Winterdip, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Winterdip, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:51

Ik ben normaal een vrij opgewekt persoon. Maar de laatste tijd voelt het alsof ik in een emotionele achtbaan zit.
Ik kom niks te kort, maar ik loop toch zo vaak slecht gezind de laatste weken, ben normaal een heel sociaal persoon en zit niet graag alleen maar verlang nu meer naar 'me-time', ben erg moe, zelfs geen zin om bij de paarden te zitten, heb dan ook af en toe huil momenten,.. en noem maar op. Mijn vriend merkt dit ook op, en doet zijn uiterste best om me op te beuren, maar niks helpt echt. En hij zit hier dan ook mee in. Persoonlijk denk ik gewoon dat ik in een winterdipje zit, ik ben dan ook echt geen winter persoon! :brr: Iemand die dit herkent? En heeft iemand hier goede tips en trucs voor?

benangelique

Re: Winterdip, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:49

Zonlicht en vitamine d

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:55

Ik herken het en ben daarom maar begonnen met het slikken van vitamine D. Net begonnen dus nu nog geen verschil merkbaar

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:57

Hetzelfde hier! Al begint het nu weer de goede kant op te gaan gelukkig. :)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:05

Herkenbaar. Geloof zelf ook dat het een winterdip is, ik ben nodig toe aan het voorjaar en langer daglicht.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:08

Hier ook eentje!
Hier helpt het om dingen te doen waar ik wel zin in heb en op vrije dagen een flink eind te gaan wandelen oid. Wat vaker de fiets te pakken. En sporten.
Hoe weinig zin je ook hebt, het helpt om bezig te blijven. Afgewisseld met wat me-time.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:09

Ik ook pff , nu even opgewekt maar ook geregeld tranen met tuiten en vreselijk chagy en moe. Hou van de winter dat wel

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:13

Hier ook! Daar komen de examens ook nog eens bij nu... Ik ben momenteel niet de meest emotioneel stabiele persoon O:) hehe. Naar mijn paard gaan is steeds meer een opgave door deze temperaturen :( . Gelukkig voel ik me meestal beter als ik er eenmaal ben.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:07

ik ook !! ik zou heel graag een winterslaap houden... maar dat kan helaas niet... ik ben elke dag moe en nergens zin in.. gaat het ooit over... :z :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:10

Voor je het weet is het voorjaar, de bloemen weer omhoog. Luchtballonnen omhoog , langer licht en meer zon <3

Ik fiets 3x per week naar het werk 10km verderop , beetje zon zou leuk zijn ipv sneeuw-natte sneeuw - hagel en stortregen

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:19

Ja, ik ook... al is winterdip nog zacht uitgedrukt bij mij. Ik heb gedurende de winter regelmatig last van een depressie. Ik slik al vanaf eind september dagelijks vitamine D, en sinds gisteren heb ik een daglichtlamp. Vorige week de hele week in bed gelegen, was echt helemaal leeg. En zoveel gehuild dat mijn tranen op waren. Dat was voor mij genoeg, en dus zo'n lamp aangeschaft.
Ben benieuwd hoe snel ik resultaat ga zien.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:20

Echt ga zodra de r in de maand komt, extra hoog gedoseerde vitamine d slikken. Dat maakt zoveel verschil. Als je er nu nog mee begint, begin je na een week of 3 verschil merken

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:28

Ik heb hier ook last van.... ik ben sowieso niet helemaal mentaal stabiel, maar dit jaar weet ik ook zeker dat dit samengaat met een vitamine d-tekort.... Ik moet nu 1x in de 3 maanden hooggedoseerde vitamine d ampulletjes innemen.
Ik hou echt heel erg van de winter, van de kou en de sneeuw, maar zo vind ik er niks aan. Ik ben ontzettend moe en voel me snel angstig en verdrietig.

Edit: sport doet ook een hoop. Even lekker een eind hardlopen buiten en je hoofd leegmaken. Dit helpt het beste bij mij. Veel buiten zijn en bewegen.
Laatst bijgewerkt door UhNee op 24-01-16 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:29

Ik meld mij.

Heb het ook in extreme vormen, ook depressief word ik er van.

Het helpt wel dat de dagen alweer ietsje langer worden en de vogeltjes hoor ik soms fluiten. Maar kan niet wachten tot het echt weer lange, lichte dagen worden. De donkere lucht buiten lijkt soms zo eindeloos te duren. Werk ook op kantoor, dus krijg overdag ook niet veel daglicht binnen.

Het ergste vind ik soms nog om in her donker te ontbijten. Of überhaupt in het donker opstaan. Vreselijk!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:31

UhNee schreef:
Ik heb hier ook last van.... ik ben sowieso niet helemaal mentaal stabiel, maar dit jaar weet ik ook zeker dat dit samengaat met een vitamine d-tekort.... Ik moet nu 1x in de 3 maanden hooggedoseerde vitamine d ampulletjes innemen.
Ik hou echt heel erg van de winter, van de kou en de sneeuw, maar zo vind ik er niks aan. Ik ben ontzettend moe en voel me snel angstig en verdrietig.

Dat angstig zijn herken ik ook... en ik weet dat het ongegrond is, maar die zeurende paniek krijg je toch niet uit je hoofd gezet. Zal dan toch nog losstaan van die examens als er zoveel mensen zich hierin herkennen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:37

Herkenbaar, ik heb er de laatste maanden ook veel last van gehad. Ik slik standaard elke dag vitamine, maar verschil merk ik niet. Ik was chagrijning, wilde geen contact met andere mensen, had geen zin meer om te werken (terwijl ik dat ontzettend leuk vind) en had ook geen zin om met mijn paarden aan de slag te gaan. Daarnaast zat ook alles tegen. Paard kreeg ernstige koliek en eindigde op de kliniek terwijl we net heel goed op weg waren, kwam hij terug was hij mentaal nog verschrikkelijk in de war zo'n 3 weken lang, toen dit voorbij was begon mijn andere paard heel snel af te vallen en werd heel sloom, bleek dat hij vol zat met larven.. Vervolgens nog financiële problemen, twijfels over school...
Nu sinds zo'n 2 weken gaat het heel goed, ben echt gelukkig nu. Paarden zijn lichamelijk en mentaal weer gezond, heb een aantal moeilijke keuzes gemaakt die mij heel veel rust geven, kan eindelijk mijn bedrijf wat uitbreiden en hen me ingeschreven voor de eerste wedstrijd en workshop! Zojuist weer voor het eerst op dat paard die koliek has geresen, opstappen en weg rijden, terwijl hij een moeilijk verleden heeft gehad en pas net onder het zadel is.

Hoe moeilijk het ook is, blijf juist de dingen doen die je gelukkig maakten. Probeer ook eens te kijken of er een bezigheid is die je opzij kan zetten, zodat je misschien wat meer rust krijgt en energie kan sparen..

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:41

He, ben toch opgelucht dat ik niet de enige ben die mij dan zo 'ongelukkig' voel.
Ik ga volgende week een doosje vitamine D gaan halen. Dit schrok me gewoon af omdat dit niet gewoon een dag is maar al een paar weken zo. Daarnet toch al mijn moed bij een geraapt en een lekkere wandeling gaan maken met m'n paard wat me wel veel deugd heeft gedaan, ook al had ik er echt geen zin in!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:49

Vaak moet je je er toe zetten om iets leuks te doen. Maar geeft het uiteindelijk wel voldoening.

Ik zelf werk in 2 ploegen. Dit heeft 's winters het voordeel dat je nog wel daglicht hebt. Om 14.00 klaar of beginnen met werken

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:58

Hier hetzelfde verhaal, maar wel richting winterdepressie.

Lichttherapie moet je zo vroeg mogelijk mee beginnen, liefst in september oktober al.

Tip; slik magnesium en een vitamine forte. Net als bij paarden helpt magnesium tegen stress en nervositeit maar helpt het ook bij de overdracht van signalen uit de hersenen, dit gaat bij depressie vaak fout. Vitamine forte geeft vaak een energieboost, helpt mij er vaak even door heen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:59

Omdat ik ondertemperatuur kreeg, ben ik L-Tyrosine gaan slikken.
...en dat helpt mij ook tegen de winterdip.

Lang leve goed natuurgeneeskundig advies!

Verder is het mij duidelijk dat het dus echt niet aan de kou ligt, maar aan duisternis. Ik koester mijn bright light ding.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:56

Janneke2 schreef:
Omdat ik ondertemperatuur kreeg, ben ik L-Tyrosine gaan slikken.
...en dat helpt mij ook tegen de winterdip.

Lang leve goed natuurgeneeskundig advies!

Verder is het mij duidelijk dat het dus echt niet aan de kou ligt, maar aan duisternis. Ik koester mijn bright light ding.

Ik zal donderdag eens naar de natuurwinkel gaan en daar eens wat vitamine gaan halen. Ik heb van mezelf ook een vrij lage lichaamstempratuur. Meestal maar rond de 34-35 graden. Dus als ik 37 graden heb dat voor mij echt al aanvoelt als koorts. Kan je L-Tyrosine zo krijgen of is dat met voorschrift?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:58

Bij mij elke winter ook zoiets, maar ik zelf denk aan een combinatie van een paar van de volgende dingen:
- Elke jaar kleine terugval in pfeiffer
- Vitamine D tekort in te winter
- Lage weerstand waardoor ik van elk griepje wat meekrijg

EDIT: goede vitaminepilletjes, veel frisse lucht snuiven & goed eten :) dat helpt ednk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:01

Ik heb dit al zo lang als ik me kan herinneren en ben ondertussen al een aantal keer met m'n huisarts in gesprek geweest. Wat uiteindelijk voor mij het beste werkt is minimaal eens per maand onder de zonnebank (liefst eens per twee weken). Niet onder een hele zware, hooguit een kwartiertje, gewoon even relaxen in de warmte en een beetje kleur op m'n lijf krijgen. Daarbuiten drink ik elke ochtend een glas met een Supradyn vitamine bruistablet. Ik heb niet echt een vitamine D tekort, maar het geeft me toch wel een flinke booster, het is lekker om te drinken en het helpt met met opstaan 's morgens :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:06

Ja, ik heb het ook.. Ben echt dagen aan het afstrepen tot het weer warmer en lichter wordt.

Een andere vrij duidelijke tip is ook niet te laat uitslapen, want dat is natuurlijk zonde voor de natuurlijke uurtjes licht die je dan mis loopt. Ik ga ook maar eens aan de magnesium pillen misschien

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:14

Voor mij geldt dit ook wel. Voel me vooral deze week even niet gemotiveerd voor alles en ook december is voor mij een rotmaand. Al had ik gister wel even een blij gezicht tijdens het uitmesten, want zon! Ik heb sowieso het gevoel dat ik tekort heb aan vitamines, want ik ben standaard moe, of ik nou 6 uren of 10 uren slaap.