Pijn in rug, wat kan het zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Pijn in rug, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 19:07

Hallo,

Allereerst ga ik maandag naar de huisarts als het niet beter wordt, maar voor nu wil ik niet naar de Hap gaan.
Ik heb sinds een week pijn heel laag in mijn rug, bijna bij stuitje, met onrustige benen, en uistraling in het bekken.
Het was een vaag pijntje, maar wordt nu wat erger en vanmorgen schoot het er als het ware in waardoor ik niet meer goed kon bukken. Door in beweging te blijven, en warme kruik hou ik het redelijk soepel.

Toch blijft het pijn doen, niet heel erg, maar wel zo dat ik niet goed kan tillen of kan buigen (normaal makkelijk) maar zeurderig met gek gevoel in benen en bekken.
Ik dacht aan het griepvirus wat bij mij wel vaker op de rug slaat. Het is een beetje van die zeurpijn, maar dan vanuit de rug.

Alvast dank.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 30-01-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

evelien11

Re: Pijn in rug, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:13

Als je al een week last hebt vind ik het vreemd om de huisartsen post te bellen. HAP is voor spoed en niet voor klachten die ook nog wel een dagje extra kunnen wachten. Lekker met je warme kruik blijven zitten, lopen en liggen afwisselen. Niet te lang zitten. En als je maandag nog last hebt kan je altijd naar je eigen huisarts gaan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:13

Heb je echt alleen last van je rug/stuitje? Geen pijn in knieën, vingers, polsen of andere gewrichten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 19:14

evelien11 schreef:
Als je al een week last hebt vind ik het vreemd om de huisartsen post te bellen. HAP is voor spoed en niet voor klachten die ook nog wel een dagje extra kunnen wachten. Lekker met je warme kruik blijven zitten, lopen en liggen afwisselen. Niet te lang zitten. En als je maandag nog last hebt kan je altijd naar je eigen huisarts gaan.

Ja daarom bel ik dus ook niet en ga ik zoals ik schrijf pas maandag als het nog niet over gaat :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 19:15

AlwaysH schreef:
Heb je echt alleen last van je rug/stuitje? Geen pijn in knieën, vingers, polsen of andere gewrichten.

Jawel meer gewrichten voelen niet lekker nu je het zegt. Polsen met name ook, enkels beetje.
Verder hele zeurderige benen.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 30-01-16 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:17

Freya6 schreef:
evelien11 schreef:

Ja daarom bel ik dus ook niet en ga ik zoals ik schrijf pas maandag als het nog niet over gaat :)

Volgens mij is je laatste vraag of je de HAP zal bellen? Dat maakt het verhaal dan onduidelijk

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:20

Als je ook last hebt van andere gewrichten denk ik dat je het even rustig ana moet doen, gaat het dan nog niet naar de fysiotherapeut. Pijn in meerdere gewrichten kan duiden op reuma of HMS.

Ik ben zelf Hypermobiel en heb dezelfde klacht. Pijn in mijn rug, bijna op mijn stuitje. Eigenlijk doet mijn hele lichaam vaak pijn na te veel bewegen oid en dan altijd bij gewrichten. Je zou kunnen kijken of dat meespeelt.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:20

Heb je je rug zwaar belast? Met uitstralingen klinkt als n hernia. Maargoed het kan zoveel meer zijn.
Ik zou je rug voor nu goed warm houden, pcm nemen en maandag ff naar de HA.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 19:24

meisje_ schreef:
Heb je je rug zwaar belast? Met uitstralingen klinkt als n hernia. Maargoed het kan zoveel meer zijn.
Ik zou je rug voor nu goed warm houden, pcm nemen en maandag ff naar de HA.

Nee ik heb niet zwaar getild, wel beetje stress wat snel op mijn rug slaat. Maar deze rugpijn heb ik nog nooit gehad, en vooral die pijn in billen en benen is vervelend.
Dank voor de tips, ik zie het nog even aan en anders bel ik maandag even.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:29

Ik vind het op zich niet gek om met de HAP te bellen - ik heb geleerd, dat rugpijn met uitstraling toch echt door een arts gezien moet worden. Overwegingen als "je hebt het al langer, dus zou het geen spoed zijn" : werp ze met een grote boog tien voet van je.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:33

Janneke2 schreef:
Ik vind het op zich niet gek om met de HAP te bellen - ik heb geleerd, dat rugpijn met uitstraling toch echt door een arts gezien moet worden. Overwegingen als "je hebt het al langer, dus zou het geen spoed zijn" : werp ze met een grote boog tien voet van je.

Bellen kan idd geen kwaad. Maar ik snap de reacties van voogangers ook wel, want de pijn zit er al langer en is niet iets accuuts..

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:39

Misschien een bezoekje aan een chiropractor. Had ik tijdje terug ook last in mijn rug. Bleek van boven tot onder in mijn rug vast te zitten. Na 2 dagen was de pijn in mijn benen weg

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:44

zou je niet gewoon naar een arts gaan?
Iedereen op bokt wil je helpen maar een rug is te belangrijk om te verwaarlozen....dat is wat ik je wil meegeven als mede bokker. ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 19:46

paardje1983 schreef:
Misschien een bezoekje aan een chiropractor. Had ik tijdje terug ook last in mijn rug. Bleek van boven tot onder in mijn rug vast te zitten. Na 2 dagen was de pijn in mijn benen weg

Ja zoiets vermoedt ik ook dat dat zou helpen.

Ik heb vrijdag de HA al geprobeerd te bellen maar na een lange wachttijd aan de telefoon niet doorgezet.
Het wordt nu erger waardoor ik dacht misschien toch slim even te bellen voor tips. Maar hier zitten ook veel medemensen die wellicht weleens zoiets hebben gehad.

Het is niet iets 'wat langer speelt' als in dat het bekend voor me is. Het is juist nieuw en heb het niet eerder gehad zo in het bekken.

Ben dus blij met tips, als het morgen weer erger is dan bel ik wel. Anders maandag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:50

meisje_ schreef:
Janneke2 schreef:

Bellen kan idd geen kwaad. Maar ik snap de reacties van voogangers ook wel, want de pijn zit er al langer en is niet iets accuuts..

Snappen, begrip hebben - :) heb ik heus ook.
Maar iets begrijpen is nog niet instemmen met.
Sommige dingen "zitten ergens veel te lang", ook dan ben je welkom op de HAP.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:58

Janneke2 schreef:
Snappen, begrip hebben - :) heb ik heus ook.
Maar iets begrijpen is nog niet instemmen met.
Sommige dingen "zitten ergens veel te lang", ook dan ben je welkom op de HAP.

Sorry snappen zal wel iets Limburgs zijn :')
TS bel gewoon de HA post, die kunnen je vertellen of je moet komen of niet :)

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:47

Een week rugklachten is hoe vervelend het ook is niet lang. Wandelen ook pijnlijk? In beweging blijven is belangrijk als het gaat. Sterkte ermee

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 22:19

Nou, ik had nu pas tijd om even goed stil te zitten en op de bank te gaan met een kruik, en merk dat dat helpt, wordt verder nu ook niet lekker, keelpijn etc.
Denk dat het toch weer een griepje is wat bij mij dus op mijn rug slaat gek genoeg.
Met die kruik in de rug wordt het al wat soepeler, dus lijkt me meer een spierprobleem wat even rust nodig heeft.
Bedankt voor alle tips en steun, hopelijk komt het er nu even uit en is het dan weer over.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:28

Wat ik als tip kreeg bij deze klachten van de fysio op grond gaan liggen of op bed. En dan je knieën optrekken met je voeten op de grond.
En dan knieën van links naar rechts bewegen zover mogelijk.
Hiermee maak je onderrug en si gewrichten los.
Is een weinig belastende oefening die geen kwaad kan.
Verder inderdaad goed warm houden, uitkijken met plotselinge bewegingen en even standaard aan de paracetamol dus op vaste tijden.
Zelf vind ik dit niet iets om acuut de huisartsenpost te bellen kam wachten tot maandag. (Ze gaan nu in het weekend ook geen uitgebreide onderzoeken inzetten) wanneer wel acuut bellen? Als je uitval verschijnselen krijgt of plas problemen dit wijst dan op een zenuwprobleem.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 22:32

Dankje Genja,
Het leek vandaag steeds erger te worden met meer pijn in bekken en gekke benen. Maar rust nu doet goed. Blijkbaar moest ik even op de bank gaan liggen ipv op een stoel zitten.
Ik wacht idd gewoon even af.
Oefeningen doe ik ook (vanuit yoga), helpt wel wat.

mdb1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 02:32

Ik heb precies hetzelfde gehad. Pijn in de onderrug met uitstraling naar de billen en benen. Ben toen naar de huisarts gegaan en die heeft alleen geconstateerd dat het geen hernia was en moest maar paracetamol gaan slikken...
Na een tijd nog steeds last hebben ben ik naar de fysio gegaan. Heb gewoon een zwakke rug blijkt. Na een aantal behandelingen was de pijn weg. Wel moet ik nu elke dag oefeningen doen om mijn spieren, en met name mijn buikspieren, te trainen. Als ik me hier netjes aan houd en niet te gek doe dan heb ik nergens last van gelukkig. Mag eigenlijk niet paardrijden van m'n fysio, maar hij heeft lekker pech :+

Dus ik zou wel gewoon naar de huisarts gaan en dat hij dan hopelijk een hernia kan uitsluiten en als je dan nog steeds last houd, zou ik als ik jou was een afspraak maken bij een fysiotherapeut.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:51

Paardrijden is nooit slecht voor je rug (mits je alleen Dressur rijdt uuteraard) en is juist goed voor een zwakke rug. Dus dat klopt niet wat je fysio zegt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:34

....correct paardrijden is goed voor je rug.
Een instructrice kreeg dit ook ooit te horen van haar fysio, zij het, dat die zei "als jij je rug nog langer vastzet, zul je moeten stoppen".
(....ik ben geen fan van vele hippische opleidingen, men leert wat trucjes en men leert goede ruiters ietsje beter maken... En soms haken die mensen dus af omdat ze hun lichaam niet correct gebruiken.)

Correct rijden is wat in centered riding heet: rijd met jë botten en de 'blokken' op hun plek (twee maal beeldspraak voor rechtop zitten met licht gekanteld bekken).
En in termen van spieren: verdiep je in je psoas en in de transversus abdominus. Zeer versimpeld: navel (en ietsje daar onder) naar binnen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 13:08

Het gaat hier iets beter, met een kruik in mijn rug geslapen en lang geslapen. Flink verkouden geworden. Dus denk dat het toch de griep is. Rug blijft stijf in het gebied, maar wel wat minder dan gister. Rust doet ook goed.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 13:10

Yoga is trouwens ook heel goed bij rugklachten, ik heb het vrijwel nooit meer en ben heel lenig geworden.
Het hele lijf wordt sterker door Yoga, en daarna centered riding combineert mooi.
Ook je paard rechtrichten trouwens ;)