Lijnen, lijnen en... kerst

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Lijnen, lijnen en... kerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 00:28

Hier zit ik dan... kerst avond met tranen over mn wangen de heletijd in mijn buik te knijpen en aan mn overtollig vel te trekken alsof het elk moment weer vol met vet kan zitten door een stukje konijn, 6 aardappelkroketjes, sla en een ijsje. Druk maken over het heeerlijke kersteten dat mam maakt voor morgen waardoor ik ju al weet er niet 100% van te kunnen genieten... wat bij gedachte aan mam en paps moeite nog meer tranen opwekt... ik dacht dat gewicht kwijtraken mijn problemen zou oplossen. Echter lijken het er nu wel meer!

Stomweg toen ik 27,8 kg zwaarder was en alles at wat ik wou.. had ik maar 2 zorgen: pas ik op mijn paard en vind ik kleren die me passen?

Ondertussen maak ik me overal druk om. Mijn weegschaal is mn grootste vriend... sta er eigenlijk te vaak op. Weet t zelf maar het is de controle... zodat ik me zeker genoeg voel om te eten.

Maargoed nu is kerst... en ik wil gewoon mee doen. Maar ben nog nooit in mijn leven zo licht geweest: 63,4 kg. Als ik realistisch denk weet ik dat ik t lijnen morgen even moet vergeten en gewoon lekker moet genieten. Ik kom echt niet bij van, 2 of zelfs 3 dagen iets slechter avond eten (door de dag gewoon mijn vaste ritme). Maar toch blijft de angst behoorlijk hangen. Niet omdat ik smaller wil worden... maar omdat ik van zo ver kom en dit niet in 3dagen wil verpesten.

Sorry voor het lange verhaal. Moet het gewoon kwijt :(. Kent iemand dit probleem?

Als je me kent. Aub geen reacties hier er op met te persoonlijke zaken en aub niet buiten bokt dit met andere bekenden bespreken. De meeste mensen die me kennen weten dit van me, dus opzicht voor mij geen rede om een schaduwaccount aan te vragen ofzo maar dan nog. Wil mijn ei gewoon even kwijt.

Fijne kerstavond allemaal nog!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:36

Herkenbaar! Maar mijn moeder begom vanavond al met lekker eten.. + morgen lekker eten + zaterdag bij papa worstenbroodjes ect en dan savonds gourmetten = ik kom al aan als ik er aan denk :')

Ik zondig met deze dagen. Ik loop maandag wel een extra rondje. :) komt goed hoor :(:)

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:37

Ik herken je probleem/gevoel, bang om uit je ritme gehaald te worden en het weer terug gaat zo als vroeger. Als je een aantal keer iets meer eet kom je echt niet meteen aan. Ik denk niet dat het goed is om het heel zwart wit te zien als in nu twee dagen helemaal los gaan en dan weer scherp. Eet je in het dagelijkse leven helemaal geen slechte/ongezonde dingen? Er is namelijk niks mis met af en toe wat chips/stukje chocola. En juist door dit nooit te doen wordt het heel zwart/wit 1 dag fout hele dag fout en bunkeren.

Ik denk dat je een patroon moet vinden waarin je steeds meer gaat varieren met dingen die je eng vindt om te eten. En leert dat je er niet meteen van aan komt.

Mijn advies voor morgen geniet, eet zoals het voor morgen normaal zou zijn, niet bunkeren niet niks eten.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:39

Ik snap je gevoel. Het is lastig om na al dat werk ineens de boel los te laten en te genieten.

Maar van 3 dagen wat meer eten ga jij niet ineens weer dik worden terwijl je verder normaal eet.

Slanke lichamen worden gemaakt tussen oud & nieuw en kerst. Niet tussen kerst en oud & nieuw.

Keuzes maken voor eten die jij lekker vind en jij je lekker bij voelt. Je hoeft je niet panisch aan je normale schema te houden, maar je hoeft natuurlijk ook niet helemaal los te gaan.

Ineke2

Re: Lijnen, lijnen en... kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:48

Gewoon genieten van het samen zijn én van het heerlijke eten in enigsinds normale porties. Het is niet slecht om een paar dagen wat minder aan de calorieen te denken.
Tussen de bedrijven door lekker naar buiten bewegen in de buitenlucht. Bij voorkeur met zijn allen, gezellig een stevige wandeling of een fietstochtje :) geeft ook nog een goed gevoel!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:52

Ik heb geen overgewicht (en dat komt doordat ik er echt heel scherp op ben), maar kom wel makkelijk aan dus moet altijd de vinger aan de pols houden en af en toe, als ik toch weer een paar kilo aangekomen ben, moet ik er echt even streng aan.
Doordat ik klein ben lijkt elke kilo er dubbel aan te komen en dat wil ik absoluut niet.

Maar ik heb een gezin en wil ook lekker van kerst kunnen genieten dus zoek ik net die dingetjes uit die ik wel kan hebben, zoals de groente, mager vlees en daar eet ik dan meer van. Frietjes en saus laat ik zo veel mogelijk liggen. Koffie toe in plaats van een suikerrijk toetje. Tijdens de borrel wijn in plaats van bier en een toastje met minimaal beleg.

Zo laveer ik door de feestdagen heen zonder aan te komen terwijl niemand eigenlijk door heeft dat ik op de kleintjes let zeg maar.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:55

Ik herken het deels van vroeger maar ik sta er nu anders in omdat mijn gewicht nu goed is en ik een andere smaak heb ontwikkeld.
Ik houd nu rekening met wat ik wil eten en hoeveel en zorg er op die manier voor dat ik niet alles eet maar ook niet alles weiger.
Ik moet niet alles meer eten maar ga alleen dat eten wat ik wil eten zonder te vol te komen zitten.

Geniet maar met mate wanneer je met de feestdagen niet aan wilt komen.
Neem water bij een chocolaatje in plaats van fris of thee zonder suiker in plaats van met.
Het zijn kleine dingen die veel kunnen doen.

Daarnaast inderdaad even lekker een stevige wandeling maken tussen alle lekkers.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:55

Ik heb het juist 'andersom'. Ondat ik weet dat ik met kerst ga zondigen heb ik er dagen van tevoren al moeite mee netjes te eten en denk ik; ach met kerst schrans ik ook dus nu ook maar vast.. Ben ook bang dat ik er in blijf hangen. Het zit constant in mn hoofd maar het lukt hier gelukkig wel redelijk om het los te laten.. Maandag weer sporten en dat heb ik voorgaande weken ook gedaan. Die paar dagen slecht doen t hem dan niet.
Ik weet dus hoe ontzettend lastig het kan zijn, maar hè meid kijk eens waar je vandaan komt! Je mag echt super trots zijn op jezelf! En je kunt van het kerstdiner ook genieten zonder je compleet vol te vreten. Maak bijvoorbeeld de afspraak met jezelf dat je dat lekkere stukje vlees 2 keer pakt en de 3e keer kiest voor iets 'gezonders' of iets in die richting. Dat is helemaal niet erg, kwets je niemand mee en voelt voor jezelf misschien prettig.

Haal even diep adem, sluit even je ogen en zie het positief, het zijn 'maar' 2/3 dagen en probeer er van te genieten! Kop op :(:)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 00:59

Dankjewel allemaal. Fijn te lezen dat ik begrepen word. Remy dat is inderdaad wat bij mij thuis wordt gedaan gelukkig. Maar het is toch iers luxer dan normaal dus er zit wel iets meer in.. maar goed. Ik wil er van genieten!

Carola ik drink geen fris, sowieso niet hihi. En ik ga inderdaad proberen met mate te eten. Kleine beetjes van dat wat ik lekker vind en me niet vol proppen.

Ik ga sowieso elke ochtend dan nog joggen en daarna mn paard rijden en doe standaart buikspier oefeningen savonds dus morgem ook. :)

Edit: dankjewel merlesimone.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 01:04

Ik vind je berichtje een beetje eng klinken. Controle, veel op de weegschaal, eigenlijk niet mee willen doen met kerst, problemen die je dacht op te lossen door af te vallen.

Neigt mij teveel naar een beginnend eetprobleem/stoornis.

Misschien niet iets wat je wilt horen maar wellicht eens met iemand gaan praten voor je echt doorslaat.
Ik heb anorexia van erg dichtbij meegemaakt en dat begon net zo en dat wil je niet.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 01:11

Cowgirl schreef:
Ik vind je berichtje een beetje eng klinken. Controle, veel op de weegschaal, eigenlijk niet mee willen doen met kerst, problemen die je dacht op te lossen door af te vallen.

Neigt mij teveel naar een beginnend eetprobleem/stoornis.

Misschien niet iets wat je wilt horen maar wellicht eens met iemand gaan praten voor je echt doorslaat.
Ik heb anorexia van erg dichtbij meegemaakt en dat begon net zo en dat wil je niet.

Ik eerlijk gezegd ook, heb zelf een eetstoornis en herken je gevoelens/gedachten en acties heel erg.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 01:15

Ik begrijp dat het zo kan overkomen. Realiseer mij ook dat het niet gezond is hoe mijn hoofd er soms mee omgaar. Maar ik heb mensen die op mij letten en daarbij lukt het me wel om realistisch te denken. Mn berichtje is vanuit emotie geschreven ( ondertussen weer wat tot rust gelukkig). Mijn doel is stabiel blijven en vervolgens ook niet meer zo bang zijn om bij te komen natuurlijk. Ik ken mijzelf. Ik moet mezelf hier eerst in overtuigen en dan is het wel goed. Echter ben ik mij 100% er van bewust dat mijn gedachten m.n op zwakke momenten niet goed is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:16

Van eten moet je ook kunnen genieten! Lekker drie dagen genieten en dan weer je normale eetpatroon oppakken. Je komt echt niet gelijk 10 kilo aan. Fijne feestdagen!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:43

Iets om in je achterhoofd te houden: dik wordt je tussen oud en nieuw en kerst, niet tussen kerst en oud en nieuw ;)

Je gaat echt niet al je harde werken verpesten met 1 dag boven je verbruik te eten. Daar moet je consequent dagen, weken voor 'overeten'.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 09:54

Dressagelady je snapt t. Ben gewoon bang dat ik het op 3 dagen tijd verpest :') geen zin om opnieuw te moeten beginnen hihi. Maar goed ik heb ondrrtussen geslapen en wordt wakker van de geur van verse broodjes hihi. Dat ruikt toch wel heel lekker. Besloten dat als ik nu met kerst gewoon mee eet en ik kom niet bij, ik mijn bewijs heb dat mijn lichaam stabiel is nu :) dat is namelijk wat ik graag wil. Voor nu mijn sportroutine (dat is trouwens absoluut niet om af te vallen maar om mijn overtollig vel te stimuleren wat weg te trekken! ). Eigenlijk vandaag geen zin om te gaan rennen. Denk dat ik gewoon naar t paard ga :).

Fijme kest allemaal!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:58

Je komt niet aan van 2 lekkere kerstmaaltijden, net zoals je niet zal afvallen van 3 dagen lijnen :)
Succes en toch een fijne kerst!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:08

Als je verder gezond eet kan je lichaam de klap van drie dagen schranzen wel aan.
Gewoon genieten!

(helaas daarna weer op rantsoen)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:18

Deze quote heb ik eens ergens gelezen:
Je komt niet aan tussen kerst en oud en nieuw, maar tussen oud en nieuw en kerst :)
Deze paar dagen gewoon genieten... Na kerst NIET meteen weer op de weegschaal maar gewoon even weer in het ritme komen...
Ik zelf ben ook veel afgevallen en mijn weegschaal stond ik ook dagelijks 2x op..
Dit ben ik nu aan het afbouwen. Vind het nog moeilijk, maar probeer het! Je komt niet zoveel aan van lekker genieten! Geniet van je familie, geniet van het eten en denk alsjeblieft niet aan het eten!
Deze 2 dagen zorgen er niet voor dat je meteen weer 28kilo aankomt! Echt niet!!

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:19

Klopt hoor Urielle Desty Dressagelady enzo. Maar waarom jezelf volfreten als je het er daarna weer af wil hebben? Je kan ook lekker en genoeg eten maar niet overeten. Dan hoef je je daarna ook niet op rantsoen of jezelf de pleures te sporten. Wat er niet aan komt hoeft er ook niet af :D

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:30

Monnie_ schreef:
Klopt hoor Urielle Desty Dressagelady enzo. Maar waarom jezelf volfreten als je het er daarna weer af wil hebben? Je kan ook lekker en genoeg eten maar niet overeten. Dan hoef je je daarna ook niet op rantsoen of jezelf de pleures te sporten. Wat er niet aan komt hoeft er ook niet af :D

Dat is het juist, je komt hier niet van aan! Hooguit vocht van het zoutgehalte in het eten. Ga inderdaad niet binnen 24 uur op de weegschaal want dat poep je er gewoon weer uit. Sterker nog, het kan zelfs zijn dat je verbranding hoger wordt en vet verbrand van deze dagen ipv. dat je aankomt. ;)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:37

Ik herken het. Ik wil per dag maximaal 1900 kcal binnen krijgen en ik hou alles ook bij elke dag.
Met kerst heb ik de hele week ter compensatie minder gegeten (wel boven mijn bmr) zodat ik met kerst wat extra mag eten. Sport ook even extra.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:41

Desty schreef:
Monnie_ schreef:

Dat is het juist, je komt hier niet van aan! Hooguit vocht van het zoutgehalte in het eten. Ga inderdaad niet binnen 24 uur op de weegschaal want dat poep je er gewoon weer uit. Sterker nog, het kan zelfs zijn dat je verbranding hoger wordt en vet verbrand van deze dagen ipv. dat je aankomt. ;)

Waarom kom je niet aan van meer en kcalrijker eten?
Sorry maar dit is gewoon een natuurwet.
Boven je onderhoud eten > aankomen.
En 8 van de 10 mensen eten boven onderhoud met Kerst. Dus komen ze aan. Verbranding hoger en vet verbranden omdat je meer eet met Kerst is echt onzin.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:54

Afvallen: eet halve porties dan wat je eigenlijk zou willen opscheppen met de Kerst. Je lichaam, maag en hongergevoel (of wat daar voor doorgaat) wennen daar aan.
Het is voor de meeste gezonde mensen nog altijd INPUT-OUTPUT.
Lekker veel gaan bewegen (kerstdagen-wandelingen met je hond als je die hebt, of leent van een ander) helpt ook( groter calorieverbruik) maar niet in plaats ván een te grote maaltijd, maar samen met een de helft eten van wat je wilde regime.
Je kunt ook de juiste keuzes maken in zo'n Kerstmenu: salades (die niet verdrinken in saus), en fruit, kip ipv (varkens)vlees-met-vetrandje , boter en jus proberen te ontwijken, ach, het is algemeen bekend.
Lukt dat allemaal niet, nou, dan ga je je toch gewoon 2 dagen te buiten?
Dan ga je daarna weer matigen.
Dat is zo moeilijk niet.
Het is algemeen bekend dat mensen zo'n 3-5 kg aankomen met de feestdagen (op vakantie trouwens ook), sommigen meer, sommigen minder.
Zou me niet in de stress werken om een paar feestdagen, tenzij je het zó vreselijk vindt om daarna te moeten afzien. Het zijn voor de meesten nu eenmaal vreetdagen. Al dan niet door familie-verplichtingen opgedrongen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-12-15 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:18

Gewoon genieten ts! Je hebt daarna nog een heel jaar om gezond te doen.

Je moet gewoon je gezond verstand gebruiken. Ik drink bij aanvang een glaasje champagne en de rest van de avond water. Verder maar één bord bij het hoofdgerecht, waarom zou je nu meer eten dan anders?

Verder zet ik geen limiet op zoetigheden, het is feest voor iets!

Tenslotte gaat het maar om gemiddeld 4 dagen feestelijk dineren, als je de overige dagen gezond eet kan er niets misgaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:21

Als je je bedenk dat je ongeveer 7000kcal nodig hebt voor 1kg gewichtstoename aan vet, dan vind ik 3-5kg echt schokkend... 21000kcal extra eten in een week tijd, dus buiten je normale onderhoud? Daar geloof ik weinig van. Dan doe je toch echt ergens structureel iets heel erg verkeerd...
Laatste vakantie (2wkn) heb ik me aardig te buiten gedaan, bij thuiskomst +4kg, maar na een week was daar alweer 3,5kg vanaf. Gewoon vocht dat opgestapeld is.
Ts, probeer van tevoren te bedenken wat je wil. Gewoon de boel loslaten en los gaan, of toch opletten, en als je op wil letten, hoe wil je dat doen? Heel strikt, of wel zoetigheid en kleine warme maaltijd? Geen haojes en we, vol aan e gourmet? Waar je voor kiest maakt niet uit, maar maak een plan waar jij je prettig bij voelt. Dat voorkomt aan het einde spijt en een baalgevoel, want dat is het laatste waar kerst om draait.