Enorme spierpijn na lichte inspanning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Enorme spierpijn na lichte inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 11:06

Dag Bokkers! Ik zit met een vervelend probleem..
Aangezien ik de afgelopen maand in mijn proefwerken heb gezeten en mijn lijn wat heb laten slabakken vond ik dat het nu hoogtijd was om er terug aan te werken. Omdat ik al een hele tijd stil had gezeten, buiten af en toe eens te rijden, ben ik begonnen met 10 minuten lichte cardio. Dit was voor mij heel goed te doen en ondervond tijdens nergens last van. Voor en na stretch ik ook altijd een paar minuten.
Echter ben ik nu gisteren opgestaan met zodanig veel spierpijn dat ik me enkel schuifelend kan voortbewegen, als ik wat met mijn benen probeer te doen verga ik echt van de pijn. Vreemd genoeg ondervind ik tijdens het paardrijden geen last, andere spiergroep zeker?
Anyway, heb me gisterenavond helemaal ingesmeerd met tijgerbalsem, maar vandaag is het nog steeds niet beter. Ik weet dat stilzitten met spierpijn niet bevorderlijk is, maar het doet zodanig pijn dat ik me er niet toe kan zetten.
Dit kan toch niet normaal zijn voor 10 minuutjes licht gesport te hebben? :n

Hebben hier nog mensen last van? Of tips volr me?

Alvast bedankt!

lucifertje

Re: Enorme spierpijn na lichte inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:08

Ik heb precies hetzelfde, hoe licht ik ook train ik heb altijd spierpijn. Soms ook zo erg dat ik een paracetamol moet innemen omdat ik anders echt niet kan bewegen. Ik lees dus even mee voor eventuele tips :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:16

Magnesium pillen dat kan een hoop schelen.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:26

Klopt van die magnesium! Je kunt even kijken of je meer symptomen van magnesiumtekort hebt. En toch proberen wat in beweging te blijven, desnoods met wat paracetamol erin. Des te eerder wordt het weer beter!

Ik weet hoe je je voelt. Na een maand niet sporten meteen een vol uur bodypump (nog nooit gedaan) met te zware gewichten. Ik kon niet meer lopen :+

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:28

In mijn geval maken de magnesium pillen niks uit :'(

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:30

Inderdaad magnesium! Dit zorgt er voor dat je spieren kunnen ontspannen na inspanning. Ik gebruikte eerst magnesium van Kruidvat eigen merk, maar ben overgestapt naar magnesium lactaat van Amiset (verkrijgbaar bij oa Kruidvat), dit is beter opneembaar als magnesium oxide.
Sindsdien bijna geen last meer van spierpijn :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:46

Krijg je genoeg eiwitten binnen? Hoe warm je op? Loop je ook uit?

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:24

Spierpijn is geen gek verschijnsel als je lichaam niet gewend is aan inspanning. Nu weet ik niet wat je verstaat onder lichte cardio?
Tijdens het sporten stapelt melkzuur, dat normaal gemakkelijk afgevoerd wordt, zich op. Het heeft tijd nodig voor dit weer verwerkt en afgevoerd is. Als je je spieren flink belast hebt kan het ook zo zijn dat je minuscule scheurtjes hebt in de spiervezels die moeten herstellen (waardoor je sterker wordt) maar wat wel spierpijn oplevert.
Je kunt ook over stretchen, maar dat is ook lastig beoordelen vanaf de computer
De magnesium en paracetamol tips zijn al gegeven. De tweede dag spierpijn is altijd het ergst, dus als het goed is heb je dat al gehad ;)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:27

Meer eiwitten eten , als je traint hebben je spieren ook meer eiwitten nodig.

ik zelf drink van body en fit de pure want heb een hekel aan die mierzoete drankjes.

Je zult dan merken dat je veel minder spierpijn hebt. Neem ook een goede d3 capsule er bij in en een magnesium supplement

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:35

Tenzij je zeer veel traint, gewoon eiwitten uit je dagelijkse voeding halen. Voor 10 min cardio eiwitshakes te gaan nemen :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:52

Wat kan helpen om het melkzuur af te breken is natrium bicarbonaat. Je kunt het slikken, maar dat kan het nadeel hebben dat alleen je maag ont-zuurt ipv je spieren.
Het beste recept is weken in water van 37 graden, 100mg spul in het bad en een half uur liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:17

Inderdaad, voor 10 minuten lichte cardio zullen je spieren geen eiwitshakes nodig hebben om te overleven. Wat je natuurlijk wel kan doen is een eitje koken als je klaar bent. Inderdaad even goed bekijken of je genoeg eiwitten uit je voeding haalt, en anders evt een magnesiumsupplement bijslikken.

Ik herken het heel goed, als ik een tijd niets heb gedaan en ik ga weer sporten kan ik daar ontzettende spierpijn van krijgen. Goed blijven strekken en probeer als je lichaam het weer enigszins toelaat om nog wat erbij te sporten. Als je spierpijn niet meer dusdanig heftig is dat je niet normaal kan lopen kan je prima weer even wat sporten om door die spierpijn heen te breken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:28

Janneke2 schreef:
Wat kan helpen om het melkzuur af te breken is natrium bicarbonaat. Je kunt het slikken, maar dat kan het nadeel hebben dat alleen je maag ont-zuurt ipv je spieren.
Het beste recept is weken in water van 37 graden, 100mg spul in het bad en een half uur liggen.

En als je geen bad hebt :D

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:58

Banaan eten, veel vitamine B, helpt bij het afbreken van melkzuur (wat zorgt voor spierpijn). Daarnaast zit er ook magnesium en kalium in wat helpt bij spierontspanning.
Helpt ook tegen kramp trouwens

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:12

lucifertje schreef:
Janneke2 schreef:

En als je geen bad hebt :D

....dan gebruik je je fantasie. Je kunt bij de thuiszorg een bad lenen / huren dat je in de doucheruimte of keuken zet (nadat je je vergewist hebt van het verschijnsel "hevel") of je contact een vriend(in) met een ruimer huis.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:19

Vitamine E, dat heb ik zonder ook maar dit doet wonderen.
Zeker als je dan ook wat eiwitten toevoegd na het sporten, dan is het echt top.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 02:10

Oh wat een reacties allemaal!
Magnesium pillen heb ik hier nog liggen, wist niet dat dat tegen spierpijn hielp, dus ga het zeker uitproberen. Heb vanmorgen met een dafalgan de paarden gereden, nergens last van gehad erna. Erna van gewoon een kwartiertje in de auto stil te zitten tot ik thuis was weer enorme spierpijn :n
Ik ben overigens vegetariër en eieren lust ik niet, maar eet wel vleesvervangers en noten etc.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 02:40

Iets van kwark nemen na sporten dan?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 03:23

Dat eet ik ook niet, alles wat kaas en eieren en boter is is vies en wil ik zelfs niet aanraken :+

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 03:31

ik zou niet zelf van alles gaan slikken maar het gewoon eens op de sportschool vragen misschien doe je toch iets verkeerd, of stretch je verkeerd, je kan namelijk heel veel verkeerd doen. en misschien veranderd er daarna heel veel. Daarbij gebruik je bij paardrijden al je spieren. succes en de huisarts kan je ook wat aan vragen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:22

Denk dat er dan best grote kans is dat je niet genoeg eiwitten binnen krijgt. Even na noten handje noten of avocado eten? Eet je wel granen/peulvruchten regelmatig?

Eiwitten zijn nodig voor herstel van spieren

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:53

Snollygoster schreef:
Dat eet ik ook niet, alles wat kaas en eieren en boter is is vies en wil ik zelfs niet aanraken :+

...is ook helemaal niet nodig om gelukkig te worden.
Ik zit al jaren op het randje van veganist zijn en ik voel me prima. Er zijn zat plantaardige eiwitten en die zijn goed voor iedereen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:55

Klopt maar dan moet je wel goed gevarieerd eten. En het is makkelijker om een te kort te krijgen

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 15:05

Peulvruchten en avocado eet ik wel regelmatig ja :). Zou het niet kunnen zijn dat ik een maand heb stilgezeten?

Vandaag de 3e dag, nog steeds geen verbetering in mijn spierpijn. Ik ga vandaag toch wat lichte oefeningen proberen te doen, maar nu alvast een pijnstiller nemen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:07

Bij mij bleek het een scheve rug te zijn met enigzins platvoeten waardoor ik spierproblemen heb. Misschien eens langs gaan en kijken of er niet iets anders aan de hand is dan vitamine tekort? Dat dacht ik eerst ook namelijk. Ik had niet veel last en nu als ik stukjes loop voelt het haast aan alsof mijn benen te kort zijn ofzo. En kwam ineens heel erg ondanks ik echt goed en gezond eet.