Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 09:51

Winged

Re: Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:58

Oja.... we gaan weer puzzelen! Ga gelukkig nog in december naar de tandarts. Wil hen advies vragen wat ik het beste kan doen met mijn tanden (lastig gebit, dit jaar flink aan gewerkt en heb het idee dat de boel nu wel in orde is)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:00

Ik kreeg gister mijn nieuwe premie binnen, 27 eurie duurder. Ik moet maar eens gaan shoppen denk ik...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:02

Ik blijf zitten waar ik zit denk ik, altijd zeer tevreden over mijn verzekering (ONVZ + aanvullend)

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:03

Ik zit bij het zilveren kruis. Ben 2 euro duurder uit en aanvullende sport module en 50€ lidmaatschap vd knhs gratis omdat we lid zijn van de knhs. Buiten dat ben ik over alles eigenlijk heel tevreden bij het zilveren kruis

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:06

Daantjuh88 schreef:
Ik kreeg gister mijn nieuwe premie binnen, 27 eurie duurder. Ik moet maar eens gaan shoppen denk ik...

Hier een paar euro duurder. Maar ben niet tevreden over de verzekeraar (Friesland). Zoals ik nu kijk wordt het anderzorg. Iemand daar ervaring mee?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 10:07

Ik zoek een zorgverzekeraar met hoge vergoedingen voor alternatieve zorg. Daarnaast wil ik graag mijn lenzen vergoed hebben en als ik fysio nodig heb wil ik graag 20 behandelingen vergoed hebben (dat is het minimum wat je zelf moet betalen als je toch nog een code chronisch krijgt bv na een operatie).

Ik zat de afgelopen jaar bij Energiek (onderdeel van Eno/Salland). Erg tevreden, zij boden als een van de weinige verzekeraars een hoge vergoeding voor alternatief (550 euro) met weinig restricties (80% vergoed per behandeling). Niet dat gedoe met maximaal 25 euro per dag of per behandeling, daar heb je heel weinig aan want welke arts rekent nou zulke lage tarieven?!
Maarrr, Energiek stopt ermee |( |(
Als alternatief bieden ze Salland ZorgDirect maar die is meteen bijna 25 euro per maand duurder voor nog minder vergoedingen dan vorig jaar (alternatief wordt max 40 euro per behandeling en max 500 euro). Dus ik ga er op jaarbasis 400 euro op achteruit... :wow:

Tijd om over te stappen! Maar waar naartoe?

Ik reken bij alle verzekeraars met vergelijkbare bedragen om zo de vergelijking zo reëel mogelijk te houden:
*restitutiepolis
*eigen risico €385 (dus geen extra eigen risico)
*premiebetaling per jaar (levert soms 1, 2 of 3% korting op)
*60x12 behandelingen=700 euro alternatief
*150 euro lenzen
*35x20 behandelingen=700 euro fysio
*257 euro tandartskosten (=2x controle+mondhygieniste+1xfoto+1xgaatje)

Gevonden alternatieven (premie per maand inclusief verrekening eigen risico)
PNOzorg (inclusief PNO collectief) €215,28
Salland ZorgDirect (inclusief Online Gemak collectief) €197,22
De Friesland (inclusief t Fryske Gea collectief) €186,81
OZF Achmea (inclusief Stichting Koopkracht collectief) €184,97
Menzis via PMAzorg collectief €190,63
VGZ (inclusief ING collectief) €201,07
Zilveren Kruis (inclusief MOgroep collectief) €188,16

Wat een bedragen -O- -O-
Nu moet ik zeggen dat ik voor 2015 gemiddeld €176,80 per maand heb betaald gebaseerd op hetzelfde rekensysteem. De goedkoopste polis voor mij is dus volgend jaar bijna 100 euro duurder op jaarbasis!

Maar ja, welke verzekeraar is nou fijn???

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:09

Ik kwam zojuist tot de conclusie dat de vergoeding voor lenzen lager is dan dat je aan premie betaald. De afweging is of je dat dan wel wil :) (+/- 30 euro per maand, dus 360 op jaar basis. Je krijgt maar 150 per jaar aan lenzen vergoed)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:10

Jemig dat zijn nog eens bedragen....
Nou hier kreeg ik ook een brief dat de verzekering die ik nou heb 4,55 euro omhoog gaat per maand... lijkt niet veel maar als het elk jaar zoveel omhoog gaat... := Ik heb eigenlijk nooit goed naar mijn zorgverzekering gekeken omdat ik toch niet zoveel gebruik maak ervan. Enige wat voor mij belangrijk is, is mijn tandarts verzekering want ik heb nogal eens wat en het zou idd wel lekker zijn als ik mn lenzen wat meer vergoed krijg maar geen pré.... Toch maar eens puzzelen.

Ahw Winged, dan is het idd de moeiten niet...

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 10:12

Winged schreef:
Ik kwam zojuist tot de conclusie dat de vergoeding voor lenzen lager is dan dat je aan premie betaald. De afweging is of je dat dan wel wil :) (+/- 30 euro per maand, dus 360 op jaar basis. Je krijgt maar 150 per jaar aan lenzen vergoed)

Ja, dat kan best! Alleen mijn voordeel is dat een pakket met hoge vergoedingen voor alternatief gekoppeld zijn met hoge vergoedingen voor lenzen. Dus dat pakket haal ik er dan met gemak uit.

Dit jaar bijvoorbeeld, mijn aanvullende pakket kostte omgerekend 330 per jaar. Daar haalde ik 550 euro alternatief uit en 150 euro aan lenzen. Plus onverwachte extra kosten die je maakt zoals fysio en vaccinaties bijvoorbeeld. Dus die premie haal ik er dan wel uit :o

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:15

Mijn zorgverzekering was ook maar een paar euro's omhoog gedaan.
Wil alleen wel even kijken of ik mijn tandartspakket omzet naar 100% i.p.v 75%
Daarnaast heb ik verder geen extra vergoedingen nodig, betaal me al scheel aan het eigen risico wat toch elk jaar op gaat (medicatie etc.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:16

x_spekkie_x schreef:
Winged schreef:

Ja, dat kan best! Alleen mijn voordeel is dat een pakket met hoge vergoedingen voor alternatief gekoppeld zijn met hoge vergoedingen voor lenzen. Dus dat pakket haal ik er dan met gemak uit.

Zal ook per persoon verschillen hoor :) Maar ik ben al lang blij dat ik toch even checkte _O- Zo zonde van het geld namelijk...
Zoals het nu lijkt: tandarts op 250 of 500, 75%. + Fysio. Eigen risico zit ik wat mee te klooien. Krijg het al 3 jaar niet op (tot 350 bij lange na niet)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:17

Volgens mij blijft bij mij de premie gewoon hetzelfde! Ik betaal €93 bij Anderzorg, geen extra eigen risico.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:18

Hoe kom jij bij De Friesland op 186 uit? Ik heb dat pakket nu, en kom komend jaar op 153 uit. Inclusief tand extra... Het enige wat ik dan niet weet is de lenzen, maar voor dit verschil in maandbedrag zou je die dan zelf kunnen betalen (je krijg met AV optimaal wel wat vergoed voor lenzen, maar hoeveel exact weet ik niet).

Overigens ga ik bij de Friesland weg. Ik ben klaar met al die grote verzekeringsmaatschappijen die het alleen maar om hun winst gaat en die steeds op de stoel van de arts gaan zitten. Ik zat vorig jaar al te twijfelen om over te gaan naar DSW en nu met dat dit jaar ook nog eens 20 euro in de maand gaat schelen, ben ik dus om. Enige jammere is dat de massagetherapie dan weg valt, maar soms moet een mens keuzes maken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:21

x_spekkie_x schreef:
Ik zoek een zorgverzekeraar met hoge vergoedingen voor alternatieve zorg. Daarnaast wil ik graag mijn lenzen vergoed hebben en als ik fysio nodig heb wil ik graag 20 behandelingen vergoed hebben (dat is het minimum wat je zelf moet betalen als je toch nog een code chronisch krijgt bv na een operatie).

Ik zat de afgelopen jaar bij Energiek (onderdeel van Eno/Salland). Erg tevreden, zij boden als een van de weinige verzekeraars een hoge vergoeding voor alternatief (550 euro) met weinig restricties (80% vergoed per behandeling). Niet dat gedoe met maximaal 25 euro per dag of per behandeling, daar heb je heel weinig aan want welke arts rekent nou zulke lage tarieven?!
Maarrr, Energiek stopt ermee |( |(
Als alternatief bieden ze Salland ZorgDirect maar die is meteen bijna 25 euro per maand duurder voor nog minder vergoedingen dan vorig jaar (alternatief wordt max 40 euro per behandeling en max 500 euro). Dus ik ga er op jaarbasis 400 euro op achteruit... :wow:

Tijd om over te stappen! Maar waar naartoe?

Ik reken bij alle verzekeraars met vergelijkbare bedragen om zo de vergelijking zo reëel mogelijk te houden:
*restitutiepolis
*eigen risico €385 (dus geen extra eigen risico)
*premiebetaling per jaar (levert soms 1, 2 of 3% korting op)
*60x12 behandelingen=700 euro alternatief
*150 euro lenzen
*35x20 behandelingen=700 euro fysio
*257 euro tandartskosten (=2x controle+mondhygieniste+1xfoto+1xgaatje)

Gevonden alternatieven (premie per maand inclusief verrekening eigen risico)
PNOzorg (inclusief PNO collectief) €215,28
Salland ZorgDirect (inclusief Online Gemak collectief) €197,22
De Friesland (inclusief t Fryske Gea collectief) €186,81
OZF Achmea (inclusief Stichting Koopkracht collectief) €184,97
Menzis via PMAzorg collectief €190,63
VGZ (inclusief ING collectief) €201,07
Zilveren Kruis (inclusief MOgroep collectief) €188,16

Wat een bedragen -O- -O-
Nu moet ik zeggen dat ik voor 2015 gemiddeld €176,80 per maand heb betaald gebaseerd op hetzelfde rekensysteem. De goedkoopste polis voor mij is dus volgend jaar bijna 100 euro duurder op jaarbasis!

Maar ja, welke verzekeraar is nou fijn???

Heb je al naar ONVZ gekeken, dan zit je er goed bij in de buurt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:22

Destination schreef:
Volgens mij blijft bij mij de premie gewoon hetzelfde! Ik betaal €93 bij Anderzorg, geen extra eigen risico.

Hoe bevalt Anderzorg?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:23

Winged schreef:
Destination schreef:

Hoe bevalt Anderzorg?

Wel prima eigenlijk! Heb er totaal geen problemen mee, maar ik gebruik dan ook niet heel veel zorg.
Ik heb geen aanvullende pakketten trouwens.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:23

Ik zit bij de FBTO al een paar jaar, en blijf daar ook :) Vind het ideaal dat je modules aan en uit kan zetten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:25

Ik ben vorig jaar overgestapt naar DSW en dat is prima bevallen. Premie is wel iets omhoog gegaan, incl de hoogste aanvulling (AV Top) kost het dan 1546 euro per jaar. Wel betaal ik dan in januari het volledige bedrag (2% korting, meer dan de rente op zou brengen) en komt het eigen risico er nog bovenop. Daar ben ik de eerste maand al wel doorheen.
Gut, toen ik 18 werd, betaalde ik 16 gulden per maand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:29

Ik zit bij interpolis en daar blijf ik :)

Betaal 108 euro voor basis + aanvullend dacht 9x fysio en €400 voor alternatief.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:29

Ik zit bij Menzis via de FNV.
Een prettige verzekering.
Maar ik heb mijn aanvullende verzekering opgehoogd.
"Artrose geldt voor de verzekering niet meer als een chronische aandoening" (hoe verzinnen ze het! ) {:)-:( -:(-
...en vergoeding fysiotherapie gaat om die reden dus niet deels via de basisverzekering.
En de oude aanvullende verzekering heeft de vergoeding omlaag gedaan - "dus moest ik omhoog"....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-11-15 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 10:30

Lalidan schreef:
Hoe kom jij bij De Friesland op 186 uit? Ik heb dat pakket nu, en kom komend jaar op 153 uit. Inclusief tand extra... Het enige wat ik dan niet weet is de lenzen, maar voor dit verschil in maandbedrag zou je die dan zelf kunnen betalen (je krijg met AV optimaal wel wat vergoed voor lenzen, maar hoeveel exact weet ik niet).

Ik heb een totaalpremie gemaakt per maand. Dit is inclusief extra kosten die ik verwacht (bijbetaling van alternatief, lenzen en tandarts) plus het eigen risico (gedeeld door 12).
Mijn maandpremie zou op 132,20 uitkomen met AVextra en AVtand standaard :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:33

ik heb nog niks binnen gehad van zilveren kruis.

Wie weet er meer over restitutie polissen de voor en de nadelen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:37

Flowery schreef:
Ik zit bij de FBTO al een paar jaar, en blijf daar ook :) Vind het ideaal dat je modules aan en uit kan zetten.

Dat aan en uit zetten geld alleen voor andere verzekeringen en niet voor zorg, dat kan maar een keer per jaar.... Ik wilde m'n buitenland eruit gooien, kon pas nu in november

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:40

Zilveren Kruis kwam bij mij gisteren binnen. Heb er nog niet naar gekeken, dit weekend maar eens doen.