Premenstruele dysfore stoornis (PMDS)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Premenstruele dysfore stoornis (PMDS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 23:24

Zijn er misschien bokkers die last hebben van een premenstruele dysfore stoornis?

Voor de duidelijkheid, het gaat niet om het gewone PMS (premenstrueel syndroom) waar 75% van de menstruerende vrouwen last van heeft, maar om een ernstigere vorm hiervan.

Ik heb een stukje gekopieerd van een website:

Citaat:
Zo’n 5% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd vertoont een ernstiger vorm van het premenstrueel syndroom, namelijk de premenstruele dysfore stoornis (in het Engels PMDD (premenstrual dysphoric disorder)) geheten. Hierbij treden de emotionele verschijnselen in dusdanig ernstige mate op dat ze de normale werkzaamheden (school/werk), de dagelijkse bezigheden, sociale activiteiten en relaties verstoren. PMDS valt onder ‘depressieve stoornis niet anders omschreven’ in de DSM-IV-TR.

http://www.lichtopdepressie.nl/stemming ... rnis-pmds/
(daar staan ook alle symtomen, ik zal jullie er niet mee vermoeien)

Ik verdenk mezelf ervan hier last van te hebben. Ik kan de week voor mijn menstruatie (en vaak nog dagen tijdens de menstruatie ook) gewoon niet functioneren. Ik loop met ontzettend depressieve gedachten rond en het liefst blijf ik de hele dag in bed liggen. Soms voel ik me zo machteloos dat ik niet weet wat ik met mezelf aanmoet. Ik kan van intense depressieve gevoelens uit het niks naar een enorme woede overslaan (vaak moet mijn vriend het dan ontgelden). Mijn studie, stage en sociaal leven boeien me dan ook ineens niks meer en ik heb het idee dat toch alles fout gaat.
Ik vind dit erg vervelend, want zo zit ik normaliter helemaal niet in elkaar (ik probeer juist altijd het positieve in te zien).

Ik ben overigens een volwassen vrouw (27) en eigenlijk al jaren last hiervan, maar ik heb wel het idee dat het de laatste jaren erger geworden is.

Ik hoop dat er vrouwen zijn die dit herkennen, eventueel tips? zijn jullie hiermee naar een dokter gegaan (heeft dat geholpen)?

Ik hoop in ieder geval wat herkenning te vinden hier, zit er momenteel weer middenin...

balance
Moderator Over Paarden

Re: Premenstruele dysfore stoornis (PMDS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:28

No_No @ [MWS] Pms klaag topic

In bovenstaand topic over PMS komt ook PMDD (of PMDS) ter sprake. Misschien kun je je bij dat topic aansluiten met je vraag.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 01:25

Ik herken het wel maar heb een lichte vorm ervan en ik vecht er ook niet meer tegen!
Vroeger werd ik altijd kwaad op mezelf omdat ik me plots zonder reden zo voelde en door me kwaad te maken op mezelf, werden mijn woedeaanvallen nog groter en ook meer en vaker getriggerd!

Toen ik plots zelf begon te beseffen dat dit telkens voor en tijdens mijn menstruatie voor kwam, ben ik erin gaan berusten... nu kan ik zelfs voorspellen wanneer ik mijn eisprong zal hebben ahv mijn stemming die plots omslaat... ik weet dat eens de menstruatie voorbij is, alles ook weer gewoon happy wordt in mezelf dus zit ik het uit, ik leg geen druk op mezelf, doe wat noodzakelijk is en wat moet maar voor de rest geef ik mezelf de ruimte, wil ik in bed liggen dan laat ik dat ook toe zodra dat kan, wil ik in pyjama rondlopen die dag, dan laat ik dat doe en geef ik toe aan die drang zodra dat enigszins kan enz... en ik stel mezelf gerust dat dit slechts even duurt en dan weer over is....
En het helpt echt! Door de druk die je jezelf op dat moment ontneemt vlieg je veel minder op!

Naar een dokter ben ik overigens nooit gegaan, wel heb ik zelf de pil een poos blijven doornemen maar na een jaar merkte ik dat ik continu in die bui begon te zitten en als ik dan even de pil stopte, normaliseerde het weer naar vlak voor en tijdens menstruatie.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 04:54

Gebruik je contraceptie en zo ja, welke?

Heb je al eens Lutenyl als pil gehad? Als die voor jou werkt word je helemaal nooit meer ongesteld, wie weet is dat de oplossing?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:12

Ik heb deze diagnose. Nu al heel lang niet meer omdat ik door zwangerschap en borstvoeding al twee jaar geen cyclus heb. Anticoncepttie maakt het bij mij erger, maar heb niet alles geprobeerd.

Wat het beste werkt is geen suiker eten en veel vetten, zoals roomboter en kokosolie. Veel intensieve sport werkt ook bij mij. Maar niet genoeg, helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:38

De meeste artsen denken, niet ten onrechte, aan vrouwelijke hormonen.
Vaak zit de kneep hem in de lever. (Vandaar dat gezonder eten wel helpt.)

Stap naar een orthomoleculaire arts (beroepsvereniging heet mbog) en vraag of hij/zij jouw lever kan helpen om de wateroplosbare hormonen om te zetten in vetoplosbare hormonen.

(En laat de dsm voor wat het is: een instrument om statistiek mee te bedrijven. Dat is nuttig, maar geeft geen enkele indicatie over "hoezo" jij je rot voelt, rond die tijd van de maan(d), laat staan over "wat te doen om het op te lossen".)

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:54

Janneke2 schreef:

Stap naar een orthomoleculaire arts (beroepsvereniging heet mbog) en vraag of hij/zij jouw lever kan helpen om de wateroplosbare hormonen om te zetten in vetoplosbare hormonen.

(En laat de dsm voor wat het is: een instrument om statistiek mee te bedrijven. Dat is nuttig, maar geeft geen enkele indicatie over "hoezo" jij je rot voelt, rond die tijd van de maan(d), laat staan over "wat te doen om het op te lossen".)

Wat is dsm?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 11:00

Bedankt allemaal voor de reacties, het is al heel fijn herkenning te lezen. :)

@Little_Gift ja, zo stond ik er eerst ook in. Maar nu is het zo erg geworden, dat het me gewoon niet lukt om te denken 'het gaat wel weer over'.

@Catnip ik ben jaren geleden gestopt met de pil, omdat ik met de pil ook erg veel last had van stemmingswisselingen en ook doorbraakbloedingen, voor mij had de pil meer nadelen dan voordelen. Maar misschien kan ik een ander proberen, maar eigenlijk heb ik dat liever niet.

@ phormicola interessant je stukje over voeding, dat vond ik ook al op internet. Sowieso het proberen waard.

@Janneke2 zou een huisarts me kunnen doorverwijzen? En de DSM, ja ik zie het als hulpmiddel. Ik ben zelf verpleegkundige dus ik weet hoe het gebruikt wordt, uiteraard snap ik dat het niks zegt over de oplossing.

Ik heb vanmorgen een afspraak gemaakt met mijn huisarts, helaas hadden ze vandaag en morgen geen plek meer en volgende week vakantie, dus ik kan pas maandag de 28e terecht. Ik hoop dat hij wat voor me kan doen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 11:03

Marijke80 schreef:
Janneke2 schreef:

Wat is dsm?

DSM is een boek die gebruikt wordt om psychische diagnosen te stellen. :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:09

Ik heb dit ook. Slik er overigens niks voor. Gebruik alleen al jaren geen pil meer of andere anticonceptie waar hormonen inzitten.

Het is bij mij al heel lang bekend ook. Ik kreeg hele erge woede aanvallen icm de pil. Met de spiraal ging het wel beter. Anti depressiva kreeg ik op mijn 18e ervoor. Maar van hele heftige gevoelens naar helemaal niks is niet aan te raden. Ik werd er echt paranoïde van. Net als een vulkaan die stil was na een uitbarsting en elk moment weer kon uitbarsten.

Je leert er overigens ook gewoon mee leven. Althans ik wel. Ik vermijd gewoon elk soort contact dat last kan geven in die periode.

Wel lastig als je moet werken overigens. Maar daar vroeg ik altijd er rekening mee te houden. Niet voor mij maar voor hun haha :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:01

Samiyah schreef:
DSM is een boek die gebruikt wordt om psychische diagnosen te stellen. :)

Helaas gaat dat tegenwoordig zo. Daar is het ding niet voor opgesteld - het is een veredelde turflijst met allerlei gaten en overlappingen. De diagnoses die zo worden gesteld zijn relatief vaak fout. (Iemand kan qua turfjes voldoen aan het beeld 'depressie', krijgt daar pillen tegen "klaar". Iemand met een trauma voldoet bijna altijd aan dit beeld, maar daar helpen die pillen niet tegen.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:06

Samiyah schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties (...)
@Janneke2 zou een huisarts me kunnen doorverwijzen? En de DSM, ja ik zie het als hulpmiddel. Ik ben zelf verpleegkundige dus ik weet hoe het gebruikt wordt, uiteraard snap ik dat het niks zegt over de oplossing.

Ik heb vanmorgen een afspraak gemaakt met mijn huisarts, helaas hadden ze vandaag en morgen geen plek meer en volgende week vakantie, dus ik kan pas maandag de 28e terecht. Ik hoop dat hij wat voor me kan doen.

Orthomoleculaire artsen vallen onder de "alternatieve" gezondheidszorg. (Vraag mij niet waarom, ze werken compleet volgens westerse wetenschappelijke methoden.)
Verwijzing is niet nodig.
De meeste huisartsen weten er ook weinig tot niets van af (....en dan is het in zijn soort ook wel weer terecht of logisch dat iemand niet verwijst...)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:45

Er stond laatst een artikel in de flair, vriendin, weet ik het welke het was. Ik zal eens kijken of ik die nog voor je terug kan vinden, zij had het dusdanig ernstig dat ze haar werk er door kwijt raakte en zelfs haar huwelijk strandde. Ik geloof dat ze bij een speciale polikliniek terecht gekomen is en lichttherapie krijgt, waardoor het beter gaat. Het exacte weet ik er niet meer van, ik zal voor je kijken of ik het artikel terug kan vinden!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 14:13

@Sunrise19 dat klinkt allemaal erg herkenbaar! Ik werk in de zorg, met mensen dus, ik kan ze helaas niet ontlopen. Uiteraard zorg ik er wel voor dat mijn clienten hier nooit iets van merken hoor, maar dit kost me ontzettend veel energie en moeite en vaak barst de bom dan alsnog als ik thuis kom van mijn werk.

@Janneke2 hmm ik heb niet zo heel veel met alternatieve geneeskunde, misschien kortzichtig van me... Eerst maar eens naar de huisarts, mocht dat niks helpen kan ik altijd nog verder kijken. Toch bedankt. :)

@Lalidan ik ben wel geinteresseerd in dat artikel dus als je hem voor me op wil zoeken, heel graag! :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:01

Ja- dat bedoel ik precies.

Ze, de orthomoleculaire geneeskunde werkt westerser dan westers, -
weet hebben van de functies van de lever om stoffen water- dan wel vetoplosbaar te maken is gewoon medische basiskennis... -
Juridisch zit het anders in het systeem. (De meneer die er mee begon was geen arts, verbeeld je! Hij kreeg wel de Nobelprijs voor de biologie.)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:33

Het heeft even geduurd, maar ik heb het artikel voor je gevonden! Het stond in de Vriendin nr 47, van 18 november.
In het artikel noemen ze het PMSS, maar ze beschrijft min of meer dezelfde symptomen als jij. Zij is verwezen naar PsyQ: https://www.psyq.nl/home

Tot mijn verrassing hebben ze het hele artikel online staan: https://www.psyq.nl/documents/1030321/1 ... 2207df6425

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:16

Bedankt voor het openen voor dit topic!!
Ik had hier nog nooit van gehoord.
Een aantal jaar geleden kreeg ik van de Psych de stempels ADHD en Depressie.
Maar eigenlijk verklaard dit zoveel meer voor mij.
Tijd om een afspraak te maken bij de huisarts en het hierover te hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-16 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:20

interessant stuk wat wij vrouwen maar mee moeten maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:22

Gelijk een vraagje.
Juist omdat ik veel last had van de mensturatie ben ik 6 jaar geleden begonnen met de implanon (een hormoonstaafje dat 3 jaar blijft zitten in je arm).
De 1e 3 jaar ben ik niet ongesteld geweest en had ik bijna geen last van stemmingswisselingen en alle andere ongemakken.
De afgelopen 3 jaar, ben ik eigenlijk meer ongesteld dan ooit tevoren. Met alle ongemakken als gevolg. Ik ben een week ongesteld, 2 weken niet ongesteld etc etc etc. Soms blijven mijn bloedingen 2 a 3 weken duren. En mijn ongemakken beginnen al meer dan een week van te voren. Tijdens en na heb ik nergens last van.

Wat kun je doen tegen PDSM en kan dit ook in combinatie met de implanon?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:32

He ik zou als ik jou was gewoon x langs de dokter gaan dan weet je het zeker.

Ik zelf heb hoog uit 3 a 4 keer per jaar een menstruatie. Na 10 jaar hebben ik mijn dokter eindelijk zo ver gekregen om te kijken waar het nu vandaag komt.

Ik ga binnenkort naar een homeopaat om te kijken wat die kan doen. Ik wil namelijk geen hormonen slikken voor mijn probleem. Dan gaat mijn emoties ook alle kanten op en dat doen ze nu al

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:34

pinkie87 schreef:
He ik zou als ik jou was gewoon x langs de dokter gaan dan weet je het zeker.

Ik zelf heb hoog uit 3 a 4 keer per jaar een menstruatie. Na 10 jaar hebben ik mijn dokter eindelijk zo ver gekregen om te kijken waar het nu vandaag komt.

Ik ga binnenkort naar een homeopaat om te kijken wat die kan doen. Ik wil namelijk geen hormonen slikken voor mijn probleem. Dan gaat mijn emoties ook alle kanten op en dat doen ze nu al

Ik wil best ruilen met je, al snap ik wel dat dit ook erg lastig zal zijn!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:39

fanta2 schreef:
interessant stuk wat wij vrouwen maar mee moeten maken

Nee hoor, moet helemaal niet ;) ! Met wat deskundige hulp is het gewoon te verhelpen. (Al is het natuurlijk wel jammer dat er weinig bekend is over vrouwen in de medische wetenschap: vrijwel alle onderzoek wordt uitgevoerd op mannen.)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:13

Dat zeggen dus heel veel vrouwen dat ze wel met me wellen ruilen. Maar er wordt wel vergeten dat ik het dus echt niet voel aankomen. Het kan dus zo zijn dat je op je werk staat of midden in natuurgebied en dat je dan ongesteld wordt en dan niet beetje, nee echt leeglopen dat maakt een mens heel onzeker heb al wel wat xen gehad dat ik op Hemelvaart bijv. Ongesteld werd en dan ik een gelovige gedeelte in nl zit geen winkel open en geen spullen bij de hand.

Daarnaast als je dus wel sex heb kun je het nog zo veilig doen maar je kunt er als het wle mis gaat te laat achter dat je zwanger bent.

Heb to h liever wat meer vastigheid en structuur en niet 3x per jaar bijna 2 weken lang menstrueren en waar van 1 week heel hevig is. (Zie als echt belachelijk leeg lopen) ;)

Alleen bij mijn is dus wel verteld dat de kans heel groot is dat ik moeilijk zwanger wordt. En dat mijn kans op baarmoederhalskanker groter is dan bij andere vrouwnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:08

Ik kan me helemaal voorstellen dat dat heel naar is! Jeetje, kunnen ze daar nog iets aan doen?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:30

Voor mijn?

Ik ga dan nu bekijken bij homeopaat, kapster van mijn moeder heeft daar super veel profijt van gehad dus dat wil ik eerst proberen. We gaan komend jaar eerst kijken of ik op de normale manier zwanger wordt. Als de kinderwens gelukt is en de homeopaat niet dan gaan we maar met de pil proberen. Niet dat ik daar op zit te wachten. Vanwege dat ik dat 10jaar geleden al eens gebrobeerd heb. En toen was het geen succes.

Maar je moet minimaal 3x per jaar menstruatie hebben anders heb je kans op baarmoederhalskanker..