Tandvlees problemen, hoe poetsen jullie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Tandvlees problemen, hoe poetsen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 05:12

Vorige week donderdag kreeg ik enorme pijn in mijn mond en dacht dat het mijn tandvlees was. De dag erna kon ik gelukkig bij de tandarts terecht die een gaatje constateerde. Doordat de kies zeer deed en ik ging wrijven was mijn tandvlees geïrriteerd. Ze had alles goed schoongemaakt en adviseerde mij om mijn gebit nog beter te reinigen, spoelen met mondwater dat goed zou zijn voor mijn tandvlees en ook flossen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog nooit van mijn leven mijn tanden heb geflost :o
Inmiddels is mijn gehele tandvlees gevoelig geworden. Volgende week vrijdag heb ik een nieuwe afspraak om mijn hele gebit nog eens goed na te lopen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd mijn tanden wel poetste maar nooit zó veel aandacht aan bestede zoals ik nu doe.

Hoe zit jullie poets ritme eruit, en flossen jullie ook?

Geryon

Re: Tandvlees problemen, hoe poetsen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:16

Flossen is eigenlijk helemaal niet zo goed, je moet tandenstokers gebruiken.

Hier tandvlees dat altijd een beetje ontstoken is. Oplossing daarvan is 9 van de 10 keer beter reinigen. Dus je tandvlees goed poetsen en gaan stokeren. Hier ook, als ik een tijdje ga stokeren is m'n tandvlees minder opgezet en minder pijnlijk. Maar ik doe het niet, geen zin in :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:40

Inderdaad hier ook van die rubber tandenstokers, elk half jaar naar de mondhygiëniste, ik poets altijd met parodontax. Daarmee blijft mn tandvlees ook gezonder. Elektrisch poetsen schijnt ook beter te zijn

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:50

Ik poets elektrisch, daarna met ragertjes tussen mijn tanden en soms flos ik daarna ook nog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:51

Ik flos wel, slechts 1x een tandvlees ontsteking gehad maar dat kwam na een zenuw behandeling.

Ik heb heel dun flosdraad, en flos in elk geval 'savonds alles goed.
Dan poetsen met electrische tandenborstel en meestal spoel ik na met meridol.
Heb echt nooit problemen, en ben nog nooit bij een mondhygiënist geweest

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:26

Ik had ook altijd last van ontstoken tandvlees gehad en de tandarts zei altijd dat ik dus waarschijnlijk niet goed poetste, wat wel zo was. Toen raadde iemand me parondontax aan (tandpasta), wat verschrikkelijk zout smaakt :P, maar wel hielp. Heb er nu af en toe last van, maar niet meer zo als voorheen ;)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:45

Ik ga ook half jaarlijks naar de mondhygiëniste en merk dat ook daar door mijn gebit mooier blijft. Mij word ook geadviseerd elektrisch te poetsen en rubberen raggertjes te gebruiken van GUM. :j

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:46

Toevallig ben ik afgelopen vrijdag bij de mondhygienist geweest en die vertelde mij dat de nieuwste ontwikkelingen zijn dat tandenstokers beter zijn. Paar dagen zal het flink bloeden maar daarna wordt het beter. En paradonntax ben ik ook wel fan van als ik echt even gevoelig ben op mijn tandvlees. Maar wij hebben meerdere soorten zodat je kan afwisselen. En als je elektrisch poets dan moet je zelf niet meepoetsen maar de borstel het werk laten doen. Veel succes ermee!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:48

Ik gebruik een elektrische tandenborstel met Paradontax, ik spoel met mondwater en 1 x per dag tandenstokeren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 08:51

Ik had voorheen altijd heel erg veel last van aften maar sinds ik met parodontax poets heb ik nergens meer last van. Deze staat bekend om zijn vieze smaak, maar hier wen je aan. Inmiddels weet ik niet beter. Ook poets ik elektrisch, de eerste dagen is dit voor je tandvlees best gevoelig omdat zo'n elektrische tandenborstel best tekeer gaat, maar na 2 á 3 dagen zul je merken dat de gevoeligheid weg is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:01

Na het ontbijt poets ik met een eletrische tandenborstel en Zendium.
Voor het slapen gebruik ik eerst tandenstokers en dan poets ik elektrisch met Parodontax.
Keurig gebit, aldus de tandarts.

Aften en ontstekingen komen door mijn ziekte en lage weerstand.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:08

Ik zie toevallig dit topic maar krijgen jullie geen aanslag op je tanden van mondwater?

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:13

Bij mijn laatste tandarts bezoek kreeg ik de tip om te stokeren onder de douche. Ik vergat het ook altijd. Maar nu heb ik er paar op de kraan liggen, en stoker even snel als ik mijn haar in de zeep heb zitten. Sla nog wel eens eem dagje over maar doe het al veel vaker dan voorheen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:13

Heb maar 1 tip voor je ga naar een mondhygieniste. Die kan je tips geven over hoe je je gebit het beste kan reinigen, ook kan ze je ontsteking behandelen zodat je er sneller vanaf bent.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:22

Ik poets niet elektrisch maar nog ouderwets. Flossen deed ik alleen toen een oude vulling niet goed zat, deze is vorige week vervangen en nu komt er geen eten meer tussen. Enkel op dat plekje had ik in het verleden wel eens dat het ontstoken was maar dan even flossen, laten bloeden en het was de volgende ochtend over. In het verleden heb ik ook het advies gehad om flink met ragertjes te moeten werken, gevolg was flink ontstoken tandvlees. Ik moest het toen driemaal daags met waterstofperoxide schoonmaken. Uiteindelijk door verwezen naar de kaakchirurg zodat ze een monster van mijn tandvlees konden nemen. Hij keek in mijn mond en had maar één advies een zachtere tandenborstel. Mijn tandvlees is daarna nooit meer ontstoken geweest.

Mijn man poetst elektrisch, raagt en flost en heeft bijna altijd gevoelig tandvlees. Zijn tandarts zit er ook altijd aan te pulken bij de behandelingen en daarna raakt het altijd ontstoken. Mijn tandarts zit niet aan mijn tandvlees (ik had bij de tandarts van mijn man gedurende 12 jaar altijd tandsteen. Ik ben 3 jaar geleden samen met de kinderen overgestapt naar een andere tandarts en sindsdien heb ik geen tandsteen 8)7 ).

Dus uhm, een niet te harde tandenborstel, rustig maar goed poetsen, neem je tijd. Tweemaal daags. Eventueel flossen. Paradontax is ook een goede inderdaad, even wennen maar werkt wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:23

Ik poets al van kleins af aan elektrisch. Gewoon poetsen krijg ik zwaar geïrriteerd tandvlees van. :\

Verder weinig bijzonderheden, af en toe gebruik ik een tandenstoker. Ohja en ik poets met Sensodyne.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:56

Ik kan je aanraden om in de auto te stokeren. Zelf vergeet ik het ook regelmatig, maar sinds ik dat standaard doe als ik naar m'n werk rijd vergeet ik het nooit meer.
Verder een tandpasta gebruiken voor gevoelig tandvlees zoals paradontax.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:10

2x per dag elektrisch poetsen, 's avonds even stokeren. Sinds ik elektrisch poets is het veel beter geworden... En dat terwijl ik de persoon was die elektrisch één grote onzin vond want ik kan toch zelf mijn tanden wel poetsen? :+ Maargoed, kreeg zelfs van de tandarts complimenten dat het echt veel schoner was.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:22

2x per dag poetsen met een zachte handtandenborstel. Heb snel last van terugtrekkend tandvlees dus ik moet niet te hard raggen. Tandenborstel op de tand zetten en zachtjes bewegen, dan doen de haren hun werk wel. Daarnaast stoker ik elke avond.
Sinds ik dat ben gaan doen heb ik een perfect gebit. Mondhygiëniste is ook altijd tevreden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:15

2 x per jaar naar de mondhygienist gaan! Is echt het behoud van je tanden en je tandvlees! Ik had ook vaak bloedend en pijnlijk tandvlees maar nu helemaal niet meer. Ze maken het zo mooi schoon voor je, dat kan je nooit zelf. Ze heeft me goed uitgelegd hoe ik moet poetsen en stokeren. Ik stokerde of floste nooit maar nu ik het doe schaam ik me dat ik dat niet veel eerder heb gedaan. Er zit echt veel vuil tussen je tanden. Er zijn ook hele dunne stokertjes van Jordan, die zijn fijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:18

Plien91 schreef:
2x per dag poetsen met een zachte handtandenborstel. Heb snel last van terugtrekkend tandvlees dus ik moet niet te hard raggen. Tandenborstel op de tand zetten en zachtjes bewegen, dan doen de haren hun werk wel. Daarnaast stoker ik elke avond.
Sinds ik dat ben gaan doen heb ik een perfect gebit. Mondhygiëniste is ook altijd tevreden!

Inderdaad!

Ik heb een tijd met een kindertandenborstel gepoetst (super zacht) en niet alleen je tanden poetsen, maar ook je tandvlees poetsen/masseren.

Stoken met houten stokertjes, al zeggen sommige tandartsen weer raggertjes

Ik had voorheen regelmatig bloedend tandvlees terwijl ik dacht dat ik goed poetste, nu nooit meer

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:31

Oma is gillend weggelopen bij de mondhygiëniste. Dat dat gezond zou moeten zijn.....?

Uiteraard: tandvlees hoort niet te bloeden of pijn te doen, punt. Zodra dit gebeurt komen er bacteriën in je bloed en dat wil je niet.

We leven in 2015 en er zijn ten minste twee zaken die pijnlijk tandvlees voorkomen: kaneel en goede mondflora (bijv. oral probiotica van bonus*n) en als er dingen mis gaan en je tandvlees bloedt: de glutamine kuur. (Drie maal per dag op een lege maag een fikse lepel peder om het slijmvlies te helpen snel te herstellen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:38

Ik heb het zootje ook zomaar ontstoken en pijnlijk, sinds paradontax veel minder tot niet. Ik pulkte uit frustratie al het vel rond het tandvlees er weg of krabte het open. Maar nu zo fijn , mijn tandarts bezoek ik ook minder nu :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:55

Janneke2 schreef:
Oma is gillend weggelopen bij de mondhygiëniste. Dat dat gezond zou moeten zijn.....?

Dan was het waarschijnlijk al behoorlijk ontstoken. Ook kan elektrisch zeer doen en dan kan je vragen of ze het handmatig doen. Ik heb veel minder pijn als ze het handmatig doen. En ja leuk is anders, maar het is echt het behoud van je tanden. Ik heb het er wel voor over. Ik merk gewoon dat mijn tandvlees nu veel gezonder is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:02

Suzanne F. schreef:
Janneke2 schreef:

Dan was het waarschijnlijk al behoorlijk ontstoken. Ook kan elektrisch zeer doen en dan kan je vragen of ze het handmatig doen. Ik heb veel minder pijn als ze het handmatig doen. En ja leuk is anders, maar het is echt het behoud van je tanden. Ik heb het er wel voor over. Ik merk gewoon dat mijn tandvlees nu veel gezonder is.

Mijn bezwaar was niet de pijn oid, maar dat wondjes maken kennelijk de normaalste zaak van de wereld leek.

Ik heb de andere methoden laten controleren en de resultaten zijn beoordeeld als uitstekend.