Nachtelijk zweten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Nachtelijk zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 02:07

Omdat ik in tranen van frustratie nu maar uit bed ben gegaan, omgekleed ben en er nu toch echt wel klaar mee ben, wil ik me even uiten hier...

Sinds een aantal weken word ik ongeveer een uur nadat ik ben gaan slapen, helemaal badend in het zweet, wakker. Kussen, hoeslaken en dekbed ook helemaal nat, en omdat m'n vriend slaapt en om 7 uur weer op moet staan hem niet wakker kan maken om t bed te verschonen.
Voorheen had ik het regelmatig tijdens de stopweek van de pil, maar nu dus zo twee keer per week, en ik kan geen duidelijke reden vinden waarom...
Buiten de pil en melatonine voor inslapen gebruik ik geen andere medicatie, is de verwarming snachts gewoon uit en heb ik het andere nachten niet te warm (soms zelfs wat koud).
Het rare is dat het elke keer ongeveer een uur is nadat ik ben gaan slapen en naar mijn idee een wat "actieve" droom (maar die heb ik elke nacht wel).
Kan iemand me vertellen wat dit is, of heeft iemand dit ook (gehad)?
Ben even ten einde raad, het wordt nu wel erg vervelend.
Bedankt alvast!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 02:32

Wat toevallig, ik lag wakker doordat ik helemaal klam was van het zweet, maar wel koude voeten en handen, dus zonder deken was dan weer geen optie... Maar in het zweet baden is niet lekker slapen. Ik had al een tijdje niet meer zo gezweet in bed, wat ik een paar maanden geleden ineens uit het niets, steeds vaker last van had. Soms in de ochtend kleddernat wakker worden, andere keren er wakker door liggen, zoals nu.

Toen dacht ik, wat is anders? Nou, het dekbed en de overtrek. Paar maanden geleden kocht ik een nieuw dekbedovertrek en een nieuwe winter/zomer dekbed combo. Die ik drie weken terug in de was had gegooid (omdat ik er cola overheen had gegooid) en dus sliep ik onder een andere deken en dekbed voor drie weken.

Vandaag had ik mijn bed weer verschoond en met het nieuwe spul opgemaakt. Ik wilde lekker gaan slapen, maar het zweet brak me weer uit. Zo vies voelt dat dan. Maar ik was al een tijd niet meer badend van het zweet wakker geworden.. Waarom nu wel? De nieuwe deken en het dekbed misschien? Die dus net aan de kant gegooid en ander spul gepakt en ik stopte al snel met overmatig zweten.

Morgen maar eens uittesten of het komt door het dekbed zelf of het dekbedovertrek. Ik hoop het laatste.

Maar goed, materiaal waaronder je slaapt kan dus veel verschil maken, dat is eigenlijk ook geen grote openbaring voor me, maar toch had ik er helemaal niet aan gedacht. Heb je al eens gekeken naar van welke stof je overtrekken en je dekbed zijn gemaakt en daarin wat geëxperimenteerd met andere stoffen? Ik zou dat denk ik als stap 1 doen.

Voor mij was het wel zo makkelijk, maar velen hebben dat geluk niet.

Je kan ook, als andere dekbedden en overtrekken niet werken, ook naar de huisarts gaan. Ik denk dat er vast wel iets medisch tegen te doen is, aangezien veel mensen last hebben van overmatig zweten (in bed).

tamary

Re: Nachtelijk zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 02:36

Mijn moeder heeft/had dit, maar dat was overgang. Handdoek in bed om zweet op te nemen hielp deels.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 06:56

TS, heb je je lichaamstemperatuur als eens opgenomen tijdens zo'n zweetaanval? Hoe hoog is deze dan?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 07:51

Kijk eens naar hoe actief je bent voor je gaat slapen. Je lichaam wil nog wel eens doorwerken.

Wat ik heel erg heb is last van eten. Op het moment dat ik het eet niet. Maar als ik ga slapen. Zo kan ik slecht tegen veel eten. Mijn lichaam kan dat slecht verwerken en gaat dan 's nachts aan het werk. En ik heb het nog erger met (veel) vlees, dus na bijv een bbq, of als ik iets met veel suiker/chocola eet een paar uur voor het slapen. Die dingen staan garant voor kletsnat wakker worden. Ik eet dus na mijn normale bordje avondeten rond 6 uur helemaal niets meer. Ja soms een paar nootjes ofzo. Doe ik dat wel dan een zweetaanval gegarandeert.
Dus probeer eens te ontdekken of het daarmee te maken heeft.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 07:56

Wat vervelend :(:) Heb je veel stress op het moment?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:06

Way vervelend. Ik zou dit eens met de huisarts opnemen. Het hoeft helemaal niets te zijn. Maar het kan ook wijzen op serieuze zaken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:08

Olikea schreef:
Way vervelend. Ik zou dit eens met de huisarts opnemen. Het hoeft helemaal niets te zijn. Maar het kan ook wijzen op serieuze zaken.

Dit.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:18

Ik heb dit een periode heel erg gehad. Kon dekbed en pyama echt uitwringen dan.

Bij mij heeft het te maken gehad met suikerproblematiek.
Ik had snachts hypos.
(overdag ook soms, suikerregulatie was totaal overstuur bij mij.)

Uiteindelijk met een diëtist aan de gang geweest. Ik heb er nauwelijks meer last van.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:09

Ook serieus eens kijken naar de bestanddelen van het dekbed en overtrek. Als dit voor het grootste gedeelte bestaat uit polyester dan is dat de boosdoener. De nachten zijn lang zo koud niet meer.
polyester ademt niet en dan slaat je eigen warmte terug, met als gevolg dat je zwetend wakker wordt.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 09:18

Wauw veel reacties al! Super :)
Ik ga proberen allemaal even te beantwoorden!

ElineS: Wat jij zegt kan best kloppen, sinds een week hebben wij een nieuw bed, nieuwe dekbedovertrekken en slapen we weer onder de donzen dekbedden. De eerste keer dat ik dit had sliep ik bij mijn moeder in mijn oude bed, ook onder een ander dekbedovertrek. (Dus zo'n 3 a 4 weken geleden denk ik?) Daartussen heb ik er volgens mij geen last van gehad, toen we nog onder onze oude dekbedovertrekken sliepen.
Ik heb alleen niet zoals jou dat als ik in bed lig dat ik al ga zweten, is pas als ik er dus wakker van wordt. Sommige nachten ook helemaal niet, ook onder het nieuwe dekbedovertrek.

Tamary: Mijn moeder heeft dit inderdaad ook van de overgang, en de medicatie die ze slikt :)
Zal volgende keer een handdoek onder me leggen.

Storm: Ik heb geen thermometer dus ook nooit gemeten hoe hoog het is. Maar zodra ik uit bed ben droogt het zweet erg snel op en ben ik voor mijn gevoel ook niet te warm. Kan eens een thermometer aanschaffen en kijken wat mijn temperatuur is op zo'n moment :)

MiniMaxi: Ik heb niet het idee dat het met eten/drinken te maken heeft. Gisterenavond heb ik vanaf 7 uur (avondeten) niets meer gegeten. Soms eet ik 's avonds wel nog wat, maar lig ik weer niet zo te zweten. Soms na een avondje alcohol drinken wil ik wel weer erg zweten, maar ook lang niet altijd. Maar ga erop letten of het misschien stiekem toch wat er mee te maken kan hebben :)

Corelli: Ik heb altijd wel wat stress, op het moment niet erg veel. Maar in stressvolle periodes blijf ik net zo goed droog.. Daar kan ik geen touw aan vast knopen eigenlijk.

Olikea: Ik ga inderdaad langs de huisarts mocht het aan blijven houden.

Femke_Tweety: Ik heb even gegoogled wat een hypo is, maar kan mij daar niet echt in vinden (ook overdag niet). Het is ook gewoon soms een nacht, dan weer 3 nachten niet, dan weer wel 1 nacht.
De rest van de nacht blijf ik dan ook droog (op soms wat klam aanvoelen door een drukke droom, maar niet badend in het zweet).
Ik vind het gewoon zo apart, dat het elke keer ongeveer een uur is nadat ik ben gaan slapen. En dan de rest van de nacht gewoon droog blijf. En het is echt een hele tijd (vanaf de zomer) goed gegaan.

Wendel: Heb gelijk even gekeken, maar zowel het dekbed als het dekbedovertrek is 100% katoen. :)

Mocht het weer gebeuren ga ik kijken wat een ander dekbed/dekbedovertrek kan betekenen, ga ik ook even langs de huisarts en aankijken of eten er nog een rol bij speelt.
Alvast bedankt voor de reacties/het meedenken!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:14

Wat draag je snachts aan kleding? Ik ga bv zweten als ik niets aan heb. Dan ga ik vanzelf diep onder de dekens liggen waardoor ik het te warm krijg, met als gevolg erg zweten. Wat bij mij goed helpt is een simpel katoenen shirtje aan, met lange mouwen. Wel belangrijk is dat ik dan wel met blote benen slaap. Dus enkel een shirtje en ondergoed, niet te diep onder de dekens, raam op een kiertje en heb nergens meer last van..

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 10:17

Ik draag een hemdje en een kort broekje. Iets anders vind ik niet fijn slapen..
Raam staat ook altijd op een kiertje en probeer ook niet helemaal onder de dekens te kruipen, maar gebeurt soms toch.
Het valt me trouwens op dat ik altijd op mijn rug wakker wordt, maar ik ben totaal geen rugslaper..

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:21

Onverklaarbaar nachtzweten is een reden om langs de huisarts te gaan.

Succes!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:34

Ik meld me ook, heb er nu ontzettend last van maar ik zit in mijn laatste weken zwangerschap, onze kamer is echt koud met het raam altijd open en de slaapkamer deur, behalve mijn onderbroek heb ik ook niks aan en zelfs onder enkel een fleece dekentje zweet ik me de blaren.

Hoop dat het na me zwangerschap weg is anders ga ik ook even langs de dokter!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 10:36

zanakuzies, ook vervelend inderdaad! Gelukkig weet jij wel waardoor het komt (waarschijnlijk :)).
Hoop dat het idd na je zwangerschap over is, succes!

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:37

Mijn vriend heeft dit ook! Het is nu alweer een paar maanden geleden maar toen hij werkloos was had hij het dagelijks. Bij zijn benen is het, het ergst.
Het was zó doorweekt dat wij wel elke keer het volledige bed verschoont hebben midden in de nacht. En daarna inderdaad een handdoek ertussen. Meestal rond 2/3uur 'S nachts.
Wij slapen onder een katoenen en donsveer dekbed, maar hij had het bij allebei.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 10:40

Gebruiker201, mijn vriend heeft het inderdaad ook, maar alleen in de zomer als het erg warm is. Gaat na één dag ook gelijk ruiken, dus liefst verschoon ik het bed dan elke dag..
In de zomer valt het bij mij wel mee, zolang ik 's avonds een beetje kan door laten waaien dat de ergste warmte de kamer uit is.
Ik zou het liefst ook het bed verschonen maar zoals ik in de OP al heb gezegd moet mn vriend vroeg opstaan dus kan en wil hem niet wakker maken 's nachts.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:42

Klinkt misschien stom maar misschien eens proberen om alleen met onderbroek te slapen? Zodra ik een pyjama aan trek ga ik zweten als een otter in mijn slaap. Sinds ik mijn pyjama uitrek voordat ik ga slapen word ik niet meer wakker in een klets nat bed. Misschien kan jij het ook proberen?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 10:45

Ik sliep vaker in alleen een onderbroek, maar dit maakt weinig verschil. Ik krijg het dan toch (te) koud waardoor ik of een extra deken wil of me echt helemaal in/onder de deken wikkel waardoor ik het uiteindelijk te warm krijg en dus ga zweten. Vind het ook niet echt fijn slapen, heb het liefst gewoon een strak zittend hemdje aan :j

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:52

Hoi TS, wat ontzettend vervelend! Ik weet er alles van.
Vannacht ook weer zeikend nat wakker geworden. Echt ontzettend smering!!! Ik weet dat het aan mijn medicatie en hormonen ligt. Maar wat ik hier boven lees over type dekbed kan ook goed! Ik heb 1 bepaald type dekbed (Weet niet waaruit het gemaakt is) waarin ik het heel erg heb. Of ik nou met of zonder pyjama slaap.
Met een fleecedekbed heb ik het minst last van de zweet. En een dikke handdoek onder je kan je weg halen als het nat is. En leg je er een schone droge weer neer, voordat je verder gaat slapen. Terwijl je je handdoek verschoond deel van je deken open leggen zodat ie even kan luchten.
Het is heel vervelend inderdaad, en als je geen duidelijk reden kan vinden idd naar huisarts!

Spoiler:
p.s. Ik droom ook heel actief. En hoe vervelender mijn droom hoe meer ik ga zweten. Vannacht was onze kat bezeten en ik moest hem zelf met een mes doodsteken, voordat hij Marloes ging vermoorden. (Ja verder is alles goed met me hoor :P )

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:00

Wat mij hielp tijdens die zweetperiodes (dus los van de mogelijke oorzaak)
Was badstof hoeslakens. Die bestaan, en zorgden dat ik me minder klam voelde.

Dat zou je sowieso eens kunnen proberen natuurlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:07

Probeer jezelf eens aan te wennen om met een voet buiten de dekens te slapen. Is serieus onderzoek naar gedaan. :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:19

Iris82 schreef:
Probeer jezelf eens aan te wennen om met een voet buiten de dekens te slapen. Is serieus onderzoek naar gedaan. :)

En ik maar denken dat die vent van mij niet spoort om met 1 been uit bed te slapen. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:33

Drink je s'avonds ook koffie?? Sport je op die bewuste avonden? Drink je een drankje op die avonden?? Misschien een optie om even een aantekening te maken wat je doet/eet/drinkt op de dagen wanneer je die zweetaanvallen hebt.