Mammografie, wie heeft daar ervaringen mee

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Mammografie, wie heeft daar ervaringen mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 17:53

sinds een kleine 2 en halve week heb ik een flinke ontsteking in mn oksel.
( geen idee hoe die daar is gekomen, want het is een onderhuidse ontsteking)

ik ben toen naar de huisarts geweest, omdat ik er behoorlijk veel last van had, een lichte aanraking zorgde al voor heel veel pijn, helaas.

ik heb toen Antibiotica gekregen, met weinig verbetering en even dik als resultaat.

nu heeft mn huisarts rondom dat gebied
( een week later ook gevoeld, of er meerdere gevoelige plekken waren,)
maar dat viel gelukkig mee.

Omdat de plek nu niet veel minder dik is geworden, heeft ze me doorgestuurd naar een chirurg op de afdeling mammografie.

nu ben ik benieuwd wie er ook wel eens op die afdeling is geweest en wat kan ik verwachten.
ik ben namelijk nu al heel nerveus, omdat ik niet weet, wat me te wachten staat.

Graag hoor ik wat meer over medebokkers hierover

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:56

Een mammografie stelt niet zoveel voor.. Je borst wordt geplet en zo word er een foto gemaakt.. Het risico is wel dat er cellen kapot gedrukt worden.. Dit kan voor problemen zorgen.. Een echo is makkelijker.. Ik hoop voor je dat de uitslag een positieve is..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:57

Een mammografie doen ze toch ook tijdens het borstkankeronderzoek?
Mijn moeder heeft een hekel aan het onderzoek omdat ze je borsten echt pletten. Ze was helemaal kapot gescheurd aan de zijkantjes.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:58

Een mammografie stelt inderdaad niks voor, is zo gepiept!

Ik heb afgelopen woensdag een fibroadenoom laten verwijderen door een mammachirurg :) En ben er voor een aantal advies gesprekken geweest.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 17:58

Hoe moeten ze een foto van mn voorgevel maken, als de ontsteking dan in mn oksel zit.

die logica snap ik dan weer niet. :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:59

Je oksel kunnen ze niet op de foto krijgen, tenminste bij mij niet. Dan wordt het dus een echo en die is echt niet erg. Ze gaan met behulp van een gel met een apparaatje de zone af en dat komt op een beeldscherm en wordt beoordeelt.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:59

Ik heb ook een mammografie gehad..stelde helemaal niets voor..geen centje pijn!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:00

Ik heb er drie gehad, vanwege een fybroadenoom in m'n borst. De eerste keer niks geen last. Nee, het is niet prettig, maar om nou te zeggen, oh wat deed dat verschrikkelijk zeer, nee, ook niet.
De tweede keer was de dame die het uitvoerde een soort Russische kogelstootster oid, die niet bepaald zachtzinnig te werk ging. Gevolg: ben 4 dagen van m'n oksel tot onderaan m'n ribben blauw en beurs geweest.
Derde keer heb ik dit gemeld, en deze dame was super vriendelijk, dus wederom geen last..

Waar ben je nerveus voor? Voor de mammografie an sich? Of de uitslag? Of het bloot moeten?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:02

LadyMadonna schreef:
Ik heb er drie gehad, vanwege een fybroadenoom in m'n borst. De eerste keer niks geen last. Nee, het is niet prettig, maar om nou te zeggen, oh wat deed dat verschrikkelijk zeer, nee, ook niet.
De tweede keer was de dame die het uitvoerde een soort Russische kogelstootster oid, die niet bepaald zachtzinnig te werk ging. Gevolg: ben 4 dagen van m'n oksel tot onderaan m'n ribben blauw en beurs geweest.
Derde keer heb ik dit gemeld, en deze dame was super vriendelijk, dus wederom geen last..

Waar ben je nerveus voor? Voor de mammografie an sich? Of de uitslag? Of het bloot moeten?

ik denk de combinatie van alle 3.

vooral de uitslag, ben ik al gestressed voor, ik moet as maandag daarheen -O- -O-

Jolliegirl

Re: Mammografie, wie heeft daar ervaringen mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:27

Je zal een echo krijgen. Je oksel kan niet bij een mammo.

Dus niets om nerveus om te zijn! :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:42

Een mammografie valt mee hoor. (als je die idd al krijgt). Gewoon door je buik blijven ademen.

Bij de mammopolie hier krijg je een gesprek met een chirurg en dan krijg je een mammo en/of echo. De Echo wordt door de radioloog gedaan. Mocht hij bv de ontsteking zien als in een cyste bv, dan kan hij hem met een naald leeghalen. Verdoven ze en voel je weinig van.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:47

Jolliegirl schreef:
Je zal een echo krijgen. Je oksel kan niet bij een mammo.

Dus niets om nerveus om te zijn! :)

ik heb van de huisarts toch echt een doorverwijzing voor de mammografie gekregen.

ben zelf ook benieuwd wat het gaat worden overigens :o :o

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:48

De eerste keer vond ik het eng, maar stelt niks voor.

Bentley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:51

Een mammografie is niet prettig, maar zo gepiept. Zodra de foto is gemaakt, laat het apparaat ook los. Blijf vooral goed op platte voeten staan en ga niet (net zoals ik een keer deed) op je tenen, want dan is het niet fijn.
Je oksel komt niet op de foto, dus hoogstwaarschijnlijk een echo? Dat is appeltje-eitje ;-) Maar misschien toch mammo om te kijken of er verder geen ontstekingen zitten, mammo komt net-niet bij oksel. In ieder geval Sterkte/succes!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:54

Je huisarts zal je vooral door gestuurd hebben om beter zicht te krijgen op wat er in je oksel zit en waarschijnlijk ook om uit te sluiten dat er zich niets anders afspeelt.

Een echo is niet vervelend. Mocht daar ook een mammografie bij horen, dan zal dit best ongemakkelijk en onprettig zijn. Je bovenlijf is ontbloot, maar dit gebeurd wel met gevoel voor privacy en deze mensen zien alle soorten borsten aan de lopende band. Hoe onprettig het is, verschilt per borst. Het is belangrijk dat al je borstweefsel er goed op staat. Dus je staat dicht tegen het apparaat en je borst wordt tussen twee platen gelegd die je borst plat drukken, zodat er zoveel mogelijk zichtbaar is op de foto. Dit kan vervelend voelen.

Bel anders maandagochtend nog even met je huisarts om te vragen welke onderzoeken je krijgt en waarom.
Ik weet niet of je angst is dat er kwaadaardige cellen worden gevonden, maar bedenk maar dat je huisarts dat van buitenaf niet kan zien of vermoeden en alleen het zekere voor het onzekere wil nemen. De kans op iets onschuldigs is groter.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 19:09

Grit schreef:
Bel anders maandagochtend nog even met je huisarts om te vragen welke onderzoeken je krijgt en waarom.
Ik weet niet of je angst is dat er kwaadaardige cellen worden gevonden, maar bedenk maar dat je huisarts dat van buitenaf niet kan zien of vermoeden en alleen het zekere voor het onzekere wil nemen. De kans op iets onschuldigs is groter.

Dit heeft geen zin.

ik moet er as maandag al om 08:00 zijn -O- -O- -O-

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:11

Ketaki schreef:
Dit heeft geen zin.

ik moet er as maandag al om 08:00 zijn -O- -O- -O-
Dat haalt dan niks uit, maar dan heb je al net zo snel je antwoorden dan wanneer je zou bellen en dan is het ook zo achter de rug.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:16

In de oksel zitten de lymfeklieren. Met een mammagrafie worden andere dingen bekeken dan met een echo. Ws wil de arts uitsluiten dat er geen knobbel(s) in je borsten zitten. Mamma is zo klaar, ik voelde er niet veel van, mijn moeder vindt het vreselijk pijnlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:16

Iets in je oksel kan (let op, kán!) op iets in je borst duiden, en andersom.
Ga er gewoon heen, leg uit dat je het heel spannend vind. En vergeet niet, ik raad het niet aan, maar je bent niks verplicht he... Het blijft jouw lijf

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:21

Als ik het zo lees, ben je denk ik doorverwezen naar de mammopoli, dan krijg je (afhankelijk van je leeftijd) een mammografie en een echo en een gesprek met de chirurg om direct de bevindingen met je te bespreken. Mag ik vragen wat je leeftijd is? Een mammografie heeft op jonge leeftijd (tot 25) meestal geen zin, omdat het weefsel nog te dens (te wit) wordt afgebeeld op de foto en je dan toch geen afwijkingen kunt zien.
Verder lees ik dan er een ontsteking in je oksel lijkt te zitten, maar die niet reageert op de ab. Ik denk dat de huisarts zeker wil weten of dit alleen een ontsteking is of misschien toch meer, waarom dus misschien die mammografie nodig is.
Wat betreft de mammografie is het heel verschillend, geef aan (als je hem dus krijgt) dat je er tegenop ziet. Probeer toch goed te ontspannen en mee te gaan met de beweging die je moet maken om goed te staan. Zo zal het het minst pijnlijk zijn en zal de foto zo mooi mogelijk worden.
De echo kan bij jou ook wat gevoelig zijn, omdat ze toch in het gebied moeten drukken met de echo-kop.
Bij alle onderzoeken zal je je iid moeten ontblootten, anders kunnen ze er niet bij ;)
Ik hoop voor je dat de uitslagen goed zijn en dat het allemaal loos alarm is.
Maak je vooral niet te druk van te voren, als kan ik me het wel voorstellen, omdat je niet precies weet wat je te verwachten staat, maar hopelijk is het zo allemaal duidelijker voor je, anders mag je me pb-en hoor.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:25

Wat voor een onsteking is het? Ik heb meerdere keren een onsteking daar gehad, maar ben nooit voor een mama hoeven gaan. Ben wel benieuwd naar de redenatie :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:38

Hier vorig jaar een mamma en echo gehad ivm cyste in mn borst. Verder is er niks aan gedaan, trok vanzelf weer weg. Ik heb vroeger nog een ontsteking gehad van mn zweetklieren (oksel, richting borst), dat was ook gevoelig. Dat hebben ze verder niet onderzocht. Ik mocht een tijdje geen Deo gebruiken ( :r )

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:09

chocobroodje schreef:
Wat voor een onsteking is het? Ik heb meerdere keren een onsteking daar gehad, maar ben nooit voor een mama hoeven gaan. Ben wel benieuwd naar de redenatie :j

tja, als ik wist wat voor ontsteking het was, dan had ik het kunnen vertellen.

dit weten we beiden niet ( huisarts en ik) :( :( :o :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:37

Hoe is het gegaan ts?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:45

Misschien een rare vraag maar hoe oud ben je?
Ik ben dit jaar ook op de mammapoli geweest voor een knobbeltje in mijn borst en ik ging er eigenlijk vanuit dat ik een mamma zou krijgen. Maar omdat ik nog geen 30 jaar ben hebben ze dat niet gedaan omdat het borstweefsel nog te stug is op die leeftijd is mij verteld. Ik mega blij want jeetje ik zag mezelf al helemaal staan (niet dus)
Heb toen een echo gehad met gelijk 3 puncties ( was wel weer minder )