Van de suiker afstappen..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Van de suiker afstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:36

Ik moet er echt mee minderen.. ben in 2,5 jaar tijd ontzettend veel aangekomen, wil niet noemen hoeveel maar voor mij echt schrikbarend veel.. het moet er echt af.

Suiker is echt mijn grootste vriend.. skittles, energy, snoep en chocola.

Ik wil ermee stoppen ! 2,5 jaar geleden zat ik perfect op gewicht ! Niet dat het getal mij veel uitmaakt maar ik wil gewoon weer lekker in mijn vel voelen.. ik ben een echte stress-verveling eten. alles los ik op met eten.

Maar eens moet de dag zijn dat ik ermee stop..

Iemand tips? hoe behoud ik mijn eigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:40

Ik doe mee ts!

Als je echt een suikerverslaving hebt zit er maar één ding op: enkele weken volledig stoppen met suiker...

en daarna kan je weer eens af en toe en met mate van wat lekkers genieten.

Anoniem

Re: Van de suiker afstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:43

Bovenstaande ben ik het mee eens. Volledig stoppen met suiker is de enige manier om van een suikerverslaving (die we eigenlijk allemaal tot op zekere hoogte hebben) af te komen. Dus streng koolhydraatarm eten (dan krijg je zo min mogelijk suikers binnen) en dus ook geen fruit eten. Ook daar zitten veel suikers in.

De eerste week is het hell op aarde, want je moet alles controleren wat je naar binnen werkt en je bent ook nog eens chagrijnig, prikkelbaar en hebt vaak hoofdpijn, zoals het bij elke verslaving gaat, maar daarna zal je merken dat je je zo veel beter gaat voelen. En als je eenmaal volledig afgekickt bent hoef je niet zo veel suiker meer. Dan word je al misselijk van de geur van een energydrankje. Zo ging het bij mij tenminste..

zodine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:47

Wat goed dat jij je bewust bent dat je eetgedrag veranderen moet!
Ik ben 3 weken geleden ook begonnen met het minderen van suiker in mijn eetgedrag.
Uiteindelijk wil ik het graag stoppen, maar ik was erg bang dat het me niet zou lukken als ik van het ene op het andere moment ineens stoppen moest.

Het gaat tot zover erg goed, ik eet zoveel mogelijk koolhydraatarm en voeg nergens kant en klaar producten of suikers aan toe.
Ik merk op het moment heel erg dat wanneer ik wel iets van suiker binnenkrijg, ik het helemaal niet lekker meer vind smaken.

Ik volg graag voor ideeën en tips!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:49

ik lees mee hoe het jullie vergaat....en dan ga ik het toch ook rustig aan proberen!
Want ik kan ook zo lekker alles oplossen met eten...zucht zo verkeerd ik weet het,en telkens gebeurt het weer... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:50

Ik heb het al een paar keer gedaan en het werkt echt (alleen nu met de feestdagen ff niet :+ ) Ik voelde me beter en vooral de snaaitrek was weg! Eerste dagen echt barstende koppijn en een soort dorstgevoel (weet niet hoe ik het anders omschrijven moet) maar daarna is dat weg en kun je de suikers veel makkelijk achterwege laten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:52

Tijdens mijn 'afkick' periode was aspartaam echt mijn beste vriend. Het nam het dorstige gevoel en een gedeelte van de hoofdpijn echt flink weg. Aspartaam is niet gezond maar het was voor mij ideaal om de periode te overbruggen waarin ik echt totaal geen suiker van mezelf mocht.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:55

Ik ben nog niet toe aan deze aanpak, zit nog enigszins in de ontkenningsfase... hele knappe beslissing!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:59

Ik eet al een tijd steeds minder suiker en dat bevalt me erg goed.

Wel verbaasd het me nog steeds in hoeveel producten onnodig suiker wordt toegevoegd (denk aan bv vleeswaren in de supermarkt, brood).

Minder suiker eten is niet alleen gezond maar de smaak word ook echt totaal anders merk ik. Ik vind suiker steeds minder lekker worden en eten waar veel suiker aan toegevoegd is vind ik ook steeds viezer worden, hebben jullie dat ook?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:02

Helemaal stoppen met suiker eten zou ik nooit kunnen en wil dat ook niet.
Ik eet graag koekjes, chocolade en fruit. Probeer gewoon met mate te eten en veel te bewegen.
Mijn BMI is nog net gezond, 49 kg en 1,64m. Gewoon minstens een keer per week sporten, verder veel wandelen en fietsen, trap nemen ipv lift. Toen ik nog op de middelbare school zat woog ik ruim 6 kg meer, omdat ik toen amper sportte of ging wandelen. De laatste jaren doe ik dat veel meer en helpt dus wel.

zodine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:08

Gucci_ schreef:
Helemaal stoppen met suiker eten zou ik nooit kunnen en wil dat ook niet.
Ik eet graag koekjes, chocolade en fruit. Probeer gewoon met mate te eten en veel te bewegen.
Mijn BMI is nog net gezond, 49 kg en 1,64m. Gewoon minstens een keer per week sporten, verder veel wandelen en fietsen, trap nemen ipv lift. Toen ik nog op de middelbare school zat woog ik ruim 6 kg meer, omdat ik toen amper sportte of ging wandelen. De laatste jaren doe ik dat veel meer en helpt dus wel.

Ik sport 1 keer in de week, werk 10 uur op een dag en dat 5 dagen in de week en fiets op het werk elke dag 8 kilometer. Ik ben op het werk de hele dag in beweging.
Bij mij lijkt het wel alsof mijn lijf gewend raakt aan die beweging en dat ik steeds meer moet gaan bewegen om te zorgen dat ik op gewicht blijf.
Nu ik mijn voedingspatroon heb aangepast ben ik niet meer aangekomen, in 3 weken ben ik nu 2 kilo afgevallen

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:13

dit jaar ook serieus een paar maanden gestopt en als test nu weer wat dingetjes aan het snoepen gegaan, maar je merkt zeker verschil, en je slaapt beter en je suiker dipjes zijn weg, ook trouwens met zout ben ik gestopt en ben zeezout gaan gebruiken en let ook op e nummers

uiteraard zoek ik nog wel een oplossing want helemaal zonder suiker kun je ook niet, schijnt voor je geheugen nodig te zijn,

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:15

Helemaal suikervrij ben ik niet, zou ik ook niet willen.
Maar ik heb wel een behoorlijk aantal aanpassingen gedaan en daar goede resultaten mee behaald.

Vroeger deed ik suiker in mijn koffie (4 a 5 tassen per dag met elk 2 klontjes), dronk ik dagelijks minstens 1.5 ltr cola, at ik koekjes, chocolade en snoepjes naar believen enz...
Nu gebruik ik geen suiker meer in mijn koffie, nooit, ook geen suikervervangers.
Ik drink geen cola meer, uitgezonderd 1 blikje op woensdagavond omdat we dan frietjes eten. (daar hou ik me ook aan, ik zal geen extra blikje drinken op een andere dag)
Koekjes en chocolade heb ik gelaten.
Als ik zin krijg in een tussendoortje dan drink ik een glas water.
Voor de rest ben ik veel meer groenten en fruit gaan eten en wandel ik nu stukken meer.
Ik merk dat mijn conditie enorm is vooruit gegaan en voel me ook gewoon echt beter in mijn vel.
Nu heb ik zelfs niet graag meer zoete dingen, maar eerder pittige zaken of iets wat bitter is, mijn smaak is dus ook duidelijk veranderd.
Kan soms spontaan zin krijgen in een slaatje, waar ik vroeger zin had in een zak chips of een pak koekjes.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:16

Ik heb het ook gedaan en na de eerste 2 weken, lustte ik geen suiker meer. Als ik trek kreeg in een snack, pakte ik een wortel :P

Fanta2 je beperken tot natuurlijke suikers is een goed idee :) Wat in fruit zit bijvoorbeeld.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:20

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:21

Nou ik merkte laatst.. heel eng. ik werd midden in de nacht wakker. helemaal rillend, koud zweet en draaierig.

Ik loop naar beneden heb een boterham met speculoos op en een glas cola, en het was weer prima !

Ik drink nu mijn laatste capri-sun.. morgen is de dag.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:30

Ojee, afkickverschijnselen?!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:33

Ik denk het? ik hoop niet iets van diabetus.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:38

Stoere beslissing! Staat bij mij ook op het lijstje maar heb vrijdag tentamen dus wil daarna ermee beginnen. Die koppijn kijk ik wel tegenop :') maar t moet er ooit van komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:34

Ik begin ook weer morgen.

Had het 5 dagen volgehouden, maar door het weekend flink de mist ingegaan :(

Voor mij is de voornaamste reden trouwens het voorkomen van die snoepaanvallen. Dan MOET ik gewoon heel veel suiker hebben om goed te kunnen functioneren. Ik kan ook geen maat houden als er bv. een lekker pak koekjes op tafel komt :n

Belangrijk is in elk geval om heel regelmatig gezonde dingen te eten zodat je de echte honger (en dus ook vreetbuien) voorblijft.

Succes morgen ts!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:53

Hier begin vh jaar begonnen met een koolhydraatarm dieet, waarmee je dus gelijk al een hele hoop minder suiker binnen krijgt.

Was echt op mijn toppunt zo zwaar, vreselijk.
"Afkick" periode was idd wel wat minder, maar daarna begin je je al snel een stuk fijner te voelen, en ook eigenlijk vrijwel geen neiging naar snaaien van suikerrijke dingen.
Hiermee toen zo'n 15 kg afgevallen in 3 a 4 maand.
Daarna wat minder mee bezig geweest, wel de khd in de gaten gehouden, maar ook om te testen of mijn gewicht stabiel bleef.
En dat was gelukkig het geval.
Ondertussen wel weer eens een koekje oid, maar merk toch wel als je zulke dingen vrij regelmatig eet, je lichaam er ook om "vraagt" als het ware.

Nou net weer begonnen om de laatste 5 kg er nog af te krijgen,wel in minder strenge mate. Maar het bevalt mij wel, een stuk minder suiker!
Vooral het je ervan bewust worden hoeveel en waar overal wel niet suiker in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:58

Ook ik ga vanaf januari suikervrij.

Zelf heb ik diabetes type 1 en ik merk dat mijn bloedwaarden veel beter onder controle zijn te houden als ik geen suiker binnenkrijg.
Helemaal koolhydraatarm kan en wil ik niet. Ik heb iets nodig om te verbranden.

Maar als mijn waarden stabiel laag blijven ben ik heel erg blij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:18

Ik zie het om me heen steefs meer.. mensen die stoppen met suiker.

Rond mijn 14e ben ik flauw gevallen.
Ik moest vertellen wat ik at. Het begon bij....
Een kop thee met drie klontjrs suiker.
Brinta drie grote eetleepels suiker.
Vier plakken brood enkel zoetigheid. Twee knoppers. Thuis koekjes ennin de avond chocolade.
Je zou denken dat ik aankwam maar dat was niet zo.
Mijn suiker hoog? 1,8 bedoel je?

Doktoren adviseerden om door te gaan en dextrose te gebruiken en ik voelde me verschrikkelijk.

En op 16 was ik er klaar mee.
Geen brinta meee maar brood met hartig. Thee warm of koud zonder cafeïne en suiker 2l op een dag.
Mindr fris en water.
Af en toe wat lekkerd.

Suiker? 3,7 tot 4,5 hoogst gemeten.
Doktoren vragen zich af hoe het kan.
En ik kom weer aan...

Ik voel me fit. Minder pijntjes en slaap beter.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:26

Leuk, toevallig ben ik vanmorgen ook weer begonnen. Eerder maaaaaanden zonder suiker geleefd, overigens alleen geraffineerde suikers. Wel fruit, dat vind ik namelijk echt onzin om weg te laten.

Ik ben destijds weer begonnen omdat ik de teugels wat liet vieren (om in paardentermen te blijven praten) Dat is funest, ook als je maanden zonder suiker leeft niet toch even wat proberen. Dan kan je beter de balans zoeken tussen gezond eten met zo min mogelijk suikers. Overigens geloof ik dat dat laatste ook het beste is, vooral qua volhouden. Destijds liep ik over van de energie, geen dipjes meer 's middags, voelde me echt heel goed.

Komende drie weken ga ik voor totaal, geraffineerde, suikerloos. (en ja dat lukt ook met de kerst, geen excuus. Ook zonder suiker blijven er genoeg lekkere dingetjes over) Ik weet wat het oplevert en daar ga ik nu weer voor! :)

Succes allemaal!
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 14-12-15 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:29

Veel succes allemaal... Ik ontbijt en lunch door de weeks al een paar maanden suikerloos en dat bevalt me prima!