Na lang twijfelen toch maar een onderwerp openen.
Je gaat dit misschien met een opgetrokken wenkbrauw lezen, maar toch hoop ik dat er mensen zijn met ervaring hiermee of tips hebben.
Anderhalf jaar terug heb ik een ongeluk gehad waardoor onder andere mijn reukvermogen is uitgeschakeld omdat, volgens de artsen, mijn reukzenuw compleet zou zijn verbrijzeld.
Weken en maanden na het ongeluk rook ik inderdaad niets, en daardoor proefde ik ook niets.
Altijd ben ik in de veronderstelling gebleven dat dit tijdelijk zou zijn.
'Er zal wel iets verdrukt zitten ofzo, komt wel weer goed'
En altijd heb ik het opzij gezet, andere schade in mijn lichaam was erger, dit komt wel een keer, hier kijken we nog wel een keer naar.
En dat is altijd zo de gedachte gebleven, tot nu toe dus.
Ik merk dat er stiekem bepaalde geuren terug komen, en dan niet zoals je zou verwachten, maar een verkeerde geur bij een bepaald materiaal.
Om even een voorbeeld te noemen, als ik de mestcontainer in loop ruik ik dus iets, geen mest, maar ik merk wel iets op.
Of als mijn moeder koffie heeft gezet, ik kan dat ook opmerken, niet omdat ik koffie zelf ruik, maar een andere geur die mij verteld dat er koffie is.
Nu de rest van de schade in mijn lichaam redelijk onder controle is ben ik voor mezelf terug gekomen op het feit dat mijn reukvermogen compleet weg was, maar er nu dus verandering in te merken is.
En stiekem vind ik het super erg, als ik mijn gezicht in de vacht van mijn paard stop dat ik hem niet ruik, ik kan mijn moeders luchtje niet meer ruiken als ik haar omhels, maar erger nog..
Als ik alleen thuis ben loop ik eerst een vaste ronde, kijken of het gasfornuis en de oven echt uit staan, of alle apparaten uit zijn en er geen stekkers los hangen of iets dergelijks.
Er zal brand uitbreken en ik zal het niet opmerken, ja tot de vlammen door de muur slaan of het rook onder de deur door kruipt.
Uiteraard zijn hier oplossingen op te bedenken, extra rookmelders en dergelijke.
Maar dan blijft het gemis van de geur er nog steeds.
Goed, lang verhaal kort;
Waar het op neer komt is dat ik mijn neus wil laten breken.
Of het tussenschot dunner laten maken / recht wil laten zetten.
Ik kan er namelijk met mijn verstand niet bij dat die zenuwen er niet meer zullen zitten, hoe kan ik anders opmerken dat er koffie is gezet, of als ik de mestcontainer in loop.
Daarnaast vraag ik mij af of zulke zenuwen wel te zien zijn op scans.
Naar mijn idee is het een aanname van hun omdat er op mijn hersens beschadiging te zien is, in combinatie met die reukstoornis.
Een neuroloog vertelde mij laatst dat hij die zenuwen niet kan zien op de beelden die hij toen voor zich had met de scan die gemaakt was.
Het idee zou dus zijn dat alles zo recht mogelijk gezet word zodat de doorstroom beter wordt en er dan een kans bestaat dat ik bepaalde geuren weer op zou kunnen vangen.
Er bestaat een mogelijkheid dat ik tijdens het ongeluk mijn neus ook gebroken zou hebben gehad, maar hier is nooit naar gekeken omdat de prioriteiten ergens anders lagen.
Uiteraard is er overleg met artsen die mijn dossier kennen, en wacht ik op een doorverwijzing om met andere artsen te kunnen spreken.
Maar voor nu vraag ik mij af of er mensen zijn met ervaring met het laten breken van de neus in combinatie met een verandering van het waarnemen van geuren?
Of misschien iemand die een ander idee heeft of een verhaal kent?
Ik heb eerder al eens de tip gehad om het over de alternatieve boeg te gooien, maar daar ben ik eerlijk gezegd niet zo van, hoewel ik er een hoop voor over zal hebben om er verandering in te krijgen.
Onwijs bedankt voor het lezen!