Wie helpt me door de koffieloze dagen heen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Wie helpt me door de koffieloze dagen heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:45

Naar aanleiding van dit topic; [MWS] Wie helpt mij om koffie te leren drinken?

Ging ik me eens verdiepen in cafeïne en mijn koffie gebruik.
Nu drink ik niet zo drastisch veel koffie. Drie a vier bakkies op een dag. Ik vind het gezellig, soms ook wel makkelijk als je moeilijk naar de wc kunt en het is weer even iets anders dan water.

Nu is het zo dat ik al meerder pogingen heb gedaan om te minderen met koffie. Zolang ik het bij een bakkie houd op de dag, gaat het goed. Drink ik dat ene bakkie niet, dan leef ik in een soort van bel. Krijg ik vreselijke hoofdpijn, steken in mijn hoofd, word ik ziek, zwak en misselijk.

Daar wilde ik dus vanaf en ben afgelopen dinsdag cold turkey gestopt. Nu zeggen ze dat je cafeïne beter kunt afbouwen. Maar bij mij werkt alles of niets het beste.

De eerste drie dagen heb ik flinke afkickverschijnselen gehad en mijn humeur was ook geen pretje. Liep mezelf vooral in de weg, voor de mensen waar ik mee samen leef was het ook geen pretje, ik heb vreselijke pijn in mijn hoofd gehad, tot scheelzien (iedergeval zo voelde het) aan toe, ook ontzettend moe.

Maarja wat wil je? Ik was vanaf mijn kindertijd al verzot aan koffie.

Maar sinds ik geen koffie meer drink heb ik geen maagpijn, buikpijn, zenuwen en gedachtes die op hol slaan meer. Ik heb veel meer rust in mijn hoofd, hoef niet meer 24/7 bezig te zijn en slaap heeeeeerlijk! Ik kan zelfs uitslapen :oo Iets wat ik vanaf mijn kinderjaren al niet meer kan. Tot tien uur uitslapen gaat nu met gemak. Word snachts niet meer 3x wakker, droom veel minder en ben minder onrustig.

Alleen nog vreselijk moe.. Kan gerust drie uur slapen overdag en dan savonds weer optijd naar bed gaan.
Nu las ik op internet dat het afkicken 7 dagen duurt. Nu lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik overmorgen zo fit als een hoentje ben, maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Zouden me gele tanden nu ook witter worden?

Zijn er lotgenoten? Y;(

EngeltjeS

Re: Wie helpt me door de koffieloze dagen heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:53

Woooow, dat is knap zeg!

Ik heb ook altijd hoofdpijn en wazig zien, als ik geen koffie drink.
Vorige week nog, toen dacht ik dat ik ziek werd. Zo "beroerd" voelde ik mij.
Tot ik rond 6 uur een kopje koffie dronk. Alle klachten verdwenen!
Nu drink ik ook niet veel koffie, max. 3 op een dag. Maar het eerste kopje, rond 15.00 uur, kan ik niet overslaan, zonder dat ik hoofdpijn krijg.

Knap van je om zo ineens te stoppen met koffie drinken!
Wat drink je nu?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:57

Ik ga toch eens even meelezen hier! Ik drink ook zo'n 3 koppen per dag op het werk (doordeweeks, weekend niet), en vergeleken met mijn collega's is dat weinig, dus ik dacht al dat ik het goed deed. :Y) Maar ik ben toch wel benieuwd of je lichaam inderdaad anders reageert zonder die koffie dan met.

Ik drink in ieder geval ook veel thee tussendoor (en dan bij voorkeur groene/kruidenthee). Misschien kun je ook deels over op wat thee, schijnt ook wel iets caffeïne/theïne in te zitten, maar toch anders. Drink je je koffie zwart of wel met melk?

In ieder geval succes! :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:00

ik dronk eerst rustig een liter of wat per dag koffie, zit in de buitendienst dus overal krijg je koffie aangeboden en dan lekker zelf 's morgens bij het ontbijt ook, en 's avonds nog een loodvrije, maar het tikt wel aan.
Nu ben ik sinds een aantal maanden ook aan het minderen, omdat het mij opviel dat het mij voornamelijk later op de middag erg slecht viel. Misselijkheid en vreemd gevoel in buik, daarnaast kreeg ik ook hartkloppingen.
Ik moet zeggen soms verval ik nog in mijn oude patroon, maar merk dat ook direct, verder merk ik duidelijk een positief resultaat na het minderen van koffie. Maar helemaal zonder kan ik niet :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 15:06

Engeltje S; Water, ik drink voornamelijk water.
En smorgens een kopje venkelthee, smiddags melk. In het weekend bier/wijn :+

Als ik nu behoefte heb aan koffie dan neem ik een kopje warme melk.

Ik lust mijn koffie op allerlei manieren, zwart, met melk, cappuccino, latte ect. Alleen niet (meer) met suiker.

Nenac zeker als je veel op stap bent krijg je veel koffie aangeboden :j

Ik vraag me ook af of ik na een tijdje zonder gebruik van cafeïne ook een frisser gevoel in mijn hoofd krijg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:14

TS: als alternatief voor koffie zou je ook thee kunnen drinken ( groen| zwart) - daar zit minder cafeïne in. Cafeïne is op zich helemaal niet zo slecht hoor als je maar een kopje of 3 koffie per dag drinkt, maar als je er liever vanaf wilt, dan is thee misschien een goed alternatief om je niet zo moe te voelen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 15:16

Ik heb een histamine intolerantie, zwarte thee, groene of andere kruiden thee verdraag ik niet goed.
Vandaar dat ik eigenlijk grotendeels water drink op de dag. Venkel thee gaat overigens wel goed, maar niet meer dan drie.

Koffie mag in het histaminevrije dieet ook niet, maar ik wilde niet alles skippen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:16

ik drink/dronk koffie altijd zwart, al het andere vind ik niet te zuipen ;)
Wel drink ik nu groene thee, of rooibos, veel water, 's morgens een glaasje grapefruitsap en af en toe een wijntje ('s avonds). in de zomer ook veel zelfgemaakte smoothies.
Vooral de hartkloppingen zijn helemaal verdwenen, en dat is het mij wel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:20

Goed bezig!
Oke.... na vandaag een maand gestopt te zijn met roken, is dit dus het volgende punt op mijn lijst.
De dingen die jij opnoemt, met name zenuwen, op hol slaande gedachten en slapeloosheid herken ik.
Ik ben er alleen nog niet uit wat ik dan moet drinken.... gewoon water vind ik niets.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:23

En water met minimale hoeveelheid Karvan Cevitan (suikervrije ranja) of zo'n filterfles zodat je er fruit in kunt doen? :)
Heb je toch water maar dan met een licht smaakje.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 15:23

Jeetje, stoppen met roken lijkt me erg pittig.
Zelf ben ik geen roker hoor, maar mijn vriend wel. Ik vraag me af of die ooit kan stoppen :+

Ik zou dan overgaan op de thee Tica_81 :j
Alle sapjes en drankjes zijn zo slecht voor je tanden en bevatten heel veel suikers.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 15:24

Ik eet/drink geen geraffineerde suikers MarrieLeen :')
Blijft niet veel over.

Toegestaand fruit kan ik eten, maar zodra het gepureerd of een sapje is krijg ik daar last van.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:29

Nassie schreef:
Ik heb een histamine intolerantie, zwarte thee, groene of andere kruiden thee verdraag ik niet goed.
Vandaar dat ik eigenlijk grotendeels water drink op de dag. Venkel thee gaat overigens wel goed, maar niet meer dan drie.

Koffie mag in het histaminevrije dieet ook niet, maar ik wilde niet alles skippen.

Koffie mag wel, max. 3 koppen per dag
Decafé mag je ongelimiteerd drinken
Thee ( zonder kruiden) met laag theïne: 6 koppen per dag max

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 15:32

Helaas gaat dat niet in een histaminevrij dieet Jannepauli.
Wat ze zeggen wat wel zou kunnen is granenkoffie of cafeïne vrije koffie. Daar voel ik niets voor. Gaat mij puur om de cafeïne als ik het drink.

Thee gaat bij mij goed tot max 3 koppen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:11

Als ik het kan Nassie............Ik wilde eigenlijk niet eens ;-) ben zonder enige verwachting, behoorlijk sceptisch begonnen aan medicatie om te stoppen met roken.
Thee vind ik heerlijk idd, met heel veel suiker :+
Die flessen waar je dat fruit in een filter moet doen brrrr bah bah, tegen de tijd dat het fruit smaak heeft gegeven smaakt het water oud (na een uur uit de kraan hoef ik niet meer)
Net even Google geraadpleegd, met een histaminevrij dieet mag je vooral heel veel NIET he?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 20:01

Ja het is een lastig dieet, maar als je hem eenmaal doorhebt en weet wat je wel en niet kunt verdragen word je vanzelf creatief met maaltijden bereiden :j

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:15

Oh wat een interessant topic! Ben zelf niet echt bezig met voeding etc. maar ik ga dit zeker volgen.

Op mijn werk (werk nu net ruim een maand bij dit bedrijf) drink ik 2 a 3 kopjes koffie per dag. Ik merkte dat ik anders ging ruiken en had het gevoel dat het door de koffie kwam. Nu een paar dagen 1 of geen koffie en het lijkt wel weer weg te zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ook herken ik de zenuwen, gedachte en slapeloosheid wel dus ik ga nog even expirimenteren met mijn koffiegebruik.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:11

Nassie schreef:

Is citroenmelisse thee dan niks voor jou? Is lekker en werkt histamine verlagend. Ik drink het dagelijks.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:21

Citroenmelisse bevat juist veel histamine.
Ik kan niet tegen citroen, citroenzuur.

Lief dat jullie zo meedenken :j
Ik denk dat het gewoon doorbijten is.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:24

Weet je dat zeker? Alle bronnen, inclusief websites over histamine diëten, geven aan dat het juist een antihistamine werking heeft.

Verder geen suggesties helaas. Alleen water is ook zo saaaaai....

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:02

Ja dat weet ik zeker. Ik krijg daar een reactie van.
Lastige aan dit dieet is dat elke arts, site, diëtiste wat anders zegt en er veel verschillende lijsten zijn. Het is dus noodzaak dat je zelf moet uitzoeken wat je kunt hebben en wat je buiten je boekje kunt eten voordat de emmer overloopt.

Net zoals rooibos thee schijnt ook een antihistamine te zijn. Helaas na drie bakjes rooibos zit ik toch echt op de wc.

Maar goed, ik houd het bij water :))
Voorderest even doorbijten. Heb niet zn moeite om geen koffie drinken. Het is meer de gewoonte om bij binnenkomst op me werk even lekker een bakje koffie te drinken. Of in de avond als ik na mijn werk thuis kom een lekker bakje koffie.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 15:24

Inmiddels al vier weken gestopt met het nemen van koffie/cafeïne.

Ik merk grote verschillen;
- Minder moe, geen middag dip.
- Kan tot laat opblijven, zonder dat het consequenties heeft de andere dag.
- Voel me alerter.
- Slaap erg goed.

Dit is misschien toeval, maar hoop wel dat het door de koffie komt;
- Al vier weken geen hoofdpijn gehad (behalve de drie dagen van het afkicken).
- Geen maag en darmklachten meer.

Normaal ging ik iedere avond om 10 uur naar bed. Ook in het weekend. Mochten we uit gaan dan deed ik wel eens voorslapen omdat ik anders 2u echt niet ging redden :O

Dus ik kan zeggen dat het wel werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:21

:wow: +:)+
Jemig, wat een effect!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:49

Ja bijzonder he, sta er nog steeds van te kijken.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:15

Wat toevallig dit topic!
Zelf ben ik nu 2 weken gestopt met koffiedrinken. Niet dat ik zoveel koffie dronk => ik beperkte het al tot 2 tassen per dag (op mijn werk was dat het eerste ritueel)

Maar op vrijdag, zaterdag en zondag ben ik thuis en dan nam ik me voor om geen koffie te drinken.. Helaas, dan voelde ik me echt niet goed: hoofdpijn, moe, lusteloos,.. Dronk ik mijn tasje koffie, verdwenen deze symptomen en kon ik de dag weer aan.

sinds 2 weken dus volledig gestopt en ik merk toch wel degelijk verschil! De eerste dagen waren moeilijk, heb me echt 'slecht' gevoeld, maar nu voel ik me smorgens veel wakkerder, geen middagdipje meer en niet meer de nood om koffie te drinken om wakker te worden. Dit wel in combinatie met meer sporten en wat gezonder te eten.

Als alternatief drink ik nu thee (gewoon ook omdat ik iets warm wil in de winter). Drink ik dit graag? Nee, ik drink het, maar de smaak van koffie vond ik veel aangenamer.. dat is zo het enige waar ik nu tegenop boks.. voorlopig wil ik ook de cafiënevrije versie even niet, uit schrik dat ik terug naar gewone koffie en cappucino's ga gaan.

Het is niet makkelijk, maar ik had ook nooit gedacht dat de effecten zo duidelijk zichtbaar zouden zijn!