Half jaar oude baby blijft krabben aan verdwenen eczeem

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Half jaar oude baby blijft krabben aan verdwenen eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:13

Hoi bokkers.

Mijn half jaar oude zoon heeft een paar weken heel erg last gehad van constitutioneel eczeem. Geen idee hoe hij er aan kwam.
Ik geef nog volledig borstvoeding. We hebben wasverzachter en zeep al lang uitgebannen maar toch werd het eczeem steeds erger.
Onze huisarts wilde aanvankelijk geen corticosteroïden geven, maar het eczeem werd zo erg dat niets hielp dus zijn we toch gestart met die zalf. Het eczeem was binnen 4 dagen volledig verdwenen. We hebben een kind wat een stuk minder onrustig en jengelig is.
Ook slaapt hij beter.
Maar... Mijn zoon blijft krabben! Al is het eczeem voor het oog helemaal weg. Hij krabt zichzelf overal. Hij heeft behoorlijk wat krassen op zijn lijfje. Nageltjes houden we kort maar het krabben kan ik niet voorkomen. Krabwantjes vind ik zielig, hij is juist alles aan het vastpakken en in zijn mond aan het stoppen.
Zou hij nog jeuk hebben of zou het krabben 'psychisch' zijn, gewoon een aangeleerde gewoonte? Zo ja, hoe leren we dat af? Ik heb zelf nooit eczeem gehad en mijn man ook niet, weet er verder heel weinig van.

Hopelijk is er iemand die raad weet.
Groetjes

Yenni

Re: Half jaar oude baby blijft krabben aan verdwenen eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:17

Phoe dit kunnen wij denk ik niet beoordelen vanaf hier.... de dokter nog eens vragen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:17

Wat vervelend!
Drink jij zelf melk/melkproducten?? Zo ja, zou ik eens proberen daar mee te stoppen!

Het jeuken zou ook een kwestie van 'gewoonte' geworden kunnen zijn. Misschien toch voor tijdelijk die krabwantjes proberen! Het hoeft niet voor altijd te zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:18

Ik heb zelf exceem en als het op komt zetten dan zie je het nog niet maar het jeukt al wel.
Wat bij mij helpt is smeren met een vette onderhoudszalf.
Verkoelende gel zou je ook nog eens kunnen proberen.

Krabben kan dus heel goed zijn tegen de jeuk terwijl er niets te zien is.
Wel is het zo, hoe meer je krabt hoe meer jeuk je krijgt.

Kan je zijn vingertopjes niet met pleisters afplakken. Zo kan hij toch dingen aanpakken maar niet zichzelf kapot krabben.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:19

Zijn allergieën uitgesloten? Koemelk allergie? Krijgt hij al bijvoeding?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:21

Kentaro, dat heb ik inderdaad gedaan. Gewoon voor de zekerheid.
Mijn zoon is vrij driftig van zichzelf, die wordt heulll gefrustreerd van krabwantjes. Hij gaat boos huilen als hij iets niet vast kan pakken tijdens het spelen. Ik heb ook het idee dat het een gewoonte is. Hij krabt ook aan mij of aan zijn speelkleedje.

MarliesV, dank voor je tips! Wij smeren een iets smeerbaardere vorm van vaseline lanette creme erop. Onuitspreekbare naam.
Pleisters is een goed idee maar mijn zoon heeft nog heel kleine handjes. Ik ben bang dat hij de pleisters eraf sabbelt en doorslikt.

Mallow: ik voed bij met olvarit potjes. Er gaan per keer hoogstens een paar hapjes in. Het eczeem had hij al voordat hij bijgevoed werd. Met 3 maanden ben ik al naar de HA geweest. Die overigens dacht dat het een schimmel infectie was toen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:22

De HA wil overigens geen allergietest doen. Want 'je komt er toch niet achter'....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:22

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:23

Muppett schreef:
De HA wil overigens geen allergietest doen. Want 'je komt er toch niet achter'....

Wat dacht je van een andere huisarts?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:24

Mijn zoontje van 6 maanden is voor eczeem onder behandeling bij kinderarts.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:25

Cayenne, ik was al not amused dat we welgeteld 3 maanden moesten wachten op corticosteroiden. Het kind had twee knalrode armen en benen, op buik en rug rode vlekken en een huid als schuurpapier...
Wij zitten in een grote praktijk met meerdere huisartsen. Wisselen is lastig, er is weinig plek.
Ik heb ook het idee dat de meeste huisartsen het beleid hebben om minder snel door te sturen (geld..?)

Friesam: dat wilden wij ook, maar nee... De dermatoloog / KA zou hetzelfde doen als de HA zelf zei ze.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:28

Probeer eens wat anders dan vaseline. Ik krijg daar zo'n ontzettende jeuk van. Wat bij mij helpt. Is wel vet houden maar niet met te vet spul. Ik heb koelzalf, (geen idee hoe het echt heet wil het wel opzoeken) zit als ik het goed heb niets in.

Jeuk is een heel lastig iets. Ik kan in een paar minuten mijn rug gewoon kapot krabben terwijl er helemaal geen eczeem te zien is.

Mijn broertje kreeg vroeger met slapen een krappak aan. Omdat hij zich zelfvook helemaal tot bloedens toe open krapte.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:29

Erop gaan staan dat je verwijzing na kinderarts wilt hebben. En net zolang in zijn kantoortje blijven zitten tot je hem hebt.

En anders toch echt een andere huisarts zoeken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:35

Ik zelf heb dit als kind ook lang gedaan, het krabben was een gewoonte geworden!
Ik beet zelfs de krab handschoentjes gewoon door om te kunnen krabben.

Nog steeds heb ik altijd jeukend vel met name de bovenbenen en armen, ik heb zelf veel geprobeerd maar het drinken van paardenmelk hielp wel (ook de tubes creme tegen een droge huid).

Maar dieeten beperkt varkensvlees en melk opname en zo puur mogelijk eten zonder teveel toevoegingen helpen wel maar weg is het nooit!
Ook helpt het antihistaminica/ allergiepillen tegen het jeuk gevoel als het erg is maar dat onderdrukt het slechts.

Heb verder geen tips maar probeer toch een allergie test en de neutral middelen (wasmiddel is bij mij een trigger)

Probeer ook eens een natuurgenezend arts , die benaderen via een andere visie misschien helpt dat wel!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:41

Ooh ja paardenmepk hielp bij mij ook goed. Maar tegen de creme kan ik dan weer niet.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:44

Dank voor jullie reacties! Eczeem zit bij mij in de familie, denk dat mijn zoon het van mij heeft geërfd al heb ik het zelf niet.
Natuurgenezers ben ik niet van.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:57

Paardenmelk hoor ik ook goede verhalen over. En dan de zalf daarvan want het drinken denk ik dat hij met 6 maanden nog te jong voor is? (heb zelf geen kids, haha).

En anders ff goed op je strepen gaan staan bij de HA?
Als je zelf niet zo mondig bent dan misschien partner/moeder of zo mee die dat wel is?

Lastig hoor, heb er zelf als kind heel veel last van gehad maar kan mij niet meer herinneren hoe oud ik was toen het begon. En toen ik echt in de fase zat dat het extreem was kon mijn moeder mij gelukkig uitleggen wat er aan de hand was en dat ik niet mocht krabben.

Koud afspoelen na het douchen helpt bij mij ook even voordat ik naar bed ga, net als niet te warm slapen. Maar ja, het is natuurlijk nog wel een kleintje, of dat voor hem wenselijk is?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:49

In een badje met borstvoeding. Kalmeert en verzorgt de huid goed. Lekker even laten intrekken en daarna droogdeppen. (water gemengd met bv bedoel ik)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:37

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:45

Mijn zoontje had lichte eczeem plekjes die met cetomacrogolzalf perfect onder controle bleven. Zalf kan je ook oplossen in het badwater. Lekker vet maar trekt ook goed in.

Succes met hem!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:52

Wassen jullie dagelijks met zeep? Ik werk zelf in de zorg en zie veel mensen met jeuk door een droge huid. Ik raad dan vaak aan om niet elke dag uitgebreid te wassen met zeep, omdat dit het vettige laagje dat de huid soepel houdt verwijderd. Dit kan overigens volkomen onzichtbaar zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:59

TS mijn kleinzoon had het ook heel erg en mijn dochter had inderdaad ook alles de deur uitgedaan wat het enigszins zou kunnen triggeren. Op een gegeven moment was zij het een beetje beu en heeft ze er op gestaan dat ze naar het WKZ kon.
Het blijkt dus dat ze kinderen inderdaad niet kunnen testen waarop ze een reactie krijgen, wel kunnen ze zien dat ze verhoogde waardes hebben.
Ze heeft goede zalf meegekregen en ook een goede vette zalf en hij is helemaal schoon. Het blijkt dat huisartsen vaak te lage dosis in de zalf voorschrijven.
Ik hoop dat het snel beter gaat want het is zo zielig!

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:02

Mijn beide kindjes hebben een gevoelige huid, moeten ook regelmatig eens smeren met eumovatezalf o.i.d. Ik gebruik sinds de zomer mustela atopic - en nog iets. Zowel de waszeep als de huidcréme en ben hier wel erg tevreden van. Ze zijn veel minder "jeukerig". Ze worden dagelijks opgefrist met wat waszeep en 2x/w een badje met de olie, en daarna smeer ik ze van kop tot teen in met de créme. De overige dagen smeer ik met de gewone lotion van mustela.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:23

Mijn dochter van 1.5 heeft vanaf de geboorte ook huid problemen en exceem. Ze gaat max 2 keer per week zonder zeep even onder de douche anders droogt haar huid te veel uit. We gebruiken geen producten waar aqua in zit dat droogt ook meer uit.

Wij hebben van de dokter 20 procent en 50 procent vaseline crème daar moeten we haar nu nog steeds meerdere keren per dag mee in smeren. Hoewel de exceem allang weg is blijft haar huid een probleem.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:05

Maeve schreef:
Wassen jullie dagelijks met zeep? Ik werk zelf in de zorg en zie veel mensen met jeuk door een droge huid. Ik raad dan vaak aan om niet elke dag uitgebreid te wassen met zeep, omdat dit het vettige laagje dat de huid soepel houdt verwijderd. Dit kan overigens volkomen onzichtbaar zijn.

je kan het beste een balneum badje nemen(olie) en dan de huid droog deppen niet wrijven! en idd niet te warm en te veel badderen.