigenlijk terug naar een dierlijk brein. Dat gaat dus over het wetenschappelijk aspect van meditatie. :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:59

Ja hier ook. Heb er de laatste weken heel veel aan gehad. Gebruikte toen voornamelijk begeleide meditatie via YouTube, daartussen ook wel eens brainsync en bij gebrek aan zin in media ook gewoon zelf door bepaalde technieken uit eerdere begeleidingen te gaan gebruiken.

Mooiste ervaring tot nu toe was een innerlijke reis waar ik op een heuvel in de woestijn zat onder een prachtig rood roze zon. Hoop wat vaker op deze manier te kunnen reizen, lekker goedkoop :+

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:24

Leuk en informatief filmpje over mediteren, wat het nu eigenlijk is. (Nederlands ondertiteld ;) )

https://www.facebook.com/jpootm/videos/ ... 085757841/

Zelf heb ik aan Zen meditatie gedaan maar dat vond ik moeilijk vol te houden.
Momenteel volg ik een mindfulness training waarin veel aandacht wordt besteed aan mediteren en dat gaat me beter af.

@Resistance: nergens aan denken gaat je niet lukken. Je kunt niet niet denken. :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:41

Silvia schreef:
@Resistance: nergens aan denken gaat je niet lukken. Je kunt niet niet denken.

.....oh, jee - zal ik zeggen van "waar wedden we om?"

Tuurlijk valt er niets te bewijzen ;) 'en in yoga doen we niet aan begeerte O:) '

(Nou, in yoga misschien niet, maar ik bij deze dus wel :j . Uitdaging 'dat kan niet! ' - en daar kom ik met mijn grote mond....) :))