Vitamine tekort lotgenoten en tips! (of mensen met pds)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EJuniorJoost

Vitamine tekort lotgenoten en tips! (of mensen met pds)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 13:11

Hallo bokkers,

Ik zit hier al een tijdje mee en er staan 101 verschillende dingen op internet, persoonlijke ervaringen zeggen mij meer :).

Mijn verhaal: al heeel mijn leven ben ik moe en niet fit. Bij veel artsen geweest en onderzoeken gehad. Ze hebben het maar op het prikkelbare darm syndroom gegooid.. Lekker kort door de bocht... Het is gewoon een verzamelnaam van darm en maag klachten. Afijn ik slik sinds kort iberogast en dat helpt tegen het misselijk zijn en de maagzuur, maar niet tegen de rest. Een tijdje terug was ik er klaar mee en heb ik een bloedonderzoek afgedwongen bij mijn huisarts. En jawel ik had ijzer en vitamine D te kort. Waarschijnlijk ook b12, maar dat hebben ze niet goed onderzocht ( niet de actieve b12). De huisarts zei letterlijk: o en D te kort, maar dat maakt niet uit dat hebben er zoveeeel... Dus ik zei oke en nu? Ja koop maar D bij de drogist. Eerst gevraagd of ze mijn waarde wilde uitprinten : vitamine D een waarde van 37?!?!?. En dat maakte niet uit? Eenmaal bij de drogist waren er zoveel verschillende soort vitamine d3 dat ik het niet meer wist.. Een vrouw/stal genoot ook met b12 en D tekort die er inmiddels veel ervaring mee heeft zei welke ik moest hebben. Inmiddels slik ik d3 3000ie en b12 zakjes poeder. Denk dat ik begin december ben begonnen, maar ik merk weinig verschil, ben nog erg moe en niet fit..

Respect voor het lezen en brand maar los!! Iemand tips wat ik nog meer kan slikken of misschien een hogere ie? Mensen die tips in het algemeen hebben? Of hun verhaal kwijt willen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Vitamine tekort lotgenoten en tips! (of mensen met pds)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:50

[MWS] B12 Tekort Deel ll

Misschien dat je hier wat mee kan. Ik heb b12 tekort, omdat ik t niet opneem. Dus pillen helpen dan ook niet, zet nu elke week een injectie met b12 en voel me daar veel beter door!

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:06

Ik heb op advies van mijn arts nutrimonium poeder gekocht. Ik heb de ziekte van lyme waardoor je imuunsysteem volledig op zijn gat komt te liggen. Ik kreeg enorm veel last van mijn darmen. Van kramp tot obstipatie tot juist het tegenovergestelde. Door dat je darmen niet goed functioneren word je al erg moe. Na ongeveer 2 weken nutrimonium te gebruiken kreeg ik weer een soort nieuwe balans in mijn buik en heb zo goed als geen klachten meer. Nutrimonium is een poeder waar alle vitamientjes van a tm z, mineralen sporenelementen en diverse typen probiotica in zitten. Te koop bij de roode roos via internet.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:10

Mijn paps gelooft nooit zo in poedertjes en heeft het voor de grap ook eens geprobeerd en die is veel energieker en soepeler geworden. Ik zei hem ook al het zijn maar vitamientjes maar wel in een super dosering en goed opneembaar. Iedere in zijn omgeving valt het op. (lijkt bijna wel reclame ;) )

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:23

Voor vit d moet je zorgen dat je capsules hebt op basis van olie. En b12 heb ik van het merk bloem smelt tabletten besteld op advies van het vermoeidheidscentrum in combinatie met foliumzuur. Die moet je erbij nemen voor de opname. Het komt vanmiddag binnen. O ja en kijk naar magnesium. Ik heb olie omdat dat het beste opneembaar is. Olie voor op je huid.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:30

Ik zie op die site dat je niet zomaar kan bestellen, klopt dat Flowerbomb?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 14:38

Flowerbomb schreef:
Ik heb op advies van mijn arts nutrimonium poeder gekocht. Ik heb de ziekte van lyme waardoor je imuunsysteem volledig op zijn gat komt te liggen. Ik kreeg enorm veel last van mijn darmen. Van kramp tot obstipatie tot juist het tegenovergestelde. Door dat je darmen niet goed functioneren word je al erg moe. Na ongeveer 2 weken nutrimonium te gebruiken kreeg ik weer een soort nieuwe balans in mijn buik en heb zo goed als geen klachten meer. Nutrimonium is een poeder waar alle vitamientjes van a tm z, mineralen sporenelementen en diverse typen probiotica in zitten. Te koop bij de roode roos via internet.

Daar ga ik eens naar kijken want wat jij zegt kom heel erg overeen! Misschien dat ik me maar eens moet laten testen op de ziekte van lyme..

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 14:39

callum schreef:
Voor vit d moet je zorgen dat je capsules hebt op basis van olie. En b12 heb ik van het merk bloem smelt tabletten besteld op advies van het vermoeidheidscentrum in combinatie met foliumzuur. Die moet je erbij nemen voor de opname. Het komt vanmiddag binnen. O ja en kijk naar magnesium. Ik heb olie omdat dat het beste opneembaar is. Olie voor op je huid.

Ik slik inderdaad de capsules op basis van olie. Hoe heb jij contact met hun gehad?

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:40

Wat vervelend TS! Ik kan er helaas over meepraten.

Ik heb nu bijna 3 maanden last van extreme vermoeidheid. Bij mij blijkt het vitamine D tekort te zijn. Ik had een waarde van 18. Daar heb ik nu al bijna twee maanden medicijnen voor (een spuitje met 1 ML vitamine D). Helaas gaat het nog niet veel beter. Ik zit in mijn examenjaar, op dit moment zelfs schoolexamenweek. Dus dat is best balen. Ik heb een aangepast rooster op school omdat ik het gewone ritme niet trek. Daarna heel veel van mijn buitenschoolse activiteiten stop gezet, maar helaas merk ik nog niet veel verbetering.

Op dit moment heb ik ´s nachts 10-12 uur slaap per nacht nodig om een beetje de dag door te komen. Overdag probeer ik dan ook nog wat bij te slapen. En verder rustig aan te doen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 14:40

Flowerbomb schreef:
Mijn paps gelooft nooit zo in poedertjes en heeft het voor de grap ook eens geprobeerd en die is veel energieker en soepeler geworden. Ik zei hem ook al het zijn maar vitamientjes maar wel in een super dosering en goed opneembaar. Iedere in zijn omgeving valt het op. (lijkt bijna wel reclame ;) )

zou jij mij een linkje kunnen sturen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:49

De waarde van D is opgeschroeft naar 50 of zelfs 75. Toen ik zwanger was had ik een waarde van 29 en datw erd als prima beschouwd :+

Al je symptomen bij elkaar lijkt het alsof je weinig maagzuur aanmaakt en dat er eventueel iets mis is met je Intrinsic Factor. Dan zou je ook een B12 tekort hebben.

Zuivel gescheiden eten van ijzerrijke voeding. Bijvoorbeeld geen kaas over je spaghetti met gehaktballen en tomatensaus. Vitamine C nemen bij je ijzerrijke voeding bevorderd de opname van ijzer.
Twee keer per week sardines of zalm eten.
Ik neem zelf Vitamine D 5000 van de Bodyenfitshop. Echter heb ik m'n D niet meer laten testen, dus geen idee of het helpt!

Verder kun je zoeken naar manieren om je maagzuurproductie te stimuleren. waarschijnlijk kun je daar meer over vinden in het Engels :)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 15:00

phormicola schreef:
De waarde van D is opgeschroeft naar 50 of zelfs 75. Toen ik zwanger was had ik een waarde van 29 en datw erd als prima beschouwd :+

Al je symptomen bij elkaar lijkt het alsof je weinig maagzuur aanmaakt en dat er eventueel iets mis is met je Intrinsic Factor. Dan zou je ook een B12 tekort hebben.

Zuivel gescheiden eten van ijzerrijke voeding. Bijvoorbeeld geen kaas over je spaghetti met gehaktballen en tomatensaus. Vitamine C nemen bij je ijzerrijke voeding bevorderd de opname van ijzer.
Twee keer per week sardines of zalm eten.
Ik neem zelf Vitamine D 5000 van de Bodyenfitshop. Echter heb ik m'n D niet meer laten testen, dus geen idee of het helpt!

Verder kun je zoeken naar manieren om je maagzuurproductie te stimuleren. waarschijnlijk kun je daar meer over vinden in het Engels :)

interessante dingen die je zegt! ik ga er zeker naar kijken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:05

Ik volg ook even, heb ook pds en daar door last van malabsorptie...waarschijnlijk ook het ea aan tekorten maar wordt ook niet serieus genomen door de huis arts.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:44

EJuniorJoost schreef:
callum schreef:

Ik slik inderdaad de capsules op basis van olie. Hoe heb jij contact met hun gehad?

Ik heb de diagnose cvs ik ben naar hen toegegaan omdat ik aanhoudend moe blijf. Mijn b12 was altijd laag maar OK. Gister voor het eerst te laag. Dus nu hopen dat dit helpt

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:24

Ik volg ook even. Heb ook een vitamine D tekort (waarde van 22). Krijg nu ampullen (vgm 25000 IE) die ik een maand 1x per week moet pakken en daarna 1x per maand. Moet over 3 maanden mijn bloed weer laten testen.

Liep al een jaar met nekklachten en al langer met vermoeidheid dus hopelijk gaat het helpen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:44

Ik wil het advies van Flowerbomb opvolgen maar op de site staat dat je niet zomaar kan bestellen. Kan jij misschien zeggen hoe ik dat wel kan doen?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:54

Ik volg ook even; heb al jaren depressieve klachten in combinatie met moeheid, niet fit zijn, snel ziekjes etc. Recent zijn mijn waarden gemeten: 37 voor vitamine D. Ik slik het nu al een tijdje en merk eigenlijk niet zoveel als ik had gehoopt..

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:20

He sorry was even afwezig. Als je op google nutrimonium intypt zie je dat je het ook bij andere online winkels kunt kopen. Ik ben begonnen met zakjes om te kijken hoe ik er op reageerde ipv gelijk een grote pot te kopen. Ik heb de smaak natur, is het minst vies. (alsnog niet lekker ;) )

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:24

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 22:04

Yes.. weer een dikke inzinker.. hoe gaat het met de rest? Zijn er mensen die in zijn voor een groepsapp? Lijkt mij wel fijn voor lotgenoten.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:04

Hoii,

Ik heb ook een D tekort en ijzertekort. Ik slik nu sinds 2 maanden ongeveer divisun en ferrofumaraat van de huisarts. Hiervoor was ik 2 maanden ongeveer gestopt met de vitamine D en was mn waarde van 70 naar 53 gegaan dus toen op aanraden van de arts weer begonnen maar nu met divisun (voorheen D3 van de Tuinen). Mn ijzer schommelt heel erg tussen de 6.0 en 7.7. Verder is het HB in mn rode bloedlichaampjes ook te laag, niet schrikbarend maar ik merk het wel aan mn uithoudingsvermogen. Ook nog een tijdje gekampt met een leverwaarde van 397 die max 30 mag zijn maar die is gelukkig nu weer goed (19).

Ik zie dat er hier ook mensen vitamine D slikken in een hele hoge dosering? Ik slik zelf de 800ie via de huisarts omdat deze vergoed word, geen idee of mn vit D nu op pijl blijft dus zal weer eens vragen het te prikken. Moe ben ik sowieso altijd maar dat is een bijwerking vab andere medicatie die ik moet nemen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:08

Ik dus, terwijl ik heel erg gezond eet! Werd steeds zieker...blijkt dus vitamine D te kort en magnesium.

Nu neem ik elke dag voedingssuppl. Maar dan wel van AOV en Ergomax, niet de rommel van kruitvat en zo..vit D wel via arts.

onze voeding is kunstmatig en je ontkomt niet aan extra voedingssupll.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:10

In olie oplosbare vitamines zoals D gaan stapelen als je geen tekort hebt, wees voorzichtig daarmee..laat het checken via bloed.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:25

Ts laat je alsjeblieft ook op b12 testen en laat je niet zomaar afschepen. Wat heeft de dokter te verliezen en wat heb jij te verliezen? B12 is z'n nare ziekte, want ja zo wil ik het echt noemen, doe je er niets aan heb je je hele leven last en kán je op den duur invalide raken. Het is heel simpel aan te vullen via injecties alleen heel veel huisartsen willen deze niet geven, maar laat je niet afschepen hoor meis

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:27

Het testen van je bloed is eigen risico van je ziektekosten verzekering, dus HA zal je dat niet zo maar weigeren, vraag ook je schildklier te testen