Extreme angst voor de kaakchirurg..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Extreme angst voor de kaakchirurg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:16

Morgenochtend moet ik naar de kaakchirurg om mijn verstandskiezen te laten trekken. En... daar heb ik een enorme angst voor.

Naast dat ik voor de tandarts ook een angst heb, opgebouwd vanuit mijn jeugd, heb ik twee jaar terug mijn andere kiezen laten trekken. Dit ging met flink wat problemen en liep uit op een ontsteking. Pas na drie weken was ik weer een beetje op de been. Eigenlijk moest ik direct voor de andere kant (die morgen gedaan word), maar ik begon al achter te lopen op mijn studie en de angst zat er flink in. De tandarts had aangegeven dat er geen haast bij was, dus ik heb geen vervolgafspraak gemaakt.

Tot twee weken terug, toen bleek dat mijn kiezen er met spoed uit moesten. Afspraak gemaakt voor morgenochtend.
Ik zit alleen met het probleem dat de angst nu zo hoog zit, dat ik als ik eraan denk, begin te hyperventileren. Mijn vriend moet me dan helpen om weer uit zo'n 'aanval' te komen. Afleiden gaat heel lastig omdat het nu zo dichtbij is gekomen.

Iemand tips hiervoor? Ik ben enorm bang voor morgen en wat mijn reactie zal zijn....
Laatst bijgewerkt door miramii op 29-12-15 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaranth7

Re: Extreme angst voor de kaakchirurg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:18

Waarom ben je angstig? Wat denk je dat er kan gebeuren dat je zo angstig maakt?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:21

Ik ben bang voor de pijn van de verdoving, de beleving van het trekken en de pijn erna..
En ik ben bang om weer een hyperventilatie aanval te krijgen. De laatste keer bij de tandarts gebeurde dat al. Zo'n aanval is al vervelend, helemaal als je tandarts rustig doorgaat met je tandvlees weg branden. Daardoor bleef ik hangen in de aanval...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:23

Ik heb deze angst ook, ik heb mijn 4 verstandskiezen onder narcose laten uittrekken. Ben heel blij met die keuze.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:24

Vertel in ieder geval de betreffende arts over de vorige keer, en leg hem uit hoe bang je bent. Dat scheelt al de helft, en zo kan de arts er rekening mee houden tijdens de behandeling.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:24

Ik vind het ook doodeng, gelukkig zijn ze er bij mij allemaal uit.
Ik had ook steeds ontstekingen en dat gewrik en gekraak als ze die kies eruit halen...
De kaakchirurg keek mij heel raar aan toen ik huilend in de stoel zat.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:27

Wellicht is een angsttandarts iets voor je?
Ik heb er iig hele goede ervaringen mee.
Ik moet eind januari naar de kaakchirurg voor een apexresectie, zie er ook behoorlijk tegenop maar aan de andere kant heb ik ook flink last van de tand waar het moet gebeuren dus ik ga morgen bellen of het eerder kan. Mijn tandarts heeft op de doorverwijsbrief aangegeven dat ik angstig ben en extra verdoving wil,wellicht kun jij dat ook vragen? Heel veel sterkte morgen!

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:28

Tja, heel lastig.

Gevoel verander je niet zomaar, relativeren en er nuchter naar kijken is waarschijnlijk je beste optie.

Je moet dit sowieso doen. Probeer je hierbij neer te leggen. Daarnaast hebben je negatieve ervaringen ook te maken met specifieke gevallen dat moet je niet in het zelfde hokje plaatsen als wat je morgen gaat doen. Morgen zit je bij een chirurg geen tandarts. Dat is toch anders! Ze gaan heel anders te werk en verdoven je heel grondig. Daarnaast kan je aangeven dat je er heel onzeker over bent zodat de chirurg daar rekening mee kan houden. En dat doen ze hoor!

Probeer jezelf even sterk op te stellen en dan is het zo voorbij, probeer niet toe te geven aan negatieve gevoelens. Dan jaag je jezelf alleen maar meer op de kast en daar heb je niks aan omdat het toch moet. Dan maar ondergaan.

Zet 'm op!!

(Verstandskiezen trekken is echt geen big deal! De prik is vervelend daarna voel je, buiten wat getrek aan je mond, helemaal niks.)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:30

Mijn vriend heeft dit ook, moet bij hem flink wat gebeuren omdat hij vanwege zijn angst al een aantal jaar niet naar de tandarts is geweest. Hij heeft er nu alleen erg veel last van en je gaat het ook aan zijn gebit zien dus staan nu op de wachtlijst zodat hij geholpen kan worden. Hij loopt nu bij een angst tandarts.

Afspraak is nog niet ingepland maar ben ook benieuwd naar zijn reactie als het erop aan komt.

Ik ben zelf ook niet dol op de tandarts maar ik denk dat als je eenmaal geweest bent en alle pijn en ellende weg is je alleen maar blij bent dat je het hebt gedaan

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:32

Wilde ik ook heel erg graag (narcose) maar volgens het ziekenhuis was dit geen optie. Zal er dus gewoon aan moeten geloven! :'(

Bedankt voor de tip @angela dat ga ik zeker doen. Hopen dat hij er rekening mee houd!

@lisem klopt, en dat probeer ik ook voor me te houden. Maar dat is toch best wel lastig! Ik heb het gevoel lang genegeerd, maar nu het zo dichtbij komt lukt het niet zo goed meer..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:35

Wel gaan hoor, hoe groot je angst ook is,ga je niet,maar je het voor jezelf nog groter.
Prober te ontspannen, let op je ademhaling dat je rustig blijft, en echt gewoon gaan.
Dan ben je er morgen van af en kun je super de super trots op jezelf zijn dat je toch je angst hebt overwonnen :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:36

Ik heb vorig jaar ook een behandeling moeten ondergaan bij de kaakchirurg. Een apexresectie. Ik heb de assistentes en de kaakchirurg verteld dat ik ook erg bang was. Spreek af dat wanneer je het niet meer ziet zitten je je hand op gaat steken. Zo weten de mensen dat je aangeeft dat je last hebt.
Sterkte morgen

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:36

@Strasshorse kan me heel goed voorstellen! Ik ga wel altijd structureel naar de tandarts, dus dat scheelt. Maar heb vrijwel altijd gaatjes, ondanks structureel poetsen en flossen.. heb alleen nooit last van de gaatjes! Dus voelt het ook niet echt als een lastenverlichting

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:39

Flossen is juist niet goed voor je tanden. Dat was laatst op het nieuws

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:42

@Ellepel ik ga ook wel! Zal wel moeten, gezien mijn vriend mee gaat. Het is meer dat ik de avond, nacht en morgen nog moet doorkomen en nu al hyperventileer..

@purny ik had het ook gehoord ja. De twee tandartsen waar ik bij zit spreken dat tegen. Zij zeggen dat heel veel mensen het fout doen, en het daardoor tegenovergesteld effect heeft.
Laatst bijgewerkt door miramii op 29-12-15 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:43

Kan je geen kalmeringspilletje nemen van te voren?

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:45

Als je bij de chirurg even expliciet aangeeft dat je erg tegenop ziet kan hij je vast en zeker helpen om je meer om je gemak te laten voelen.

Het is best een routine behandeling dus het is vrij veilig om te zeggen dat je het vergelijkbaar zal ervaren zoals het meestal gaat. En dat is dat de verdoving vaak als best vervelend ervaren wordt. Het trekken vinden de meesten mensen een beetje "vreemd" je voelt getrek maar geen pijn prikkel en het "kraakt" door het trekken. Maar daar voel je dus niks van! Als de kies eruit komt, kan je wat bloed proeven maar dat stopt ook heel snel. Als je het al proeft.

De nasleep is vaak ook nagenoeg niks, het is gevoelig soms pijnlijk.. Maar goed je hebt ook wel eens hoofdpijn of buikpijn wat waarschijnlijk oncomfortabeler is. ;)

Probeer uit te gaan van het het standaard gebeuren. De mensen die er écht last van hebben, dat zijn er in vergelijking weinig.

PS: pijn/kalmeer medicatie of wat dan ook niet gebruiken. Je weet niet of dat samengaat met wat zij je geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:46

Dus dan zijn er toch mensen die het fout doen is dus meer kans op gaatjes.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:51

@majabeestje die zijn alleen verkrijgbaar via de ha toch? Die kan ik dan denk ik nu niet meer verkrijgen..

@lisem jij raad elke vorm van pijnstilling dus af? Ook paracetamol en ibuprofen?
Ik ga mijn best doen.. Ik ga hem in elk geval inlichten en hoop mijn gedachten een beetje te kunnen verplaatsen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:56

Als je aangeeft dat je angst hebt dan houden ze daar vast rekening mee. Neem je iemand mee? Bij mij mocht m'n vriend mee, die hield m'n hand vast tijdens de verdoving. Normaal moet je de verdoving in de wachtkamer laten inwerken maar ik mocht blijven liggen omdat ik door de zenuwen sterretjes zag. Hoop dat je een lieve kaakchirurg en assistent hebt :) Succes in ieder geval!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:01

Drogisterij heeft ook wel middeltjes.
Pijnstilling werkt best nog even door, ik zou pijnstillers meenemen.
Dan kun je overleggen en het innemen zodra je klaar bent, dan ben je nog ruim op tijd.

Ik ben ook een angsthaas, ik geef het altijd duidelijk aan (ze zien het trouwens ook wel aan me :D )
Hopelijk tref je iemand die een beetje handig is met angsthazen.
De assistente bij het trekken van mijn 1e kies wist mij veel meer af te leiden en op mijn gemak te krijgen (groot woord) dan de assistente bij de 2e kies.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:01

miramii schreef:
@majabeestje die zijn alleen verkrijgbaar via de ha toch? Die kan ik dan denk ik nu niet meer verkrijgen..

@lisem jij raad elke vorm van pijnstilling dus af? Ook paracetamol en ibuprofen?
Ik ga mijn best doen.. Ik ga hem in elk geval inlichten en hoop mijn gedachten een beetje te kunnen verplaatsen!

Ik ben geen deskundige hoor dat vooropgesteld maar het lijkt me logischerwijs niet ideaal. De verdoving die je krijgt is een flinke. Dus je voelt tijdens de ingreep, en een korte periode erna niks. Vrij te verkrijgen pijn medicatie, zoals de voorbeelden die je geeft, hebben toch geen zin. Je kan jezelf niet extra verdoven. Wat zij je geven is veel sterker.

Én je weet dus niet zeker of dat bijwerkingen geeft op de verdoving als je al wat in je systeem hebt.

Ikzelf en mensen in mijn omgeving kregen na de ingreep pijn bestrijding mee. Wat werkt als een trein! In combinatie met een mondspoeling voor bacteriën.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 00:29

Aha.. Ja ik vind het lastig. Ik was van plan om een van beide te nemen, zodat ik in elk geval minder last zou hebben van de verdoving. Mijn gedachtengang: met meer ontspannen spieren doet het minder pijn.
Ik vraag me af of het gek veel invloed heeft op de verdoving, maar ook ik weet het fijne er niet van! ;)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:42

Oeh snap je angst voor de verdoving.. Naald in je teen is al niet fijn.
Maaar.. denk je eens in hoeveel pijn het zou doen zonder verdoving.. en dat dat vroeger ook werd gedaan!
Weet nog dat ik toen extra verdoving in mn teen moest, omdat de eerste voor mij niet genoeg was. En ik dacht nog neee.. niet weer die naald in mn teen.. maar voelde daar niet zo veel van want bij de prikplek was de teen al ruim verdoofd :')

Ik wens je veel sterkte, en gewoon gaan! Als er spoed achter zit lijkt het me beter dat ze ze wel weg halen dan wanneer ze ze laten zitten. En inderdaad duidelijk aangeven dat je angstig bent, snap dat dat niet zo makkelijk te zeggen is misschien maar heeft voor jou alleen maar voordelen als je het meld.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:07

Mij viel de behandeling bij de kaakchirurg erg mee. Ik ga liever naar hem als naar mijn eigen tandarts. Wie weet valt het heel erg mee, succes vandaag.