Blaasjeseczeem, ik word gillend gek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Blaasjeseczeem, ik word gillend gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 11:43

Ja, de titel zegt het al.
Rond de tweede week van de kerstvakantie begonnen er minuscule vochtbultjes onder de huid van mijn handen te ontstaan (zo groot als een speldenprik). Sommige alleen, maar de meesten in groepjes bij elkaar. Elke dag werden het er meer en meer en in het begin jeukte het, maar ondertussen is het zo uit de hand gelopen dat de bultjes zich tot blaren aan het vormen zijn.

Uiteraard ben ik bij de dokter geweest die met deze diagnose kwam. Ik heb een corticosteroïdenzalf meegekregen waar ik bijna een week mee heb gesmeerd, maar er was geen verschil.
Nu heb ik gisteren (telefonisch) een nieuwe zalf voorgeschreven gekregen (hormoonzalf Bètamethason).

Ik weet dat ik geduld moet hebben voor het gaat werken, maar ondertussen ben ik echt de wanhoop nabij. Het jeukt, het brandt, ik word snachts wakker omdat ik me helemaal kapot krab en echt ik kan wel janken. Ik kan nog geen pen of kopje vasthouden en ik zit vlak voor mijn tentamenweek, moet heel veel typen en dat is dus behoorlijk lastig :+

Afbeelding

Afbeelding

Is er iemand die dit ook heeft? Hoe ben je er vanaf gekomen en hoe laat ik de immense jeuk en branderigheid stoppen?

Yootha

Re: Blaasjeseczeem, ik word gillend gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:45

Ik heb het ook. Nu al bijna 3 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:46

Ik lees mee, ik heb er ook last van op mijn vingers(niet zo erg als jij) en daarnaast heb ik ook nog eczeem op mijn vingers. Ik heb het gekregen omdat ik 2-3 keer per week een uur of drie glazen stond te wassen met zeep waar ik allergisch voor was. Inmiddels ben ik daar twee maanden mee gestopt, maar het blijft helaas. Ik gebruik eczeem zalf, en ik hou het ook goed vet. En vooral niet aanzitten, maar dat is lastig, vooral als het jeukt of zeer doet.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 11:53

Yootha schreef:
Ik heb het ook. Nu al bijna 3 jaar.

Jeetje, 3 jaar.. Is dat ook met periodes dat je het helemaal niet hebt en weer terugkomt, of is het echt continu aanwezig? Hoe leef je ermee? Ik kan op dit moment nauwelijks nadenken, zit al de halve ochtend als een dolle in mn handen te wrijven omdat de jeuk zo intens is dat ik echt niet meer weet waar ik het zoeken moet.

Bedankt voor je reactie Linda, ik heb bij mij eerlijk gezegd geen idee hoe het komt. Ben van plan iets van neutrale shampoo te halen in ieder geval zonder parfum en dergerlijke, ik weet niet of dat bij jullie helpt?
Het enige wat nu voor een klein tijdje de jeuk en branderigheid eraf haalt is met een icepack zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:00

Dat is heel lastig als je niet weet waarvan het komt. Maar misschien het weer? Ik kom uit een familie waar veel mensen eczeem hebben, en vooral met koud weer word het vaak erger, zou kunnen dat het de oorzaak in dit geval ook is. Maar het kan ook zijn dat je allergisch bent voor iets waar je eerder nooit last van had. Lastig.. Wat zei de dokter?

Ik gebruik zelf shampoo van Dr. Organic(en dan de versie met argan olie :)) ), daar zitten geen schadelijke chemicaliën ect. in, maar voor mijn handen merk ik geen verschil.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:05

ik heb het ook een tijd gehad. smeren met eczeemzalf is t enige wat bij mij hielp. en bepanthen tegen dejeuk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:06

Ik heb het met sommige schoonmaak middelen, en met bleekmiddel
is toch vaak wel allergie hoor.
Maar het kan ook een reactie zijn op lichaams eigen zweet,dus weet niet of je zweet handen hebt?

Kijk dus waar je opzou kunnen reageren waar je handen mee in aanraking komt.
Heb je handschoenen aan buiten, daar kan het ook van komen :j

Wat bij mij vaak helpt is een azijn badje
Water en azijn oplosden in een bakje en daar een tijdje met je handen in gaat zitten, daarna niet afspoelen,maar gewoon drogen laten
Als je open plrkjes hebt dan kan het prikken,dus beter dan niet doen.

Vervelend, bij mij jeukt het ook altijd heel erg!!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:12

Ja al 3 jaar lang elke dag. Je leert ermee leven.

Ik neem als ik echt heel erg jeuk heb zo'n hooikoortstabletje.

Bij mij wordt het net zoals Linda getriggerd door zeep. Ik gebruik nu Sanex. Dat is het beste te doen. Het is niet over, maar de ergste jeuk is weg. Ook vaak dat ik krab 's nachts.

Verder schoonmaken met rubberen handschoenen, zorgen dat alles wat jeukt vermeden wordt.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 12:16

Ik heb inderdaad geen idee waar het door komt. Ga vanaf vandaag proberen niets aan te raken van zeep enzo, misschien dat het iets helpt. Handschoenen heb ik inderdaad aan buiten, heb ook een extreem vette vaseline gekregen om mn handen vet te houden dus dat ga ik zo ook smeren.

Thanks ellepel, dat badje ga ik onthouden!
Mag je de blaasjes doorprikken eigenlijk? Op sommige plekken zoals mijn vingers is de huid nu zo strak gaan staan dat het echt enorm 'trekt' zegmaar. Of is dat not done :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:19

Ik doe het niet, door de azijn droogt het ook sneller uit bij mij :j
Je hebt kans dat door het vocht wat in de blassjes zit je misschien op een andere plek weer een reactie krijgt.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 12:31

ellepel schreef:
Ik doe het niet, door de azijn droogt het ook sneller uit bij mij :j
Je hebt kans dat door het vocht wat in de blassjes zit je misschien op een andere plek weer een reactie krijgt.

Ja, dat is zo. Heb er net toch 1 kapot gemaakt, die stond al zowat op springen denk ik :')
Hoe doen jullie dat met make-up opdoen of afhalen? Kan ik nog gewoon zonder risico mijn make-updoekjes vastpakken enzo, of hebben jullie daar ook allemaal handschoentjes bij aan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:33

Ik zou alles waar parfum / alcohol in zit vermijden. Dus ook make-up doekjes en make-up zelf. :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:44

Ik heb het nu ook bijna 3,5-4jaar denk ik
Op mijn vingers en handen ook. Bij mij komt het weer op bij stress
Ik prik de blaasjes wel door, maar zou het absoluut niet aanraden, ik kreeg er hele wondes van op mijn vingers uiteindelijk. heb de littekens op mijn vingers ervan

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:53

Ik heb het ook, normaal gesproken alleen in de zomer.
Heel toevallig is het bij mij ook op komen zetten rond de kerst.
Gelukkig zijn de blaasjes bij mij nu aan het uitdrogen en jeukt het niet meer.
Normaal gesproken heb ik het een beetje op m'n hand en tussen mijn vingers.
Heb het echt nog nooit zo extreem gehad als deze keer, heel mijn handen leken wel gezwollen en ik had veel meer blaasjes dan normaal.

Bij de huisarts geweest en het was idd eczeem.
Ik heb ook een vette zalf meegekregen dat hielp bij mij wel.

Sterkte ts!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:55

Ik heb er soms ook last van, mij mij is het stress en/of warmte gerelateerd.
Zelf vindt ik het erg fijn om af en toe een coolpack te gebruiken. Koelt de huid goed van af en wordt de jeuk een stuk minder.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:57

Mijn vriend heeft hier ook last van. Hij is inmiddels bij een dermatoloog geweest en heeft ook twee verschillende zalfjes meegekregen. Echter niets dat helpt, helaas! Het wordt er wel iets beter van maar het verdwijnt niet. Dus ik lees even mee, wie weet komt er nog een oplossing voorbij die voor hem ook helpt.. :)

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:59

Hier nog iemand met eczeem aan m'n vingers. Minder blaasjes dan jij. Bij mij zitten ze vaak aan de zijkant van m'n vingers. Dat gaat jeuken en dan schuur in m'n handen zo hard over elkaar dat er hele blaren ontstaan. Die zijn dan weer pijnlijk en maak ik open, dan pleisters erover heen. Zodra het dicht zit gaan de korstjes pijn doen en worden het vaak hele sneeën. Ik smeer me gek met betamethason. Vaseline krijg ik nog meer jeuk van.
Ik heb dit al vanaf de basisschool, perioden dat het minder is en perioden dat het erger is.
Nog steeds niet ontdekt wat het beste helpt. Ik ben in elk geval wel allergisch voor huisstofmijt dus daar komt het waarschijnlijk van bij mij.
Heb me heel lang geschaamd voor m'n kapotte handen maar daar ben ik nu wel een beetje overheen.
Allegietabletten helpen wel wat tegen de jeuk trouwens.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:03

Ik heb dat ook. Ik reageer alleen zo op Rubber en alle elastische producten. Ook van douche en body producten. Sinds ik producten zonder conserveermiddelen(the bodyshop) gebruik. Heb ik geen last meer van blaasjes tenzij ik wel iets anders gebruik. Ik maak wel de blaasjes open, dan merk ik dat de jeuk minder is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:15

Jet4You schreef:
Hier nog iemand met eczeem aan m'n vingers. Minder blaasjes dan jij. Bij mij zitten ze vaak aan de zijkant van m'n vingers. Dat gaat jeuken en dan schuur in m'n handen zo hard over elkaar dat er hele blaren ontstaan. Die zijn dan weer pijnlijk en maak ik open, dan pleisters erover heen. Zodra het dicht zit gaan de korstjes pijn doen en worden het vaak hele sneeën. Ik smeer me gek met betamethason. Vaseline krijg ik nog meer jeuk van.
Ik heb dit al vanaf de basisschool, perioden dat het minder is en perioden dat het erger is.
Nog steeds niet ontdekt wat het beste helpt. Ik ben in elk geval wel allergisch voor huisstofmijt dus daar komt het waarschijnlijk van bij mij.
Heb me heel lang geschaamd voor m'n kapotte handen maar daar ben ik nu wel een beetje overheen.
Allegietabletten helpen wel wat tegen de jeuk trouwens.

Jouw verhaal is zo'n beetje exact die van mij, het begon bij kleine blaasjes aan de zijkanten van mijn vingers. Ik probeer niet te krabben maar ik wrijf wel vaak als een dolle mn huid tegen elkaar, waardoor het helemaal heet en branderig wordt.

Die ene bult die ik net kapot heb gemaakt heeft geen enkele zin gehad, hij loopt met dezelfde vaart weer vol. :') Aangezien ik moet werken gaat mn pa vanmiddag naar de winkel om Neutral producten te halen, hoop dat het enigszins verschil maakt.

Allergiepilletjes heb ik ergens misschien nog liggen (ben allergisch voor katten) dus daar ga ik morgen eens naar op zoek.

Edit: in ieder geval onwijs bedankt voor alle reacties en tips, ik hoop dat we elkaar hier een beetje mee kunnen helpen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:23

Ik heb het ooit op de binnenste zijkanten van mijn voeten gehad, jeukte inderdaad. Maar doordat het zomer was en ik mijn voeten veel bloot kon houden viel de ellende voor mij mee. Ik heb de blaasjes doorgeprikt of uitgeknepen en dat verlichtte wel erg.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:37

Ik had ook zo'n vreselijke jeuk aan mijn handen (eczeem, mede door werk, interieurverzorgster).

De huisarts schreef ook Bethamethason voor. Die deed bij mij niks en was agressief (beet zelfs gewoon een beetje). Na enkele maanden doorverwijzing dermatoloog gevraagd. Die schreef mij Elocon voor, ook een corticosteroïden zalf. Maar die hielp wel tegen de jeuk, wat een verademing. Mijn eczeem zit er nog, maar de jeuk is zoveel minder (vrijwel nihil). Ik werd er zelfs 's nachts wakker van en krabde zelfs in mijn slaap...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:49

Ik heb hier sinds deze winter ook last van, vreselijk! Word gek van de jeuk en mijn huid staat op sommige plekken zo strak dat het open barst.
Ook ik word er s nachts wakker van en de cortisonen zalfjes doen ook bij mij weinig tot niks.

Ik smeer nu dikke lagen vaseline, dat voorkomt in ieder geval het barsten van mijn huid en verlicht de jeuk voor een uurtje.

Verder ben ook ik hard op zoek naar tips.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:54

Ik heb dit ook al jaren.
Ik zit in de zorg en ik merk als ik iemand douche ik echt handschoenen aan moet anders heb ik er constant last van.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:23

Je verhaal is voor mij helaas heel herkenbaar.
Ik kreeg dit begin 2015 ook voor de eerste keer op mijn handen.
Na een doorverwijzing naar dermatoloog ben ik er achter gekomen dat het eczeem is veroorzaakt door een allergische reactie. Ik ben allergisch voor Methylisothiazolinone. Dit is een conserveringsmiddel wat in veel producten voorkomt. Nadat ik niet het juiste advies heb gekregen werd het alsmaar erger, echt om gek van te worden. Ik raakte hierdoor zo gestrest dat uiteindelijk mijn hele lichaam on der de eczeem zat. Gelukkig heb ik de juiste dermatoloog gevonden wie wel wist dit probleem op te lossen. Inmiddels mijd ik alle producten met Methylisothiazolinone, dat gaat goed.
Een foto van mijn hand toen het alweer iets beter ging.

Afbeelding

Als je meer info wilt, pb me gerust.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:27

Ik heb het mijn hele schoolperiode gehad. Kwam er in mijn laatste jaar achter dat dit samen zou hangen met steeas. Toen ik klaR was met mijn studie verdween het samen. Met al mijn andere stress klachten. Nu heel af en toe wel eens een bultje maar dan zoek ik uit waar ik stress van heb en los dat op en dan gaan ze weer weg.