Meer vrouwen met hyperemesis gravidarum hier?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Meer vrouwen met hyperemesis gravidarum hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:43

Misselijk zijn en overgeven is heel normaal in de zwangerschap tot het zulke extreme vormen aanneemt dat je niks meer binnenhoud en soms wel 30 keer per dag moet overgeven.

Vaak zorgt dit ervoor dat je opgenomen word en een infuus krijgt en soms zelfs sondevoeding.

Helaas heb ik een lichte vorm van HG, er is hoop dat het stopt bij 20 weken zwangerschap maar je kan er ook last van hebben tot je bevalling.

Helaas zijn er veel misstanden over deze zwangerschapziekte en ik ben erg benieuwd of er ook meer lotgenoten op bokt zitten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:18

Ik!!
Sinds zaterdag voor de derde keer weer uit het ziekenhuis, en voel me sinds vandaag een stuk beter. Dat houdt in dat ik nu rechtop kan zitten en maar 5x per dag kots ipv 20x :\ Ben nu tien weken zwanger. De gynaecoloog zei mij trouwens dat het meestal rond 12/13 wkn weer weggaat. Dat klinktmij wat aantrekkelijker dan pas bij 20wkn :o

Psychisch is het trouwensook zwaar, ik kreeg waanideeën en angstaanvallen van ondervoeding en uitdroging.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 18:25

Haha snap dat het aantrekkelijker klinkt maar ik krijg dat verhaal ook elke keer te horen als ik me medicijnen weer moet verlengen maar ben nu toch echt 16 week zwanger. Neemt natuurlijk niet weg dat ik voor je hoop dat het zo snel mogelijk over gaat!

Ja je sociale leven gaat er helemaal aan, ik zit nu ook thuis met oud en nieuw.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:28

Ik nu 7 jaar geleden.
Ik heb het gehad van week 6 tot en met de bevalling
12 kilo afgevallen en een prenatale en postnatale depressie tot slot.
Mede door dit een reden dat wij het bij 1 kind houden.

Veel sterkte, het is echt nog een onbegrepen iets
Zo van iedereen is misselijk, dat hoort erbij.
Laatst bijgewerkt door kerstkransje op 31-12-15 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:29

Het is mij overkomen tijdens mijn zwangerschap
Ik ben uiteindelijk ook opgenomen en aan de sondevoeding terecht gekomen.
Heb hierdoor niet echt van m'n. Zwangerschap kunnen genieten.
Maar inmiddels wel moeder van een fantastische 9 jarige dochter!

verootjoo

Ja maar ik heb ook niet echt behoefte aan een sociaal leven op dit moment. Mn man en mn moeder zijn er elke dag, of ik lig bij mn ouders thuis. Meer mensen kan ik niet aan.

En idd, kerst, oud en nieuw... Echt niet leuk :n roze wolk is ver te zoeken.

Chasey

Ik heb het mijn eerste zwangerschap ook gehad. Was zo erg dat ik mijn baan er door verloor.
Ik was gekluisterd aan mijn kotsemmertje. Die nam ik OVERAL mee naar toe. Ik kon niet zonder. Het was vreselijk. Ik hoopte ook dat het met 20 weken minder werd. Maar heeft geduurd tot zoonlief op de wereld kwam.
Ook ik een postnatale depressie die 2 jaar geduurd heeft. Toen kwam dochterlief, zij is nu 2 jaar en kan eindelijk zeggen dat ik uit de depressie aan het klimmen ben.
Sterkte met je zwangerschap!!!!

Urona447

Re: Meer vrouwen met hyperemesis gravidarum hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 19:04

Chasey had je bij de tweede ook HG? Lees dat de kans hierop 90 procent Is. Ik ben expert geworden om te scannen op de snelste route naar het toilet. Het vervelendste vind ik het onbegrip van mensen, toen ik in het ziekenhuis lag begrepen mensen iets beter dat ik me niet aanstelde maar mensen denken dat je met een beschuitje morgens alles kan voorkomen.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:12

hier ook een hg-lotgenoot.

Heb van het begin tot het eind hg gehad, waarvan ik 5x in het ziekenhuis gelegen heb en heb 21weken volledige sondevoeding gehad omdat ik niks binnenhield.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:50

Hier nog iemand. Nu 32 wkn zwanger maar ben 3x opgenomen geweest in het ziekenhuis omdat ik aan t infuus moest. Op een gegeven moment drinkvoeding om voedingsstoffen en calorieën binnen te krijgen. Viel nl hard af en mn lijf was al mn vetreserves aan t opmaken maar hield werkelijk niets binnen.. en ook al had ik niet gegeten k moest evengoed kotsen haha.

Na zo'n 23 weken werd het minder en gaat nu goed :j hoeft dus niet perse 9 maanden te duren.

Maar jeetje wat voel jeje verschrikkelijk dan zeg.. heb op momenten zelfs spijt gehad van mn zwangerschap. :(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:54

Rosie schreef:
Hier nog iemand. Nu 32 wkn zwanger maar ben 3x opgenomen geweest in het ziekenhuis omdat ik aan t infuus moest. Op een gegeven moment drinkvoeding om voedingsstoffen en calorieën binnen te krijgen. Viel nl hard af en mn lijf was al mn vetreserves aan t opmaken maar hield werkelijk niets binnen.. en ook al had ik niet gegeten k moest evengoed kotsen haha.

Na zo'n 23 weken werd het minder en gaat nu goed :j hoeft dus niet perse 9 maanden te duren.

Maar jeetje wat voel jeje verschrikkelijk dan zeg.. heb op momenten zelfs spijt gehad van mn zwangerschap. :(

Ik heb nu ook drinkvoeding.
En die spijt herken ik ook. Hoewel we er lang op hebben moeten wachten, dachten dat het voor ons niet weggelegd was en ik wel heel blij was heb ik de artsen gesmeekt of ze het weg wilden halen of om mij aan mn einde te helpen. Ik was er van overtuigd dat ik doodging.

En dat kotsen met een lege maag... Ik zorg maar dat ik wat in mn maag heb, dat kotst lekkerder dan een lege maag :\

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 21:05

Kotsen met een volle maag is inderdaad tien keer beter,ik ben nu vier maand zwanger maar ben alleen nog maar afgevallen. Iedereen post buikfotos en doen alsof ze op een roze wolk zitten, nou die roze wolk Is soms ver te zoeken bij mij.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:20

Jeetje lijkt me echt verschrikkelijk. Ik heb er zelf gelukkig geen last van gehad! Heb alleen heel mn zwangerschap aan de lopende band migraineaanvallen gehad,en helaas mag je geen migraine medicijnen gebruiken tijdens de zwangerschap . En aan een paracetamolletje heb je echt niks met migraine :n . Verder ook nog een verschrikkelijke bevalling gehad dus hier ook maar bij 1 gebleven, nu inmiddels alweer 6.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:31

Goh wat een ramp voor jullie dames. Ik heb er geen ervaring mee, maar wil jullie wel heel veel sterkte toewensen. Hopelijk gaat het snel beter.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 17:19

Dank je wel!

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:41

Ja heb ik ook gehad. Mijn oudste is nu 5 jaar. ik dacht echt die hele zwangerschap dat het alleen bij mij zo was. Ik heb dit ook bij elke controle van de verloskundige aangegeven maar had het gevoel dat er totaal niet naar geluisterd werd. Ik kreeg alleen maar de nutteloze adviezen te beginnen met een beschuitje of een crackertje. Omdat mijn bloeddruk zo laag werd dat bij het meten de computer een alarm afgaf dat ik bewusteloos was terwijl ik daar gewoon zat kreeg ik het advies maar een zout dropje te eten. Weer aangegeven dat ik ook dat niet binnenhield werden de schouders opgehaald. Dan moest ik maar de hele zwangerschap plat op bed gaan liggen. Voelde me zo aan me lot overgelaten.
Was de laatste weken van mn zwangerschap totaal maar iets van 6 kilo aangekomen. Dit was dus vooral alleen maar baby en vruchtwater en dat terwijl ik zelf altijd al heel licht ben en altijd moet uitkijken dat ik geen ondergewicht heb. Ook heeft dit letterlijk mijn tanden gekost omdat mijn lichaam ergens calcium voor de botten van mijn kindje vandaan moest halen. Had altijd een supersterk gebit en nooit gaatjes, nu is er niet meer tegenaan te poetsen en zijn mijn tanden gewoon zacht en brokkelen ze af. Dat wordt dus helaas sparen voor een paar mooie neppers.

Bij de tweede zwangerschap woonde ik gelukkig in een andere stad en daar werden direct medicijnen voorgeschreven toen ik vertelde dat ik weer zo misselijk was. En die medicijnen sloegen gelukkig super goed aan en heb ik nauwelijks last gehad! ik kon gewoon alles eten, niet duizelijk en kwam mooi aan. Heb wel 4 of 5 keer een herhaling moeten halen want zodra het op was was ik de dag erna toch direct weer misselijk.
Dus voor iedereen die er last van heeft, eis dat je die medicijnen krijgt!
Ik hoop dat er hier veel meer medisch onderzoek naar komt en ook veel meer begrip. mijn eerste zwangerschap was echt een hel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:39

Jeetje, wat erg evelien dat je niet serieus werd genomen! Dat dat nog bestaat, het is een echte ziekte en niet op te lossen met een crackertje voor je uit bed gaat. Ik kon überhaupt niet eens uit bed.

Gelukkig ben ik heel goed behandeld door de VK en in het ziekenhuis. Het werd echt erkend en goed uitgelegd dat het niet mijn schuld is maar gewoon puur pech.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:46

Dat je niet serieus genomen word is zo verschrikkelijk! En het onbegrip van je omgeving.

Omg ik ben ook 100x gecrackerd (mevrouwtje u moet een half uur voor het opstaan even een crackertje eten en dan komt alles goed)

Zijn jullie met de facebookgroep hypermesis gravidarum van het steunpunt hg? Een paar dames hebben mij er doorheen gesleept en de herkenning is super fijn daar.
De postpartum hg fb is ook super fijn met tips

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:52

Ja die van die cracker ken ik ook. 'Oh, ik at gewoon voor het opstaan een cracker dan gaat het prima. Moet je ook eens proberen!' Ja, als ie niet is uitgekotst voordat ik überhaupt op kan staan als mn gammele benen dat houden.
Of 'het is vandaag lekker weer, loop eens een rondje buiten, frisse lucht knap je vast van op!' Jaaa, wat lijkt me dat heerlijk. Lekker met mn kotsbakje buiten zwalken. Want rechte lijnen lopen kan ik niet, en kots om de drie passen, als ik überhaupt al op mn benen kan staan :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:57

Heel veel sterkte! Ik vond de gewone misselijkheid al vreselijk 24/7 de eerste maanden, dat je amper durft te bewegen in bed. Ik sliep met een baby kleding stuk onder het kussen om mijzelf te laten weten waarvoor ik het deed. Ik bleef afvallen en kreeg medicatie waardoor ik weer een beetje mens werd (medicatie tot ver in de zwangerschap genomen overigens al kon ik na de ergste fase tabletten nemen ipv zetpillen) Laat staan dat je zo moet spugen... Ik heb het met jullie te doen! Goed om jezelf denken, ook na de bevalling. Kan mij voorstellen dat de impact groot is ook na die tijd als je de zwangerschap van dag tot dag hebt te moeten overleven -O-

Onbegrip is rot, beeld blijft nog aardig bestaan dat zwanger zijn een gezonde ziekte is helaas.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 19:13

Ja ik zit op facebook met dat steunpunt. Vind het erg fijn om ervaringen te lezen en heb zo minder het gevoel er alleen voor te staan. Me moeder belde gister en die zei al van goh is het echt een ziekte? Mensen begrijpen echt niet hoe het zit en dat vind ik erg vervelend. Komen inderdaad met de meest waardeloze tips aan zoals beschuitjes en gember. Mijn man begon laatst over het huishouden dat hij niet gewend was dat het een rotzooi was. Toen heb ik hem even duidelijk verteld dat ik soms al blij ben dat de vaatwasser uitgepakt Is. Langer dan vijf minuten staan red ik sommige dagen gewoon niet.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:16

Hier geen hg maar wel extreem misselijk waardoor ik niks kan. Hou gelukkig wel alles binnen. Heel af en toe moet ik over geven maar niet dagelijks. Nu 3de soort medicijn en lijkt iets te werken. Alleen vandaag niet. Maar kan ook zijn dat hij er uit gekomen is vanmorgen.
Vk hier gelukkig begripvol. En huisarts op zig ook wel. Maar heb het idee dat hij denkt dat het wel mee valt. Kan nu weer wat eten en drinken. Maar heb 1,5 week bijna niet gegeten of gedrongen. Net voldoende om niet uit te drogen. Maar kon bijna niet meer op mijn benen staan.

Merk wel dat mensen die wat Verde weg staan niet begrijpen. En idd de standaard tips geven. Die ik al uit voer en zorgen er wel voor bij mij dat het iets dragelijker is.

Bij de eerste had ik het ook maar minder erg een geen kleintje rond lopen. Het heeft toen tot 20 weken geduurd. En ben nu 10 weken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:19

Mijn moeder zei tegen mij; de buurvrouw, die is pas echt misselijk want zij heeft chemo. Zij is ziek, jij bent alleen zwanger. En bedankt, helpt ook echt als je weer jankend op de douchevloer zit/ligt omdat staand douchen niet wil en je bedenkt hoe je je nu weer gaat afdrogen. Heb ook momenten gehad dat ik in een hoekje wou kruipen om te sterven, zo verzwakt en ellendig. Gelukkig erg meedenkende huisarts, want hoor ook verhalen van meiden die geen medicatie kregen omdat het erbij hoorde.

Ik hoop dat het voor jullie ook snel overgaat en niet de hele zwangerschap duurt :(:) want 9 maanden zijn op een heel leven kort, maar als je zo ziek bent voelt het als een eeuwigheid.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-01-16 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:24

Herinner het me als de dag van gisteren... 7mnd vrijwel plat gelegen en tot 5 mnd pillen geslikt tegen het overgeven heb nog nooit zovaak als tijdens die zwangerschap de trap van dichtbij gezien, het was mijn 2de zwangerschap dochter van anderhalf heb ik weken niet gezien omdat die bij oma zat kon haar niet meer verzorgen zo labiel, was dus ook meteen de laatste.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:27

Dit klinkt wel echt allemaal als de symptomen van een vriendin van me.
Die had enorm veel last van misselijkheid en overgeven, bleef maar afvallen tijdens dr zwangerschap.
Elke week minimaal 1 keer haar douchegel vervangen omdat ze maar bleef overgeven in de douche.
Laat haar dit topic toch eens lezen, de verloskundigen zeiden er niks over. Ben erg benieuwd of dit een mogelijkheid kan zijn bij haar.

Sterkte voor de dames hier!