Mondhygiënistes, advies gevraagd.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Mondhygiënistes, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 21:41

Hai,

Ik ben laatst naar de tandarts geweest (Een nieuwe) en die zei dat ik mn tandvlees behoorlijk ontstoken heb en ik naar de mondhygiënist moest.
Nu hoorde ik haar praten over pocket 1,2,3 en 3+.
Hoe zij erover praatte, baarde me nogal zorgen... Alsof elk moment mn tanden konden uitvallen zeg maar haha.

Gelijk een afspraak gemaakt met de MH en daar ben ik afgelopen woensdag geweest.
Ze heeft alles gereinigd, en ik moet over 4 weken terugkomen, dan ging ze alles weer een keer langslopen en waarschijnlijk dan over 2 a 3 maand terug en dan 1x per half jaar. Zoals ze nu dacht.

Ik heb nu een heel rataplan aan dingen meegekregen voor thuisgebruik, (tandpasta, tandenraggers etc.) en dit moest ik trouw elke dag doen.

Nu ging ik even googelen op die pocket dingen (Geen idee wat dat inhield namelijk :') ) Maar daar schrok ik nogal van!
Kaakafbreuk, ruimtes tussen tanden, loszittende tanden, uitvallende tanden, kunstgebit -O- -O- -O-

Dus nu is mijn vraag: Zijn die cijfers zo dramatisch? Bij de MH kreeg ik niet het gevoel alsof het heel verschrikkelijk was.. Maar mn tandarts daarentegen wel..

Is dit nog weer goed te krijgen? Of heb ik nu problemen voor de rest van mijn leven?
Laatst bijgewerkt door Naamloos1 op 07-11-15 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:45

Is misschien Paradontitus? Heb ik ook... -O-

Naamloos1

Re: Mondhygiënistes, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 21:47

Ik heb geen idee! Wat houdt dat in dan? Wat zijn jouw klachten etc?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:53

Wat wel kan gebeuren is dat je tandvlees naar beneden zakt en dat komt nooit meer terug. Als het uiteindelijk heel ver is gezakt gaan je tanden inderdaad losstaan. Heb je teruggezakt tandvlees?

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:54

Ik heb precies hetzelfde probleem ik maak me echt zorgen.

@ ik heb wel teruggezakken tandvlees |( |( |(

Maar ik doe er zoveel voor........ ik tandenstook ze........poets ze elektrisch 5 min.....af en toe mondwater

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:02

Teruggetrokken bedoel je? Heb ik bij 2 tanden heel minimaal. Als je goed kijkt kun je het iets zien.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:15

Oh echt volgens mij is dat iets nieuws als je bij een nieuwe tandarts komt.....
Ik kon dus ook vrolijk een keer of 5 naar een preventie assistente met ragers ect ect. Zelfs met plak verklikker -:) Leek haast wel Poets les.
Ben daar een keer op 5 geweest en daarna was er eigenlijk niks meer aan de hand, het rageren heeft wel degelijk gezorgd dat mijn tandvlees gezonder is en andere poets techniek. ik was nogal een hardhandige.
Mijn tandvlees is weer rustig niet meer teruggetrokken :D

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:20

Ik heb onlangs hetzelfde gehad. Paar pockets van 7mm. Ben me rot geschrokken! Zeker gezien het feit dat ik altijd al erg goed gepoetst en geragd heb.
Ook mijn mh vond het apart voor mijn leeftijd ( 35 ).
Ze heeft om de oorzaak te vinden een kweek laten doen.
"Gelukkig" is de oorzaak medicijngebruik en daardoor maak ik te weinig speeksel aan. Ze heeft het schoongemaakt, alhoewel het niet veel was. En ik moest nadien een andere tandpasta gebruiken. Iets met zuurstof erin, uit de test kwam namelijk ook het feit dat er te weinig zuurstof bij mijn tandvlees komt. Ook moest ik 2 weken met een waterstofperoxide spoelen.
Bezoekje was eind september en vorige week moest ik na de tandarts en voila; het was enorm verbeterd!

Dus misschien is die kweek een idee?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:20

Naamloos1 schreef:
Hai,

Ik ben laatst naar de tandarts geweest (Een nieuwe) en die zei dat ik mn tandvlees behoorlijk ontstoken heb en ik naar de mondhygiënist moest.
Nu hoorde ik haar praten over pocket 1,2,3 en 3+.
Hoe zij erover praatte, baarde me nogal zorgen... Alsof elk moment mn tanden konden uitvallen zeg maar haha.

Gelijk een afspraak gemaakt met de MH en daar ben ik afgelopen woensdag geweest.
Ze heeft alles gereinigd, en ik moet over 4 weken terugkomen, dan ging ze alles weer een keer langslopen en waarschijnlijk dan over 2 a 3 maand terug en dan 1x per half jaar. Zoals ze nu dacht.

Ik heb nu een heel rataplan aan dingen meegekregen voor thuisgebruik, (tandpasta, tandenraggers etc.) en dit moest ik trouw elke dag doen.

Nu ging ik even googelen op die pocket dingen (Geen idee wat dat inhield namelijk :') ) Maar daar schrok ik nogal van!
Kaakafbreuk, ruimtes tussen tanden, loszittende tanden, uitvallende tanden, kunstgebit -O- -O- -O-

Dus nu is mijn vraag: Zijn die cijfers zo dramatisch? Bij de MH kreeg ik niet het gevoel alsof het heel verschrikkelijk was.. Maar mn tandarts daarentegen wel..

Is dit nog weer goed te krijgen? Of heb ik nu problemen voor de rest van mijn leven?

Vanaf een pocket van 5 moet je je zorgen gaan maken. 3 is geen probleem maar wel een aandachtspunt.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 23:19

Janderegelaa: Dat geeft de burger moed ;) Bedankt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:31

Paradontitis wordt door een bacterie in stand gehouden.
Als je er voor zorgt dat die bacterie binnen de perken blijft, is er meteen veel gewonnen. Er zijn tandartsen die om die reden AB voorschrijven, er bestaat anno 2015 ook goede "oral probiotica".

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:52

Janneke2 schreef:
Als je er voor zorgt dat die bacterie binnen de perken blijft, is er meteen veel gewonnen. Er zijn tandartsen die om die reden AB voorschrijven, er bestaat anno 2015 ook goede "oral probiotica".

Er zijn ook mondhygiënisten die Parodontitis met laser behandelen. Het grote voordeel is dat je dan geen AB hoeft want daarvan krijgen we al veel te veel. Daarnaast heeft de laser biostimulatie waardoor het tandvlees herstelt en de tanden en kiezen weer vast(er) kunnen gaan staan. Dit bereik je nooit met antibiotica.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:11

Een pocket is een (verdiepte) ruimte tussen tand en tandvlees. In een normale, gezonde situatie is deze ruimte maximaal 3mm. Zit je in de ruimtes tot 4-5mm dan duidt dit op een tandvleesontsteking. Naarmate deze ontsteking voortduurt kan deze overgaan in je kaakbot. De pockets zullen dan van 6 tot soms wel 12+ mm bestaan. Ts, ik denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken dat je je tanden gaat verliezen. Laat je mondhygiënist haar werk doen met het reinigen, houdt het ondertussen thuis goed schoon met poetsen en rageren en dan zul je zien dat de situatie snel verbeterd :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 13:46

Bedankt voor de tips en de geruststellende berichten!

Nu heb ik wel nog op 3 plekjes 'pijn' als ik daar ga tandenpoetsen. Dit is nadat de MH bezig is geweest.
Ook bloeden deze plekjes nu nog wat met het poetsen.
Ik ben er woensdag geweest, kan dit kloppen dat ik het nu nog iets voel met poetsen? En dat het nu nog iets bloed?

Verder overigens geen pijn/last meer van. Donderdag was wel alles even gevoelig, maar dat is allemaal weggetrokken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:51

Jahoor mijn tandvlees doet altijd paar dagen zeer na het schoonmaken, zelfs eten doet zeer dan.

Als kind heb ik mijn gebit verwaarloosd, weigerde te poetsen en dus poetste ik soms weken niet. Gevolg is dat bij mijn ondertanden het tandvlees behoorlijk teruggetrokken is. Ze staan nog steeds helemaal muurvast en door 2x per jaar naar de mondhygiëniste te gaan hopen we dat dat zo blijft. Mijn tandvlees is overigens al meer dan 10 jaar ontstoken dus het kan erger :P Heb me er ook een hele tijd zorgen over gemaakt, vooral toen m'n mondhygiëniste ging vertellen dat zij haar gebit ook verwaarloosd had en daardoor een compleet kunstgebit had maar daarna een andere mondhygiëniste genomen en die heeft mijn zorgen weggenomen door met me aan de slag te gaan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:58

Abeltje1990 schreef:
Oh echt volgens mij is dat iets nieuws als je bij een nieuwe tandarts komt.....
Ik kon dus ook vrolijk een keer of 5 naar een preventie assistente met ragers ect ect. Zelfs met plak verklikker -:) Leek haast wel Poets les.
Ben daar een keer op 5 geweest en daarna was er eigenlijk niks meer aan de hand, het rageren heeft wel degelijk gezorgd dat mijn tandvlees gezonder is en andere poets techniek. ik was nogal een hardhandige.
Mijn tandvlees is weer rustig niet meer teruggetrokken :D

+1 mijn tandarts was met de noorderzon vertrokken, dus ik naar een nieuwe, die "schrok" enorm, ik had het idee dat ik terminaal was: tandsteen, iets met pockets, bijna geen kiezen meer boven, ik zag de $$$$ in z'n ogen.

Ben dan ook direct op zoek gegaan naar een andere tandarts en gevonden. Stuk beter, maar ook die mondhygiëniste, ik voelde me een kleuter de eerste keer, heb daar ook wat van gezegd en de tweede keer ging het al een stuk beter. Ik heb nu zo ongeveer continu een rager in m'n kakelement zitten, heb ze in soorten en maten meegekregen en mijn "terminale" pockets en paradontitis zijn na een jaar blijkbaar verdwenen want daar hoor ik de kleuterjuf aka mondhygiëniste niet meer over.
De volgende keer krijg ik een ander, deze werkt niet meer op de enige dag in de week dat ik kan komen, ik krijg dan een Russische := := :') , doe het nu al in m'n broek van angst...... -O-

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 14:17

Whahaha ik moet wel lachen om jullie berichtjes hoor! :')
Heel herkenbaar! Maar gelukkig hebben meer mensen dit dus haha. Ik kreeg ook 'poetsles' vond ik opzich niet zo erg, want ze deed niet alsof ik een klein kind was gelukkig.. Zou ik ook niet tegen kunnen!

Nouja, ik poets nu (minimaal) 2x per dag met een eeeenooorrm vieze tandpasta (zoutsmaak :r ) ik maak het met 3 soorten raggertjes er tussen schoon, mondwater en ik doe zelf altijd mn tong nog even met een tongschraper, dus meer kan ik er nu denk ik niet aan doen haha.

(Fijn trouwens dat tandvlees nog ff zeer kan doen, hoef ik me daar ook niet echt zorgen om te maken :+ )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:25

die zoute tandpasta is zeker Paradontax, ik kreeg een zak vol monstertjes mee van haar, die poets ik nu op, echter alleen 's avonds, 's morgens wil ik met een frisse smaak in m'n mond de deur uit.
Ik spoel wel altijd met CB12, beroepsmatig spreek ik veel mensen en het valt me op dat diverse gruwelijk uit hun straatje meuren en ik wil daar absoluut niet bij horen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 14:26

Klopt, Paradontax idd. En dan voor tandvleesproblemen.. Echt de eerste keer gruwelde ik gewoon! :')

En ja mensen die uit hun mond stinken... Brr!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:58

waar is cb 12 voor?

Bij ons is het normaal 2x in het jaar naar de tandarts en er gelijk er achteraan de mondhygienste.
Ik flos te weinig met die raggers dus het bloed nog weleens.
dan doe ik het weer even en dan weer niet.

wij moeten voor de uitleg 10of 15 euro weet het even niet meer extra betalen jaja.
Zie de rekening.
Al zegt ze 2 zinnen haha

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:02

Goh wat dom Linnie050! Al moet ik de rekening nog afwachten.. Wellicht rekenen ze mij ook wat extra's daarvoor haha :')

CB12 is voor slechte adem :)

Vampie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:17

janderegelaa schreef:
Janneke2 schreef:

Er zijn ook mondhygiënisten die Parodontitis met laser behandelen. Het grote voordeel is dat je dan geen AB hoeft want daarvan krijgen we al veel te veel. Daarnaast heeft de laser biostimulatie waardoor het tandvlees herstelt en de tanden en kiezen weer vast(er) kunnen gaan staan. Dit bereik je nooit met antibiotica.

[ Video ]

Interessant! Is dat evidence based? Zo ja heb je een artikel voor mij?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:31

Het is hartstikke evidence based. Zoek maar eens op periodontics en diodelaser op pubmed. Youtube staat er ook vol mee. Ook met voor en na.

Het probleem is dat veel Nederlandse tandartsen en mondhygienisten hem niet willen omdat ze op hun facturen een code moeten geven aan en verrichting en er is geen code voor laser. Dus kunnen ze niet extra factureren. Zij sturen die patiënten door naar een parodontoloog. En dat is jammer. Ik wil niet beweren dat de laser alles kan fixen maar ik denk dat zeker 50% van de patiënten met een laser al geholpen is ipv een vervelende en dure behandeling bij een parodontoloog.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:37

als je ragertjes gebruikt, moet je ook nog flosdraad of van die "harpjes" met flosdraad gebruiken. Dan kom je overal tussen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:43

Hier altijd gezeik bij de tandarts en MH :o . Sinds vorig jaar doen ze de afspraken splitsen, voorheen deed mijn tandarts ook gewoon tandsteen weghalen enzovoort. Nu moet ik een aparte afspraak maken voor halfjaar controle en MH.
Dat mens heeft me toen flink te kakken gezet. Het wijzende vingertje ontbrak nog maar net. "beter flossen en raggen" 8)7 yea sure, alleen staan mijn tanden dus zo dicht op elkaar dat je er niet tussen komt |o. Haar eigen "apparatuur" paste er niet eens tussen en ze moest een ander setje gaan halen.
Ik ga dus opzoek naar een nieuwe praktijk denk ik maar.