En dan denk je in eens aan een kunstgebit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

En dan denk je in eens aan een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 13:14

In het kort zit ik met een aantal vragen. (geen idee of het goed staat?)

Ik ben momenteel 28 jaar, altijd gedoe gehad met mijn gebit. Het is vooral begonnen na mijn plaatjes beugel die ik had toen ik 17 was. Veel gaatjes en heb al enkele wortelkanaal behandelingen gehad wegens ontstekingen. Ik word daar zacht gezegd moe van.
Elk half jaar is er wel wat, dan weer gaatjes dan weer een wortelkanaal behandeling, dat is in de laatste jaren alleen maar erger geworden. Wat ik ook poets, flos en spoel of aanpas aan eten het is altijd wel wat. Zo erg dat ik op t moment denk, alles eruit en een kunstgebit boven.

Onder heb ik geen problemen dat is zover ik weet ook gezond en gaat goed. Tuurlijk keer gaatje gehad, maar geen ontstekingen.

Zijn er hier bokkers die mij misschien kunnen uitleggen hoe zo iets in werking gaat? Als je boven een protese krijgt en ben ook beetje benieuwd aan welke kosten ik moet denken. Ben wel aanvullend verzekerd voor de tandarts, en alles gaat ook in overleg met de tandarts die ik in januari weer zie voor vervolg afspraak van een ontsteking in mijn kaak.

Ik ben er ene kant erg angstig voor, bedoel het is niet niks... maar aan de andere kant ik ben het zo zat elke keer wel weer erheen te moeten tot wel 6 keer per jaar omdat elke keer een ontsteking of iets anders op komt zetten...

elenaMM77

Re: En dan denk je in eens aan een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:20

meestal wordt een gebit wel vergoed..
als je echter een implantaat wil moet je geloof ik rekening houden met zo'n 4000 euro grofweg..
implantaten schijnen eigenlijk alleen vergoed te worden als je een volledig tandenloze kaak hebt (boven of onder) waarbij ondanks het hebben van een gebit je kaakt te veel afbraak vertoond.

Een klikgebit is niet alles, immers je kaak gaat slinken, je met met pasta aan de slag etc..
Het is dus iets dat je goed moet overwegen.. soms is het houden van je eigen gebit met behandelingen toch te vekiezen boven het laten trekken van alles, herstel, passend gebit zien te krijgen en verandering van je kaakvorm (en dus aangezicht).

Ik zou heel goed overleggen met je tandarts waar je zelf het meeste baat bij hebt.

Hier overigens ook op hetzelfde punt hoor.. genetisch slecht gebit + gevolgen van beugels.
missen inmiddels al 3 kiezen, een voortand bungelt er maar wat bij, drie tanden waarbij het ook vrijwel zeker is dat ze binnen enkele jaren gaan sneuvelen en de resterende kiezen worden door vullingen of halve vullingen bijeen gehouden.. Omdat ik slecht te verdoven ben en ontzettend gevoelig voor ontstekingen in het gebit en kaak is tandarts hier gewoon een groot drama.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:21

Een volledige protese (dus de hele bovenkant), wordt volgens mij gewoon vergoed door je zorgverzekering. Geloof dat het zelfs uit je basispakket komt. Ik denk dat het een verstandige keuze zal zijn en dat het je een hoop gedoe en ellende zal schelen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:23

Een kunstgebit moet je ook om de 2 jaar rebasen (op laten vullen) dus qua kosten word het misschien niet beter of ietsje beter, maar je echte tanden kun je echt het best zolang mogelijk houden. Je smaak zou een kunstgebit ook iets achteruit kunnen gaan en moet je ook goed onderhouden/schoon houden.
Ik vraag me af of het volledig woord vergoed als het niet perse nodig is? Je zou je verzekering natuurlijk even kunnen bellen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 13:25

@elena Voor mij gaat het om een protese boven, een volledige. Geen klik gebit of dergelijke, die heb ik gezien bij mijn vader en ik weet nu al, dat word helemaal niks...

Overleggen doe ik absoluut is ook geen even snelle keuze of spontaan iets, ik denk er al paar jaar over inmiddels na dat ik 5-7 keer per jaar bij de tandarts zit jaarlijks en inmiddels vaste klant zonder korting ben :)

Hier is het ook dat mijn moeder al jong een gebit had boven en onder, mijn onderkant afkloppen heb ik geen gedoe mee is echt alleen boven. Hier heb ik geen enkele kies boven zonder vulling of wortelkanaal behandeling, mijn tanden zijn ook al opgevuld wegens afbrokkelen boven... oftewel er is niks meer gezond boven :) De verstandskiezen zijn er ook direct uitgehaald omdat die hol waren en door midden braken na het uitkomen.

Kwa kosten realiseer ik me dat ik niet klaar ben, maar met nu 500 euro per jaar minimaal aan kosten schrik ik bijna nergens meer van :). Ik wil ook eerst met de tandarts overleggen wat het voor mij doet, en of het beter is of zo doorgaan en elk jaar 5-7 keer langskomen met ontstekingen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:26

Liesje89 schreef:
Een volledige protese (dus de hele bovenkant), wordt volgens mij gewoon vergoed door je zorgverzekering. Geloof dat het zelfs uit je basispakket komt. Ik denk dat het een verstandige keuze zal zijn en dat het je een hoop gedoe en ellende zal schelen.

klikgebit wordt wel vergoed voor zover mij bekend.
dat is een losse protese..

je kunt niet kiezen voor een vast gebit, deze moet je zelf betalen tenzij er dus sprake is dat het klikgebit of los gebit toch je kaak niet voldoende in stand houdt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 26-12-15 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:27

LZP -> MWS

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:28

Heb ook een slecht gebit en elk half jaar is het wel bal (ik ben dan ook geen dappere tandarts bezoeker, vind het echt extreem stressvol). Maar ik zou als ik jou was hier eens goed over praten met je tandarts.
Je eigen tanden zijn goud waard, een gebit betekend veel minder goed kunnen kauwen, je kaak zal gaan slinken en dat kan ook weer problemen opleveren. Er kleven best wel wat nadelen aan een gebit die maken dat je eigen tanden zo lang mogelijk behouden vaak een betere keuze is.

Ga in overleg met je tandarts, laat die alles rustig uitleggen en mocht het zo zijn dat je eigen tanden behouden beter is kijk dan of je met de tandarts zaken af kan spreken die het tandarts bezoek zo makkelijk mogelijk maken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:30

Hier om dezelfde reden als jij een volledig kunstgebit genomen. Is bij mij alweer ruim 10 jaar geleden. Had ook altijd gaatjes e.d.. Had daar op een gegeven moment schoon genoeg van. Mijn tandarts niet, die wilde nog verder gaan met kronen en dergelijke. Heb toch mijn zin door gedreven. Ben er maar wat blij mee. Kosten weet ik zo niet meer.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 13:35

Bij mij is het ook niet alleen ontstekingen, gaatjes, afbrokkelen van tanden en kiezen en continue bij de tandarts zitten. Ook komt erbij dat ik bij de mondhygiëniste ook vaak komt. Ook mijn verkleuringen op mijn tanden, vrij extreem, worden regelmatig onder handen genomen. Ook de tandplak verwijderen komt hierbij. Het is dus even alles opgeteld wat ik in de jaren heen heb. En het word ook korter op elkaar, eerder was het 1 keer in t jaar wat, toen elk halfjaar, nu elke 3 maanden zit ik er weer...

Elke keer ook de stress als ik erheen ga, want controles heb ik niet elk half jaar, maar elke keer als ik er kom om ergens al snel bij te zijn. De kosten lopen rond de 750-1000 euro per jaar momenteel inclusief wat vergoed word. De verdovingen zijn ook stressvol omdat ik er niet goed tegen kan. Het is dus niet iets impulsiefs maar iets wat ik al poos aan denk... ik snap dat er ook nadelen aan gebit zitten hoor, absoluut. Maar ik heb daar meer voorkeur aan als elke 3 maanden in enorme pijnen te zitten dag en nacht wakker door de stekende constante pijnen, elke keer weer hetzelfde liedje...
Laatst bijgewerkt door Mioux op 26-12-15 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:35

een gebit werd bij mijn man gewoon vergoed. Hij heeft alles onder narcose laten trekken. Hij had een zeer slecht gebit, maar geen indicatie om onder narcose te gaan.
dat heef ons zelf 1500,- gekost.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:36

Hoi,

Een prothese wordt voor 75% vergoed uit de basisverzekering. 25% is voor je eigen of mogelijk als je een tandarts verzekering hebt dat die het vergoed.
Een prothese is niet niets en denk er niet te licht over. Je smaak valt voor een groot gedeelte weg omdat je een plastic plaat over je gehemelte hebt. En kauwen zal ook niet ideaal zijn. Dingen afbijten met je voortanden gaat dan ook moeizaam en vaak moet je brood en appels in stukjes snijden. Alles wat hard is moet je vaak in stukjes snijden voordat je het kan eten. Dit komt omdat als je iets af wil bijten met je voortanden de achterkant los gezogen en klapt dan naar onderen.
Een bovenprothese wordt vaak wel geaccepteerd omdat het een zuignap werking heeft. Hierom wordt standaard de aanvraag voor implantaten afgewezen als je dit wil hebben vanuit je basis verzekering. Als je het zelf wil betalen moet je al snel aan zo'n €8.000,- tot € 10.000,00 denken. Dit heeft te maken dat het op 4 of meer implantaten moet zijn, De onderkaak is 2 implantaten maar de bovenkaak is een andere botkwaliteit en 2 implantaten kunnen de prothese daarom niet aan in de bovenkaak. Dus meestal worden er 4 of 6 geplaatst. Ook heb je het punt in de bovenkaak van je neusbijholte. Die is vaak heel nauw met je kiezen in je bovenkaak en wanneer je deze eruit haalt dan zakt dit naar beneden op den duur. Een implantaat is zo'n 8mm, lieft nog langer en als je dat niet hebt in je bovenkaak met een een neusbijholte ophoging gedaan worden. Kost veel geld en tijd!! De implantaten moeten vast groeien en als zo'n ophoging gedaan moet worden dan moet het kunstbot wat geplaatst worden vor de ophoging (runderbot) ook nog vast groeien.

Succes..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:41

Hoe het in zijn werk gaat onder normale omstandigheden. Eerst haal je de achterste kiezen eruit, zodat er een verkorte tandboog ontstaat. Dit laat je een week of drie genezen. Daarna worden er afdrukken van de onder- en bovenkaak gemaakt. De reden waarom je eerst de tandboog wil verkorten, is dat het minder een gok gebit wordt. Immer het laboratorium heeft geen idee hoe de kaak eruit ziet nadat de tanden en kiezen eruit zijn. Ook wordt geregistreerd hoe je dicht bijt. Dan gaat het laboratorium bezig om de prothese te maken. Wanneer deze klaar is, kunnen de overige tanden en kiezen worden getrokken. Ga er in ieder geval vanuit dat een eerste prothese vaak niet fijn zit. Eten moet weer opnieuw geleerd worden. De kaak slinkt de eerste tijd snel. Hierdoor gaat de prothese vaak snel losser zitten. Na 4 maanden kan er een nieuwe laag in worden gemaakt, zodat hij weer steviger zit.

Is er een optie om alleen de probleemkiezen te vervangen? Er zijn hele mooie opties om ontbrekende tanden en kiezen op te vullen. Er gaat eigenlijk niets boven eten met je eigen tanden wn kiezen. Nadeel van een prothese is namelijk ook dat je smaak toch wel een heel stuk minder wordt doordat je gehemelte bedekt is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:44

Dat van die smaak klopt niet. Ik heb gewoon mijn normale smaak. Was bij mij misschien alleen de eerste keer dat ik die plastic smaak erbij had. Daarna mijn gewone normale smaak.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 13:47

@lithya alleen de kiezen zijn niet de problemen, het is de gehele bovenkant helaas. Ook de tanden boven zijn opgevuld, bijgeslijpt etc. Dus als er iets gedaan kan/moet worden wil ik alles in 1 keer boven. De opties die jij bedoelt ken ik, mijn vader had bv zijn voortanden wel en de rest is een protese geworden. Hij had er zo'n last van en elke keer gedoe dat hij hem uiteindelijk dus nooit in had, of elke keer weer terug moest. Ik wil als ik de stap neem, en kan nemen, alles in 1 keer doen. Niet dat ik over een poos weer opnieuw moet beginnen en ook de voortanden aan de beurt zijn en ik of met 2 proteses boven loop, of dat ik weer opnieuw moet beginnen boven.

Mijn moeder heeft boven en onder gehele proteses, ik heb het uiteraard ook met haar besproken. Zij geeft zelf aan nooit gedoe te hebben gehad, op 1 keer opvullen na. Kwa smaak, bijten en kauwen is het bij haar geen groot verschil geweest. Tuurlijk was het wennen, maar niet een groot proces of extreem verschil.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 13:47

FriesWytske schreef:
Dat van die smaak klopt niet. Ik heb gewoon mijn normale smaak. Was bij mij misschien alleen de eerste keer dat ik die plastic smaak erbij had. Daarna mijn gewone normale smaak.

Dit gaf mijn moeder inderdaad ook al aan, en zij heeft boven en beneden proteses.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:49

Hier ook geen verschil met kauwen gehad. Bij mij was het binnen 4 weken klaar en had ik mijn volledige kunstgebit.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:49

Bij een jong iemand zou ik ook niet snel een gedeeltelijke prothese aandragen, maar een frame. Even een kanttekening bij het verhaal van je moeder. Wat bij de een soepel verloopt, kan een drama zijn.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 13:51

Ik besef ook wel dat het niet zo soepel bij mij hoeft te gaan, gaat mij ook om de lange termijn. Als ik op lange termijn ervan af ben van elke korte tijd gedoe, ben ik al tevreden. Of het nou 1 jaar lang gedoe is en erna niet meer of dat het wel soepel verloopt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:51

Ik heb zowel momenteel implantaten en een klikprothese. Hiervoor had ik een normale prothese. Alles is bij mij vergoed, maar dat gebeurde alleen omdat ik in de toekomst anders ernstige problemen had gekregen wanneer deze ingrepen niet waren gebeurd (was dus medisch noodzakelijk).
Ik heb het overigens alleen in mijn bovenkaak. Heb ook nog gewoon mijn smaak hoor!
Maar onderschat het proces aub niet. Ik ben inmiddels 4 jaar verder en het is nog niet klaar. (Ik was 28 toen ik de eerste prothese kreeg).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 13:57

Ik ben zelf ook 28, welke dingen moeten er nog bij jouw gedaan worden cayenne? En mag ik de medische oorzaak weten of heb je dat liever niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:40

Mioux, ik had ernstige ontstekingen in de zenuwen en wortels van mijn bovengebit, waardoor de tanden afbrokkelden, ik verging van de hoofdpijn en ik een prothese moest. Mijn kaakbot is echter zo hard gaan slinken. Daarom was het volgens mijn tandarts noodzaak om aan implantaten te gaan denken. Daarbij moest er wel kunstbot geimplanteerd worden, omdat de kwaliteit van mijn kaakbot ook erg slecht was door alle ontstekingen en rotzooi.
Momenteel heb ik dus 6 implantaten, maar de constructie van het kliksysteem zat zo strak dat, wanneer ik de klikprothese los maakte om te reinigen, ik steeds complete implantaten lostrok uit mijn mond. Dan moesten ze dus weer overnieuw gezet worden en een half jaar tot een jaar aanhechten in mijn kaakbot.
Dat is dus al een aantal keer gebeurd. Een paar weken geleden zijn er opnieuw 2 terug geplaatst (meestal de achterste 2 omdat daar de meeste druk op komt) en nu krijg ik een andere ophangconstructie om de druk beter te verdelen zodat ik ze niet weer losruk.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-12-15 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:43

Hier nu bijna twee jaar een volledig kunstgebit. Alle tanden en kiezen zijn in één keer getrokken onder plaatselijke verdoving, was binnen vijf minuten gebeurd. Daarna zijn gelijk de noodkunstgebitten geplaatst.
Bij mij is alles vergoed omdat mijn verzekering een contract had met de kliniek. Heeft je verzekering dit niet dan moet je vaak het trekken zelf betalen. De rest is allemaal basisverzekering en kost je dus alleen het eigen risico.

Klikgebit begin ik niet aan. Mijn buurvrouw heeft op dit moment enorme onstekingen vanwege het klikgebit (en zij is niet de enige die ik persoonlijk ken die enorme problemen heeft na het plaatsen van een klikgebit. Een nu pas na tien jaar na plaatsing!) en ik ben juist zo blij dat ik daar nu geen last meer van heb en red mij prima met de normale gebitten.
Het is mij alles meegevallen. Ik had het van te voren zwaarder ingeschat.
Mij tip: Ga naar een praktijk die niets ander doet dan kunstgebitten maken en plaatsen en laat het niet bij een tandarts doen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 14:45

@cayenne Oke lijkt wel wat op wat ik constant heb... (ontstekingen in zenuwen dan en kaak). Tanden en kiezen worden hier ook opgevuld...

Maar jij hebt dus een kliksysteem? Niet een protese ? En heb jij boven dan alles zeg maar eruit ? of heb je bv je tanden nog wel ? (ivm 6 implantaten denk ik aan 6 kiezen?)
Over klik gebit zie ik veel negatieve ervaringen...dat zou ik dus absoluut niet willen..

@Harbourlight 5minuten? wow dat is snel.. had gedacht je ligt er wel een uur... Heb je nog pijn gehad na het trekken van de kiezen/tanden? Of nog ontstekingen ? En mag je dan wel zomaar naar een andere praktijk die kunstgebitten maakt? Ivm het trekken ook van je kiezen enzo ?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:52

De pijn viel enorm mee. Doordat de gebitten gelijk geplaatst werden zijn je wonden goed bedekt en dat scheelt enorm. Het enige wat ik vervelend vond was de eerste keer eruit halen. Dat heeft de behandelaar gedaan en mijn ondergebit zat nogal vast.
Geen onstekingen gehad. Wel drukplekjes, maar dat wordt bij de praktijk waar ik loop gezien als spoed en daarvoor kon ik dus dag en nacht terecht. Ook in het weekend. Even bijvijlen en geen last meer.
Na een paar dagen kon ik al heel goed wat zachter eten wegkrijgen. Nadat alles geheeld is kan je eigenlijk alles wel weer eten.

Je mag inderdaad gewoon naar zo'n kliniek. Ik heb van te voren de verzekering gebeld en gevraagd met welke klinieken mijn verzekering een goed contract hadden waardoor ik dus het trekken niet hoefde te betalen.
Deze kliniek heeft een tandarts in dienst speciaal voor het trekken. Al het andere personeel is gespecialiseerd in kunstgebitten en implantaten.