PTSS, wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

PTSS, wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:58

Zijn hier mensen die het PTSS syndroom hebben?
Post Traumatisch Stress Syndroom?

Ik wil mijn ervaringen niet openbaar maken(via pb wil ik best eea kwijt)maar kortgezegd heeft t te maken met hechtingsproblemen, relatie misbruik/geweld en dat in een zeer lang tijdsbestek allemaal.

Waar ik vooral benieuwd naar ben.
Hoe functioneren jullie in het normale leven.
Wat belemmert je? Vertel je er over, en zoja, hoe en wie dan?

Ik heb nog elke nacht nachtmerries, hoewel mijn leven nu best stabiel te noemen is...
Dat maakt me zo verdrietig, dat iets/iemand nog zoveel grip op mijn leven heeft.

Ik wil wel vragen dit topic respectvol te houden...

croyslover

Re: PTSS, wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:03

mijn moeder heeft ptss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:04

Wat vervelend voor je moeder Croyslover. Praat ze er weleens met jou/het gezin over?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:06

Ik heb Ptss. Het heeft veel effect, ik durf niet alleen naar buiten dus ik heb een hulphond. Hij maakt mij ook wakker snachts bij nachtmerries. De Ptss uit zich in angst en paniek aanvallen, nachtmerries, pleinvrees en depressies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:08

Jilleroo, wat fijn dat je een hulphond hebt. En dat hij je zoveel steun kan geven, dit vind ik echt heel erg mooi. Zo kan je toch naar buiten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:09

Ik heb volgende week een afspraak bij de psycholoog voor een intake. Ik loop al maanden rond met de nasleep van een brand op mijn werk waardoor alles dat er ook maar enigszins aan doet denken gelijk een angstaanval triggert. Dat is heel naar want ik kan daardoor nauwelijks functioneren op m'n werk.
Nu is het "maar" werk maar het gaat me echt wel naar het hart, deze zaak, en ik baal dat ik me niet in kan zetten zoals vroeger :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:11

Nou Margrathea, het is niet 'maar' werk vind ik hoor! Het is toch ook niet niks, heb je zelf de brand ook meegemaakt? Was je erbij, zeg maar?
Lijkt me echt verschrikkelijk....

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:19

Ik heb ook PTSS. Ik heb diverse EMDR sessies gehad, waardoor ik er overdag niet meer zo veel last van heb.
Slapen blijft een drama. ik slaap maar een paar uurtjes per nacht en dat breekt me dan weer op.

Bepaalde situaties triggeren de angst weer en dan gaat het ook overdag niet goed. Bij mij uit het zich vooral in dat ik me dan zwaar depressief voel. Ben een jaar lang uit de running geweest door een zware depressie en daar kwam uit naar voren dat ik PTSS heb.
Ben bij een psycholoog geweest, maar zij kon niet veel voor mij betekenen en raadde mij toen EMDR aan. Dit heeft wel echt de scherpe kantjes eraf gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:22

Ik heb ook emdr gehad, jaartje of 10(12?)terug. Maar misschien zat ik er toen gewoon nog veel te veel middenin. Heb t niet afgemaakt. Werd er compleet naar van.

Slapen herken ik. Altijd wel nachtmerries.

Triggers heb ik ook. Ben snel angstig.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:22

Yep, is een "bijwerking" van mijn job (brandweer, ambulance). Het is niet zozeer één gebeurtenis maar bij mij is het een vaatje dat volloopt en als het vol is moet het geleegd worden ;-)... Wat mij helpt is sporten, nog meer trainen en paardjes knuffelen natuurlijk :-)... Psychologische begeleiding hoort er ook bij maar ik heb het al lang genoeg om te weten wanneer het teveel wordt en hoe ik het moet aanpakken...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:04

Jep, hier ook PTSS.
Bij mij uit het zich in snel overprikkeld zijn en daardoor niet goed tegen drukte kunnen, verstoord dag- en nachtritme en vast nog wel meer.
Ik heb inmiddels een regiotaxipas zodat ik niet met het ov naar m'n therapie hoef, Almelo-Enschede is nl een megadruk traject en dan ben ik al kapot voor ik in Enschede ben.
Verder plan ik veel rust in, slaap ik overdag zo min mogelijk zodat ik de nachten beter/meer slaap en probeer ik maximaal 3 dingen per dag te plannen (als het ff kan 1-2 dingen) en dan een dag rust.
Heb een tijdje EMDR gehad maar ivm de problemen met daar komen en geen klik met de behandelaar is dat voortijdig afgesloten, behandelaar heeft nog een paar rotopmerkingen in z'n overdrachtspapieren gezet en me helemaal laten uitschrijven bij de praktijk. _-:(
Was nog een heel gedoe om me weer terug ingeschreven te krijgen en ik heb meteen aangegeven nooit weer wat met die behandelaar te maken te willen hebben.

Naast de therapie die ik nu volg (oorspronkelijk voor eetproblemen maar achter/naastliggende problematiek wordt ook grotendeels meegepakt) woon ik ambulant en heb ik 2x per week een afspraak met mijn PBers om ff te kunnen bespreken hoe de week ging, wat er op de planning staat, hoe het slapen gaat en of ze me nog ergens bij kunnen helpen.
Daarnaast mag ik ze iig overdag van 8 tot 20u bellen (of kantoor binnenlopen) voor een gesprek wanneer nodig en bij nood kan ik ze ook buiten die tijden bellen.
En last, but zeker not least heb ik een kat waar ik heel veel steun uit haal en die gewoon door haar aanwezigheid al zoveel doet voor me. <3

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:07

Ik heb ptss gehad.
En ik heb een serie therapeuten gezien, tot ik tegen die mevrouw aanliep, die niet alleen 'gaven van hart' had, maar de informatie die ik aan het verzamelen was over ptss ook kende.

Momenteel beperken mijn rot ervaringen mij niet en ik ga er van uit dat dit zo blijft.
De informatie waar ik veel aan heb gehad heel kort: ptss is in feite een overijverige schildwacht, te vaak, te snel, te heftig alarm slaan als dat "eigenlijk" niet hoeft. Aan goedbedoelde lieverds die gaan uitleggen 'dat het niet hoeft' kreeg ik op gegeven moment een hekel. (Dat weet is heus wel, het gebeurt me tegen mijn wensen in - of bedoel je dat mijn pijn niet relevant zou zijn? ?)
En er zijn therapieën zoals emdr, die goed werken. Graag wel na een grondige voorbereiding; wat ik snap van hechingsproblematiek is dat het een soort kwestie is van "niet nog eens zo beschadigd raken", de kat giga lang uit de boom kijken - dat is dus een peut vinden met de genoemde 'gaven van hart'. Daarna gericht die overijver van de schildwacht aanpakken. Dat lucht op!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:11

Ik heb het ook en heb bijna anderhalf jaar lang EMDR therapie gehad.
Het gaat sindsdien echt super. EMDR heeft mij echt ontzettend geholpen.
Soms schrik ik nog weleens van onverwachte geluiden en heb ook nog weleens nachtmerries, maar mijn straatvrees, mensenvrees en ernstige trauma's zijn gelukkig verleden tijd.

Bij mij is het oa voortgekomen uit ernstig seksueel misbruik over langere termijn, mishandeling en stalking.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:20

Ik heb ptss. Niet in die mate als wat andere hebben geloof ik. Maar goed. Ik heb een zwaar ongeluk gehad waar ik nog altijd last van heb

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:58

@Nathalie: voor mij was een deel van de ptss "...och, ja - er zijn wel dingen die naar zijn, maar *(ik maak het zo klein mogelijk)*.
(Een mens moet wat, als het eigenlijk gigantisch is.)

;) welkom bij de club!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-01-16 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:05

Ik heb/had PTSS en heb daarvoor therapie gehad. Bij mij waren het diverse oorzaken (extreem pesten, seksueel misbruik) en hierdoor heb ik een behoorlijke psychische klap gehad.
Ik ben in een depressie beland, een jaar of 4 geleden en heb intensieve therapie gehad, EMDR en ik ben aan de antidepressiva gegaan.
De combinatie van therapie en medicijnen heeft mij erg geholpen, ik kan weer redelijk slapen, mijn angstaanvallen (vooral in grote groepen) zijn een heel eind onder controle en dmv mijn dagelijkse AD-pilletjes heb ik nu een mooi leventje.
Het is niet meer nodig om het onder stoelen en banken te schuiven, ik ben wie ik ben, heb jarenlang geprobeerd om me sterker voor te doen dan ik was. Daar heb ik de prijs voor betaald en ik heb geleerd dat ik nu voor mijzelf moet kiezen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:49

Misschien dat dat hier in dit topic wel even mag.
En anders TEM je maar even een MOD TS en dan kunnen ze het vast snel verwijderen.
Ik zie EMDR veel genoemd als therapie. Wat ik me afvraag of er ook mensen zijn die therapie met paarden hebben gehad voor PTSS.
Ik heb net een boek over paardencoaching/therapie gelezen "Riding home" van Tim Hayes en de resultaten van behandeling van PTSS met paarden zijn echt veelbelovend. Het is wel een boek uit Amerika maar toch ...
Ik kan me voorstellen dat het hier ook goed kan werken. Natuurlijk niet voor iedereen maar dat geldt denk ik voor iedere vorm van therapie.

En sterkte allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:54

Ik heb ook complexe PTSS, hier voor 4 jaar lang dubbele sessies EMDR therapie voor gevolgd en in Februari 2015 heb ik dit afgerond.
Dit heeft erg goed geholpen bij mij en ik heb nu eigenlijk een heel fijn leven.
Ik denk nog vaak aan bepaalde gebeurtenissen, maar ik raak er niet meer van in paniek en ga niet meer dissociëren.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:57

Hier nog een ptss klant... emdr heeft mij goed geholpen.
Over hoe en wat doe ik op internet geen uitspraken meer over.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:58

Anoniem schreef:
Wat vervelend voor je moeder Croyslover. Praat ze er weleens met jou/het gezin over?

ja af en toe , emdr heeft ze geprobeert (therapie) maar het is zo erg bij haar dat het onbehandelbaar is

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:59

Ik heb ook PTSS. Is pas heel recent vastgesteld, maar loop er al jaren mee. Begin 22 januari met EMDR, dus hopelijk vanaf nu alleen nog maar bergopwaarts :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:05

Ik heb PTSS. Hierdoor zit ik op het speciaal onderwijs (ik ben nog van schoolleeftijd) omdat ik soms echt hulp nodig heb. Als ik getriggerd word en in paniek raak of - nog erger - bij een herbeleving. Bij een volledige herbeleving lig ik gillend op de grond, probeer ik mensen van me af te slaan en weg te komen. Gelukkig is dat al ruim een jaar niet gebeurd, maar incomplete herbelevingen (dan ervaar (hoor, voel) dat er vanalles gebeurd - en vooral mijn eigen gegil, vreselijk! - maar ben ik me er wel van bewust dat het niet echt is) gebeuren nog wel regelmatig.
Ik word een keer in de zoveel tijd een week opgenomen en krijg dan in die week 3 uur EMDR per dag. Dat helpt een klein beetje. Maar ik reken erop dat al die kleine beetjes bij mekaar wat significants worden. :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:07

Oh, en mijn doel is komende anderhalf jaar zo ver van mijn PTSS af te komen dat ik mee kan draaien in het regulier (volwassenen)onderwijs. Ik doe nu namelijk havo op het speciaal onderwijs, maar wil hierna VWO gaan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:27

croyslover schreef:
Anoniem schreef:

ja af en toe , emdr heeft ze geprobeert (therapie) maar het is zo erg bij haar dat het onbehandelbaar is

Naar hoor, onbehandelbaar!!

(Ik hoop, dat ze geen emdr bij een knoeier heeft gedaan, die meteen 'met ogen gaat bewegen', en dus alle broodnodige voorbereiding, en vooral het opbouwen van vertrouwen overslaat...)

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:35

Hier ook PTSS, als gevolg van een geweldsmisdrijf. EMDR heeft mij veel goeds gedaan uiteindelijk, maar het is 6 jaar na dato helaas nog steeds aanwezig op sommige momenten.

Ik functioneer wel normaal. Er zijn er maar heel weinig die het van me weten. Wel dat ik het heb meegemaakt, maar niet welke impact en nasleep dat nog steeds heeft. Maar het is voor mij nu prima zo.