30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 08:50

Hoi!

Ik wilde het al een hele tijd proberen; een flinke tijd zonder suiker om te zien wat dat met je lijf en geest doet. Ik ben al overwegend veganist, maar kan daar naast een hoop snoepen.

Momenteel heb ik wat problemen met slapen, en heb last van enorme mood-swings. Ik kan na het eten van suiker echt prikkelbaar worden.

Ik heb de docu 'that sugar film' gekeken en ben er wel over uit. We eten veel te veel suiker welke overal maar ingestopt wordt. Suiker uit fruit en andere natuurlijke bronnen is eigenlijk genoeg voor je. We vertroebelen onze geest en ons lijf met zoveel suikerinname en zijn slaven van de grootbedrijven. We verpesten onze lever, nieren en veel meer andere organen en bent geestelijk afhankelijk van de suiker.

Ik ben al jaren op een soort ontdekkingstocht wat betreft voeding en heb al een hoop geleerd en ontdekt, nu ga ik dus het laatste onderdeel uit mijn leven verwijderen.

Wie doet er mee?

Primavera

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:54

Ik ben nu (met vandaag erbij) 9 dagen suikervrij. Ik besloot ook dat het nu wel welletjes was geweest met al die toegevoegde suikers.

Ik eet nog wel suiker, alleen wel alleen de natuurlijke variant dus ik kijk enkel naar toegevoegde suikers.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:56

Een tijd terug was er ook een topic! Ik doe weer mee!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:10

Ik eet ook suikervrij!
Ik doe het alleen iets strenger, namelijk koolhydraatarm/beperkt. Dus ook fruitsuikers tel ik mee.

Ik eet zo sinds mei, met z'n ups and downs. Deze weer weer heel streng, want ik kreeg verschrikkelijk jeuk van al die suikers die ik rond kerst en oud en nieuw naar binnen heb gewerkt.
Plus een rothumeur :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:02

Ik moet suikervrij gaan eten, als experiment. Kijken waar mijn lijf op reageert. Dus eerst 2 weken suikervrij. Maar waar te beginnen? Wat kun je wel eten, wat kun je niet eten? Honing gebruik ik veel als zoetstof, maar mag dit? Fruit, wel of niet? Welke broodsoorten? Ik eet ook gedroogd fruit en rozijnen, wel of niet? Laat ik geraffineerde suikers liggen, of werken natuurlijke suikers ook tegen? Aaaaaaaaaah!!!!

Overigens hoef ik biet koolhydraatarm te eten, het gaat om suiker.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:08

Lijkt mij leuk om mee te doen! Weet iemand een site waar je kan zien waar suikers in worden gestopt?
Word wel lastig.
maakt het uit wanneer je begint?
Maaikemuis: die vragen heb ik ook. Lastig, want er word in zoveel suiker gedaan.
Laatst bijgewerkt door M_nouska op 07-01-16 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:10

Ja dat vind ik dus ook! Het wordt er zo veel ingestopt dat ik niet eens meer weet waar ik op moet letten..

Wil het wel een keer proberen. Doe het doordeweeks al bewust, maar kan best meer. Ben ook een behoorlijke suikeraddict

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:12

Ik lees even mee en ga info sprokkelen wil dan de uitdaging wel aan!

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:13

Ik wil dit ook graag gaan proberen, maar er zit toch bijna iveral suiker in? Kun je ergens vinden wat je nog mag eten? Leuk idee!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:18

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:22

Dat zijn toch juist producten zonder suiker? Ik eet al ruim 20 jaar suikervrij en er staan flink wat producten op die ik zelf ook gebruik, zoals bijvoorbeeld agavesiroop (suikervervanger) of artikelen van de biologische supermarkt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:27

Even een stipje want dit vind ik wel een leuk experiment om mee te doen.
Ik ben 2 weken al begonnen om mijn dagelijkse kopje koffie op het werk niet met 2 suikers maar met 1 suiker te nemen. Daar kan ik volgende week vast wel suikerloos van maken.
Thee drink ik toch veel meer en altijd zonder suiker. Frisdrank drink ik zelden en de feestdagen zijn weer voorbij dus de wijn kan ook wel op slot :D
Maar nu de rest van het eten dus nog....

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:45

SusanH schreef:
Dat zijn toch juist producten zonder suiker? Ik eet al ruim 20 jaar suikervrij en er staan flink wat producten op die ik zelf ook gebruik, zoals bijvoorbeeld agavesiroop (suikervervanger) of artikelen van de biologische supermarkt.

Ooh, kan ook. Dan is dat denk ik een lijst met prodcuten zonder suiker.

Ik begin vanaf morgen, kan ik een paar producten kopen waar geen suiker in zit.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:53

maaikemuis schreef:
Ik moet suikervrij gaan eten, als experiment. Kijken waar mijn lijf op reageert. Dus eerst 2 weken suikervrij. Maar waar te beginnen? Wat kun je wel eten, wat kun je niet eten? Honing gebruik ik veel als zoetstof, maar mag dit? Fruit, wel of niet? Welke broodsoorten? Ik eet ook gedroogd fruit en rozijnen, wel of niet? Laat ik geraffineerde suikers liggen, of werken natuurlijke suikers ook tegen? Aaaaaaaaaah!!!!

Overigens hoef ik biet koolhydraatarm te eten, het gaat om suiker.

Als je wilt zien hoe je lijf reageert op suikervrij, moet je ook grotendeels het fruit laten staan, álle suikers dus. Op het etiket kun je "koolhydraten > waarvan suikers" vinden. Die suikers kun je allemaal meetellen. Het handigste is als je jezelf een max per 100 gram geeft, bijvoorbeeld maximaal 10 gram suiker (dus niet koolhydraten!) per 100 gram product.

Bij koolhydraatarm tel je ook de koolhydraat-vezels mee, maar die eet jij dus wel omdat je alleen suikervrij wilt uitproberen.

Wat je schrapt:
Suiker, snoep, koek, ontbijtkoek, alle mueslirepen en andere ontbijt/lunch/tussendoor snacks met toegevoegde suikers (stroop, rijststroop, agavesiroop, honing, chocola, glucosestroop, fructose, aspartaam etc). Al het zoete beleg.
Ook schrap je witbrood, alle frisdranken (behalve rivella en enige andere, coca cola zero mag niet!). Ook bijna alle woksauzen bevatten heel veel toegevoegde suiker, zoals sweet chili saus.

Wat je wél eet:
Alle groenten. Ei, yoghurt (naturel, geen smaakje!), noten, kaas. Volkoren producten, het liefst ook spelt of rogge of een ander graan dat niet tarwe heet (zitten complexere suikers in, die niet zo op de bloedsuikerspiegel inwerken). Brood, pasta, noodles, mie etc vallen daaronder.
Als je echt goed op wilt gaan letten, kijk je bij vleeswaren even op het etiket. Bijv in een goedkope filet americain zit soms veel suiker. En goedkope ham bevat soms maar 50% ham.

Als fruit moet je gedroogd fruit en rozijnen laten zitten, daar zitten heeeel veel suikers in.
In de meeste fruitsoorten zitten veel suikers, rood fruit (aardbei, framboos, bosvruchten etc) een stuk minder.
Ik vind het zelf echter lastig, omdat fruit gewoon heel veel vitamines bevat. Zelf eet ik suikervrij/koolhydraatbeperkt maar eet ik wél fruit. Van die suikers heb ik dan ook geen last.
Banaan kun je echter wel beter mijden, daar zitten heel veel enkelgeketende suikers in
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 07-01-16 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:56

Oei, dan vertel ik maar iet dat ik uit verveling van mijn ontbijt een cakeje met slagroom en jam heb gemaakt :+

Zou graag eens mee willen doen, maar heb denk ik geen eten in huis waar geen suiker in zit, op de natuurlijke suikers in fruit en de groenten na. Gewoon water krijg ik niet in gewone hoeveelheden weg met dit weer, dus daar zit wel een klein beetje ranja door. Succes voor degene die dit actief doen, want het lijikt me werkelijk een uitdaging om iets te zoeken waar géén suiker in zit. Ik ga er eens over na denken!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:03

Ik heb de challenge 1,5 jaar geleden gedaan, was voor mij echt een openbaring! Ik heb het gedaan via Sugarchallenge, waarin je dus in de 1e fase ook geen/zo min mogelijk natuurlijke suikers neemt (zoals fruit). Ik ben er achter gekomen dat het lastig is om geen suikers te eten maar zeker haalbaar. Verder voelde ik me echt enorm energiek na de afkick-periode en zag ik alleen maar voordelen. Je krijgt vanzelf ineens een gezond gewicht, gladde huid, veel energie. Aanrader voor iedereen! het is voor mij de start geweest van een gezondere leefstijl die ik nog steeds aanhoudt.

Succes met je challenge, hij is niet gemakkelijk maar echt de moeite waard!!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 17:16

Wat leuk, zoveel enthousiastelingen!

Ik ben dus wel wat gewend doordat ik al geen zuivel-kaas-vlees-vis en eieren eet. Voor mij blijft er weinig over om te eten :=

Wat ik bvb vandaag gegeten heb:

O: brood met banaan
T: appel, speltwafels
L: zelfgemaakte chili met rijst, wortel, kidney en zwarte bonen
T: appel, mandarijn, paprika
D: zoete aardappelpartjes met een hele berg groenten en avocado.

Ik ga zo wat studentenhaver kopen bij de notenboer.

Na hoeveel dagen kom je jezelf tegen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:41

@nachtlampje; dankjewel voor je uitgebreide post! Veel dingen eet ik al niet (dingen uit pakjes, frisdrank). Ik ben wel een fruiteter... Ik eet inde ochtend havermout met appel, of rozijnen of gedroogde abrikoos. Wat zou daar een vervanger voor kunnen zijn? En zou ik als vervanger van fruit bijvoorbeeld tomaat kunnen pakken?

@denice; gezond is het wel, maar niet suikervrij. Gezoete aardappelpartjes zit vaal suiker in (zeker als je het niet zelf maakt) en fruit ook.

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:47

denice schreef:
Wat leuk, zoveel enthousiastelingen!

Na hoeveel dagen kom je jezelf tegen?

Ik heb dit in het verleden eens 3 weken gedaan, dag 2-3 stond ik echt te trillen en te zweten, misselijk, hoofdpijn, kortom: ontwenningsverschijnselen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:53

Ik probeer af te vallen, automatisch geen snoep en chocolade. Ben een echte junk :') , maandag 2 repen chocolade opgekaand en nu clean aan het raken. Word er stront chagy van onderhand , droom over snoep en chocolade pff

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:29

maaikemuis schreef:
@nachtlampje; dankjewel voor je uitgebreide post! Veel dingen eet ik al niet (dingen uit pakjes, frisdrank). Ik ben wel een fruiteter... Ik eet inde ochtend havermout met appel, of rozijnen of gedroogde abrikoos. Wat zou daar een vervanger voor kunnen zijn? En zou ik als vervanger van fruit bijvoorbeeld tomaat kunnen pakken?

@denice; gezond is het wel, maar niet suikervrij. Gezoete aardappelpartjes zit vaal suiker in (zeker als je het niet zelf maakt) en fruit ook.

Wat zeg jij nou :+
Ik eet zoete aardappelen, niet gezoete aardappels. En dat er suiker in fruit zit is logisch, maar ik eet juist die suikers wel, maar dus niet de geraffineerde troep waar we met zijn allen zo verslaafd aan zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:32

Laat ik voorop stellen dat het mij te doen is om de geraffineerde soort, en dat ik grote waarde hecht aan de suikers en vitaminen in fruit.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:37

Interessant topic :j

Ik kamp zelf ook met een lichaam dat niet altijd goed fuctioneert en daarbij ben ik een hele slechte eter dus ik ga ook proberen mee te doen :j

Wat ik voorheen at:
O: Brood met kaas
T:Komkommer
L:2 rijstwafels met van dat yogurt spul erop :')
T: niks
D:Wat de pot schaft :=

Ontzettend slecht en veel te weinig, zeker voor een hele dag school + 16 km fietsen ( 8 heen en 8 terug).
Ik ga dus zeker proberen mee te doen! :D

Dus mochten mensen nog tips hebben met vrij luchtig eten, graag!! :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:45

Oke.. Ik wil dit al heel lang doen, maar het lijkt me zo moeilijk. Ik ha deze week en weekend uitzoeken wat ik wel mag eten en een ontbijt, lunch en avondeten plan maken van dingen zonder suiker, maar ook van wat ik lust. Dit zodat ik precies weet hoe of wat. Want als ik zomaar begin dan sta ik in de supermarkt met geen idee wat ik moet kopen.. En wil ook niet elke dag strijd hebben met 'wat eten we vandaag?'.. Gezien mijn vader en ik vaak het avondeten maken, moet ik hun ook overtuigen om met mijn maaltijden mee te eten savonds haha. Anders koken we straks apart van elkaar. Ook niet de bedoeling.

Maar ja, ik wil graag meedoen. Dit zit al heel lang in mijn hoofd, maar nog nooit echt gedaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:54

Als je alles uit pakjes en zakjes laat staan heb je het grootste gedeelte al te pakken hoor! Wel de goede suikers nemen, maar de witte toegevoegde suiker laten staan.