Last van knieën, ervaringen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Past_Simple

Last van knieën, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 00:58

Hallo Bokkers! :D
Ik zit met een probleem en ik vraag mij af of jullie misschien nog tips of ideeën hebben en of mensen zich erin herkennen?
Ik speel volleybal en sinds eind vorig seizoen, kreeg ik steeds meer last van mijn knieën. Zo erg eigenlijk dat traplopen, vooral naar beneden, niet meer lukte. Ook deed het opstaan vanaf de bank zeer. Ik dacht dat het aan het einde van het seizoen lag en ook omdat ik toen minder ben gaan fietsen.
Ik fietste altijd zo’n 50 km naar school elke dag ( wel op de elektrische fiets, maar die deed het niet zo goed dus het was nog aardig aantrappen). Ben eigenlijk van 50 km op een dag, naar nauwelijks fietsen gegaan.
Ik dacht dat in de zomerstop mijn klachten wel over zouden gaan en dat deed het ook wel redelijk. De zomerstop duurt ongeveer 4/5 maanden(?). In die tijd heb ik gefitnest en een combinatie kracht/cardio gedaan, maar ik heb toch wel aardig rust gehad en ook geen pijn. Ik was er wel van overtuigd dat aan het begin van het seizoen de klachten weg zouden gaan… niet dus. -O-
Ik ben in de tussentijd ook nog naar de dokter geweest, die zei dat het overbelasting was en dat het met rust wel goed zou komen.

Begin seizoen, ik met volle moed weer gaan volleyballen in de overtuiging dat mijn knieën wel genoeg rust hadden gehad, helaas de pijn was er nog steeds. -O- De pijn zit echt aan de onderkant van mijn knieën, bij de aanhechting. Omdat de pijn er nog steeds was, heb ik maar een afspraak gemaakt bij de fysiotherapeut. Die zei dat het overbelasting was, maar omdat de rustperiode niet bleek te helpen, heeft hij gezegd dan gaan we proberen het met oefeningen goed te krijgen. Nu ben ik inmiddels al weer een paar maanden verder, ik ga nog naar de fysio en ik doe plichtsgetrouw elke avond mijn oefeningen, maar het lijkt maar niet definitief over te gaan… De ene keer na het volleyballen heb ik vrij weinig tot geen pijn, maar soms kan ik de volgende dag nauwelijks nog lopen. De fysio gaf als tip ook dat ik in de training rustiger aan moest doen, dus niet meer springen etc. daar houd ik mij ook wel aan.
Na het volleyballen zijn mijn knieën ook rood en ze lijken wel een beetje opgezet. Zou het toch iets anders dan overbelasting kunnen zijn? Misschien een ontsteking die het veroorzaakt? :?
Het is niet dat ik overgewicht heb en ik ben qua mijn benen ook wel goed gespierd. De fysiotherapeut heeft ook naar mijn stand/houding gekeken en dat was ook goed, mijn schoenen waren ook goed. Ik ben trouwens 18 jaar en ik zit niet meer in de groei, ben al een aantal jaren niet meer gegroeid dus groeiklachten kunnen het ook niet zijn. Jullie zullen misschien zeggen, neem gewoon een half jaar rust, maar ik ben bang dat dat (alweer) niet gaat helpen.

Mijn vraag is nu dus; herkent iemand van jullie dit?
Hoe is het bij jullie overgegaan en hoelang duurde dat? Ik hoor graag jullie ervaringen! :)
Toch een langer verhaal dan verwacht, maar ik hoop dat het zo duidelijk is! :o

ElSea

Re: Last van knieën, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 01:02

Ik heb precies hetzelfde gehad. Heette bij mij retro pattalaire chondropathie. (Misschien niet helemaal goed geschreven). Ik kan niet meer sporten dus dat is misschien niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten.

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 01:05

Oo jeetje! Wat vervelend zeg... -O- :(:) Bedankt voor je antwoord! Ik zal even opzoeken wat het precies is... klinkt niet fijn :(

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 01:07

Past_Simple schreef:
Oo jeetje! Wat vervelend zeg... -O- :(:) Bedankt voor je antwoord! Ik zal even opzoeken wat het precies is... klinkt niet fijn :(

Is een verkeerde sporing van je knieschijf. Komt bij mij ook omdat ik onwijs hypermobiel ben, wat dat alleen maar versterkt. Ik kan overigens nog wel paardrijden en krachttraining, zolang er niet te lang en te vaak klappen op mijn knieën komen.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 01:11

Ik heb ook rpcp (retro patellaire chondropathie). Wordt ook pattellofemoraal pijnsyndroom of meidenknie genoemd. Heb er lange tijd last van gehad maar ben nu 23 en heb er weinig last van. Heb wel steunzooltjes.
Hopelijk gaat het snel beter!

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 01:17

@liekec Oke! Gelukkig kan je nog wel enigzins sporten! :o
Ik heb het een beetje gegoogled, de klachten komen inderdaad wel aardig overeen. Met de fysiotherapeut was ik ook mijn bovenbeen spieren aan het trainen, maar die zijn geloof ik al wel aardig gespierd... Ben natuurlijk geen expert :+ Ik ben niet hypermobiel, maar volleybal is natuurlijk de slechtste sport haast voor je knieën door het constante springen en weer landden.

@Rubyred
Dankjewel! :D Ik hoop het ook! Hoe is het bij jou overgegaan? Gewoon met rust of..?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 01:29

Ik heb ook super lang met pijn in de knieen rond gelopen, werd met van alles afgescheept en belande elke keer bij de fysio. Na een aantal jaar toch er weer achteraan gegaan, kon namelijk niet meer belastend sporten zonder pijn (alleen paardrijden) uiteindelijk ging traplopen, wandelen en fietsen ook pijn doen. In ziekenhuis op de orthopedie zullen ze grondiger onderzoeken dan de huisarts, die heeft mij ook nooit willen doorverwijzijn maar nu toch aan alle 2 de knieen geopereerd.
Ik zou dus altijd adviseren als je actief sport om dan langs de orthopeed te gaan met je probleem, die kunnen je vast helpen!

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 01:36

Dankjewel voor je reactie! Is de pijn nu weg? Wat naar dat je klachten jarenlang worden afgescheept.. -O- Zo'n gevoel had ik ook toen ik bij de HA was ja.
De orthopeed is ook zeker nog een om te overwegen ja! Zal dat even met mijn moeder bespreken. :)
Zal bij mijn volgende afspraak bij de fysio ook opnieuw rust bespreken en wat hij ervan vindt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 02:32

Ik heb 5 jaar met het probleem gelopen. Huisarts zei elke keer dat het meisjes kniepijn was, groeipijn. Eerste orthopeed waar ik ooit was zei het zelfde en wilde nog niet verder kijken ivm de leeftijd. Na 3 jaar met veel pijn lopen wat erger werd heeft mijn vader (medewerker op orthopedie) geregeld dat ik bij een goede orthopeed terecht kon, deze had meteen gevonden wat het was. MRI scan, fysio en hup meteen 2 operaties in een half jaar.
Het probleem wat aanwezig was is verholpen met de operaties, geen ontstekingen meer. Maar mijn knieen blijven gevoelig/zwaktepunt. Operaties brengen ook vaak andere schade aan in het te opereren gebied. Maar ben wel blij dat ik het heb laten opereren! Ik kan nu iig weer stukjes ook rennen, kon voorheen maar paar pasjes.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:11

Dit type klachten zijn met goede fysiotherapie vaak prima op te lossen. Zorg vooral dat er niet alleen gefocust wordt op het bovenbeen. Dit is zeker een zeer belangrijke spier, vooral de binnenkant, maar dit soort klachten worden door veel meer beïnvloedt. Denk aan voetenstand, heupstabiliteit en rompstabiliteit. Veel fysiotherapeuten kijken hier niet of te weinig nar en met alleen bovenbeen trainen ga je er dan niet komen en helaas gaan er dan veel te veel mensen zoals jij onder het mes. En zoals Daphneeeej al zegt, brengt ook dat schade toe. In sommige gevallen kom je er niet onderuit, maar wat ik uit je verhaal hoor (ik heb je knie natuurlijk niet gezien), heb je met fysiotherapie een hele goede kans.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:15

Hier ook eetje die hypermobiel is! Ja verschrikkelijk veel pijn in vlagen. Koud weer is voor mij echt een hell.. verder zou je miss naar de orthopeed kunnen gaan?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:28

Klinkt inderdaad als een meisjes knie. Dokter had mij als tip gegeven om elke dag een tas net boeken oid te pakken, aan je voet hangen en dan met je been omhoog en naar beneden doen. Dat schijnt te helpen. :)
Verder is het vaak een kwestie van tijd.

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 12:29

@Daphneeeej Gelukkig is het verbeterd! 5 jaar is echt een lange tijd zeg. :x Ik kwam idd ook al tegen op google dat opereren vaak andere schade weer toebrengt.

@Nayomie bedankt voor de tip! Die ga ik zeker proberen :D Is het bij jou hiermee overgegaan?

@melanie0906 Orthopeed ga ik inderdaad even bespreken met mijn moeder! Wat naar die pijn zeg.. :+:

@Cantheon Dat geeft weer wat hoop! De fysio zei dat de binnenkant van mijn bovenbeenspier ook vast zat, dit heeft hij al een heel stuk losser gemaakt. Ik heb een verschillende oefeningen meegekregen, zoals squats met hakverhoging (dan sta ik bijv. op een gewicht met mijn hak en dan squats doen 3x12) en nog een oefening hij noemde het Step down ( bijv. op de trap en dan heel langzaam met een been naar beneden, weet niet echt hoe ik het precies moet uitleggen :') ) Ik zit dus ook bij de sportschool daar moest ik leg press (excentrisch?) doen met 1 been. En balanceren op een bosu bal en dan mijn enkel aantikken. En dan nog elke dag mijn bovenbeen rekken. Ik zie wel een paar dingen die jij genoemd hebt terugkomen! Heb ook wel het idee dat ik een goede fysio heb, maar het herstel gaat zo wisselend. Zit er nu al bijna een jaar mee te klungelen

In ieder geval al heel erg bedankt voor deze reacties! +:)+

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:34

Hier ook iemand die vaak en veel last heeft van de knieën, echt vervelend is dat.. Moest ook veel beenspieren gaan trainen, maar niets hielp. Ondertussen ook een peesontsteking in mijn voet erbij, en mede voor die probleemvoet aan steunzolen begonnen. Dat hielp enorm, ook voor mijn knieën. Maar helaas.. De pijn bleef terug komen.

Nu slik ik magnesium calcium fosfor van Sunwell en jeetje wat een verschil! Dus misschien een tip?

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 12:38

Bedankt voor de tip Cardy! Kan lijkt mij zeker geen kwaad om te proberen! Vervelend dat jij ook al zo veel pijn hebt :( Is het door die magnesium calcium fosfor helemaal over of is de pijn veel minder geworden?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:53

Past_Simple schreef:
Bedankt voor de tip Cardy! Kan lijkt mij zeker geen kwaad om te proberen! Vervelend dat jij ook al zo veel pijn hebt :( Is het door die magnesium calcium fosfor helemaal over of is de pijn veel minder geworden?

Eerlijk gezegd helemaal over, heel soms met de kou nog beetje last maar verder niet meer. Kan nu weer normaal sporten en lopen. Was eerst bang dat het een placebo effect gaf ben daarom een tijdje ermee gestopt. De pijn was alweer gauw terug. Mijn voet soms erger dan mijn knieën, waardoor ik amper nog op mijn benen kon staan. Daarom er weer mee begonnen en de pijn is weer weg. Dus bij mij werkt het super! (en nu overigens in de aanbieding bij de Etos)

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:49

Klinkt inderdaad als patellofemorale klachten! :j
Goed trainen bij de fysiotherapeut kan hier goed bij helpen, alleen datgene wat je zegt; rode knie + dik (vocht) kan ook op een apexitis duiden. (ontsteking van de kniepees, die loopt onder de knieschijf; aanhechting) Mocht dit langer aanhouden zou ik nog even contact opnemen met je huisarts! :j

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 18:27

Cardy schreef:
Eerlijk gezegd helemaal over, heel soms met de kou nog beetje last maar verder niet meer. Kan nu weer normaal sporten en lopen. Was eerst bang dat het een placebo effect gaf ben daarom een tijdje ermee gestopt. De pijn was alweer gauw terug. Mijn voet soms erger dan mijn knieën, waardoor ik amper nog op mijn benen kon staan. Daarom er weer mee begonnen en de pijn is weer weg. Dus bij mij werkt het super! (en nu overigens in de aanbieding bij de Etos)

Dat is goed nieuws zeg! Wat fijn dat de pijn helemaal over is :) ik ga morgen meteen langs de etos, baat het niet dan schaadt het niet :) En perfect dat het in de aanbieding is haha :')

xxIsaa schreef:
Klinkt inderdaad als patellofemorale klachten! :j
Goed trainen bij de fysiotherapeut kan hier goed bij helpen, alleen datgene wat je zegt; rode knie + dik (vocht) kan ook op een apexitis duiden. (ontsteking van de kniepees, die loopt onder de knieschijf; aanhechting) Mocht dit langer aanhouden zou ik nog even contact opnemen met je huisarts! :j

Ik zal het in de gaten houden! Bedankt voor je reactie :j de fysio zei inderdaad ook dat er misschien nog een ontsteking kon zijn, kan het altijd nog een keer proberen bij de HA. Kijken wat hij er van vindt.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:56

Ik heb dat ook (gehad) ik loop hiervoor nu al vier jaar bij de fysio ondertussen. Mijn probleem was "scheve knieën". Dus de binnenste spieren in mijn bovenbenen waren kort en de buitenkant had juist lange spieren. Misschien een keer naar de fysio?
Een vriendin van mij ging toen ze last van haar knie had naar de dokter. Zij blijkt een ontstoken kraakbeen te hebben. Succes!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:01

Ik heb de oefeningen nooit intensief gedaan, heb het bij echt zware inspanning wel last van. Trap lopen gaat nu beter omdat ik elke dag op school moet traplopen, fietsen nog niet zo en met lichtrijden met paardrijden. Ik zit door daarom.

Deze oefening kreeg ik overigens ook mee van de arts.
http://body2coach.nl/wp-content/uploads ... /squat.jpg

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 22:49

love_UOGN schreef:
Ik heb dat ook (gehad) ik loop hiervoor nu al vier jaar bij de fysio ondertussen. Mijn probleem was "scheve knieën". Dus de binnenste spieren in mijn bovenbenen waren kort en de buitenkant had juist lange spieren. Misschien een keer naar de fysio?
Een vriendin van mij ging toen ze last van haar knie had naar de dokter. Zij blijkt een ontstoken kraakbeen te hebben. Succes!

Hey, Ik loop al bij de fysio! :) Als het goed is zijn het geen scheve knieën, maar klinkt niet fijn om te hebben zeg

Nayomie schreef:
Ik heb de oefeningen nooit intensief gedaan, heb het bij echt zware inspanning wel last van. Trap lopen gaat nu beter omdat ik elke dag op school moet traplopen, fietsen nog niet zo en met lichtrijden met paardrijden. Ik zit door daarom.

Deze oefening kreeg ik overigens ook mee van de arts.
http://body2coach.nl/wp-content/uploads ... /squat.jpg

Thnx voor de link! De fysio had mij die oefening idd ook meegegeven! Het gaat dus wel een beetje beter al, dat is fijn! Traplopen is voor mij ook erg pijnlijk :(

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:52

@Rubyred
Dankjewel! :D Ik hoop het ook! Hoe is het bij jou overgegaan? Gewoon met rust of..?[/quote]

Door een botsing van knie-hindernispaal naar de orthopeed gemoeten en een tijd op krukken moeten lopen. Daarna bij de fysio gaan trainen en toen ging het wel wat beter. Ze heeft me geleerd hoe ik mijn knieën moest tapen en heb heel lang met tape gelopen (van die rekbare curetape). En dat tapen heeft eigenlijk het beste geholpen.

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 00:00

Wat een rot ongeluk zeg, maar fijn dat tape&fysio hebben geholpen! Grappig wat een stukje tape al wel niet kan doen :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:06

Wat veel fysio's nog niet weten is dat de focus bij deze klachten vaak niet moet liggen bij de knie. Meestal is het trainen van de heupabductoren en -exorotatoren de oplossing. Vaak is een hypermobiliteit van de heup, en de onkunde van de spieren eromheen om dat op te vangen, het probleem bij deze klachten.

Doe je oefeningen voor de spieren van je bil en zijkant heup?

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 15:25

Ik doe o.a. squats, en ook stabiliteitsoefeningen, zoals op 1 been staan en dan mijn enkel aantikken ( evt. op een bosu bal). Ook rekoefeningen zoals deze: Afbeelding
Bij de sportschool doe ik ook oefeningen op de legpress met 1 been etc. maar dacht dat dat meer voor bovenbeenspieren is ? :)

Zou je misschien een voorbeeld kunnen geven van een oefening voor de zijkant heup?