Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:08

Hallo,
Ik heb nu bijna anderhalf jaar met mijn vriend. eigenlijk loopt alles hartstikke goed. Het enige probleem waar ik heel erg mee zit is dat hij rookt. Dit deed hij al toen we iets kregen. Ik heb toen wel aangegeven dat ik dat alles behalve tof vind.
Nu zou op nieuwjaarsdag stoppen. Hij sliep toen bij mij en het eerste wat hij die ochtend erna deed was een peuk opsteken..
Nou heeft hij 2 weken geleden kauwgom gekocht voor het stoppen en gebruikt dit ook. Hij is echt heel erg geminderd naar ongeveer 2 a 3 peuken per dag. nouja peuken hij rookt elke keer iets anders maar het liefst zware shag.
Hij zegt dat hij heel erg zijn best doet om te stoppen maar ik merk hier vrij weinig van. Hij rookt dan wel minder maar steekt er zonder moeite eentje op waar ik bij ben. Ook probeert hij het weleens stiekem te doen op feestjes bijvoorbeeld. ik zie het dan en spreek hem hierop aan maar het interesseert hem vrij weinig..
Er zijn in onze omgeving al best wat mensen die longkanker hebben gekregen door het roken en ook iemand die heel dichtbij hem staat is er laatst aan overleden. Maar dan loopt hij ook gewoon rokend naar de begrafenis toe..
Ik kan er heel erg chagrijnig van worden en heb er gewoon echt last van. Ik ben bijv. ook deels voor hem begonnen met de pil en daarbij mag je niet roken en ik vind meeroken daar eigenlijk ook wel onder vallen..
Hij geeft aan wel echt een toekomst met mij te zien/willen en ik ook met hem maar niet als hij rookt..
Wat vinden jullie kan je je vriend eisen te stoppen met roken? Of hoe zal je het anders aanpakken?

Annenas

Re: Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:11

Het belangrijkste is dat je vriend het zelf ook écht wil. Je kunt hem dit niet dwingen.
Ga het gesprek met hem aan of hij gemotiveerd is om te stoppen en waarom het niet lukt.
Daarnaast kun je bij de huisarts om advies vragen en hulp om te stoppen als het zelf niet lukt.
Zorg ook niet dat hij in de verleiding komt (geen sigaretten/shag in huis hebben bijv. en de rest van de omgeving niet roken in zijn bijzijn).
Succes!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:11

Je kan dat niet eisen, persoonlijk zou ik er ook niet mee kunnen leven en dus weg gaan bij hem.
Jij wist waar je aan begon natuurlijk, hij rookte immers al en het is en blijft een verslaving.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:12

Nee je kan niet eisen dat je vriend stopt met roken. Is zijn eigen pakkie aan. Ik vind dat ook erg raar om te eisen. Je kan wel vragen of hij het niet bij jou wil doen in je buurt maar gewoon lekker naar buiten gaat dan.
En als je dat ook niet wil, misschien dan maar eens denken of hij wel de ware is?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:13

Tja, hij moet het echt zelf willen, je kan hem niet dwingen.
Het is sowieso moeilijk om te stoppen en als je niet 100% gemotiveerd bent lukt het niet.
En het van iemand willen afdwingen, dat is verspilde moeite, zorgt alleen maar voor ruzie.

Ik heb een moeder en een broer die al jaren bezig zijn en pogingen doen, maar ze roken nog. :+
Mijn broer is er met hulp (pleisters etc) wel tijden vanaf geweest, maar hij begon dan toch weer.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-01-16 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:14

lelberse schreef:
Ik ben bijv. ook deels voor hem begonnen met de pil en daarbij mag je niet roken en ik vind meeroken daar eigenlijk ook wel onder vallen..

Sinds wanneer is dit dan? Wat een onzin, pil en roken ga je echt niet dood aan. Ik heb jaaaaaaren gerookt en ook altijd de pil geslikt. Ben een heel gezond mens ;)

Ik vind niet dat je kan eisen dat je vriend stopt, het is zijn geld en zijn lichaam. Wel kan je vragen of hij rekening met jou houdt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:14

Nope, kun je niet eisen. Je wist van tevoren waar je aan begon, als het echt zo'n big deal is, had je op dat moment ermee moeten stoppen.

Wel kun je aangeven dat je het niet fijn vindt, maar zo te horen doe je dat al. Hij moet zelf willen stoppen, anders heeft het geen zin. Een roker dwingen om te stoppen gaat jullie alleen maar een heleboel ruzies en frustraties opleveren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:15

Roken is een vrije keuze, je kan iemand niet verbieden om te roken.
Ik vind het soort vrouwen welke hun vriend/man verbieden te roken ook erg eng :o (sowieso elk soort van verbod)

Je wist dat je vriend rookte voor dat jullie wat kregen...dan weet je toch waar je aan begint?
Roken is zeer verslavend en veel mensen kunnen daarom niet 123 stoppen.
Als het je niet bevalt en jij vindt het zo'n issue dat hij rookt, dan zou ik een niet rokende vriend zoeken.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:16

Ik vind het persoonlijk niet kunnen om te eisen dat je vriend stopt met roken. Je wist dat hij rookte toen je hem ontmoette.
Hij moet uit zichzelf stoppen, niet voor jou. Andere gaat het toch niet werken.
Steun je hem wel in het proces? En wilt hij wil echt stoppen? Er zijn meerdere oplossingen dan alleen kauwgom. Je hebt bijvoorbeeld bepaalde pilletjes die goed moeten helpen. Daarvoor moet je wel naar de huisarts gaan. Maar dan krijg je wel goede begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Neverland op 23-01-16 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:17

listiglistje schreef:
Roken is een vrije keuze, je kan iemand niet verbieden om te roken.
Ik vind het soort vrouwen welke hun vriend/man verbieden te roken ook erg eng :o (sowieso elk soort van verbod)

Je wist dat je vriend rookte voor dat jullie wat kregen...dan weet je toch waar je aan begint?
Roken is zeer verslavend en veel mensen kunnen daarom niet 123 stoppen.
Als het je niet bevalt en jij vindt het zo'n issue dat hij rookt, dan zou ik een niet rokende vriend zoeken.

Tja, als ik een vent had die maar eens per jaar ging douchen en nooit schone kleding aan deed zou ik daar toch ook aan werken hoor :+

Roken vind ik zelf echt enorm smerig, maar daarom zal ik ook inderdaad nooit iets met een roker beginnen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:18

ok ik neem mijn reactie terug... lees in de bijsluiter indd dat er risicos zijn.
Mijn arts heeft dit nooit verteld... en is al tijdje geleden dat ik het gelezen heb.
Laatst bijgewerkt door wemkelover op 23-01-16 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:18

Liselot schreef:
lelberse schreef:
Ik ben bijv. ook deels voor hem begonnen met de pil en daarbij mag je niet roken en ik vind meeroken daar eigenlijk ook wel onder vallen..

Sinds wanneer is dit dan? Wat een onzin, pil en roken ga je echt niet dood aan. Ik heb jaaaaaaren gerookt en ook altijd de pil geslikt. Ben een heel gezond mens ;)

Ik vind niet dat je kan eisen dat je vriend stopt, het is zijn geld en zijn lichaam. Wel kan je vragen of hij rekening met jou houdt

Dat is dan mooi stom van je, want in de bijsluiter staat dat roken icm met de pil de kans op trombose verhoogt.

Anyway, TS je kunt hem niet dwingen. Leg je er bij neer of ga bij hem weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:20

Liselot schreef:
lelberse schreef:

Dat is geen onzin hoor, als je zelf rookt in ieder geval niet. Ik werd hier door mijn neuroloog ook voor gewaarschuwd, volgens mij heb je een grotere kans op een hersenbloeding als ik het goed onthouden heb.
Dat het door meeroken kan gebeuren lijkt me sterk.

TS, dat je vriend 'stiekem' moet roken vind ik eigenlijk al te ver gaan, het is zijn keuze en zolang hij niet stoppen wil kan je dat niet afdwingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:21

Mijn vriend rookt ook. Ik vind het vreselijk en vies, maar ga het hem niet verbieden. Hij weet hoe ik erover denk en wat de consequenties zijn wanneer hij rookt. Blijkbaar heeft hij daar vrede mee.

Hij is overigens wel bezig te stoppen, iets waarin ik hem heel erg steun. Maar pushen? Nee, stoppen doet hij in zijn eigen tempo.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 23-01-16 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Carr_friesje

Wauw..
Jij bent voor hem begonnen met de pil dus vind jij dat hij voor jou moet stoppen met roken.
(Is trouwens echt bullshit dat je bij de pil niet mag roken hoor. Zou wat zijn als iedereen die rookt i.c.m. de pil ineens hersenbloedingen en weet ik veel wat krijgen.)

Het is niet altijd voor wat hoort wat in een relatie.
Zoals je zelf al zegt rookte hij al voordat jullie wat kregen dus je wist waar je aan begon.
Hij moet zelf willen stoppen en anders heb je er maar mee te dealen.
Wel kan hij natuurlijk rekening houden met jou door niet pal naast je te gaan staan roken.

Ik vind het ook maar een beetje creepy dat hem een soort van verboden wordt om te roken.
Het is je vriend, niet je zoon van 15.....
Laatst bijgewerkt door Carr_friesje op 23-01-16 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

o0eefje0o

Ga na de huisarts en laat die champix voorschrijven is ook een optie plijsters naast kauwgom is ook een optie naar hij moet zelf willen!

Wel vind ik je kan hem niets dwingen je wist waar je aan begon met het beginnen van de relatie dat tie mindert is al geweldig

mika11

Mijn vader heeft er ook zo'n bloedhekel aan dat mijn moeder rookt.
Hij heeft een hele tijd gehad dat hij boos werd als m'n moeder ging roken.
Of als er tijdschriften/kranten artikelen waren over roken, legde hij dat op tafel.
En als er op de radio/TV het over roken ging, deed hij het geluid harder.
Natuurlijk heeft dat allemaal niks geholpen...dat doet hij nu ook allang niet meer.
Mijn moeder rookt sinds lange tijd alleen nog buiten, zodat mijn vader er zo min mogelijk last van heeft.

Je kan aangeven aan je vriend wat je er van vindt.
Het is zijn vrije keuze wat hij er mee doet.
Wel kan hij bijvoorbeeld alleen buiten roken zodat jij er minder last van hebt.

Captain

Re: Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:23

Ben je zijn moeder of vriendin?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:24

annnepannne schreef:
Het belangrijkste is dat je vriend het zelf ook écht wil. Je kunt hem dit niet dwingen.
Ga het gesprek met hem aan of hij gemotiveerd is om te stoppen en waarom het niet lukt.
Daarnaast kun je bij de huisarts om advies vragen en hulp om te stoppen als het zelf niet lukt.
Zorg ook niet dat hij in de verleiding komt (geen sigaretten/shag in huis hebben bijv. en de rest van de omgeving niet roken in zijn bijzijn).
Succes!

Ik heb gister nog aan hem gevraagd waarom hij nou eigenlijk niet gewoon stopte en hij zei letterlijk dat hij het niet wist. Toch steekt hij er vanmiddag weer een op.
Laatst waren we samen aan het oppassen en was er eigenlijk geen verleiding. (geen rooklucht of iets en zaten gewoon binnen film te kijken) toen zag hij iemand op de film roken en wou hij gelijk naar buiten gaan om te roken omdat de verleiding te erg was zei hij. Hij heeft het ook gedaan en ik vond het eigenlijk heel erg slap van hem.
Zelf gaat hij ook regelmatig naar de kroeg (word veel gerookt constant verleiding, word ook door vrienden overgehaald..) en dan houdt hij zich alles behalve in, net zoals op verjaardagen.
Hij vind dat het stoppen met roken het uitgaan niet mag belemmeren maar ik zie het precies andersom ik vind dat het uitgaan het stoppen met roken niet mag belemmeren..

Yv_ schreef:
Nope, kun je niet eisen. Je wist van tevoren waar je aan begon, als het echt zo'n big deal is, had je op dat moment ermee moeten stoppen.

Wel kun je aangeven dat je het niet fijn vindt, maar zo te horen doe je dat al. Hij moet zelf willen stoppen, anders heeft het geen zin. Een roker dwingen om te stoppen gaat jullie alleen maar een heleboel ruzies en frustraties opleveren.

nee echt dwingen heeft ook geen zin. frustraties zijn er eigenlijk al wel een beetje..

Ik heb een moeder en een broer die al jaren bezig zijn en pogingen doen, maar ze roken nog. :+
Mijn broer is er met hulp (pleisters etc) wel tijden vanaf geweest, maar hij begon dan toch weer.[/quote]

Hij wilt het wel voor mij zegt hij.. Maar zegt daarmee dus ook dat hij het voor zichzelf eigenlijk niet wilt.
Zijn ouders hebben meer dan 30 jaar gerookt en zijn gestopt voor hem en zijn broertje (die astma heeft) omdat hun er erg over klaagde. een jaar later zijn ze allebei gaan roken...

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:25

Liselot schreef:
lelberse schreef:

Lees de bijsluiter maar eens dan.
De kans op trombose is namelijk groter als je rookt en de pil gebruikt.
En ja, trombose is dodelijk als je er niet op tijd bij bent.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:26

Liselot schreef:
lelberse schreef:

Huisarts heeft mij dit heel erg duidelijk verteld en staat ook op de bijsluiter dat je een zeer verhoogde kans op trombose hebt. Als je regelmatig naast een roker zit krijg je alsnog die rook binnen..

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:26

Ja Uhmm ik vind eigenlijk dat je een beetje zeurt, stel hij zou tijdens jullie relatie begonnen zijn met roken dan heb ik nog zoiets van oke.
Maar je wist het van te voren, en dan kom je daar nu mee ?
En 2 a 3 sigarette perdag is echt heel goed, voor iemand die verslaafd is. Dus vind alleen maar dat je dat moet aanmoedigen en misschien dat dat wel helpt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:27

Voor jou als niet-roker is het misschien slap, voor mij als roker die al eens wat pogingen heeft gedaan om te stoppen, kan ik me zijn dingen héél goed voorstellen :j.
Als ik druk aan het werk ben, of mijn huis aan eht schoonmaken ben of weet ik veel wat, maal ik ook niet om die sigaretten. Maar het moment dat ik een paar seconden niets te doen heb, dan komt die trek naar een sigaret naar boven. Tijdens mijn stoppoging ging het thuis prima, maar zodra ik op de tv iemand zag die aan het roken was, kreeg ik moeite. Of als ik bij iemand in de buurt zat die rookt en naar buiten ging om te roken. Al jááááren ging ik altijd mee, toen ineens niet. Was lastig.
Poging is me ook niet gelukt trouwens :').

Als hij trouwens buiten rookt, hoef jij je nergens zorgen over te maken. Die rook blijft buiten, enige wat je mee naar binnen krijgt is de stank.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:28

Captain schreef:
Ben je zijn moeder of vriendin?
Dat is ook gewoon een dooddoener. In een relatie mag je prima je ongenoegen over zaken of gedragingen uiten, helemaal wanneer je samen een woonruimte deelt en je eigen gezondheid meeweegt. Dwingen, nee. Eisen, nee. Ongenoegen uiten, absoluut.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:29

lelberse schreef:
annnepannne schreef:
Succes!

Ik heb gister nog aan hem gevraagd waarom hij nou eigenlijk niet gewoon stopte en hij zei letterlijk dat hij het niet wist. Toch steekt hij er vanmiddag weer een op.
Laatst waren we samen aan het oppassen en was er eigenlijk geen verleiding. (geen rooklucht of iets en zaten gewoon binnen film te kijken) toen zag hij iemand op de film roken en wou hij gelijk naar buiten gaan om te roken omdat de verleiding te erg was zei hij. Hij heeft het ook gedaan en ik vond het eigenlijk heel erg slap van hem.
Zelf gaat hij ook regelmatig naar de kroeg (word veel gerookt constant verleiding, word ook door vrienden overgehaald..) en dan houdt hij zich alles behalve in, net zoals op verjaardagen.
Hij vind dat het stoppen met roken het uitgaan niet mag belemmeren maar ik zie het precies andersom ik vind dat het uitgaan het stoppen met roken niet mag belemmeren..

Yv_ schreef:

nee echt dwingen heeft ook geen zin. frustraties zijn er eigenlijk al wel een beetje..

Mijn broer is er met hulp (pleisters etc) wel tijden vanaf geweest, maar hij begon dan toch weer.

Hij wilt het wel voor mij zegt hij.. Maar zegt daarmee dus ook dat hij het voor zichzelf eigenlijk niet wilt.
Zijn ouders hebben meer dan 30 jaar gerookt en zijn gestopt voor hem en zijn broertje (die astma heeft) omdat hun er erg over klaagde. een jaar later zijn ze allebei gaan roken...[/quote]

Als ik jou zo hoor is hij niet gemotiveerd en heb jij er maar mee te dealen.
Het is zijn leven en je kunt dit niet van hem eisen, hoe moeilijk het ook is.