Pijnklachten en vermoeidheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Pijnklachten en vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 05:33

Dag allemaal!

Om maar meteen van wal te steken: ik loop nu zo'n 7 jaar lang rond met klachten waar de oorzaak nog niet gevonden van is.

Met name de laatste 3 jaar zijn ze enorm verergerd.
Momenteel lig ik wakker van licht pijnlijke druk in mijn polsen.
De pijn neemt toe op het moment dat ik bijna in slaap val waardoor ik weer wakker word.
Ook heb ik met regelmaat overdag een drukkend, pijnlijk gevoel in mijn polsen, op dat moment doe ik het liefst niks met mijn handen en doet het ook zeer om een horloge te dragen.
Mijn enkels doen 9 van de 10 x pijn na mijn werk.

Ik ben nu onder behandeling bij een fijne fysiotherapeut voor twee slijmbeursontstekingen in mijn beide heupen, hoelang ik hier al mee rond loop is de vraag.
Ik heb al zo'n 3 jaar een pijnlijke peesplaat aan de zijkant van mijn benen en pijn in mijn billen. Een continu zeurende pijn.
Het lijkt dan wel alsof er allemaal knobbels aan de zijkant van mijn bovenbeen zitten die al pijnlijk zijn als ik tegen een kussen zit. Die klachten worden nu aan de slijmbeursontstekingen geweten.
De pijnklachten in de billen aan het M. Periformis syndroom.
Lopen wordt lastig en het is net alsof mijn lichaam stijf is van mijn heupen tot aan mijn knieën.
Zitten of liggen is geen probleem maar de zeurende pijn blijft wel aanwezig.

Ik heb geen acute fase van pijn gehad mbt de slijmbeursontstekingen, kan prima op mijn zij liggen en heb geen ontstekingswaarden.

Ook loop ik bij de reumatoloog.
Ik heb vorig jaar September om een verwijzing gevraagd bij mijn huisarts omdat ik het vermoeden had dat ik fibromyalgie zou gebben.
Zij wil me deze diagnose (nog) niet geven. Voornamelijk omdat ik niet aan alle triggerpoints voldoe.

Ik heb het vermoeden dat ik door deze klachten ook een zeer laag energielevel heb.
Ik werk onregelmatig dus slaap niet iedere nacht evenveel. Met mijn vrije dagen kom ik echter gemiddeld aan zo'n 10 uur per nacht.
Afgelopen woensdag was mijn vrije dag.
Wil dan graag het een en ander doen maar heb dan zo'n vermoeidheidsaanval dat ik de halve dag slaap. Ik werd om 10.30 uur wakker en ben zo'n anderhalf uur wakker geweest waarop ik tot 15.00 uur weer in slaap ben gevallen op de bank. Vervolgens doe ik het een en ander maar blijf ik extreem moe dus voer naar mijn zin weer te weinig uit op mijn vrije dag.

Ik wordt nooit uitgerust wakker, slaap enorm vast, ben erg beweeglijk en droom met regelmaat.

De laatste tijd wel wat stress ervaren maar de klachten worden niet minder na rust of een stressvrije periode.

Ik heb inmiddels 3 fysiotherapeuten bezocht, een reumatoloog en een Chiropractor. Allen beweren ze dat ze denken te weten wat ik heb, maar ondertussen blijf ik met mijn klachten rondlopen.

Ik heb het idee dat de shockwave behandelingen van de fysio werken. De pijn bij het lopen lijkt beduidend minder te zijn.
De reumatoloog vermoed dat ik zwakke pezen heb (afgelopen jaar ook last gehad van een ganglion)

Tegen de pijn neem ik regelmatig zaldiar en dit bevorderd mijn slaap ook niet. Ik word hier namelijk klaarwakker van.
Momenteel slik ik 300 Mg magnesium tegen gespannen spieren (spierspannigshoofdpijn vanuit mijn schouders) met goed resultaat en vit. D3.

Ik ben 24 en ben een beetje ten einde raad. Ik zit in de bloei van mijn leven en heb het idee alsof ik net zo krakkemikkig ben als de ouderen van mijn werk (ik wer 24u per week in de ouderenzorg)

Sorry voor het lange verhaal, misschien dat er bepaalde klachten los van elkaar staan maar heb zo uitgebreid mogelijk de situatie proberen uit te leggen en hoop dat er iemand van de bokkers onder ons enig idee heeft in welke hoek ik nog zou kunnen zoeken :Y)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 05:47

Ik herken mezelf hier echt in. Ik ben 20 en ben de aflopen 2 jaar ook al bij dokters, physios, chiropracticors, de reumatoloog en een orthopeed geweest. Ze weten het allemaal eigenlijk niet, maar ik blijf hierdoor dus wel echt altijd met pijn rondlopen. Ik ben eigenlijk altijd moe en heb af en toe ook echt veel moeite met me te concentreren op de uni, bijna alsof mijn hoofd gewoon fysiek niet in staat is om na te denken en de ogen open te houden.
Ik slik op dit moment omeprazole en meloxicam, maar helaas ook niet met het resultaat waar ik op hoopte. Meloxicam is een ietwat zwaardere nsaid, maar het mag niet echt baten.
Ik blijf dit topic dus ook even volgen, want ik weet het even allemaal niet meer

MissBambi

Re: Pijnklachten en vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 05:49

Ik hoop dat we beide iets aan dit topic hebben := welke klachten heb jij zelf precies?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 05:56

Voornamelijk pijn in de polsen, heupen, knieën en enkels. Hier heb ik dan ook echt dagelijks last van.
Ik kan ook niet in kleermakerszit zitten, als ik dan op moet staan werken mijn benen niet helemaal :')
Af en toe ook 'oud vrouwtje' dagen, mijn rug weigert dan mee te werken en dan is bewegen echt hel.
Voor de rest ook altijd erg moe, maar dan ook echt alsof ik de klok rond kan slapen. Ik val dan ook geregeld om 9 uur in slaap, wat erg leuk is met avond colleges tot 10 uur :+
Als ik me mentaal veel in moet spannen heb ik ook enorm veel hoofdpijn, 'warme' ogen, wat vertigo en een soort spanning die door mijn nek loopt.
En dan zal ik vast nog wel iets gemist hebben :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:19

Ik heb fibromyalgie...waar ik veel baat bij heb is body stress release en een goed management, wel bewegen..niet te veel, niet te weinig. Niet over je grenzen gaan, iedere dag genoeg rust inbouwen en regelmatig in de infraroodsauna. En oja..ik heb veel baat bij chinese geneeskunde..

Misschien heb je er wat aan..

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 10:25

Elisa2 schreef:
Ik heb fibromyalgie...waar ik veel baat bij heb is body stress release en een goed management, wel bewegen..niet te veel, niet te weinig. Niet over je grenzen gaan, iedere dag genoeg rust inbouwen en regelmatig in de infraroodsauna. En oja..ik heb veel baat bij chinese geneeskunde..

Mijn stiefmoeder is er ook mee gediagnostiseerd. Echter heb ik toch het idee dat we niet dezelfde klachten hebben. Heb iedere nacht de elektrische deken aan en mijn klachten worden ook zeker niet minder bij gedoseerd bewegen.
Ik heb een sportschema bij de sportschool dat ik al een 3 tal maanden volg maar ook daar merk ik niks van.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:28

Hm, ik zou aanraden om eens magnesium bij te slikken, maar ik zie dat je dat al neemt.
Hoe zit het met je vitamine D niveau?
Waren al je vitamine gehaltes voldoende na een bloedtest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:36

MissBambi schreef:
Elisa2 schreef:

Mijn stiefmoeder is er ook mee gediagnostiseerd. Echter heb ik toch het idee dat we niet dezelfde klachten hebben. Heb iedere nacht de elektrische deken aan en mijn klachten worden ook zeker niet minder bij gedoseerd bewegen.
Ik heb een sportschema bij de sportschool dat ik al een 3 tal maanden volg maar ook daar merk ik niks van.

Maar bij fibromyalgie worden de klachten ook niet minder bij gedoseerd bewegen en al helemaal niet op een sportschool.. iedereen heeft ook weer andere klachten. Wil ook helemaal niet zeggen dat jij het hebt natuurlijk. Worden je klachten beter door warmte?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:40

Fibromyalgie is een diagnose waar je weinig tot niks aan hebt, het enige wat het zegt is wat je hebt: Pijn aan bindweefsel en spieren. Het zegt niks over waar het door ontstaan is, wat er aan ten grondslag zit of wat je er tegen zou kunnen doen. Dus of je daar achteraan moet gaan, lijkt mij zeer twijfelachtig.

Ikzelf heb meerdere vergelijkbare klachten. Vooral de pijn aan de zijkanten van de bovenbenen herken ik, oh wee als daar iets tegenaan komt! Wat bij mij helpt is een combinatie van twee dingen: Bindweefselmassage en dry needling. Beide verschrikkelijk au au au tijdens de behandeling, maar het helpt wel. Helaas lijken beiden ook alleen symptoombestrijding te zijn, want als de behandeling stopt komen de klachten ook weer terug.
Het enige wat mij langere tijd grotendeels klachtenvrij krijgt, is prednison. Ooit gekregen voor mijn longen, maar nadat mijn lijf er zó op reageerde, ben ik in overleg met mijn huisarts daar langer mee doorgegaan. Zelfs na afbouwen en stoppen ben ik daar lange tijd een heel stuk beter van geweest, helaas kwamen na een jaar ongeveer de klachten toch terug. Ik zou het graag nogmaals proberen, maar dan langer, omdat voor mijn gevoel nog niet alles weg was toen we stopten. Helaas wil de huisarts dat liever niet.

Ook ik heb meerdere diagnoses gehad, van slijmbeursontsteking, tot psychisch, tot inderdaad fibromyalgie. Dat ik licht hypermobiel ben, helpt ook niet mee. Dat mijn kraakbeen waardeloos is, is ook niet echt behulpzaam. Dat mijn vitamine B12 waarde ooit zo laag geweest is dat ze het niet meer konden meten, is ook iets waar het niet beter van geworden is, ookal krijg ik nu injecties. En ook de stress die ik soms heb en mijn slaapproblemen helpen niet, al is dat ook een vicieuze cirkel. Meer pijnklachten betekend meer stress en slechter slapen, want weer meer pijnklachten veroorzaakt, wat weer.....

Tips en adviezen heb ik helaas verder niet voor je, maar ik lees even mee voor het geval iemand met een goede tip komt.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 10:59

Warmte doet helemaal niks, magnesium en D3 ben ik gaan slikken in de hoop de vermoeidheid en de stijfheid enigszins kwijt te raken. De spierspanninfshoofdpijn ben ik nu wel kwijt en wijd dat echt aan de magnesium. Als ik een dagje oversla komt het direct opzetten.

Ben hypermobiel in mijn heupen, kan de heupen 80 graden draaien terwijl volgens de fysio 30 graden enigszins normaal is.

Een flinke massage helpt inderdaad. alleen heb nu de pech dat mijn eigen masseuse tijdelijk is gestopt. Hoop daar vanaf februari weer terug naar toe te kunnen. Mijn klachten zijn dan 3 a 4 weken een stuk minder in mijn benen.
Dry needling is door twee fysio's en de Chiropractor in mijn billen, schouders en pees in mijn heup toegepast. Allen helaas zonder enig effect.

Met gedoseerd bewegen bedoel ik ook op tijd mijn rust pakken en ook dat lijkt geen effect te hebben.
Bij drukkere dagen of intensief sporten verergeren de klachten ook niet.

Het label fybromyalgie weiger ik ook (voorlopig) te accepteren. Mijn gevoel zegt me dat de klachten allemaal een logische verklaring hebben. Maar goed.. Dat is enkel een gevoelskwestie. :+

Alle vitamine gehaltes waren in orde, alhoewel ik niet de waarde van b12 meer weet. Ik weet dat de richtlijnen daarbij afwijken mbt b12 spuiten en klachtenvermindering

De huisarts zie me al aankomen om te vragen om prednison :') kan nou niet echt zeggen dat daar op t moment een gegronde reden voor is

Allemaal alvast bedankt voor jullie input!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:11

Heb je al eens msn (meestal in combinatie met glucosamine/chondroitine) geprobeerd? Dit is een natuurlijk product met een pijndempende werking. Ik ken veel mensen met chronische pijnklachten die daar veel baat bij hebben. Niet goedkoop, maar het werkt wel.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 11:13

Hihi heb het nog voor t paard staan :')

Wilde binnenkort idd voor glucosamine en eventueel kurkuma en peper kijken ivm de heupen.

Glucosamine maakt onder invloed van weet ik t ook weer een bouwstof aan voor de pezen. Msm is er ook nog wel bij te proberen. Zit er nog verschil in opneembaarheid of werking bij verschillende merken?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:18

Ik heb vroeger tabletten van de kruidvat geslikt. Maar ik ben vorig jaar overgestapt op msn/glucosamine in combinatie met aloë vera en merk dat veel beter. Dus dat wordt blijkbaar beter opgenomen door mijn lichaam. Wel een stukje duurder maar dat heb ik er wel voor over.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 11:20

Ik zal internet eens een beetje raadplegen :j

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:57

Ik herken me er ook wel in ja. Ontzettend snel moe en vage pijnklachten.

Alleen bij mij concentreert de pijn zich meer op alleen m'n heupen (vooral links), rug en soms schouders. De rest van m'n gewrichten eigenlijk niet.
Eigenlijk altijd vage diagnoses gehad, op m'n 14e was het "je groeit er vanzelf overheen" nouja niet dus, ik ben nu 23.
Wat bij mij wel goed geholpen heeft is met regelmaat sporten en gezonder eten. Oh en aangemeten steunzooltjes.

De laatste diagnose die ik kreeg was na een auto ongeluk in 2014 en leek op een labrumscheurtje in m'n heup maar dat was ook allemaal heel onzeker.

Heb ook zeker 4 fysio's, een manueel therapeut en een chiropractor versleten :=

Ben nu 4 weken geleden geopereerd aan een botvergroeiing aan m'n hiel en heb nu wel een hele goede fysio naar mijn idee... Dus zal eens vragen of hij nog eens naar m'n heup en rug wil kijken. Doordat ik nu dus al 4 weken met krukken loop en niet sport is de pijn in m'n heupen en rug echt weer met een factor 10 toegenomen dus word er niet echt vrolijk van :n

Dus ja. Goed verhaal maar ik heb de oplossing ook nog niet gevonden :')

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 19:26

dat is niet fijn @Warboel :n

Zooltjes heb ik inderdaad ook! maar meer omdat anders mijn tussenvoetsbeentjes geïrriteerd raken.

ook gezonder eten lijkt hier niet de trick, het sporten zorgt wel voor verbetering met betrekking tot het M. Periformis syndroom maar daar is dan ook alles mee gezegd :=

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:21

Ja irritant he. Soms nemen mensen je ook echt totaal niet serieus.. "je bent nog zo jong, kom op zeg" :roll:

Iedereen is anders natuurlijk, bij de een zal dus sporten en gezonder eten wel wat helpen, bij de ander totaal niet. Daarom heb ik ook altijd zo'n hekel aan die mensen die zeggen "oh dan moet je eens elke dag 3x 5 minuten op je hoofd gaan staan, dat heeft bij de broer van de vriendin van de neef van mijn achterbuurvrouw zóóóóó goed geholpen, dat werkt altijd als je pijn in je rug hebt!" (haha fictief natuurlijk :P )

Het gaat hier ook echt met ups en downs hoor, soms heb ik weken nergens last van en soms kom ik weken m'n bed amper uit _-:(

Maar nu eindelijk heb ik dus een hele lieve meedenkende fysio die me ook eindelijk serieus neemt. Echt ik heb al zoveel artsen, vooral toen ik jonger was, gehad die je gewoon echt totaal niet serieus nemen.. Hoe lang moet ik er over doen om eroverheen te groeien dan? De eerste keer dat ik ermee naar het ziekenhuis ging was ik denk ik 12, nu 11 jaar en heel veel centimeters later ben ik er nog steeds niet overheen gegroeid :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:36

Ik mis hier onderzoek naar je schildklier.
Is daar wel eens op getest?

Het begon bij mij met vermoeidheid en inderdaad Slijmbeursontsteking en altijd pijn in mijn gewrichten.

Arts geraadpleegd
Fysio
Osteo
Chinese acupunctuur inclusief poeders en pillen.
Niets hielp.

Op vakantie kon ik de trap niet meer op. Mijn lijf wilde niet meer.
Men dacht ook aan een nekhernia dus de fysio wilde ook niet meer helpen.

Bloed geprikt maar hij had geen schildklier gegevens.
Opnieuw laten prikken en daaruit bleek dat mijn waarden niet tussen de 0.3 en 4 in zaten maar op 156 zat.
Al deze klachten waren gerelateerd aan uitval daarvan.

Dus gooi het eens in de groep want de klachten zijn zo herkenbaar maar als je motor het niet meer doet doet je hele lijf het niet meer.

Succes.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:08

Ik herken er veel in, ik ben al een tijdje terug gediagnosticeerd met fibro. Dat gaf mij veel rust, dat ik dus níet gek was (of een zeur), maar dat er gewoon ergens in mijn lichaam iets niet goed zit. Ik voldoe niet aan alle kenmerken, maar dat hoeft ook niet.

Ik slik elke dag magnesium en een supplement van vit D, K en calcium. Doe ik dat niet, dan is het niet best := Ik werk gewoon 40 uur per week, heb twee paarden, leuk sociaal leven maar moet héél goed oppassen wat ik wanneer doe. Afgelopen tijd veel stress ivm reorganisatie, einde baan per 31/3 en mogelijke verhuizing en dan lig ik elke dag om half 10-10 uur in bed. Ik móet m'n rust pakken.

Door goed mijn grenzen te bewaken, te letten op wat ik eet (weinig zuivel bijvoorbeeld), m'n supplementjes te slikken en mijn lijf goed te bewaken kom ik met minimale pijn en minimaal ongemak de afgelopen maanden door. Terwijl ik eerst niet kon paardrijden zonder pijn, niet kon werken zonder pijn, niet kon liggen zonder pijn, áltijd pijn.

Ik heb een tijdje bij een fysio gelopen, daar klop ik aan als ik ergens veel pijn heb, of specifieke klachten krijg. Dat is een paramedisch en reumatologisch centrum. Dat is zó fijn. Ze weten wat er is, wat je voelt en zijn heeeeel streng dat je je grenzen niet overschrijdt. En ze hebben een 38 graden bad <3

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 21:25

De waarden van de schildklier waren in orde, b2 (geloof ik) en b6 waren te hoog. Ik zal van de week de bloeduitslagen van vorig jaar er nog eens bij pakken en hier posten

Regelmaat en iedere nacht 10 uur slaap doet ook niks kan zo een week of twee minder klachten hebben om vervolgens een paar dagen tot drie weken erg veel pijn te hebben. Zo wisselt het ook met de vermoeidheid.

Kan er helaas geen touw aan vast knopen. Als je pijnlijke voeten hebt na een dag winkelen is het heel simpel. Ik heb dit gedaan en heb nu daar en daar last van.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:32

Ook dat is helaas kenmerkend. Ik kan bergen energie hebben, of juist helemaal niets. Noppes. Nada. En dat kan zijn doordat ik het heel druk heb gehad, maar ook in 'normale' periodes. En zie dat dan maar eens uit te leggen, aan bijvoorbeeld je werk. Of die vriendin die je dan af moet zeggen.

Ik heb door trial and error een aantal triggers aan kunnen wijzen, en dat heeft me veel geholpen. Maar daar ben ik wel een tijdje zoet mee geweest, denk dat ik zo'n twee jaar geleden de diagnose heb gekregen.

Overigens helpen pijnstillers niet, of nauwelijks bij mij. Heb stapels geslikt, en het enige wat me opleverde was een kapotte maag. Ook dát is een kenmerk van fibro, helaas.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 21:45

Pijnstillers werken wel bij mij, iets te goed af en toe :+ gebruik ze zo min mogelijk maar er zijn ook periodes dat ik ze een week of langer iedere dag een slik (Alhoewel de werkingsduur 6 uur is van zo'n tablet. Ik doe er de hele dag op :'))

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:46

Al getest op Lyme? Kan ook vage klachten geven. Maar zeker ook gewichtsklassen en vermoeidheid.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:47

Gewrichtsklachten bedoel ik :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:47

Oh, voor 'gewone' pijn reageer ik er ook wel op. Hoofdpijn, menstruatiepijn, dat soort dingen. Maar die kenmerkende pijn in m'n gewrichten (polsen bijvoorbeeld) of zoals vorig jaar in lage onderrug, die reageert nergens op. Paracetamol, ibuprofen, naproxen, diclo, you name it. Doet niks.