vraagje voor de mama's onder ons

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

vraagje voor de mama's onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:01

Mijn baby'tje van 7 maanden heeft het RSV virus te pakken. Dit weekend in het ziekenhuis verbleven maar nu zijn we thuis. Het sukkeltje voelt zich nog altijd niet goed. Eten lukt bijna niet. Enkel water drinkt hij, pap lukt niet...

Een yoghurt gaat maar na lang aandringen.

Wat kan ik hem nog geven zodanig dat hij voldoende voedingsstoffen binnen heeft?

Morgenavond gaan we terug naar de kinderarts.

Alle tips zijn welkom!

robbie88

Re: vraagje voor de mama's onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:03

vocht is gewoon het belangrijkste.. eten komt wel weer. krijgt hij fles of bv?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:03

Ik zou in ieder geval ors geven, om uitdroging te voorkomen.
Beterschap voor de kleine

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:04

Drinkt hij wel iets van (verdunde) sap, bv dubbeldrank.
Of iets van kinder-ranja?
Dan krijgt hij iig wat voedingsstoffen (lees: suikers) binnen.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:05

Waterijsjes?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:10

Hij drinkt enkel water. Melk wil hij niet. Ook niet met een smaakje. Ik geef geen borstvoeding.
Wat bedoel je met ors geven?
Ken ik niet.
Patatjes en fruitpap wil hij niet meer... :(
Hij vecht echt tegen het eten, houdt zijn mond dicht, begint te huilen, slaat in paniek...heel zielig. Ik heb de indruk dat zijn keel heel veel pijn doet van het zwaar hoesten...
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 23-11-15 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:12

Mijn dochter heeft toen ze klein was ook deze vervelende ziekte gehad. Zij kreeg een Danoontje nog wel binnen...vond ze erg lekker toen nl.
Misschien is het de moeite van het proberen waard?

Veel beterschap!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:14

Patatjes? Met 7mnd?
Wat eet hij normaal? Groente/fruithap?
Ors is water met suiker en zout om de vochthuishouding op peil te houden.
Wat was het advies van het zh?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:16

Ors is een aanvulling het water zodat zouten en mineralen op peil blijven.
Maar ik weet niet zeker of ze dat zo jong al mogen en in welke dosering dan.
Misschien een broodkorstje om op te sabbelen met wat boter.
Of een appel pureren en dat geven.
Kan je niet wat minder pap/ kunstvoeding in de fles doen met wel dezelfde hoeveelheid water zodat het wat dunner is.

En bij twijfel altijd bellen naar je arts!!
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 23-11-15 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kaat21

Melkproducten geven vaak ook wat meer slijm wat weer vervelend is omdat hij dan moet hoesten. Probeer een waterijsje evt fijn maken en met een lepeltje geven. En hij krijgt vocht binnen en het verzacht de keel.

xMarieke

Tot een jaar is melkvoeding hoofdvoeding. Je zou verschillende temperaturen kunnen proberen. Misschien lukt hij afgekoelde melk wel?

Met patatjes bedoel je waarschijnlijk aardappelen?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:20

Ja met patatjes bedoel ik aardappelen. Sorry Belgentaaltje! Hij krijgt 's middags gepureerde aardappelen met groenten en een beetje vlees. Deze wil hij niet meer. Koude melk wil hij ook niet. Dat waterijsje ga ik eens proberen!
Morgen vraag ik sowieso raad aan de kinderarts!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:32

ik zou zelf even geen zorgen maken over hapjes.

Ik zou zelf even alleen flesvoeding geven of iets van ors als toevoeging wegens uitdrogen,melk kan nog wel eens extra slijm geven en als slikken bv pijnlijk is is dat niet fijn.
Je kan ook water ijsjes proberen eventueel half smeltend alles om uitdrogen te voorkomen... eventueel flesvoeding met rijstenpapje erdoor ?

edit: Je kan ook appelmoes proberen?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:35

hapjes zijn nog niet noodzakelijk met 7 mnd:).. voor nu vocht, water, melk, roosvicee

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:44

En plasluiers in de gaten houden, als hij nog steeds mooie volle plasluiers heeft krijgt hij iig voldoende vocht binnen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:44

Melk kan juist wel ook helpen tegen een ruwe keel, maar kijk gewoon wat lukt.
Als je kindje echt niet wil zou ik eerst even afwachten en niet teveel dwingen.
Hopelijk slaapt hij een beetje en gaat het morgen wat beter.
Veel sterkte!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:45

Oei dat brengt nare herinneringen boven hier |(

Tot 1 jaar is melk inderdaad de hoofdvoeding, alle vormen van bijvoeding zijn mooi meegenomen.
Mijn guppie wilde zelfs bij de ergste ellende meestal wel een smoothie van mango al dan niet met melk.

Echter heeft ze bij ons een week aan het infuus gelegen omdat ze alles uitkotste van ellende :(

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:50

Wat vervelend! Wellicht helpt het om de flesvoeding met een schepje minder aan te maken, zodat het wat 'wateriger' is. Dus ipv bijvoorbeeld 6 schepjes op 180 cc, 5 of 4 schepjes poeder op 180 cc te doen. Melk is inderdaad tot 1 jaar de belangrijkste voedingsbron van je baby, hij zal dus wel iets binnen moeten gaan krijgen.

Verder zijn koud gepureerde of erg fijn geprakte fruitsoorten misschien wel lekker, ook voor zijn zere keeltje. Fruit eventjes in de koelkast leggen, pureren of prakken en dan een poging wagen. Denk hierbij aan appel of perenmoes, een banaan of een avocado. Wel allemaal lekkere rijpe vruchten, anders is het niet te prakken of te pureren. Appelmoes maak ik trouwens altijd zelf. Appeltje schillen en in blokjes, eventjes met een scheutje water koken en dan pureren en afkoelen. Kan met peer precies zo.

Heb je ook al een verzachtend (homeopathisch) hoestdrankje voor baby's geprobeerd?

Wat je misschien ook nog zou kunnen doen (iom de (huis)arts), is een zetpilletje geven. Ik ben daar zelf nooit zo weg van, maar als je kindje zoveel pijn heeft aan zijn keel, is dat misschien nog een uitkomst. Verlicht de pijn en remt de ontsteking.
Laatst bijgewerkt door millennium op 24-11-15 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:53

Ohhhh als ik het RS virus hoor krijg ik altijd weer de rillingen.
Hier heeft de jongste het ook gehad in combinatie met een longontsteking.

Drinken is het belangrijkste zodat ze niet uitdrogen, eten komt echt wel weer.
Zorg er in ieder geval voor dat het neusje zo goed als het gaat weer een beetje leeg is. Wij kregen ook het advies om voor iedere voeding zoutoplossing te gebruiken. Zodat beter adem konden halen en minder slijm hadden.

Probeer eens knijpfruitjes of de potjes fruit van 4 maanden. Deze fijn fijner van stuctuur en gaat vaak net even wat beter.
Leg verder op het eten geen enkele druk, want dat in paniek raakt maakt het alleen maar moeilijker.

Wat bij sommige kindjes ook goed werkt, is geef ze maar een nat washandje. Vaak gaan ze er op sabbelen en krijgen zo toch weer wat vocht binnen.

En verder luister naar je gevoel en houd je kindje goed in de gaten!
Beterschap voor de kleine man, en jij heel veel sterkte.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:54

Met 7 maanden hoef je toch ook nog niets bij te geven.
Ik zou hem gewoon lekker flesjes melk geven en als dat niet lukt water of ranja. Als hij maar blijft drinken, het is geen probleem als ze een paar dagen niet eten.
Bied hem gewoon wat zachte dingen aan als gepureerd fruit, vla of yoghurt en als hij niet wil dan niet, moet je helemaal geen strijd van gaan maken. Gewoon lekker knuffelen, daar zal hij wel het meeste behoefte aan hebben :(:)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:00

Ik heb vorig jaar rond oud en nieuw 9 dagen met mijn zoon van toen 18 maanden in het ziekenhuis gezeten. Hij had een paar weken ervoor een (pseudo)kroep aanval gehad (wordt veroorzaakt door een virale infectie) waarvoor hij AB had gekregen. Helaas bleek (achteraf) dat hij het niet zo vaak voorkomende Adeno-virus te pakken heeft gehad. Deze heeft helaas weleens de vervelende bijwerking dat het virus uit de luchtwegen verdwijnt door de AB maar vervolgens in de maag/darmen blijft hangen en daar een paar weken later een buikgriep kan veroorzaken. Helaas had mijn zoon dus deze pech dat hij een dag na Kerst doodziek werd en alles uitspuugde wat hij naar binnen nam.
Uiteindelijk heb ik met hem in het ziekenhuis gezeten waar hij de 1e dagen alleen maar een vochtinfuus heeft gehad en ook niks wilde drinken of eten. Immers, alles wat hij tot zich nam kwam er net zo hard weer uit. Dat wist hij nog dondersgoed. Na dag 4 begon hij eindelijk wat te drinken maar eten wilde hij nog steeds niet wat de artsen ook verontrustte omdat er het gevaar bestond dat zijn darmen stil kwamen te liggen. En goed, we zitten allemaal in de paarden en weten wat daar de gevolgen van zijn toch?
Er werd zelfs 'gedreigd' met overplaatsing naar de universitaire kliniek 100 km verderop als hij niet snel wat zou gaan eten. Ik heb toen zo'n fruithapje voor baby's laten brengen en heb hem de eerste hapjes echt met dwang gevoederd. Letterlijk in een houdgreep op schoot genomen en een hapje naar binnen gewerkt. Vreselijk om te doen als moeder maar hij moest gaan eten en hij moest erachter komen dat hij nu niet meer zou gaan spugen als hij wat at.
Gelukkig had hij het na een halve dag door en begon hij weer trek te krijgen. Enig nadeel was wel dat hij daarna nog 2-3 dagen enorme last van buikpijn heeft gehad vanwege alle lucht in zijn maag en darmen die er weer uitmoest :(:)

Sterkte en ik zou toch proberen om wat binnen te krijgen bij kindje. Desnoods een paar hapjes pap of slokjes melk. Alleen water heeft hij niet genoeg aan. Mijn zoon mocht op een gegeven moment ook appelsap aangelengd met water drinken, misschien dat jouw kindje dat ook wel drinkt?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:00

Probeer eens fruitijsjes . Lekker vers fruit in de blender en invriezen. Vaak vinden kindjes met keelpijn dat wel fijn.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:02

Dank voor de aanvulling mbt ors, Gillbo

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:04

Owja... mijn lieftallige zoon vond ORS niet te zuipen trouwens := (en ik moet hem daarin gelijk geven...)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:06

Hier vond me zoontje het heerlijk maar hij was ook bijna uitgedroogd en tot geen plasluiers. Niks ging erin maar 500 ml ors ja hoor :D Maar zelf vind ik t ook niet lekker. Denk dat je zoiets ook alleen wilt als je echt echt op t randje zit...

Zou zeker niet teveel proberen en wisselen, fles eventueel iets meer water als normaal is belangrijkste, en anders fruit met evt ijs gemengd. Zou me meer zorgen maken om vloeistof als voedsel nu.