Wat is verstandig...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Wat is verstandig...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 21:28

Hallo,

Ik moet morgen om een uur of 09:05 bij de Kaakchirurg wezen wegens het trekken van een verstandskies. %) #)
Het is dan verstandig om van te voren pijnstillers te slikken dat het een soort meteen werkt als 't getrokken is,
alleen wat is het verstandige om te slikken van te voren? Paracetamol of Ibuprofen?

Ik heb ook alvast voor de zekerheid een kleine koelpad gekocht even groot als de kaak zelf.
En heel wat vloeibare spullen (Vanille Yoghurt, Sapjes & spullen voor in een Smoothie) hebben jullie nog wat tips? :)

Evi84

Re: Wat is verstandig...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:31

Ga je volledig in slaap of is het gewoon een tand trekken? Als je in slaap gaat, dan best niet op voorhand pijnstillers nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:32

Pijnstillers nemen voor je verdoving uitgewerkt is, handdoek op je kussen en veel proberen te slapen.
En wie weet heb je de mazzel nergens last van te krijgen.
Succes!

furious

Van te voren iets slikken heeft denk ik geen toegevoegde waarde. Je wordt verdooft eer dat uitgewerkt is zijn de pillen ook uitgewerkt.

en de koelpad mee nemen naar de kaakchirurg, kan je meteen gaan koelen.

Willemina_L

IJs in huis halen van Ben en Jerry's of iets in die geest.... En lachfilms kijken, leidt lekker af. Sterkte!

Aight

Ik heb zelf nooit een verstandskies laten trekken, maar vgm werkt de verdoving nog een tijdje door. Je kan beter naderhand pas beginnen met slikken om de uitwerking van de verdoving voor te zijn/op te vangen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:33

De kaakchirurg raadt vaak 2 paracetamols aan vóór de ingreep en meestal krijg je ná de operatie een recept mee om ibuprofen-bruis te halen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:33

Eh, heeft de chirurg geen advies gegeven?
Dan geldt, dat je ter plekke eerst wordt verdoofd en dan pas wordt er getrokken.
Sterkte!

(Ik vond het meevallen, ondanks dat ik geen held ben. De "voorpret" :( was het ergste.)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 21:36

@ Evi84: Het gewoon getrokken, dus ik ga niet volledig in slaap.

@ Tica_81: Welke is dan verstandig? Ibuprofen of Paracetamol? Ik heb ze alle 2 liggen namelijk.
En slapen was ik sowieso van plan als ik terug uit het Ziekenhuis kom.

@ Imker Dan neem ik van te voren wel 2 Paracetamols, dat is wel fijn zo'n recept met Ibuprofen-Bruis :)

@ Janneke2 Nee, ik heb geen advies gehad van het ZH.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:40

Van tevoren 2 paracetamol. Probeer ook een icepak mee te nemen. Erna mag je als het goed is 4x2 paracetamol en 3 zakjes pijnstiller maximaal op 1 dagen.

Verder, als tip qua eten: brood in soep gedoopt is goed te eten als je verdoving is uitgewert :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:40

Wat voor jou het beste werkt. Ibu kan ik niet tegen, maar schijnt goed te werken. Schrijven ze meestal ook voor.
Oh en je eten en drinken op kamertemperatuur, niet warm of koud is prettiger.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:41

Je kan een uur van te voren alvast beginnen met paracetamol slikken (1000 Mg). Ibu zou ik niet doen, dat valt onder de groep nsaid's en kan de stolling beïnvloeden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:44

Toevallig ben ik vorige week voor een andere ingreep geweest, ben ook verdoofd toen
Maar ik had geen pijnstillers van te voren genomen.

Je krijgt een verdoving welke hetzelfde is als bij je tandarts, alles is dus goed verdoofd.
Wel handig om meteen als je thuis komt 2 paracetamol of andere pijnstiller te nemen,de verdoving van de kaakchirurg zit er nog wel even in na de behandeling.
maar je krijgt ook een recept mee, ibuprofen of naproxen.

En ik denk dat als je klaar bent je een foldertje mee krijgt met daarin een aantal tips na de behandeling.

Succes morgen! :(:)
Laatst bijgewerkt door ellepel op 31-01-16 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:45

Geen pijnstillers nemen die bloedverdunnend werken dan kan je de behandeling wel vergeten. Kijk dus goed op het doosje..

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:45

Geen ibu voor een ingreep nemen, na de ingreep kan dit wel mocht daar behoefte aan zijn. Al zou ik dan eerder voor de combinatie paracetamol en voltaren/diclofenac gaan. Maar pas ma de ingreep.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 21:50

Denk dat het verstandig is om de Paracetamol vast staat om van te voren te slikken.

Vorig jaar of een paar jaar geleden heb ik de bovenste (rechts) laten verwijderen, alleen die vond ik een of andere manier niet erg..
Maar voor de onderste knijp ik hem wel eventjes :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:50

Ik ben echt een schijtert eerste klas, maar zo heftig is een verstandskies trekken echt niet TS ;)

Niks innemen, gewoon goed laten verdoven. Pijnstillers krijg je waarschijnlijk niet eens mee, maar daar kun je vast wel om vragen als je die wel wil. Je kan daarna ook prima normaal eten, gewoon aan de andere kant kauwen.
Niks aan de hand.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:51

Een uur voor de ingreep 1000mg paracetamol slikken. Zo bouw je alvast een spiegel op. Daarna de gewone dosering aanhouden die dagelijks genomen mag worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:53

Siggislief:

Meen je, en ik vond dat net andersom!

Die rottige verdoving die ze dan voor je gevoel zowat in je neus spuiten, :+
dat doen ze in de onderkaak natuurlijk niet,dat is al veel fijner :j

Ik vind onder mee vallen, eerste dag even rot,maar daarna gaat het al stukken beter
:(:)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:54

Goof schreef:
Ik ben echt een schijtert eerste klas, maar zo heftig is een verstandskies trekken echt niet TS ;)

Niks innemen, gewoon goed laten verdoven. Pijnstillers krijg je waarschijnlijk niet eens mee, maar daar kun je vast wel om vragen als je die wel wil. Je kan daarna ook prima normaal eten, gewoon aan de andere kant kauwen.
Niks aan de hand.

Mijn ervaring is toch echt dat ik pas na 1-1,5 dag weer normaal kon kauwen en 2 dagen op volledige pijnstilling heb gezeten. Daarna namen de klachten heel snel af. Na een week waren alle klachten weg, kaak niet meer zo dik en van alle pijnstilling af. Maar dat verschilt per persoon.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:57

EskeGirl schreef:
Goof schreef:

Niks aan de hand.

Mijn ervaring is toch echt dat ik pas na 1-1,5 dag weer normaal kon kauwen en 2 dagen op volledige pijnstilling heb gezeten. Daarna namen de klachten heel snel af. Na een week waren alle klachten weg, kaak niet meer zo dik en van alle pijnstilling af. Maar dat verschilt per persoon.

Ja kennelijk.
Ik heb 2 kiezen laten trekken, 1 beneden en 1 boven. Allebei een eitje. Ik heb wel pijnstillers mee gevraagd, meer omdat ik doodsbang was pijn te krijgen dan dat het dat echt deed, ik heb van beide kiezen nooit last gehad namelijk. Ook geen zwelling.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:04

Ik hoop dat ze morgen met de rechter beginnen want de linker moet er ook uit...
(De een kan makkelijk getrokken worden, alleen de ander dus de linker moet er half uit gesneden worden...kuch!)

@ ellepel Boven kregen ze het niet in 2-3 x eruit, er gingen iets van 4 x een priem? m'n kaak in..
En er werd zelfs een foto gemaakt omdat ze hem er niet uit kregen. :=

Ben ook wel een beetje bang dat de verdoving niet gaat werken,
vorige week een verdoving gehad in mn linker kaak bij de TA alleen ze moest 2 x spuiten. -O-
Laatst bijgewerkt door Siggislief op 31-01-16 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:05

Dan heb je geluk gehad :D. Van links had ik niet zoveel last, wel zwelling maar ging sneller. Rechts heb ik veel meer last gehad, wang was 2x zo dik, veel pijn en als klap op de vuurpijl zat er een stukje wang aan m'n tandvlees door de hechting. Is er wel weer netjes uitgehaald, zit niet meer vast. Alles is er bij mij uitgehaald.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:08

Vooraf wat innemen! Dit is een tip van mijn DA :j
Ik moet woensdag een voortand laten trekken en ik neem dus vooraf al wat in.

Succes morgen!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:10

Lukasje schreef:
Vooraf wat innemen! Dit is een tip van mijn DA :j
Ik moet woensdag een voortand laten trekken en ik neem dus vooraf al wat in.

Succes morgen!

DA? :')

Dank je wel, heb ik wel eventjes nodig hebben... :)