Hoe zouden jullie dit doen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Hoe zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 14:25

Hallo beste bokkers!

(excuus als het fout staat)

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen. Ik heb veel pijn aan mijn knieën, wat het is weet ik wel maar ik kan het niet uitspreken noch onthouden. Het komt er op neer dat mijn knieschijven allebei niet goed sporen en naar buiten schieten op het kraakbeen wat pijn veroorzaakt. Dit heb ik al vanaf mijn 2de.

De artsen weten sinds 9 maanden wat het is en ik heb hier ook behandeling voor. Door middel van tapen door een goede fysio en oefeningen moet dit te corriceren zijn.

Aankomende maandag moet ik met spoed naar het ziekenhuis aangezien ze het niet normaal vinden hoeveel pijn ik heb.
Er zou eigelijk een afspraak staan voor januari maar deze is dus vervroegt.

Bij de fysio kom ik regelmatig om mijn knieën wat rust te geven doormiddel van tapen. Mijn knieën moeten 2 x zo hard werken als die van een "gezond" iemand.

Fietsen hou ik met normaal weer niet goed vol. Na een 15 minuten zijn mijn knieën moe en kunnen niet meer. Met tegenwind hoef ik al helemaal niet te fietsen want dan worden mijn knieën overgeprikkelt en is de kans groot dat ik een terugval krijg met veel pijn.

De artsen en de fysio zeggen dat ik mijn grenzen moet gaan aangeven. Dus als het fietsen al moeizaam ging, kan/mag ik niet gaan paardrijden. Nu in de herfst en winter gaat het meer en harder waaien en ook regenen.

Hoe zouden jullie dit doen? Misschien is dit topic ook om mijn hart even te luchten.

Groetjes, mij. :)

Paisano

Re: Hoe zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:26

LZP -> MWS

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:38

Electrische fiets?
Zodat je je niet steeds overbelast als je naar school fietst.

Paardrijden is overigens minder belastend voor je knieen dan tegen de wind in fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:43

Heel belangrijk: blijven kijken naar wat WEL kan, en niet gaan focussen op wat niet (meer) kan.

Als 'gewoon' fietsen te belastend is, dan een electrische fiets of bv een scootertje.
Als 'gewoon' paardrijden teveel last geeft, dan eens kijken of een westernzadel verlichting geeft, en/of een gangenpaard proberen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:46

Ik heb een knieprobleem zonder naam (geen arts kan uitvinden wat het is) en de enige sport die ik nog kan doen is paardrijden. Fietsen is voor mij echt een no go, dan verrek ik binnen 2 minuten van de pijn. Wandelen alleen met speciale schoenen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:50

PFPS toevallig?
Ik heb het ook, voor mij is fietsen ook erg pijnlijk, tot een half jaar geleden kon ik niet fietsen, nu kan ik aardig fietsen heb ik ervaren.
Ik heb zelf leren tapen en heb enkele weken constant getaped gelopen, en in die periode intensief getraind op mijn bovenbeenspieren. PFPS komt voort uit een onbalans in je bovenbeenspieren, waardoor je je patella (knieschijf) scheef trekt uit zijn spoor. Die onbalans moet je dus opheffen.
Ik ben met een trainer aan de slag gegaan en heb van mijn fysio uitleg gekregen hoe ik mijn knieën constant naar buiten moet blijven draaien. Het enige wat ik nu nog echt niet kan is lunges, dat roept vrijwel meteen pijn op.
Fietsen kan ik ook, hoewel dit wel zwakheid blijft oproepen, na het fietsen heb ik er 's avonds last van. En ook als ik intensief mijn benen getraind heb kan ik 's avonds een zeurderige pijn in mijn knieën hebben die ik niet kan ontlasten. Dan ga ik dus duidelijk over mijn grenzen heen.

Samengevat: mijn oplossing was intensief trainen van beenspieren dmv o.a. squats, op een kist springen e.d. waarbij goed opletten dat mijn knieën naar buiten blijven en niet inknikken naar binnen met getapete knieën, van daaruit langzaam uitbouwen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:55

Vraag ook een verwijzing naar een orthopeed (eventueel samen met fysio), want goede/slechte schoenen hebben behoorlijk invloed op hoe je je hele been beweegt en gebruikt.

Zoek alternatief vervoer, want als reizen al pijnlijk is dan wil je het huis ook niet meer uit en worden je knieën enkel slechter door niks doen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:02

vervelend!
Ik he ook een aandoening aan mijn knieën. Ze viden enkel chrnische ontstekingen die niet de pijn kunnen veroorzaken die ik heb. Fietsen gaat ook erg moeizaam bij mij en resulteerd in dagen pijn (gelukkige heb ik nu een auto), maar mijn vakantiejob als postbode met een electrische fiets ging dan weer wel. Paardrijden kan ik ook niet meer, af en toe een ritje en dan lig ik een week plat. Ik heb dus ook geen oplossing voor je aangezien dokters nieteens wat voor mij kunnen bedenken :p

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:06

Ik kan je eigenlijk alleen maar adviseren om naar Sint Maartenskliniek in Woerden te gaan.
Daar zitten de betere artsen op gebied van knieën.

Verder heel goed luisteren naar je lichaam. Maar niet bij ieder pijntje gaan zitten met je been omhoog, bewegen op geleiden van de pijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:14

Je kan het ook omdraaien he, als het paardrijden je max is kan je niet meer fietsen, ipv omgedraaid.

Ik zou ook gaan kijken of een elektrische fiets of een scooter mogelijk is. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je ook nog leuke dingen overhoud en als mogelijk juist de minder leuke dingen schrapt. Dat zal de uberpraktische dokter misschien niet direct snappen maar dat mag je hem/haar gerust uitleggen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:40

Paardrijden is minder belastend dat klopt maar het is het fietsen er nog bij. Op een schooldag is het 20 min heen, 20 min terug. Even wat drinken de hond uitlaten, 15 min heen, rijden 20-40 min,fietsen terug. De fysio zei dat als het fietsen al zo moeizaam gaat dat ik beter niet kan rijden aangezien dat er een extra schepje boven op komt. Het word keer op keer getriggert. En na ong 2 weken krijg ik een grote terugval omdat ik te veel heb gedaan wat mijn knieën niet aan kunnen.
We gaan aanstaande maandag naar het AZM in Maastricht naar de orthopeed. Hier ben ik 9 maanden geleden ook al geweest. Scooter hebben we maar mag ik niet op. Ben net 15 geworden. Elktrische fiets is wel een optie. Hebben jullie ervaring met z'n fiets?

Ik stel mijn pijn op zekere
hoogte dan ook uit maar het is meer dat mijn knieën zo moe zijn onder het fietsen..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 17:47

secricible schreef:
PFPS toevallig?
Ik heb het ook, voor mij is fietsen ook erg pijnlijk, tot een half jaar geleden kon ik niet fietsen, nu kan ik aardig fietsen heb ik ervaren.
Ik heb zelf leren tapen en heb enkele weken constant getaped gelopen, en in die periode intensief getraind op mijn bovenbeenspieren. PFPS komt voort uit een onbalans in je bovenbeenspieren, waardoor je je patella (knieschijf) scheef trekt uit zijn spoor. Die onbalans moet je dus opheffen.
Ik ben met een trainer aan de slag gegaan en heb van mijn fysio uitleg gekregen hoe ik mijn knieën constant naar buiten moet blijven draaien. Het enige wat ik nu nog echt niet kan is lunges, dat roept vrijwel meteen pijn op.
Fietsen kan ik ook, hoewel dit wel zwakheid blijft oproepen, na het fietsen heb ik er 's avonds last van. En ook als ik intensief mijn benen getraind heb kan ik 's avonds een zeurderige pijn in mijn knieën hebben die ik niet kan ontlasten. Dan ga ik dus duidelijk over mijn grenzen heen.

Samengevat: mijn oplossing was intensief trainen van beenspieren dmv o.a. squats, op een kist springen e.d. waarbij goed opletten dat mijn knieën naar buiten blijven en niet inknikken naar binnen met getapete knieën, van daaruit langzaam uitbouwen.

Wat betekent de afkorting?

Ik ben 9 maanden geleden bij de orthopeed in het AZM geweest en die zei: eerst proberen met tape en oefening. Mocht het niet baten kan een operatie uitkomst bieden. Dus ben heel benieuwd wat hun te zeggen hebben. Het geen wat jij hier schrijft komt me wel overeen. Mijn boven been spieren zijn te kort waardoor de knieschijven niet goed sporen. Heb het echter aan de fysio gevraagt of het patella heette en dit was niet zo. Ik weet alleen niet hoe het wel heet. (Vergeten... |o )

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:49

ik reed op ene electrische iets voor mijn werk! erg tof :p

Ik draag sommige dagen trouwens zo'n ondersteuende knieband van de decathlon, dat zjn echt de beste! daar zitten ooi extra ijzers in. Geen idee of jij dat mag dragen, maar voor mij geeft het soms wat verlichting http://nl.decathlon.be/steunverband-apt ... 34535.html

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 18:20

Met een knieband ofzo ben ik toch wat voorzichtig. Weet ook niet of ik dit mag dragen. Ik ga dit zeker vragen aan de arts.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:40

Maartenskliniek in Woerden (en Nijmegen) is een fijne kliniek.
Ik ben er onder behandeling.

Onze zoon heeft een Sparta Pick-up ebike.
Dit scheelt erg in belasting van zijn gewrichten.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:52

Grenzen aangeven houdt in dat je leert voelen en reageren op wat je lichaam aangeeft. Als je als zo lang pijnklachten hebt is het voor jou lastig te voelen of iets te zwaar of te veel is voor jouw knieën. Met jouw knieklachten is het (zoals ik begrijp uit je verhaal) het belangrijk dat je niet overbelast. Overbelasting = toename pijn. Voor jou wordt het de uitdaging om te leren voelen waar die grens ligt tussen wat nog gaat en wat overbelasting is. Voordat je op je paard stapt goed voelen/cijfer geven aan de pijn die je hebt. Dan tijdens het paardrijden bijvoorbeeld elke 5-10 minuten even te stoppen en je goed te concentreren op je knieen en voelen of de pijn erger is geworden door weer een cijfer te geven aan de pijn. Liever eerder stoppen (dus voordat de pijn erger wordt) dan erdoorheen gaan. Hetzelfde geldt voor fietsen; belangrijk is dat je fietszadel goed hoog staat, dat je met wegfietsen je versnelling op het laagste zet. Met fietsen rustig aan doen, in een niet te zware versnelling. Snelheid aanpassen aan de wind/heuvel. Wind tegen houdt in dat je langzamer moet gaan fietsen. Het is een hele uitdaging! Maar kan je zeker helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:00

Ik heb precies hetzelfde. Alleen willen ze mij verder niet helpen, ik moet maar naar fysio, maar ook dat helpt niet.
Ik fiets alleen naar mn werk (15 min).
Paardrijden doe ik niet meer, ben te groot voor mn pony. Ik ben overgestapt naar mennen, minder belasting voor mn knieën!
Naar school gaan doe ik met de bus.
De laatste tijd gaat het redelijk, in de zomer heb ik meer last.
Op slechte dagen doe ik meestal een brace om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:01

Lastig.
Mag je je spieren wel trainen?
Ik heb een vergelijkbaar probleem en ga binnenkort naar een "kniemobiliteitscentrum".

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:03

Mijn spieren mag ik trainen en dit doe ik dan ook. Alleen ben nu 9 maanden bezig en mijn klachten nemen alleen maar toe.
Het tapen bied rust aan mijn knieën.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:04

amoj schreef:
Ik heb precies hetzelfde. Alleen willen ze mij verder niet helpen, ik moet maar naar fysio, maar ook dat helpt niet.
Ik fiets alleen naar mn werk (15 min).
Paardrijden doe ik niet meer, ben te groot voor mn pony. Ik ben overgestapt naar mennen, minder belasting voor mn knieën!
Naar school gaan doe ik met de bus.
De laatste tijd gaat het redelijk, in de zomer heb ik meer last.
Op slechte dagen doe ik meestal een brace om.

Ohh wat erg dat ze jou niet verder willen helpen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:07

evelien11 schreef:
Grenzen aangeven houdt in dat je leert voelen en reageren op wat je lichaam aangeeft. Als je als zo lang pijnklachten hebt is het voor jou lastig te voelen of iets te zwaar of te veel is voor jouw knieën. Met jouw knieklachten is het (zoals ik begrijp uit je verhaal) het belangrijk dat je niet overbelast. Overbelasting = toename pijn. Voor jou wordt het de uitdaging om te leren voelen waar die grens ligt tussen wat nog gaat en wat overbelasting is. Voordat je op je paard stapt goed voelen/cijfer geven aan de pijn die je hebt. Dan tijdens het paardrijden bijvoorbeeld elke 5-10 minuten even te stoppen en je goed te concentreren op je knieen en voelen of de pijn erger is geworden door weer een cijfer te geven aan de pijn. Liever eerder stoppen (dus voordat de pijn erger wordt) dan erdoorheen gaan. Hetzelfde geldt voor fietsen; belangrijk is dat je fietszadel goed hoog staat, dat je met wegfietsen je versnelling op het laagste zet. Met fietsen rustig aan doen, in een niet te zware versnelling. Snelheid aanpassen aan de wind/heuvel. Wind tegen houdt in dat je langzamer moet gaan fietsen. Het is een hele uitdaging! Maar kan je zeker helpen!

Bedankt voor de fijne tips! Dit ga ik zeker mee nemen tijdens het rijden. Fietsen is voor mij zeer belastend. Mijn versnellingen heb ik al in de laagste stand staan met fietsen.
Ben al langzaam aan het kijken voor een andere fiets.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:23

PFPS is patellofemoraal pijnsyndroom, ook wel bekend als retropatellaire chondropathie of meidenknie. Het is eigenlijk een soort verzamelnaam voor klachten 'achter' de knieschijf, met allerlei mogelijke oorzaken, als ik zo de verschillende sites bekijk.

Ik heb het door een x-stand van mijn benen die sowieso zorgt voor een slechte sporing van de knieschijf in combinatie met hypermobiele gewrichten en MS. Die laatste twee zijn al geen super combi, maar samen met het 'knotsknieënsyndroom' ;) al helemaal niet.

Patella is trouwende de Latijnse naam voor knieschijf, dus het zou kunnen dat jij PFPS hebt, veroorzaakt door die te korte spieren, maar ik ben geen arts of fysio, dus kan dat niet met zekerheid zeggen.
Vanwege de MS heb ik al jaren een machtiging voor chronische fysiotherapie. Het beleid is inderdaad bij pijnklachten voldoende rust nemen en eventueel tapen. Verder zijn we aan de slag gegaan met oefeningen om mijn beenspieren sterker te maken en dat helpt echt. Zal niet zeggen dat ik nooit meer klachten heb, maar wel een heel stuk minder. Door de combinatie van aandoeningen ben ik wel wat blessure gevoeliger, maar met goede training en regelmatig overleg met de fysio, hebben we het nu goed onder controle.

Wat ook geholpen heeft, zijn goede steunzolen. Mijn podotherapeute heeft een soort van loopanalyse gemaakt, waaruit bleek dat ik mijn voeten verkeerd afwikkel zonder zooltjes, waardoor mijn benen en daarmee knieën ook niet goed belast werden. Ik heb nu 2 soorten zooltjes; een paar voor in mijn gewone schoenen, zeg maar 'normale' steunzooltjes, en een paar wat zachtere voor in mijn sportschoenen, zodat ik voldoende dempen heb op bijvoorbeeld de loopband of met wandelen buiten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:31

Annick75 schreef:
PFPS is patellofemoraal pijnsyndroom, ook wel bekend als retropatellaire chondropathie of meidenknie. Het is eigenlijk een soort verzamelnaam voor klachten 'achter' de knieschijf, met allerlei mogelijke oorzaken, als ik zo de verschillende sites bekijk.

Ik heb het door een x-stand van mijn benen die sowieso zorgt voor een slechte sporing van de knieschijf in combinatie met hypermobiele gewrichten en MS. Die laatste twee zijn al geen super combi, maar samen met het 'knotsknieënsyndroom' ;) al helemaal niet.

Patella is trouwende de Latijnse naam voor knieschijf, dus het zou kunnen dat jij PFPS hebt, veroorzaakt door die te korte spieren, maar ik ben geen arts of fysio, dus kan dat niet met zekerheid zeggen.
Vanwege de MS heb ik al jaren een machtiging voor chronische fysiotherapie. Het beleid is inderdaad bij pijnklachten voldoende rust nemen en eventueel tapen. Verder zijn we aan de slag gegaan met oefeningen om mijn beenspieren sterker te maken en dat helpt echt. Zal niet zeggen dat ik nooit meer klachten heb, maar wel een heel stuk minder. Door de combinatie van aandoeningen ben ik wel wat blessure gevoeliger, maar met goede training en regelmatig overleg met de fysio, hebben we het nu goed onder controle.

Wat ook geholpen heeft, zijn goede steunzolen. Mijn podotherapeute heeft een soort van loopanalyse gemaakt, waaruit bleek dat ik mijn voeten verkeerd afwikkel zonder zooltjes, waardoor mijn benen en daarmee knieën ook niet goed belast werden. Ik heb nu 2 soorten zooltjes; een paar voor in mijn gewone schoenen, zeg maar 'normale' steunzooltjes, en een paar wat zachtere voor in mijn sportschoenen, zodat ik voldoende dempen heb op bijvoorbeeld de loopband of met wandelen buiten.

Dit is het!retropatellaire chondropathie! (Was het vergeten) dit is ook wat de fysio zei. Ik heb inderdaad x benen en ik heb al steunzolen. Bedankt voor alle informatie!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:45

Graag gedaan, ze moeten ook niet van die slecht te onthouden termen geven aan die knotsknieën van ons ;). Ik hoop dat met rust en tapen de klachten afnemen en dat je dan met de fysio je spieren kunt trainen, zodat je minder gauw klachten hebt.

Qua fiets trouwens vooral zorgen dat 'ie niet te laag is voor je. Ik heb op een gegeven moment mega klachten gekregen links, nadat ik bij stormachtig weer op de fiets van mijn zus weg was geweest. Zij is alleen een stuk kleiner dan ik, dus haar fiets was eigenlijk te laag voor mij. 's Nachts kon ik me haast niet meer omdraaien in bed en het heeft uiteindelijk een paar maanden op diclofenac en rust gekost om weer op te knappen.

Een licht fietsende fiets of eventueel met trapondersteuning, zou misschien uitkomst kunnen bieden. Door de MS fiets ik niet of nauwelijks meer op een gewone fiets, omdat afstappen niet altijd soepeltjes gaat en ik niet zo graag de grond kus :+ . Kleine stukjes gaat redelijk, maar de hometrainer bij de fysio of sportschool nog beter, want dan kan ik als ik klaar ben nog even blijven zitten, voordat ik weer op de grond stap :D .

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:03

Het pattela pijnsydroom toevallig ? Ook ik heb maandenlang bij een fysiotherapeut gelopen, knieën intapen ed niets hielp. Idd met fietsen is de reactie enorm en met traplopen ook een drama.. ik had het zelf ook met juist te lang stilzitten in de bioscoop bijvoorbeeld. Dan had ik juist het idee dat ik gewoon moest lopen, zolang ik mijn benen maar kon strekken ging het wel. Uiteindelijk ook een mri scan gehad en daar kon ook niets op gezien worden, (kijk) operatie was ook geen optie omdat ze er niet onnodig in wilde snijden. Uiteindelijk met goede schoenen /aangepaste zooltjes ben ik persoonlijk een eind op weg gekomen. En in sommige gevallen kun je er toch deels overheen groeien, moet zeggen dat het nu het laatste jaar ook wel beduidend minder is. Misschien nog goed nieuws ? Herken je dit of schets ik een totaal ander beeld ? Het fietsen nu voorlopig proberen zoveel mogelijk te beperken en idd andrs een elektrische fiets als het echt niet meer te doen is. Bij erge last ondersteunde ik mijn knieën met een goed aangelegd verband of een speciaal daarvoor bestemd knieverband. Kleine tips, hopelijk heb je er wat aan. Succes