Reukvermogen verloren, neus laten 'breken'?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MonteKarlo

Reukvermogen verloren, neus laten 'breken'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 13:15

:wave:

Na lang twijfelen toch maar een onderwerp openen.
Je gaat dit misschien met een opgetrokken wenkbrauw lezen, maar toch hoop ik dat er mensen zijn met ervaring hiermee of tips hebben.

Anderhalf jaar terug heb ik een ongeluk gehad waardoor onder andere mijn reukvermogen is uitgeschakeld omdat, volgens de artsen, mijn reukzenuw compleet zou zijn verbrijzeld.
Weken en maanden na het ongeluk rook ik inderdaad niets, en daardoor proefde ik ook niets.

Altijd ben ik in de veronderstelling gebleven dat dit tijdelijk zou zijn.
'Er zal wel iets verdrukt zitten ofzo, komt wel weer goed'
En altijd heb ik het opzij gezet, andere schade in mijn lichaam was erger, dit komt wel een keer, hier kijken we nog wel een keer naar.
En dat is altijd zo de gedachte gebleven, tot nu toe dus.

Ik merk dat er stiekem bepaalde geuren terug komen, en dan niet zoals je zou verwachten, maar een verkeerde geur bij een bepaald materiaal.
Om even een voorbeeld te noemen, als ik de mestcontainer in loop ruik ik dus iets, geen mest, maar ik merk wel iets op.
Of als mijn moeder koffie heeft gezet, ik kan dat ook opmerken, niet omdat ik koffie zelf ruik, maar een andere geur die mij verteld dat er koffie is.

Nu de rest van de schade in mijn lichaam redelijk onder controle is ben ik voor mezelf terug gekomen op het feit dat mijn reukvermogen compleet weg was, maar er nu dus verandering in te merken is.
En stiekem vind ik het super erg, als ik mijn gezicht in de vacht van mijn paard stop dat ik hem niet ruik, ik kan mijn moeders luchtje niet meer ruiken als ik haar omhels, maar erger nog..
Als ik alleen thuis ben loop ik eerst een vaste ronde, kijken of het gasfornuis en de oven echt uit staan, of alle apparaten uit zijn en er geen stekkers los hangen of iets dergelijks.
Er zal brand uitbreken en ik zal het niet opmerken, ja tot de vlammen door de muur slaan of het rook onder de deur door kruipt.

Uiteraard zijn hier oplossingen op te bedenken, extra rookmelders en dergelijke.
Maar dan blijft het gemis van de geur er nog steeds.

Goed, lang verhaal kort;
Waar het op neer komt is dat ik mijn neus wil laten breken.
Of het tussenschot dunner laten maken / recht wil laten zetten.
Ik kan er namelijk met mijn verstand niet bij dat die zenuwen er niet meer zullen zitten, hoe kan ik anders opmerken dat er koffie is gezet, of als ik de mestcontainer in loop.
Daarnaast vraag ik mij af of zulke zenuwen wel te zien zijn op scans.
Naar mijn idee is het een aanname van hun omdat er op mijn hersens beschadiging te zien is, in combinatie met die reukstoornis.
Een neuroloog vertelde mij laatst dat hij die zenuwen niet kan zien op de beelden die hij toen voor zich had met de scan die gemaakt was.

Het idee zou dus zijn dat alles zo recht mogelijk gezet word zodat de doorstroom beter wordt en er dan een kans bestaat dat ik bepaalde geuren weer op zou kunnen vangen.
Er bestaat een mogelijkheid dat ik tijdens het ongeluk mijn neus ook gebroken zou hebben gehad, maar hier is nooit naar gekeken omdat de prioriteiten ergens anders lagen.

Uiteraard is er overleg met artsen die mijn dossier kennen, en wacht ik op een doorverwijzing om met andere artsen te kunnen spreken.

Maar voor nu vraag ik mij af of er mensen zijn met ervaring met het laten breken van de neus in combinatie met een verandering van het waarnemen van geuren?
Of misschien iemand die een ander idee heeft of een verhaal kent?

Ik heb eerder al eens de tip gehad om het over de alternatieve boeg te gooien, maar daar ben ik eerlijk gezegd niet zo van, hoewel ik er een hoop voor over zal hebben om er verandering in te krijgen.

Onwijs bedankt voor het lezen!

Zilverroosje

Re: Reukvermogen verloren, neus laten 'breken'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:30

Ik heb geen idee. Maar als de zenuw beschadigd is, dan zal hij gedeeltelijk herstellen, afhankelijk van de schade.Met twee jaar zit je op het max.herstel, schat ik. Als de zenuw stuk is, dan vraag ik me af of de neus breken zinnig is.Ik heb wel ervaring met schade aan tongzenuw. Alles smaakte anders, warmer of kouder dam werkelijk. Bij schade aan kaakzenuw, voel ik mijn lip als ik aan mijn kaak krab. Sterkte, ik hoop voor je dat het goed komt.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:36

Jeetje alsof ik m'n zelf lees....
Ik reageer later op de dag even

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:39

Zenuwen die zodanig beschadigd of kapot zijn, herstellen volgens mijn neurochirurg nooit meer.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:42

Ten eerste veel sterkte, hoe simpel orgaan het ook is en we het eigenlijk niet opmerken hoe moeilijk lijkt het mij om zonder reuk (en dus smaak) te moeten leven. :(:)

Wat ik mij wel afvraag: als je je neus opnieuw laat breken is er dan niet juist kans op nog meer schade aan die zenuw?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 13:44

Ik snap dat zenuwen die echt kapot zijn niet meer herstellen, maar de vraag is dus of ze echt wel kapot zijn omdat ik bepaalde dingen dus kan waarnemen.
Daar moeten ze dus eerst naar kijken, als dat überhaupt te zien valt.
Maar ik kijk graag breed naar oplossingen voor een probleem.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 13:45

Anoli schreef:
Ten eerste veel sterkte, hoe simpel orgaan het ook is en we het eigenlijk niet opmerken hoe moeilijk lijkt het mij om zonder reuk (en dus smaak) te moeten leven. :(:)

Wat ik mij wel afvraag: als je je neus opnieuw laat breken is er dan niet juist kans op nog meer schade aan die zenuw?

Dankjewel :)

Dat weet ik eigenlijk niet, maar wel een vraag die ik mee kan nemen naar de arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:47

Een andere neuroloog, die er neutraal naar kijkt?
Dus iemand die gewoon naar je kijkt zoals je nu bent, niet met het ongeluk in het achterhoofd en daarop al conclusies gaat trekken.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 13:48

amoj schreef:
Een andere neuroloog, die er neutraal naar kijkt?
Dus iemand die gewoon naar je kijkt zoals je nu bent, niet met het ongeluk in het achterhoofd en daarop al conclusies gaat trekken.

Dan zal ik naar een ander ziekenhuis moeten, elke neuroloog kent mijn verhaal daar helaas.
Ik weet niet of ik zomaar naar een ander ziekenhuis mag gaan.

Weet jij toevallig een ziekenhuis waar ze goed zijn in dit soort dingen?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:54

Is er een kans dat je een soort van ander "zintuig" hebt ontwikkeld?Omdat je reuk en smaak zintuigen weg zijn gevallen .

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:57

Lay_D schreef:
Is er een kans dat je een soort van ander "zintuig" hebt ontwikkeld?Omdat je reuk en smaak zintuigen weg zijn gevallen .

Hmm daar zeg je wat ja. Is het niet mogelijk dat je hersenen een bepaalde geurherinnering hebben leren koppelen aan iets wat je ziet? Zoals je zegt met de mesthoop, je ziet dat je naar de mesthoop loopt en je hersenen komen op de proppen met een geur... ok niet de goede, maar misschien spelen je hersenen een spelletje met je... Hersenen zijn rare dingen :j

Proef je nu ook dingen als je het eet of drinkt? Of is dat nog steeds helemaal weg?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:57

Zenuwen kunnen herstellen maar het gaat langzaam en kan maanden duren
Het feit dat je weer dingen begint te ruiken wijst er op dat ze aan het herstellen zijn. Dat nog niet de correcte geur wordt waargenomen, kan komen doordat nog niet de juiste stekkertjes in het juiste contactje zitten.
Na anderhalf jaar denk ik niet dat iets aan je neus laten doen voor het herstel van de zenuw wat gaat uitmaken. Het gaat er niet om dat hij meer ruimte nodig heeft maar dat de kapotte neuronen weer uit gaan groeien. Het risico is dat het broze herstel van nu door een operatie helemaal teniet gedaan wordt.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 14:03

dioni schreef:
Zenuwen kunnen herstellen maar het gaat langzaam en kan maanden duren
Het feit dat je weer dingen begint te ruiken wijst er op dat ze aan het herstellen zijn. Dat nog niet de correcte geur wordt waargenomen, kan komen doordat nog niet de juiste stekkertjes in het juiste contactje zitten.
Na anderhalf jaar denk ik niet dat iets aan je neus laten doen voor het herstel van de zenuw wat gaat uitmaken. Het gaat er niet om dat hij meer ruimte nodig heeft maar dat de kapotte neuronen weer uit gaan groeien. Het risico is dat het broze herstel van nu door een operatie helemaal teniet gedaan wordt.

Bedankt voor je reactie!
Kan dit ook na 18 maanden nog zo zijn?
Dat zenuwen onwijs langzaam herstellen is mij verteld inderdaad.
Zou het ook niet zo zijn dat als ze alles goed recht zetten dat er een makkelijkere doorstroom richting die zenuw zou zijn ? Waardoor hij meer geprikkeld zal worden zegmaar ?
Laatst bijgewerkt door MonteKarlo op 30-12-15 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 14:05

Anoli schreef:
Lay_D schreef:

Hmm daar zeg je wat ja. Is het niet mogelijk dat je hersenen een bepaalde geurherinnering hebben leren koppelen aan iets wat je ziet? Zoals je zegt met de mesthoop, je ziet dat je naar de mesthoop loopt en je hersenen komen op de proppen met een geur... ok niet de goede, maar misschien spelen je hersenen een spelletje met je... Hersenen zijn rare dingen :j

Proef je nu ook dingen als je het eet of drinkt? Of is dat nog steeds helemaal weg?

Haha, klinkt wel leuk, hersenen zijn raar inderdaad.
Het zou ook zomaar kunnen wat je zegt. :j

Ik kan zoet en zout onderscheiden, dat is alles.
Behalve komkommer trouwens, daar proef ik wel echt iets van.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:12

je geurherkenning is duidelijk in de war, je koppelt namelijk geur bij herinnering, de geur van spruitjes is bij velen een gedachte van jakkes, de geur van een nieuwe auto herkennen we ook omdat we in onze herinnering aan die geur gekoppeld hebben dat het een nieuwe auto is.

lijkt mij dat er inderdaad een breukje of iets zit in de zenuwbaan die de gegevens doorgeeft aan je hersennen. Maar zoogdieren ruiken niet alleen met hun neus, we hebben ook allemaal het orgaan van jacobson (als ik het goed schrijf heet dat zo) een slang heeft bv een heel sterk ontwikkeld orgaan van jacobson en daarom proeven ze ook altijd de lucht met hun tong en een hond likt soms ook wel eens aan bepaalde dingen, om beter te kunnen ruiken. Dit orgaan zit echter gekoppeld aan je hoektanden en niet in je neus zelf, dus het vermoeden is toch dat je een neurologisch probleem hebt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:15

Je bent niet zonder reukvermogen geboren dus je hersenen weten hoe alles proeft. Ze weten hoe ui , witlof , banaan , vla etc proeft. Dus kan het niet zijn dat je hersenen doen alsof ze het wel kunnen proeven zegmaar en jou het gevoel geven dat je het daadwerkelijk proeft ( ze houden je voor de gek ). Gehoor en gezichtsvermogen helpen hier ook een handje mee ( je hersenen hebben namelijk opgeslagen dat chips kraakt en dat een biefstuk er lekker en mals uitziet . < Mits goed klaargemaakt natuurlijk }:0 ).

Kan best zijn dat dit allemaal bullsh*t is. Ik ben verder geen dokter ofzo , heb alleen een beetje logisch nagedacht. :')

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:24

http://www.plastischechirurgieantonius. ... ie_mhz.php

Kijk eens op deze link. Let wel dit gaat over motorische zenuwen van spieren, en de reuk is een sensorische zenuw, maar in beginsel gaat hetzelfde verhaal wel op.
In jouw geval is de schade waarschijnlijk erg uitgebreid geweest en duurt het dus ook langer voordat het hersteld.

De prikkel komt vanaf het neusslijmvlies via de uitloper van de zenuw naar de hersenen en onderweg voegen steeds meer uitlopers zich toe, waardoor de zenuw ontstaat.
Je kan ze moeilijk allemaal rechtleggen en dat is ook niet perse nodig aangezien er al herstel lijkt op te treden.
Een nieuwe operatie kan dan juist de net opnieuw verbonden zenuwen weer stuktrekken. En dan wordt herstel steeds lastiger.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:06

Toevallig ben ik gisteren bij de neuroloog geweest.
Op m'n hele "reukvermogen verhaal" word eigenlijk niet ingegaan.
Ook bij de andere neuroloog niet.
Ik vroeg of het m'n zenuwen zijn waardoor t kwijt is of dat t gebied in de hersenen die reuk/ smaak aansturen zijn getroffen.
Maar krijg er geen antwoord op.

De revalidatiearts zegt dat t de zenuwtjes zijn, maar ze heeft mijn mri scan nooit gezien.
De neuroloog zei wel t komt nooit meer terug, de revalidatie arts zegt van wel.
Maar die is in alles extreem optimistisch ;)

Ik heb wel gelezen van iemand die naar een ziekenhuis is gegaan waar ze een "reuk en smaakcentrum hebben". Wellicht dat daar uitgebreider gekeken word?!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 18:06

dioni schreef:
http://www.plastischechirurgieantonius. ... ie_mhz.php

Kijk eens op deze link. Let wel dit gaat over motorische zenuwen van spieren, en de reuk is een sensorische zenuw, maar in beginsel gaat hetzelfde verhaal wel op.
In jouw geval is de schade waarschijnlijk erg uitgebreid geweest en duurt het dus ook langer voordat het hersteld.

De prikkel komt vanaf het neusslijmvlies via de uitloper van de zenuw naar de hersenen en onderweg voegen steeds meer uitlopers zich toe, waardoor de zenuw ontstaat.
Je kan ze moeilijk allemaal rechtleggen en dat is ook niet perse nodig aangezien er al herstel lijkt op te treden.
Een nieuwe operatie kan dan juist de net opnieuw verbonden zenuwen weer stuktrekken. En dan wordt herstel steeds lastiger.

Bedankt voor de link, heb hem even bekeken.
Wat ze hier bij de hand of arm doen, kan dat ook niet bij zenuwen in de neus ?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 18:07

_Femkeeex schreef:
Je bent niet zonder reukvermogen geboren dus je hersenen weten hoe alles proeft. Ze weten hoe ui , witlof , banaan , vla etc proeft. Dus kan het niet zijn dat je hersenen doen alsof ze het wel kunnen proeven zegmaar en jou het gevoel geven dat je het daadwerkelijk proeft ( ze houden je voor de gek ). Gehoor en gezichtsvermogen helpen hier ook een handje mee ( je hersenen hebben namelijk opgeslagen dat chips kraakt en dat een biefstuk er lekker en mals uitziet . < Mits goed klaargemaakt natuurlijk }:0 ).

Kan best zijn dat dit allemaal bullsh*t is. Ik ben verder geen dokter ofzo , heb alleen een beetje logisch nagedacht. :')

Haha, maakt niet uit, bedankt voor het meedenken!
Vind het top dat er meegedacht wordt in ieder geval :j
Het gaat mij alleen niet zo zeer om de smaak, maarja dat staat voor 90% in verbinding met je reuk.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 18:13

denbine schreef:
Toevallig ben ik gisteren bij de neuroloog geweest.
Op m'n hele "reukvermogen verhaal" word eigenlijk niet ingegaan.
Ook bij de andere neuroloog niet.
Ik vroeg of het m'n zenuwen zijn waardoor t kwijt is of dat t gebied in de hersenen die reuk/ smaak aansturen zijn getroffen.
Maar krijg er geen antwoord op.

De revalidatiearts zegt dat t de zenuwtjes zijn, maar ze heeft mijn mri scan nooit gezien.
De neuroloog zei wel t komt nooit meer terug, de revalidatie arts zegt van wel.
Maar die is in alles extreem optimistisch ;)

Ik heb wel gelezen van iemand die naar een ziekenhuis is gegaan waar ze een "reuk en smaakcentrum hebben". Wellicht dat daar uitgebreider gekeken word?!

Allemachtig, ze snappen er niet veel van he.
Hier zeggen ze dat het iets is waar ze niet veel van af weten, maar als ze iedereen (oke, ik kan me voorstellen dat ze niet elke dag mensen krijgen die hiermee te maken hebben) daarmee weg sturen dan gaan ze er ook nooit meer over te weten komen ook :Y)
Ik hoop dat ze met elkaar kunnen overleggen dat er misschien toch een mogelijkheid is om iets te doen.
Ik zou echt elke kans aangrijpen.
Mijn neuroloog zei dus weer dat ze die zenuwen sowieso nooit op de MRI scan kunnen zien, nu heb ik geen verstand van MRI scans op zenuw niveau dus ik kan daar ook niets over zeggen.

Nouja het hele punt met reuk en smaak centrums is dat ze vaak toegespits zijn op kanker patienten die door de chemo een smaakverandering doormaken..

Ik hoop gewoon dat er snel meer duidelijkheid kan komen want nu zit je de hele tijd tussen; kan er wel of niet iets gedaan worden?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:22

Ik weet er te weinig van om je advies te geven, ik ben alleen maar nieuwsgierig; kun je nog wel genieten van eten?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:27

Wow, wat heftig dat je zo'n ongeluk meegemaakt hebt! Ik heb verder niet genoeg medische kennis, maar als er een zenuw bekneld zit en je neus wordt gebroken, kan het misschien wel dat die zenuw weer vrij komt te liggen ofzo? Wel heel interessant zeg, ik ben echt benieuwd. Ik zou het leuk vinden om op de hoogte gehouden te worden :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:27

Wat enorm lastig als je niks kan ruiken en proeven.
Ik hoop dat het opgelost kan worden.

Een vriendin is jaren geleden aan haar neus geopeerd.
Sindsdien ruikt ze dingen anders.
Mest ruikt lekker en koffie stinkt.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:09

Morgen ga ik naar de KNO arts. Ben eigenlijk wel benieuwd wat hij hiervan zegt. Kom er niet voor m'n reuk maar kan t altijd voor leggen ;)

Ik denk soms dat ik wat ruik, maar dat klopt dan niet.
Als ik sport denk ik soms dat ik enorm naar zweet stink. Wat dus helemaal niet blijkt te kloppen..... Gelukkig :)
Maar ook doordat m'n kortetermijn geheugen naar de knoppen is, ben ik al eens vergeten t gas uit te zetten....
En inderdaad gewoon je paard ruiken of m'n dochter d'r haren.....