Vaste tijden opstaan en naar bed gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vaste tijden opstaan en naar bed gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:19

Hai bokkers,

Ik vroeg me af hoe jullie het doen met opstaan en naar bed gaan. Hebben jullie daar vaste tijden voor?
Heb laatst een heel stuk gelezen dat het het beste is als je op een vaste tijd naar bed gaat en opstaat, je lichaam went daar aan dus zou het op den duur een stuk makkelijker moeten worden.

Nou heb ik nogal onregelmatige tijden. Met een paar weken heb ik stage, wat betekent 5:45 mijn bed uit. Op mijn huidige werk moet ik er om 6:15 uit. Doordeweeks 3 dagen naar school meestal 6:45.
En als ik eens een dag niks moet kan ik rustig tot 12 uur slapen.
Nogal wat variatie dus :+

Ik ben vreselijk slecht in 's ochtends vroeg mn bed uitkomen en eigenlijk wil ik daar wat meer ritme in krijgen. Ook met naar bed gaan.
Ik ben afgelopen nacht om 12 uur naar bed gegaan, wekkertje stond om 6:15. Om 2 uur lag ik nog wakker. En heb tot 5 uur geslapen, heb dus maar 3 uur slaap gehad maar was zo fit als weet niet wat.
Omdat ik die dag er voor tot 12 uur had liggen slapen.
Niet echt handig dus.

Ik was benieuwd of er bokkers zijn die dit ook doen, vaste tijd naar bed en opstaan, ongeacht of het weekend is. Komen jullie hierdoor makkelijker je bed uit, en zijn jullie overdag minder moe?

love_mandy

Re: Vaste tijden opstaan en naar bed gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:32

Ik merk aan mezelf dat als ik op vaste tijden ga slapen (rond half 12 meestal) en op vaste tijden mijn bed uit kom(half 7) dat dat wel verschil maakt, ik sta op met meer energie en ben minder snel moe. Dus ja ik merk wel verschil

Alleen, heel vaak (vooral deze periode) lukt dat dus niet. Vooral omdat ik nu stage en school heb, voor stage moet ik er 7 uur uit, voor school half 7. 'S avonds kan ik tegenwoordig ook helemaal niet meer in slaap komen waardoor ik dus om 2 uur nog wakker lig. De ene ochtend ben ik kapot als ik op sta en de andere ochtend is er niks aan de hand, wel ga ik dan als u uit stage of school kom slapen omdat ik anders gewoon te moe ben... maar ik ben wel van plan mijn ritme weer op te pakken zodat het weer beter word

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:42

Niet echt vaste tijden hier door een verstoring in mijn slaapritme, maar ik slaap ongeveer van 6u tot 14u. Vaak word ik al vroeger wakker en slaap ik dan tussen 17 en 19 weer een uurtje. En als ik echt moe ben van een lange dag weg oid wil ik ook nog wel eens van 22-24 ergens een uurtje pakken. :=

Het is wel beter voor je om een vast ritme aan te houden, als je uitslaapt in het weekeind of enorm wisselt kan je lichaam daar enorm van in de war raken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:43

Ik heb slaaptraining gevolgd omdat ik wel tot 5-6u wakker lag en dan nog 3uurtjes sliep.

Daar werd ook geleerd om laat te gaan slapen zodat je moe was en vroeg op te staan. De eerste week mocht ik van 2u tot 5u slapen. Dan telkens uitbreiden tot een normale lengte (afhankelijk per persoon maar voor mij was het 8u)

Daarna ging ik flink om 11u slapen en 7u opstaan. Inmiddels heb ik dat een tijdje weer niet gedaan en het is weer van dat. Ik val pas in slaap rond 3u.
Dus een vast ritme is zeker goed voor je nachtrust, zeker als je zegt dat je nog 2u wakker ligt.

TS, als ik jou was, zou ik elke dag om 5.45 opstaan. dat wil zeggen dat je dan ook wel kwart voor 10 in je bed moet liggen om 8u te slapen. Maar, je kan op de dagen dat je pas om 6.45 weg moet, wel al dingen doen die je anders savonds zou doen. Daarbij, meestal is savonds toch nutteloos besteed aan tv kijken, pc,...

Denk er ook aan dat als je een tijdje om 6.15 of 6.45 opstaat je lichaam een soort van wekker aanmaakt die je lichaam rustig een kwartier ervoor wakker maakt. Als je dan ineens om 5.45 moet opstaan, is je lichaam nog niet rustig ontwaakt. Daardoor zal je je moe en futloos voelen.
Toen ik mijn slaapschema nog goed opvolgde, werd ik elke keer 5 min voor mijn wekker wakker en ik was klaarwakker. Letterlijk klaar om een maraton te lopen. Ik was de hele dag vol energie, maar savonds om 11u was ik ook echt moe. Ging ik daar een kwartier overheen, dan kon ik weer een paar uur verder. Dus als ik eens naar een feestje ging, was alleen 11u even moeilijk omdat mijn lichaam toen dacht dat het slaaptijd was. Daarna kon ik weer gewoon verder. Nu, goed dat ik savonds moe was, dan viel ik gelijk in slaap. Geen pieker momenten meer, geen onrustig gedraai,...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:45

vaste tijden, of althans vaste tijdspanne (het komt echt niet op de minuut nauwkeurig), werkt hier het beste om fit wakker te worden..

nadeel is hier dat ik slecht in slaap, waardoor ik dus soms gewoon bijna niet wakker te branden ben, of begin van de avond in slaap val, waardoor 'bedtijd' weer zo dichtbij lijkt..

maar de laatste tijd gaat het redelijk. mijn optimale tijd om naar bed te gaan is tussen 23.00 en 00.00,
met 23.30-23.45h als richtpunt.

dan kan ik fris om 7.00h opstaan zonder ergens in te storten..

vaak blijf ik in het weekend langer hangen, omdat het 'hoort' om in het weekend lekker lang gebruik te maken van je vrije tijd.. maar dat wreekt zich dus enorm.. dan ben ik zondagsavonds te fit, val ik te laat (pas om 3.00h of nog later) in slaap, maandag bagger, dus s avonds als een blok in slaap vallen na het eten, om 22.30 klaar wakker wakker zijn en no where near slaap om 23.30 etc.

TS, je 'opstaan' tijden liggen nog dicht genoeg bij elkaar om het best regelmatig te kunnen noemen..

ik zou gewoon standaard 5.45h opstaan houden als je dat nu gewend bent en die tijd gewoon benutten voor een extra bakje koffie of om wat in het huishouden te doen.. En de dagen van school benutten om 'uit te slapen' ten opzichte van je normale werkdagen. Beiden op hetzelfde reële tijdstip naar bed.. immers het verschil is een klein uurtje.. dit kun je of gebruiken om wat in huis te doen, of om je nog eens lekker om te rollen na de snoozeknop die om 5.45h gewoon gaat.

zelf probeer ik nu het 'uitslapen' te breken, omdat ik hetzelfde probleem heb, de dag erna dus niet kunnen inslapen en vroeg wakker worden..

ik mag van mijzelf best nog wel een keer uitslapen, maar dan zet ik dus 3x de wekker.. als ik persee tot 11.00h mijzelf de tijd wil geven, dan staat mijn wekker om 8.30, 9.30 en 10.30..

die van 10.30 kan ik dan nog uitslaan met snooze tot 11.00

van de 6 keer dat de wekker dus in totaal zal afgaan.. zal ik tenminste toch wel 1x lekker fris wakker worden.. Die keer sta ik ook direct op.. half slaperig wakker worden, is mij nog lekker een keer omdraaien :D. Om 11.00 is het hoe dan ook mijzelf overeind hijsen en het dan maar oplossen met een frisse douche.

-------

Leen:

wat een goede tip.. dat ga ik ook eens proberen..

eigenlijk is het jezelf dus tijdelijk uitputten door slaapgebrek, waardoor je direct in kunt slapen op het tijdstip dat je hoofd het kussen 'mag raken'.. En door die gewenning kun je jezelf langzaamaan toestaan eerder te gaan slapen en wat later op te staan, doordat je lichaam feitelijk dan leert wat bedtijd betekent.. een soort harde reset van je waken en slapen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-01-16 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:46

Ja ik!

Wij gaan hier meestal tussen 21.30 en 23u slapen. Wij gaan vroeg in bed liggen en kijken dan nog een serie.

Ik heb werkdagen van 7.30/8u tot 18.15/18.30. En ik ben verliefd op slapen. <3

Normaal slaap ik nooit uit en ben automatisch rond 7.30 / 8u wakker. Maar zoals vandaag sliep ik uitzonderlijk lang tot 9.10 en dat merk ik nu. :+ Ik ben nog wakker.

Als ik vrij heb doe ik trouwens ook een middagdutje, soms van 15 minuten, soms van 1,5 uur. Ik vind ze hemels en maak er dan graag tijd voor vrij. :j

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:47

Bij mijn gaat dat niet werken ik werk 3 ploegendiensten. Sinds ik dat doe kan ik slapen wanneer ik wil. Ik maak dan slaapuren van gemiddeld 7 uur en dan wordt ik weer wakker

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:49

Ik heb onregelmatige diensten, dus gaat echt niet.
Ben echt een avondmens, dus kan na een avonddienst ook echt nog úren nlijven zitten, niet echt handig...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:00

Op mn baantje in de zomer stond de wekker geloof ik ook half 6. Standaard elke dag. Uurtje om klaar te maken en beetje wakker worden, dan klokje rond werken, 's avonds moe en om 10 uur in bed liggen. Slaap je met een half uurtje/ een uur. Hoe langer ik er was hoe makkelijker dat opstaan en hoe sneller het in slaap vallen ging. Daarbij was ik dan wel de hele dag lekker actief bezig. Ik denk dat dat een van de belangrijkste dingen is, proberen zoveel mogelijk van je dag actief te zijn. Als je die tijden aanhoudt en vervolgens de hele dag achter je laptop zit denk ik niet dat het werkt (lastig met al de verslagen die je in moet leveren :Y) )
Dus ja ik denk dat je er zeker baat bij kan hebben. Onthou wel dat om 6 uur opstaan nu steeds makkelijker zal gaan omdat het weer eerder licht wordt, maar dat het van de winter wel eens zwaar zou kunnen zijn. Zoek iets om te doen 's ochtends op de dagen dat je eigenlijk niet zo vroeg uit bed zou moeten (zwemmen kan ik je aanraden), anders doe je dus niks en dat lijkt me geen goede motivatie om het bed uit te komen.
Het is jammer dat mijn lestijden zo onregelmatig zijn (maakt het hele dag actief zijn moeilijk) en dat ik zo met reistijd zit, anders had ik het wel met je mee willen proberen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:10

Ik zou wel eens willen dat ik kan uitslapen lijkt me heerlijk. Om bijv zondag wakker te worden rond 11 uur.
Ik ga meestal 24.00 ma bed Rn ben altijd rond 7 hooguit keer 8 uur wakker.
Langer lukt mij gewoon niet. En al gaat ik het weekend om 3 uur na bed word ik nog rond 7 a 8 wakker. Terwijl ik jaren terug makkelijk tot in de middag kom blijven slapen. En heb geen idee waarom dit zo veranderd is

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:31

Ik moet me ook aan vaste tijden houden om naar bed te gaan. Anders kan ik het de volgende dag bekopen met mijzelf. :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:33

Ik heb mijn wekker standaard om 7 uur staan. Sta niet altijd zo vroeg op in de praktijk maar ik probeer het iig wel. Als je een paar dagen achter elkaar vroeg opstaat, ben je na een tijdje gewoon automatisch moe tegen de tijd dat je 'moet' slapen. Voor mij is dat om half 11 in bed liggen, tot 11 uur een beetje series kijken en dan lichten uit en rustig proberen in slaap te vallen met ademhalingsoefeningen. Wat daarbij kan helpen is een blauwschermfilter downloaden voor je laptop (ik heb Flux) en zorgen dat je telefoon niet bij je in bed ligt en dergelijke.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:36

Naar bed gaan heb ik altijd verschillende tijden, maar wakker worden is bij mij standaard wel half 8.
En dan maakt het niet uit of ik nog tot 10 uur door zou hebben kunnen slapen.. Ik ben klaar wakker :')

Naar bed gaan ligt er aan, heb ik niet veel schoolwerk of de volgende ochtend later beginnen dan lig ik soms wel om 21.00 erin, maar dan kijk ik nog film etc. Eer ik slaap is het dan wel rond 11 uur.
De dag voor stage (ik moet voor stage om 5 uur de wekker, kwart over 5 eruit), dan probeer ik 21.00 te gaan slapen, maar helaas gaat dat vaak lastig :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:38

Valentijn5 schreef:
Ik moet me ook aan vaste tijden houden om naar bed te gaan. Anders kan ik het de volgende dag bekopen met mijzelf. :O

Dat inderdaad ja.
Ik heb ook echt wel vaste tijden, mijn lichaam functioneert een stuk beter als ik een ritme heb. Ook in het weekend.
Ik moet wel zeggen dat ik op vrije dagen wel uitslaap, ik zal dan geen wekker zetten. Ook tijdens vakanties probeer ik mijn ritme niet teveel te verleggen, sterker nog, afhankelijk van het soort vakantie sta ik vaak juist vroeger op dan thuis :+

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:51

Ik draai avond- en nachtdiensten, dus niet altijd een vast ritme.

Indien vrij of avonddienst sta ik 6.15u op, ga ik naar stal en slaap ik 13-14u nog ff op de bank. Als ik vrij ben 'savonds rond 22.30/23u mn bed weer in, als ik avonddienst heb gelijk na mijn werk erin, dus rond 0.15u.

Met nachtdiensten gaat het iets anders. Voor de 1e nacht slaap ik uit (heerlijk!), vaak tot 11/12u. Dan doorhalen tot de volgende dag (ga na mn werk altijd nog naar stal), en lig ik rond 11.30u in mn bed. Slapen tot ik wakker wordt, meestal roond 17/18u en 'savonds weer naar mn werk. Als ik uit de nacht kom houd ik hetzelfde ritme aan, maar dan ga ik rond 23/24u weer terug mijn bed in, en gaat de wekker weer gewoon om 6.15u.

Dit werkt voor mij prima. Dat uurtje tussen de middag heb ik wel nodig (vind ik iig erg lekker ;-) ), aangezien ik nachten maak van maar 6u.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:25

elenaMM77 schreef:
Leen:

wat een goede tip.. dat ga ik ook eens proberen..

eigenlijk is het jezelf dus tijdelijk uitputten door slaapgebrek, waardoor je direct in kunt slapen op het tijdstip dat je hoofd het kussen 'mag raken'.. En door die gewenning kun je jezelf langzaamaan toestaan eerder te gaan slapen en wat later op te staan, doordat je lichaam feitelijk dan leert wat bedtijd betekent.. een soort harde reset van je waken en slapen.

Klopt, daarom dat het ook een soort slaap'training' is. Je leert je lichaam om te slapen. Maar doe dit wel best als je een weekje vrij bent. Je bent namelijk wel heel moe door de dag. Als je in bed nog wakker ligt dan rust je lichaam toch een beetje uit, ondanks dat je wakker bent. Maar als je jezelf moet wakker houden rust je niet uit.

Wat ook goed helpt, is het uur voor het slapengaan niet meer naar schermen te kijken. Geen tv, pc, of mobiel. Smiddags deed ik ook altijd een kwartiertje rust inbouwen. Dat was een kwartier gewoon hoofd ontspannen. Konden ademhalingsoefeningen zijn, meditatie, maar ook gewoon aan fijne dingen denken (niet hard nadenken, maar gewoon denken aan een leuke ervaring). Onze slaappsycholoog zei dat de voorbereiding op het slapen smorgens al begon, met goede maaltijden, genoeg actief bezig zijn maar ook genoeg rustmomenten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:12

Om te voorkomen dat je uit je ritme raakt, kun je het beste niet langer uitslapen dan twee uur bovenop de tijd waarop je gemiddeld door de week op moet staan. Is onderzoek naar gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:18

Ik herken het ook. Echter is het met mijn werk en studie echt niet mogelijk om op vaste tijden naar bed te gaan. Ik heb regelmatig (eens in de 5/6 weken) op vrijdag of zaterdag een nachtdienst tot 5 of 7 uur 's morgens en dan lig ik om 6 of 8 uur in bed. Ik moet doordeweeks vaak werken tot 00:00 en dan lig ik pas om 1 uur in bed. Op dagen dat ik langer kan blijven liggen, doe ik dat dan ook zeker. Als ik het eerste uur college heb, dan moet ik al om 6.15 mijn bed uit. Dat doe ik echt niet als het niet hoeft.. :+

Ik denk dat een ritme aanhouden leuk is als je een vaste 9-5 baan hebt, maar voor mij is het gewoon niet haalbaar op dit moment, en met mij denk ik voor de meeste studenten. Daarnaast kan je beter genoeg energie halen uit het feit dat je soms een ochtend door kan slapen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:19

Doordeweeks sta ik zes uur op, ben meestal half zes wakker.
Ga meestal rond tien uur slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:26

Thnx voor alle tips! Ik ga nog eens even kijken wat voor mij het beste zou zijn.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:37

Ik kan nu niet goed slapen. Omdat ik een keer heb geprobeerd wat later naar bed te gaan.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 03:18

Sinds drie weken heb ik mijn baan opgezegt,ik hebnog eenbijbaantje ben niet werkloos.
Sindsdien slaap ik in de nacht niet meer goed..
Mijn vriend heeft voor een paar maanden nachtdienst, en is daardoor door de weekniet thuis (hotel).
Ik kan al niet goed slapen als ik alleen ben, en nu ik weinig werk slaap ik al helemaal niet meer....
Het is zo erg, als mijn vriend vrijdagmorgen thuis komt en ik net drie/vier uurtjes slaap gehad heb. Dat ik de gehele dag slapen kan. Ik ben het hele weekend doodmoe en vanaf maandag beging alles weer van voor met niet slapen kunnen.

Als mijn vriend thuis slaapt heb ik weer een beetje normasl ritme, is hij weg dan is het drama...

Ik ben heel heel gelukkig wanneer ik de gehele dag weer werken kan en moe thuis kom.

Mijn normale ritme is : avond rond 21:00 in bed en 08:00 er weer uit. Weekend gelijke ritme.
(ik had als kind al zoveel geslapen, dat is normaal voor mij)

Mijn ritme nu: voor 03:00 slaap ik niet en om half 6 weer wakker. Als ik me nog omdraaien kan dan slaap ik tot half tien... En wordt dan met hoofdpijn wakker.
Ik heb het ook overdreven warm...

Conclusie: vroeg in bed, vroeg opstaan, lekker werken, vrije tijd genieten en dan moe in bed stappen. En dit alles in vaste tijden. Is als allerbeste! :-)

02:15 al, morgenvroeg kan mijn vriend me opvegen...:O >;)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 07:49

Ik sta iedere dag op om 6 uur, ongeacht of ik moet werken of naar school moet. :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 07:56

Hier altijd om half7, heerlijk, in het weekend voordat iedereen op is de dieren al verzorrgd.Alleen bij ziekte ,overdag het bed weer en s´avomds ergens tussen half 11 en half 12 naar bed.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 07:57

Ik probeer wel altijd om 23u in bed te liggen, maar gezien ik een avondmens ben en er áltijd nog leuke programma's op tv zijn rond die tijd, lukt het niet altijd :'). Regelmaat heb ik totaal niet, ik moet van ma tot vrij elke dag een ander tijdstip eruit: 8.00, 4.00, 6.45, 4.00, 8.00. En in het weekend zet ik geen wekker, kom er dan meestal pas ook einde van de ochtend uit.

Heb al geprobeerd om eerder naar bed te gaan en geen tv aan, maar dat lig ik dus inderdaad een paar uur vogeltjes te kijken. Ook geprobeerd om een compromis te sluiten tussen de verschillende werkdagen, maar gezien het geen kwestie van een half uurtje verschil is, is er gewoon geen compromis te sluiten. Ik weiger om op de dagen dat ik 9.00 begin al om 4.00 naast mn bed te staan.

Achja, het went.