RSI/muisarm, ervaringsdeskundigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sourire

RSI/muisarm, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 02:38

Hoi!

Na een bezoekje aan de huisarts die mij niet meer wist te vertellen dan ik al wist ga ik maar op zoek naar ervaringsdeskundigen. Ik heb last van RSI, gelukkig door de feestdagen mijn arm redelijk rust kunnen geven en nu kan ik de afwas weer in één keer doen i.p.v. drie keer stoppen tussendoor. De pijn zit afwisselend op verschillende plekken, op dit moment valt het te doen en werk ik niet meer fulltime wat ook gunstig is. Maar, mijn lichaam heeft een duidelijk signaal afgegeven. De kans is groot dat ik de rest van mijn werkend leven veel tijd achter de computer zal doorbrengen en dat is nog zeker 40 jaar. Ik weet dat ik op mijn houding moet letten, pauzes moet nemen en ik denk dat de boel wat sterker maken door sport ook verstandig kan zijn. Al raadde de huisarts mij dat laatste af (of zeer rustig opbouwen) i.v.m. verdere overbelasting.

Goed, er zijn vast en zeker meer bokkers met dit probleem. Wat zijn jullie ervaringen? Ben je er volledig vanaf gekomen? Welke maatregelen heb je genomen? En zijn er mensen die yoga zijn gaan beoefenen om deze kwaal te verhelpen? Daar lees ik het een en ander over.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

:wave:

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 03:19

Ik had RSI in mn pols en een tennisarm. Behoorlijk pijnlijk. Heb een aangepaste werkplek gekregen met een heel plat toetsenbord (dat werkte voor mij beter dan zo'n ergonomische met een knik erin) en speciale muis (trackball).
Je moet je rust nemen anders gaat het niet over. Duurt ook lang voordat eea weer normaal functioneert.
Je kunt bijv oefenen met een power ball, is een krachtige gyroscopische bal waarmee je diverse oefeningen kunt doen. Ik heb er ook eentje, duurt effe voor je de slag te pakken hebt maar als hij het doet dan komen er behoorlijke krachten vrij die je spieren/pezen trainen. Wel in overleg met je HA/fysio.

Bonnelover

Re: RSI/muisarm, ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 04:06

Hier ook iemand met "ervaring" DE bovengenoemde muis werkte bij mij ook erg goed. En ik ben ook mijn andere hand meer gaan gebruiken. Ben linkshandig en had de muis altijd rechts liggen. Nu voornamelijk veel meer links en dat scheelt al veel. Probeer in je werk zoveel mogelijk af te wisselen. En er zijn speciale computerprogramma's die je na een tijd even onderbreken en je oefeningen laten doen. En ook een powerball heeft bij mij geholpen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 04:11

Zo'n computerprogramma werd ik behoorlijk gefrustreerd van, op irritante tijden verplicht pauze. Net voor je deadline bijvoorbeeld.... ik was m al snel spuugzat. ;)

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 07:51

Hier nog iemand met ervaring. Heb een jaar thuis gelopen. Kon zelfs een lege tas niet dragen. Verschillende therapieen gehad maar niets had effect. Als laatste hoop naar accupunctuur. Dat heeft mijn leven zo veel beter gemaakt. Na 5 behandelingen had ik na genoeg nergens meer last van. Echter als ik lang achter de pc zit is mijn arm er wel sneller gevoelig voor. Daar zal ik mee moeten leren leven.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 07:55

Yup, hier ook ervaring. gelukkig had ik het zelf al snel door, en dus redelijk op tijd actie ondernomen om werkplek te verbeteren.(klachten binnen halfjaar opgebouwd, en netjes opgelost door bedrijf :)
M'n buro is lager gezet(moet eigenlijk nog lager maar dat kan niet...) en heb een voetensteun(ivm hoogtecompensatie van stoel en vloer) en een andere muis(verticale muis, zodat m'n ondernam in een natuurlijke houding ligt.) Toetsenbord plat heb ik ook, maar had daar nog geen klachten door, en merk dus niet heel erg of dat een verbetering is, maar het levert iig ook geen klachten op.

Laatst was mijn pc kapot en zat ik even op de plek van een collega die er niet was, maar binnen een kwartier/halfuur waren de klachten weer terug en heb ik m'n muis ook maar meeverhuisd naar die plek :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:07

Yep, hier ook. Heb anderhalf jaar geleden daarom ook een aantal weken onvolledig kunnen werken.
Bij mij is een roller trackball muis echt een uitkomst.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:22

Wat voor mij al een gedeelte van het probleem oploste was het juist instellen van m'n werkplek. Ik zat structureel 6 cm te hoog.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:02

Een vriendin van me had hier veel last van. Het enige wat bij haar echt hielp was bikram yoga

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:05

Ik kamp al een tijdje met hét probleem :')
Gaat hier wss ook niet meer over ivm de tijd die ik bij de computer spendeer. Na een week rust, voelt alles weer als nieuw, maar na een dag intensief werken, voel ik alle pezen en spieren in de hand en pols aantrekken. Mijn werkplek is goed (zover ik weet).

Enige tips die ik kan geven weet je al, neem je rust. Rust is echt het beste medicijn. Als je er eenmaal last van heb, RSI, kom je er niet meer vanaf, maar je kan wel ervoor zorgen dat je zo min mogelijk last ervan hebt. Het is gewoon, ronduit vervelend :')

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:13

Ik voelde het optijd aankomen en bij ging het dus niet verder dan een lichte zuerende pijn.

Oplossingen kijk goed naar je muis. Is hij niet te klein/groot. Past een TrackBall beter bij jou (let wel op in het begin spierpijn in je duim :D )

Leer inderdaad ook met je andere hand de muis te bedienen. Zeker in het begin een ramp maar hoe meer je het doet hoe makkelijker het gaat.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:26

Zorg er ook voor dat je ellebogen goed ondersteund worden door de armleuningen. Die moeten als het ware op gelijke hoogte als het werkblad zitten.
Een goede arbeidsdeskundige / adviseur van werkplekken kan je het een en ander vertellen. En vergeet niet de werkplek thuis aan te pakken.
Zelf had ik geen RSI (heet tegenwoordig CANS) maar een Frozen shoulder. Hoort eigenlijk ook in die categorie thuis. Een goede fysio waar ik ook kon zwemmen/oefenen in water van 33gr heeft me een heel eind op weg geholpen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:38

butengeweun schreef:
Ik voelde het optijd aankomen en bij ging het dus niet verder dan een lichte zuerende pijn.

Oplossingen kijk goed naar je muis. Is hij niet te klein/groot. Past een TrackBall beter bij jou (let wel op in het begin spierpijn in je duim :D )

Leer inderdaad ook met je andere hand de muis te bedienen. Zeker in het begin een ramp maar hoe meer je het doet hoe makkelijker het gaat.

Ik heb geen trackball voor de duim, maar waarbij de bal bovenop ligt. Die werkt voor mij echt stukken fijner!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:49

Hier ook RSI/CANS patiënt. Jaren geleden is het erin geslopen, toen ik met de muis begon te werken.
Bij mij zit het probleem in m'n rechter schouder. Ondertussen heb ik een speciaal toetsenbord dat uit 2 losse helften bestaat, zonder numeriek gedeelte. Daarnaast heb ik 2 muizen staan, links een trackball (vermoed dezelfde als Cayennepeper, met de bal bovenop en aan weerskanten een muisknop), en rechts een klein draadloos muisje.
Verder heb ik een bureau wat rechts verder doorloopt met een boog (ik zit dus in de uitsparing zeg maar), zodat ik mijn rechterarm niet steeds tever weg hoef te brengen om mijn muis te kunnen hanteren.
Op deze manier heb ik het onder controle.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:58

Hier ook! Alleen bij mij bleek het vanuit mijn schouderblad en een afknelling ergens bij m'n schouder te komen (TOS syndroom en amyotrofische schouderneuralgie).
Nu met veel manueeltherapie en alternatieve dorntherapie, een toetsenbord met twee helften en een tijd halve dagen gewerkt te hebben de cirkel doorbroken, maar het blijft m'n zwakke plek.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het geluk heb dat het niet mijn muisarm betrof, maar de bedrijfsarts bleek ook maar met RSI en psychische redenen komen :')
Laatst bijgewerkt door laliz op 16-01-16 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:01

Mijn ervaringen : mijn lief is ITC-er en mijn paard heeft een zware peesontsteking gehad.

De carpale tunnel is een nauwe doorgang, ter hoogte van je carpus (potjeslatijn voor pols) zitten een aantal dwarspezen waar je pezen om je vingers te bewegen onder/ tussendoor moeten.

RSI is een peesontsteking - een paard kan dat een enkeltje slager opleveren, in de humane geneeskunde worden er vooral schouders over opgehaald. "Dat geneest vanzelf." Niet, dus, in die carpale tunnel.

Even wat feiten : een pees heeft weinig zenuwen, dus tegen de tijd dat het pijn doet, is er al forse schade.
En een pees is weinig doorbloed, het opbouwen van nieuw, gezond, sterk weefsel duurt erg lang.

Want de ontstoken en dus per definitie gezwollen pees past niet echt meer in die tunnel dus elke beweging irriteert.

Oplossing: ;) "geef je handen boxrust", koud afpuiten, en inwrijven met peesblessure-gel van de dierenarts.
En liefst ook om de zoveel weken een scan om de mate van onsteking en dus belastbaarheid te meten.

Ik heeft dit met mijn paard gedaan en na een zware blessure kwam het schimmeltje weer terug in het werk, om op haar 25ste met verdiend pensioen te gaan. Manlief wenste stoer te zijn, is op gegeven moment wel met de andere hand gaan muizen, maar heeft al zo'n 15 jaar last/pijn. (Muist ok met iets met een trackball bovenop.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-01-16 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:03

Ik heb overigens een onderzoek gehad waarbij ze met kleine schokjes je zenuwen in je polsen meten. Ik ben alleen de naam van het onderzoek even kwijt, maar je krijgt dan electrodes op je polsen en daarbij steeds een klein schokje. Echt een gigantisch rotonderzoek (ik had het idee dat de zuster die het uitvoerde er wel lol in had :7 ). Daar kwam uit dat ik geen carpaal tunnelsyndroom heb.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:19

RSI is een bekende hier. Eigenlijk is het inderdaad een chronische peesblessure ergens in de arm (vanaf aanhechtingen nek tot vingers), heb je er eenmaal genoeg last van om er over te klagen/je ziek te moeten melden ben je eigenlijk veel te laat. Van wat ik hoor en zie gaat het nooit meer echt over, deels ook omdat je je armen voor zoveel dingen nodig hebt en echt rust dan vrijwel onmogelijk is (mitella is funest en ook met lopen bewegen je armen).

Als je nog 40 jaar voltijds computerwerk wil/moet doen heb je een behoorlijk probleem. Sporten nu is af te raden, pezen zijn al geïrriteerd en dus gezwollen waardoor er minder plek is in de tunnels/groeves waar ze lopen en de andere pezen ook in de verdrukking komen. Daar meer belasting op zetten is inderdaad af te raden. Ga om te beginnen uit van jaar hersteltijd (net als bij een paard) en vanaf het begin een aangepaste werkplek.

Bij mij waren er meer klachten en is er uiteindelijk fibromyalgie uit gekomen, dus ga naar een goede fysio/manueel therapeut en laat je behandelen. Heb je geluk, dan blijft het bij een peesblessure, maar een onderliggende oorzaak is mogelijk en dat kan je niet zomaar zonder hulp vaststellen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:26

Ik heb een vergelijkbaar syndroom (de quervain), waardoor ik ook erg heb moeten letten op wat ik doe. Als het echt erg wordt ga ik door de grond van de pijn, kon geen deuren meer openmaken want dat drukte teveel op de zere plekken.
Ik heb mezelf aangeleerd met een andere toetsenbordlayout te gaan typen (Colemak ipv Qwerty) die minder belastend voor je handen is. Vergt in het begin wat toewijding, en beter begin je er pas mee na herstel, maar voor mij heeft het wel herhalingen van die allerergste pijn voorkomen.
Daarnaast ben ik heel erg gaan letten op wat ik precies doe. Ik had een neiging om een bepaalde belastende houding aan te nemen. Die heb ik structureel maar uit mijn patroon geschrapt.

In het begin is rust nemen erg belangrijk, maar kijk ook erg kritisch naar wat je kunt doen om herhaling te voorkomen. Gooi structureel dingen om die je kunnen helpen om dit niet weer te krijgen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 16:56

Ik heb er eerder last van gehad toen ik nog een stuk jonger was. Daardoor heb ik toen ik destijds een bijbaantje in de supermarkt had nooit de boodschappen kunnen scannen met mijn rechterarm, het kwam dan binnen notime terug (kon dus niet achter alle kassa's). Behalve met dat scannen had ik er verder geen last van, ook niet toen ik lange tijd daarna weer veel computerwerk deed. Ik heb denk ik als nadeel dat ik in een branche werk waar veel gebruik wordt gemaakt van detacheren/uitzenden. Ik heb veel verschillende werkgevers en opdrachtgevers, veelal korte opdrachten. Een hele werkplek aanpassen is vrijwel niet mogelijk zeker niet met de flexplekcultuur van tegenwoordig. Normaal gesproken heb ik wel enige vorm van afwisseling, op dit moment ben ik vrijwel alleen maar aan het muizen. Ik hoef amper te typen en van het voeren van klantgesprekken is in mijn huidige functie helemaal geen sprake. Bijzonder weinig afwisseling dus en dat is funest.

Ik moet er wel bij zeggen dat het op dit moment gaat. Ik heb geen schouderpijn meer, enkel nog een licht zeurende pijn in mijn elleboog (voelt een beetje alsof die vermoeid is zegmaar).

Die trackball muis vind ik wel interessant. Ook nog wel betaalbaar om zelf aan te schaffen i.v.m. bovenstaande situatie. Het enige wat ik mij daarbij afvraag, als ik namelijk even indenk dat ik die bal bestuur met mijn duim of wijsvinger (?), dan voel ik dat nog door mijn hele arm als her ware. Staat dat niet allemaal in verbinding? Ik zie even niet hoe dat zou moeten helpen behalve dat je je arm verder stil kan houden. En welke is dan meer aan te raden? De "duimbal" of die met de bal bovenop?

Dank voor alle reacties!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:48

Bij mij was de oplossing de hele muis aan de kant gooien, werkplek goed instellen en computer bedienen met een tekentablet.

Ik heb thuis een Wacom Bamboo en op mijn werk een Wacom Intuos Pro. Voordeel is dat je deze dingen overal kunt inpluggen en dus makkelijk kunt verplaatsen.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:55

Hier ook een, helaas, ervaringsdeskundigen. Opgebouwd volgens fysio in circa 2 a 3 jaar. Ik zit al ruim twintig jaar achter een computer. Te lang de signalen genegeerd, tot het echt niet meer ging. Vijf minuten computeren was de max. Tijdens het paardrijden verkrampte mijn rechterhand zodanig dat ik de teugels niet meer vast kon houden. Zo nog een hele waslijst aan dingen die ik niet meer kon.
Fysio constateerde dat spieren in hoofd, hals, schouder, rug, arm en hand volledig verkrampt/verzuurd waren. Door intensieve shockwave een en ander weer los gekregen. Daarnaast een aangepast buro, aangepast toetsenbord en penmuis. Voorheen werkte ik met twee beeldschermen, nu met een hele brede waardoor ik mijn hoofd minder hoef te draaien. Zelf ook heel consequent zijn in afwisselen van werk.
Ondertussen driekwart jaar bezig met fysio, oefeningen etc. Het gaat beter maar is beslist nog niet over. Paard heb ik bij het vooruitzicht dat dit heel lang ging duren verkocht. Heb nu nog een jonge staan, maar merk dat bijv. longeren (en dan zweep in de rechterhand) nog steeds heel moeilijk is. De illusie dat ik er ooit helemaal vanaf kom heb ik ondertussen opgegeven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:57

Bij mij werkte de bal bovenop juist beter. Met de bal voor je duim ging ik die spier juist weer teveel belasten. Met de bal bovenop verdeel je de belasting en ik heb daardoor nergens last meer van.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:37

Rintah schreef:
Ts, heb je problemen door het vasthouden van de muis(vorm van en armhouding), of van het bewegen met de muis(bewegen van arm/hand)?
ik had van het eerste last, en dat is met onderstaande muis opgelost :)

http://www.evoluent.nl/index.php/produc ... all-rechts

Goede vraag, ik dénk het bewegen maar helemaal zeker weet ik het niet. Vooral omdat de pijnplekken niet steeds hetzelfde is. Eerst elleboog, toen voornamelijk schouder en nu weer (in mindere mate) de elleboog..