ahhh, wond op knie, verkeerde zalf gekregen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

ahhh, wond op knie, verkeerde zalf gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:41

2 weken geleden heb ik een domme wond opgelopen aan m'n knie. Gewoon verstapt in een kuiltje met hardlopen en op m'n knie gevallen. Ik had helemaal niet door dat er wat aan de hand was, ben dus verder gelopen. Toen merkte ik dat het bloedde. Thuis de wond verzorgd, was vrij diep, maar broek was heel gebleven. Precies midden op de knie.
Een dag later bleek dat er ook nog wat meer gekneusd was. Allemaal bijzonder vervelend, maar ja, ik kon eerst nog gewoon verder lopen dus er is niets kapot. De wond elke dag netjes voorzien van betadine, nieuwe gaasjes/pleister. En dus rust genomen voor zover mogelijk met werk e.d. We zijn nu 2.5 week verder en het trekt dicht, maar is nog steeds niet geheel dicht. Daar kan ik weinig aan doen omdat het midden op de knie zit en dat dus de meest vervelende plaats is en je met dit weer niet in een korte broek kunt lopen. Er zit nog een klein beetje vocht in de knie, maar inmiddels kan ik ook weer een beetje hardlopen. Paardrijden lukte zonder beugels afgelopen weekend al weer en nu volgens mij wel weer met. Duiken lukt gelukkig ook gewoon. Maar nu zit dus elke dag nog steeds de pleister aan de wond geplakt omdat er toch nog wat vocht uitkomt. Het maakt niet uit wat voor pleisters je gebruikt. Wel trekt het ondanks dit langzaam dicht.
Nu zei iemand van je moet even de wond een keer aanstippen met zilvernitraat om wild vlees te voorkomen (het lijkt op granulaatweefsel, maar een keer aanstippen met zilvernitraat kan nooit kwaad). En dat heb ik dus niet in huis. Het is een zelfzorgmiddel, dus gewoon te verkrijgen op internet (niet bij het Kruidvat helaas). Maar ik besloot de huisarts te bellen, want dit gaat sneller omdat je niet met verzenden zit.
Moest ik langskomen. Ik heb uiteraard mijn ongenoegen kenbaar gemaakt omdat de zorg al duur genoeg is en dit om een wondje gaat en ik een zelfzorgmiddel wil hebben. Maar goed, ik ben dus langsgegaan. Daar wordt er gezegd dat ze wat anders hebben. Ok, geef dat maar mee, ik wil die wond nu wel graag eens dicht hebben en een kunstgreep mag van mij wel. Moesten ze de wond zien, dus dat gedaan en zeggen ze dat ik een zalf meekrijg die ik 3 keer per dag moet smeren. Ik geef aan dat ik maar aan 1 keer per dag toekom wegens werk e.d. en dan was dat ook wel goed, maar 2 keer zou ik dan toch moeten proberen in weekenden. Prima.
Zalf mee en thuis er meteen opgesmeerd. Daarna bijsluiter gelezen. Oei, wat schrok ik. Zalf meteen maar weer eraf gewassen. Ik heb zalf met 'corticoseroiden' gekregen, Triamcinoloni.

Ik ben een falikant tegenstander van hormoonzalven omdat ze de huid dun maken. Een dagje of 2 iets gebruiken durf ik nog wel maar dat is ook echt de max. Maar nu staat er in de bijsluiter dat het NIET geschikt is voor wonden. Het werkt tegen jeuk en zwelling. Maar daar heb ik geen last van.
Huisarts weer gebeld en die zegt dat het toch echt gewoon gebruikt kan worden. Maar 2 vrienden die als verpleegkundige werken zeggen dat deze zalf niet op wonden gebruikt mag worden.

Ik durf het nu dus niet te gebruiken en ben dus bang dat ik doodleuk mijn tijd verknoeid heb bij de huisarts en 12-13 euro over de balk gesmeten heb van mijn eigen risico en dus onzinnig gebruik gemaakt heb van de zorg. En alsnog online dus die zilvernitraat kan gaan bestellen. Bovendien is de wond nu weer vochtig door wondvocht wat het vanmorgen niet was.

Wat zijn jullie ervaringen met het helpen herstellen van een wond met triamcinoloni zalf? Kan dat?

Wilawander

Re: ahhh, wond op knie, verkeerde zalf gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:43

Mag inderdaad niet op wonden daar het niet bijdraagt aan de wondgenezing. Maar veel dokters en dierenartsen schrijven het voor wonden voor.
Ik zou voor een mesitran zalf gaan die is vrij verkrijgbaar in de apotheek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:46

Gewoon niet gebruiken en er mesitran op doen, werkt prima en dat de wond niet zo snel dichtgaat is logisch, zit op een vervelende plek, succes er mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:49

En mesitran heb ik niet meer, dat had ik voor m'n paard (nou ja, Vetramil dan, maar dat is zelfde). Het nu nog bestellen online betekent ook dat we een halve week verder zijn. Zucht.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-11-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:49

Doordat het ontstekingsremmend en vaatvernauwend werkt is het opzich wel geschikt. Je beschrijft jou wondje als zo goed als gesloten, de crème die je voorgeschreven hebt gekregen is dar geschikt voor. Je moet het niet op een open wond smeren dus wat bloed of nog zeer nat is
Dus je huisarts heeft gelijk, en het wondvocht komt waarschijnlijk doordat je de zalf er af bent gaan poetsen.
Mocht je het echt niet vertrouwen dan smeer je de zalf niet op het natte gedeelte maar wel op de rest van het wondje.
Zilvernitraat is zinloos omdat je knie gewoon herstellende is en er geen sprake is van wildvlees

Je huisarts weet echt wel wat hij voorschrijft, die is ook gewoon naar school geweest

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:52

Ik smeer vulketan gel op dergelijke wonden, is eigenlijk voor paarden maar werkt ook goed op mensen ;-)...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:53

Mesitran hebben ze normaal wel op voorraad bij een apotheek dus dat zou niet zo problematisch moeten zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:55

Gillbo schreef:
Doordat het ontstekingsremmend en vaatvernauwend werkt is het opzich wel geschikt. Je beschrijft jou wondje als zo goed als gesloten, de crème die je voorgeschreven hebt gekregen is dar geschikt voor. Je moet het niet op een open wond smeren dus wat bloed of nog zeer nat is
Dus je huisarts heeft gelijk, en het wondvocht komt waarschijnlijk doordat je de zalf er af bent gaan poetsen.
Mocht je het echt niet vertrouwen dan smeer je de zalf niet op het natte gedeelte maar wel op de rest van het wondje.
Zilvernitraat is zinloos omdat je knie gewoon herstellende is en er geen sprake is van wildvlees

Je huisarts weet echt wel wat hij voorschrijft, die is ook gewoon naar school geweest

Maar het is niet ontstoken. De wond is in het midden nog vaak nat. Nu ook. Daarom plakt de pleister er ook aan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:58

Je moet op een natte wond ook geen pleister doen, gewoon aan de lucht laten drogen. Niet te lang douchen of met natte doekjes gaan zitten deppen om het schoon te krijgen
De zalf is ontstekingsremmend, dat betekend dat het ook ontstekingen voorkomt!
Hoe groot is de plek?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:00

Ik zal er dan vet gaas op doen en daarover heen een pleister oftewel zalfgaas. Kun je gewoon kopen bij de drogist. Dit zorgt ervoor dat het niet vastplakt en daarna weer kapot trekt.

Maar idd als die nog nat is eerst een beetje laten drogen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:01

Vetramil verkopen ze gewoon bij de dierenspeciaalzaak!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:06

Ik heb net een rondje apotheken gebeld. Geen 1 heeft Mesitran op voorraad. Pets Place heeft geen Vetramil.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:12

Zou er echt geen pleister constant op blijven doen. Dat helpt niet echt tegen het drogen van de wond en het genezen duurt nu veel langer.
En hoezo wil je er zalf op doen? Het kan toch gewoon zo droog en natuurlijk genezen?!?!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:17

BiBiQ schreef:
Zou er echt geen pleister constant op blijven doen. Dat helpt niet echt tegen het drogen van de wond en het genezen duurt nu veel langer.
En hoezo wil je er zalf op doen? Het kan toch gewoon zo droog en natuurlijk genezen?!?!

Een pleister moet wel, want het zit op de knie en tja, daarover komt een broek. Ik zit 's avonds alsi k thuisben wel met de knie bloot, maar verder gaat dat natuurlijk niet. Omdat het lijkt of er wat wild vlees begint te komen heb ik dus de huisarts gebeld om zilvernitraat. En nu krijg ik dus een zalf mee die ik niet durf te gebruiken. Niets doen is ook een optie en gewoon doorgaan met pleisters. Er zal vast een moment komen dat het wel dicht gaat. Maar er dus niets op doen gaat niet wegens de plek van de wond.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:17

Gewoon niks op doen, geen zalf, geen pleister helemaal niks. Al die dingen maken het alleen maar zacht. Ik heb eens een heel lelijke snee gehad en nadat die een avondje aan de lucht had gedroogd hoefde ik er de volgende dag niets op te doen.
Een vrij diepe snee, en ook dat is geheeld.

Al dat gedoe met een wond is echt niet nodig..
Mocht je willen, ik heb nog wel ergens een foto van mijn arme pinkie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:20

er moet iets over om tegen het schuren van de broek te beschermen. Dat kan ik niet veranderen. Het is de knie. Het is gewoon een rotplek. Elke andere plek was al wel dicht geweest.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:23

Heb je geen ruitersportzaak in de buurt? Daar haal ik meestal gewoon mijn vetramil.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:27

Sorry maar ik vind het wel redelijk bijzonder dat je tips van internet meer vertrouwt dan advies van iemand die ervoor gestudeerd hebt en de wond gezien heeft.

Daarnaast zocht corticosteroïden niet voor dunnere huid bij zo kort gebruik. Uit meerdere onderzoeken is dat gebleken dat het geen effect heeft als je voor korte termijn (enkele weken) gebruikt op de dikte van de huid

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:30

Ik vraag advies of de zalf wel op een open wond mag. Dat mag dus niet blijkt 95% van de mensen te zeggen, evenals de bijsluiter aangeeft. Dat betekent dus dat ik de cortisosteroiden niet ga gebruiken. Mij te link.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-11-15 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:41

Toen ik een blauw oog met schaafwond erbij had (op mijn ooglid voornamelijk), heb ik er Calendulan op gesmeerd en dat is ook heel netjes genezen.

(Geen idee of die kruiden die erin zouden zitten ook daadwerkelijk wat doen trouwens, maar het hield de korstjes mooi soepel waardoor ze niet steeds losraakten/kapot gingen en dat heeft er toch voor gezorgd dat er geen littekens zijn ontstaan :) )

Edit: Of het ook echt op een open wond mag, durf ik niet te zeggen..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:43

Er zit ook wel enige nuance in de term "open wond". Een bloedende wond kun je idd geen cortisonenzalf op/in doen, een wond die niet bloedt maar wel nat is, kun je prima die zalf op doen. Zalf op een vet gaasje, dat over je wond, droog gaasje er over en je knie is zo weer zo goed als nieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:47

Hormoonzalven zijn alleen schadelijk bij langdurig=jarenlang elke dag dik smeren.
Sudo erop helpt ook, droog houden en er vanaf blijven.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:48

Propolis zalf is echt wond helend. Gebruik ik zelf ook als ik een wondje heb . Gewoon bij reformwinkel te krijgen .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:51

Afbeelding

Bloedt niet, is vaak nog nat. Dermiel zalf erop en dan een pleister durf ik wel. De triamcinoloni niet, want dat is er niet voor. Heb er nu niets op en zit in korte broek. Straks weer lange broek aan en pleister erop.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:53

Die zalf hoort niet op een open wond lijkt mij, wat raar. Gaf hij daar geen reden voor waarom wel? Overigens gaat een huisarts bezoek niet van je eigen risico af. Die is volledig gedekt in de basisverzekering en mag niet van eigen risico afgehaald worden.

Ik zou er geen pleister op doen oid en aan de lucht laten drogen, dikke kans dat het dan sneller heelt.