Dengue fever en menstruatie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Dengue fever en menstruatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:55

Ik heb nu sinds 4 dagen dengue fever en tot nu toe mag ik mezelf gelukkig prijzen dat ik een hele milde vorm lijk te hebben.
Het begon met plotseling koorts en snijdende hoofdpijn. Ook wat spierpijn die typisch is voor koorts.
De tweede dag was de koorts al niet meer boven 38.2 uitgekomen en was de hoofdpijn een stuk minder. De gewrichtspijn begon wat erger te worden. Dag drie helemaal geen koorts meer, alleen erge gewrichtspijn, voornamelijk in mijn onderrug, schouders en knieen. Verder geen uitslag en dat soort ongein. Op wat uitputting na, voelde ik me prima. Vandaag ook geen koorts, gewrichtspijn een stuk minder, voel me prima en ben van de paracetamol af.
Nu ben ik alleen ongesteld geworden. Nu weet ik dat bloedingen tijdens dengue op de gevaarlijke variant kunnen wijzen, maar ik kan nergens op het internet vinden of dat ook geld voor menstruaties.
Ik heb geen platelet counting laten doen omdat ik niet handig zit (locatie) met een ziekenhuis. Dus ik weet niet of ik laag zit of niet. Ik weet dus niet of dit een probleem is in combinatie met de menstruatie, of dat de menstruatie juist een gevolg is van de gevaarlijke variant van dengue. Ik denk zelf niet dat het een probleem is aangezien ik me goed voel al 2 dagen en mezelf goed gehydrateerd hou. Maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat het ook goed is met dengue.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zoals ik al schreef, het is voor mij een beetje lastig om naar een ziekenhuis te gaan.

Groetjes

Anoniem

Re: Dengue fever en menstruatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:05

Jeeee, wat lijkt me dat vervelend! Ik heb er geen ervaring mee gelukkig.

Elke werkdag tussen 15:00-17:00 uur en tussen 19:00-21:00 uur (Nederlandse tijd) is de chat van jouwggd.nl open. Misschien weten ze daar wel antwoord op je vraag?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:38

Zou je ook rond deze tijd je menstruatie moeten krijgen? Kan je anders geen telefonisch contact opnemen voor overleg?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:44

Ik neem voor het gemak aan dat het de eerste keer is dat je Dengue hebt opgelopen? Dan hoef je niet zo bang te zijn voor de hemorrhagische koorts variant, deze ontstaat namelijk (en ik dacht zelfs alleen maar) wanneer je voor een tweede keer besmet raakt met net een ander type van het virus omdat in plaats van immuniteit je lichaam volledig andersom reageert eigenlijk en je dus koorts met bloedingen kan krijgen.
Bloeden tijdens de koorts door een normale oorzaak, bijvoorbeeld menstruatie of bijvoorbeeld een snee in je vinger levert je geen hemorrhagische koorts op ;)

Wat wel kan zijn is dat doordat je bloed verliest je je een pak zwakker gaat voelen. Maar ik neem aan dat je het niet echt makkelijk uit kan stellen dus je goed erop moet voorbereiden en wellicht wat extra's slikken om de aanmaak van nieuwe bloedcellen te helpen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 20:48

Safina, ik heb het ze gevraagd, maar ze weten niet veel van dengue, dus ook zij konden me niet helpen.

Bonna, ik word niet echt regelmatig ongesteld, dus het is lastig te zeggen. Het zou kunnen rond deze datum.

RianneH, het is voor mij de eerste keer zover ik weet. Maar dat hoeft nog niks te zeggen volgens mij?

Mijn menstruatie is een stuk heftiger dan normaal. Mijn tampon was al met een half uur vol en het was een super. Het bloed is ook veel helderder van kleur.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:55

Dat zegt juist iets. Een eerste Dengue besmetting verloopt vaak redelijk onschuldig, je bent er wel ziek van, zoals nu, maar een zwaardere menstruatie is niet direct een hemorrhagische koorts.

Dit heb ik al eens eerder erover getypt:
Knokkelkoorts/dengue heeft 4 verschillende types. Als je besmet raakt met één type ontstaan er griepachtige verschijnselen (afweer reactie van je lichaam) maar is niet direct levensbedreigend. Echter, als je dan besmet raakt met een ander type geeft je lichaam een extreme reactie en kan het hemorragische koorts of shock veroorzaken. Dat betekend dat jij als toerist relatief veilig bent omdat je zeer waarschijnlijk nooit eerder besmet bent geweest. Juist de autochtonen zijn als kind al eens besmet geweest en lopen een groter risico op besmetting met een ander type en als gevolg daarvan de extreme reactie.

Let wel, dit zeg ik met de kennis die ik heb van Dengue en zonder jou te zien. Als je het niet vertrouwt is het altijd verstandig een arts te consulteren, maar de kans is groter dat de verergerde menstruatie een naar bijeffect is, maar geen hemorrhagische koorts.

Daarover kan je meer hier lezen:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/V/Virale ... e_koortsen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 00:04

Ik ben toch mijn bloed wezen testen. Ben rechtstreeks naar het lab gegaan en kreeg een uur later de uitslag. Helaas toch de hemo variant, ondanks ik het ogenschijnlijk voor het eerst heb. Mijn waardes waren te laag, maar nog niet gevaarlijk laag voor ziekenhuisopname. Ik moet nu wel blijven testen, dus ik blijf nu maar in de buurt hier van het lab. Als de waardes zakken, moet ik opgenomen worden.
Ze zeiden dat ik van geluk mag spreken me zo ontzettend goed te voelen en daarom niet direct een opname hoefde.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:09

och jeetje, heel veel sterkte!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:10

He gadsie TS, wat schrikken!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:16

Beterschap, ts!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 00:16

Ik zit momenteel op 117.000 (140.000-400.000 is normaal). Ik hoop dat ze niet verder zakken. Voor nu veel drinken en veel electrolytes binnen krijgen. :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:22

Sterkte TS, zeker geen pretje zo.. Hopelijk zakken je waardes niet verder en blijft het 'meevallen'

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:23

ik las toevallig vandaag op teletext, dat Mexico een vaccin heeft vrijgegeven tegen dengue !

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 00:28

Dat is helaas niet waar Spicegirl.. Ze zijn nog vol op in de testrondes en worden nog niet "veilig" geacht.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:38

Wat hebben ze getest dan? Een erytelling?

Je zit gelukkig in een gebied waar ze meer expertise hebben en zeker in de praktijk, rondom dit probleem dan in de meeste westerse landen. Veel sterkte!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 07:13

Ze hebben de rode en witte bloedcellen getest en de plasma en bloedplaatjes. Heb het hele lijstje met uitslagen meegekregen, snap er alleen weinig van, alles is in het spaans. Maar de waardes begrijp ik wel, alleen niet van wat welke waardes zijn, behalve de bloedplaatjes.
De waardes van de bloedplaatjes zijn degene waar ze vooral naar kijken, want die kunnen de boel flink laten escaleren als die verder zakken. De andere waardes in het plasma en de witte bloedcellen waren ook niet goed, of te hoog of te laag, maar niet direct een probleem werd mij verteld, want de bloedplaatjes zijn de gevaarlijkste omdat deze uiteindelijk shock, interne bloedingen, uitval van organen en zelfs de dood tot gevolg kunnen hebben. Vandaar dat ik nu regelmatig moet testen, omdat mijn bloedplaatjes al gezakt zijn en de komende dagen dankzij dengue verder kunnen zakken.
Alle waardes van rood waren goed.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:03

Hoe gaat het nu met je, TS?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:31

Heb je nog koorts? Meestal zie je bij dengue de bloedplaatjes snel herstellen als de temperatuur normaliseert.

Bloedplaatjes van 114 zijn nog niet zorgwekkend en kunnen goed passen bij een infectie. Het is wel heel belangrijk om je huid goed in de gaten te houden op blauwe plekken en rode stipjes (petechieen), zie je die op de plek waar de stuwband voor het bloed afnemen gezeten heeft?
Om de diagnose van de hemoragische variant te stellen moet er sprake zijn van koorts, huidafwijkingen of spontane (slijmvlies)bloedingen en bloedplaatjes <100. Verder ook nog van tekenen van tekort circulerend volume (uitdroging).

Wel fijn dat ze het in de gaten houden, maar het kan dus ook nog wel erg meevallen gelukkig.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 21:40

Hier gaat alles goed! Vanmorgen voor bloedtest geweest, ik krijg over een uur de uitslag. Ik ben erg benieuwd!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 21:43

Geen koorts gomir, dat had ik al na 1,5 dag niet meer. Ondanks ik gisteren heel eventjes kwakkelde met verhoging en hoofdpijn. Ook aardig wat blauwe plekken die uit het niets zijn ontstaan. Verder vandaag nergens last van.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:16

Fijn dat het beter gaat, hopelijk gaan de bloeduitslagen ook de goede kant op.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:24

als je rond deze tijd je menstruatie hoort te hebben, hooguit wat vervroegd of verlaat lijkt het mij gewoon menstruatie..

die bloeding staat gewoon los van denque en wordt altijd aangestuurd door de hormonen in je lichaam, ook tijdens ziekten.

overlijden doe je aan de gevolgen van Denque, niet specifiek het virus zelf..

ook lichte bloedingen kunnen voorkomen bij een lichte vorm.. bijvoorbeeld rode vlekjes in je huid waar bloedvaatjes geknapt zijn tot blauwe plekken, of in de slijmvliezen. bij een tweede besmetting kunnen bloedingen wel zeer serieus zijn, maar ook vochtlekkage inwendig.

als je niet erg veel heviger vloeit dan normaal en het houdt niet dagen langer aan + geen andere symptomen die je ziek maken, dan zou ik het rustig afwachten..

mocht je ooit nog een keer besmet raken, dan zou ik overigens wel uitzieken in of in de buurt van een ziekenhuis. want een tweede keer is wel link..

houdt wel de blauwe plekken in de gaten, met name als ze groot of diep lijken.. iedere blauwe plek, ook in normale omstandigheden vormt altijd een klein risico op een stolsel dat aan de zwerf gaat.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 23:46

De menstruatie is sinds vanmorgen al over.

Heb de uitslag, helaas nog lager. Zit nu op 100k en ben een stuk meer kritiek. Moet maandag weer...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:30

Heftig TS, sterkte.

Duim voor je dat de uitslag morgen beter is.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:34

Hoe gaat het vandaag met je? Veel sterkte!