Verslaafd aan neusspray, wie nog meer?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Verslaafd aan neusspray, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:10

Hoi, ik ben Laura, and I'm an addict. Mijn verslaving? Neusspray. Ik gebruik dit al jaren en kan niet meer zonder. Eerst nog met tussenpozen, als 'nasleep' van de verkoudheid, maar ondertussen al meer dan een jaar (of twee?) dat ik het elk moment van de dag gebruik en niet meer kan slapen zonder. Als ik het niet gebruik slaat mijn neus meteen dicht en wordt ik heel duf, benauwd en kan ik niet meer fatsoenlijk functioneren. Vreselijk is dat!
Drie weken terug werd ik verkouden. Maar omdat ik zoveel neusspray gebruikte werkte de neusspray niet meer. Gevolg: dichte neus, benauwdheid, nachten niet kunnen slapen en één en al ellende. Mijn neus komt in opstand. Tijd om af te kicken!
Meerdere keren heb ik geprobeerd om cold-turkey af te kicken. Als die keren heb ik het na één dag opgegeven. Tot vorig jaar, toen heb ik gelezen dat je het per neusgat kan doen. Dit werkte zowaar! Tot ik voor het gemak toch weer ging gebruiken -O-

Maar nu ben ik er klaar mee. Ik ga afkicken! Ondertussen al drie dagen niet meer in mijn linker neusgat gespoten, en het is rot en verschrikkelijk, maar ik kan tenminste nog een beetje ademen. Ik merk nog niet echt verschil in dat neusgat maar we zullen zien!

Wie doet er mee? :D

(Ik heb het overigens over de neusspray met de stof Xylometazoline, zoutoplossingen werken bij mij al lang niet meer)

edwardway

Re: Verslaafd aan neusspray, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:11

Yep, hiero.
Heb gehad dat ik opeens een paar maanden niks hoefde te gebruiken maar we zijn weer terug bij af. -O-
Ik doe dat idd ook, maar in 1 neusgat spuiten ipv allebei. Krijgen ze nog een beetje rust :')

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:13

Werkt dat bij jou een beetje?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:14

Hoe kan je daar verslaafd aan zijn? Ik krijg al de kriebels als ik eraan denk.. Als mijn moeder hem gebruikt is het helemaal erg. :=

In ieder geval: heel veel succes! :)

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:15

Hier nog een...
Heb het jaaaaaren gebruikt, toen opeens gestopt paar dagen doorzetten en kon ik 1,5jaar lang zonder, was echt afgekickt maar na een verkoudheid afgelopen zomer zit ik er weer aan vast..

Nooit over nagedacht met eentje te stoppen, dus dat is wel een goede tip, ik ga meedoen :P

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:15

Jaar geleden ofzo was hier ook een topic over, toen was ik ook hevig verslaafd.
Toen andere neusspray van de HA gekregen, werkte perfect. Tijdje terug hevig verkouden geworden en toen weer te veel naar de Otrivin gegrepen, andere neusspray gepakt, en het werkte weer :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:16

Hier ook, na een verkoudheid. Ik was gestopt, maar na een paar weken toch weer gaan gebruiken omdat ik op die manier simpelweg meer (of uberhaupt) lucht kreeg door mijn neus. Ademde altijd door mijn mond, kreeg daar kokhalsneigingen van en dit ging zo ver, dat ik er flauw van was en naar de dokter ging. Doorverwezen naar een KNo-arts, die verdikte neusschelpen constateerde. Eind december 2014 geopereerd en weg laten branden, wat enige verlichting gaf. Waarschijnlijk teruggegroeid en begin augustus was ik er zat van en weer otrivin gaan gebruiken. Eind augustus maar naar de dokter gestapt, second opinion gevraagd en 19 oktober weer mijn neusschelpen laten wegbranden+ amandelen laten verwijderen. Qua neus heb ik nu meer lucht dan ooit tevoren en ik dénk niet eens meer aan otrivin. Misschien voor jou ook een optie?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:16

Yes! We gaan met z'n allen afkicken!

Hikarii, welke neusspray is dat? Is dat zo'n ovaal wit/blauwgroenig flesje?

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:18

Hikarii schreef:
Toen andere neusspray van de HA gekregen, werkte perfect. Tijdje terug hevig verkouden geworden en toen weer te veel naar de Otrivin gegrepen, andere neusspray gepakt, en het werkte weer :)

Enig idee wat het verschil is tussen de twee?

Nou, het werkt helaas niet.. Denk dat het wel beter is dat ik niet meer continu in allebei spray maar ik merk er niet heel veel van. Heb je ui wel eens geprobeerd? Daarvan gaat mijn neus nl wel wat open.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:18

Leffroi schreef:
Hier ook, na een verkoudheid. Ik was gestopt, maar na een paar weken toch weer gaan gebruiken omdat ik op die manier simpelweg meer (of uberhaupt) lucht kreeg door mijn neus. Ademde altijd door mijn mond, kreeg daar kokhalsneigingen van en dit ging zo ver, dat ik er flauw van was en naar de dokter ging. Doorverwezen naar een KNo-arts, die verdikte neusschelpen constateerde. Eind december 2014 geopereerd en weg laten branden, wat enige verlichting gaf. Waarschijnlijk teruggegroeid en begin augustus was ik er zat van en weer otrivin gaan gebruiken. Eind augustus maar naar de dokter gestapt, second opinion gevraagd en 19 oktober weer mijn neusschelpen laten wegbranden+ amandelen laten verwijderen. Qua neus heb ik nu meer lucht dan ooit tevoren en ik dénk niet eens meer aan otrivin. Misschien voor jou ook een optie?

Wauw, dat klinkt echt hemels! Maar ging je neusspray gebruiken omdát je verdikte neusschelpen had? Of had je verdikte neusschelpen omdat je neusspray gebruikte..

Xyris

I confess!

Al ben ik niet echt van plan om af te gaan kicken.. Ik ren de hele dag rond in een restaurant en om nou hijgend met open mond aan elke tafel te gaan staan....

Wat ik wel doe is de kinder versie nemen, zit maar 0,5 in en ik doe hele kleine spuitjes (kwart ongeveer) daarnaast wacht ik inderdaad tot ik niet meer met mijn mond dicht kan ademen, maakt dat ik nu ongeveer nog maar 15% van dr hoeveelheid xyloblabla binnen krijg in vergelijking met voorheen

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:18

Minke_ schreef:
Hikarii schreef:

Enig idee wat het verschil is tussen de twee?

Nou, het werkt helaas niet.. Denk dat het wel beter is dat ik niet meer continu in allebei spray maar ik merk er niet heel veel van. Heb je ui wel eens geprobeerd? Daarvan gaat mijn neus nl wel wat open.

Ui en trucjes als stomen werken bij mij al lang niet meer..

petitparis

mss in samenspraak met je HA, die kan je mss iets anders voorschijven dat voorkomt dat je neus volledig dicht zit, maar minder "agressief" is voor je neusslijmvlies?

ikzelf neem eigenlijk vaak medicatie voor een allergie, die ze niet vinden. Anders zou ik ook non-stop een neusspray moeten gebruiken, nu is de mijne wel geschikt voor langdurig gebruik en is de werking ook pas na een week merkbaar.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:19

Xyris schreef:
I confess!

Al ben ik niet echt van plan om af te gaan kicken.. Ik ren de hele dag rond in een restaurant en om nou hijgend met open mond aan elke tafel te gaan staan....

Wat ik wel doe is de kinder versie nemen, zit maar 0,5 in en ik doe hele kleine spuitjes (kwart ongeveer) daarnaast wacht ik inderdaad tot ik niet meer met mijn mond dicht kan ademen, maakt dat ik nu ongeveer nog maar 15% van dr hoeveelheid xyloblabla binnen krijg in vergelijking met voorheen

Oh maar hey, dat is slim. Misschien is dat iets voor alle neussprayverslaafden om te proberen.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:20

Leffroi schreef:

Is dat een zware ingreep, neusschelpen weg laten branden?
Ik kon dat een paar jaar geleden laten doen, maar toen zat het nog een beetje in de test fase en heb ik dus afgezegd :o

Edit; Kinderversie heb ik ook geprobeerd, gaat met vlagen ook goed maar soms heb ik echt gewoon de sterke nodig haha. Heb beide altijd in huis...

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:20

Xyris schreef:
I confess!

Haha, hier ook! Ook Horeca. Laatst was ik helemaal buiten adem aan een tafel omdat ik de gerechten van die dag op moest noemen :')

Iedereen zegt ook altijd dat je gewoon door je mond moet ademen, maar ik vind dit zó verschrikkelijk!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:21

Kindervariant is een goede optie! Ga straks gelijk even halen

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:24

LauraMc schreef:

Wauw, dat klinkt echt hemels! Maar ging je neusspray gebruiken omdát je verdikte neusschelpen had? Of had je verdikte neusschelpen omdat je neusspray gebruikte..[/quote]

Begin september 2014 heel erg verkouden geweest en een flinke keelontsteking gehad. Met een antibioticakuur was de keelontsteking vrij snel weg, maar ik kreeg nog bijna geen lucht door mijn neus. Dus maar eens otrivin gaan gebruiken, wat in eerste instantie niet scheen te helpen, maar na het 'stoppen', een wereld van verschil bleek. Dus mijn neusschelpen waren wel al flink verdikt voordat ik otrivin ging gebruiken. Na de operatie, die in eerste instantie scheen te helpen geen otrivin gebruikt, totdat ik in juli zoiets had van, verrek, ik adem nogsteeds moeilijk. Dus maar weer otrivin gaan gebruiken en ik had direct geen hoofdpijn meer. Dus toch maar voor een second opinion gegaan bij een andere kno-arts en weer geholpen. Maar heb nu, vanaf het moment dat ik wakker werd, zó veel meer ademvrijheid. Dat is echt een wereld van verschil. Je kan altijd even naar de huisarts gaan :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:27

Hoe vaak gebruik je het dan?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:27

Neusschelpen wegbranden stelt in mijn ogen niks voor. Heb er geen seconde pijn aan gehad. De eerste keer is er denk ik iets niet helemaaal gegaan zoals het hoort, veel opgedroogd bloed in neus, nog een tijdje oud bloed en hele korsten uitge..euh..snottert? En de 2e keer vroeg ik me serieus af of ze uberhaupt wel iets gedaan hadden aan mijn neus. Had zelfs geen tampon onder mijn neus hangen. Het was dat ik een dikke snottebel met bloed had, anders was ik nog kwaad geworden ook.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 14:36

Roos_M schreef:
Hoe vaak gebruik je het dan?

Aan wie is dit gericht?

Ik gebruik zo als ik echt verkouden ben een flesje in twee dagen. Buiten verkoudheden om doe ik er bijna een week mee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:38

Ik deel de inhoud van 1 flesje in 3 flesjes en dan gekookt water erbij
Kop van die spuitertjes bij de apotheek en zo kan het weinig kwaad en heb je toch effect

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:42

LauraMc schreef:
Ik gebruik zo als ik echt verkouden ben een flesje in twee dagen. Buiten verkoudheden om doe ik er bijna een week mee.

:wow: dat is idd de moeite
mss toch maar bij een nko arts laten controleren of er idd niets fysisch speelt. Heb ik ook gedaan met mijn chronisch half dichte neus. (ik kan slapen, maar geen enkele inspanning zonder het benauwd te krijgen als ik niet door mijn mond adem). Nu ben ik eigenlijk zo goed als neusspray vrij en kan sporten zonder door mijn neus te moeten ademen.

Echwel schreef:
Ik deel de inhoud van 1 flesje in 3 flesjes en dan gekookt water erbij
Kop van die spuitertjes bij de apotheek en zo kan het weinig kwaad en heb je toch effect

je kan er beter fysiologisch water bij doen, gewoon gekookt water kan de slijmvliezen juist doen zwellen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 03:23

Wat is fysiologish water?

Net terug van het werk, neus heeft lekker dicht gezeten en het neusgat waarin ik spray slaat nu weer helemaal dicht (zelfs met spray, lekker aangetast denk ik). Dus één keer valsgespeeld en in het andere neusgat gedaan. Werkte alsnog niet -O-

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 05:18

LauraMc schreef:
Yes! We gaan met z'n allen afkicken!

Hikarii, welke neusspray is dat? Is dat zo'n ovaal wit/blauwgroenig flesje?

Jep die inderdaad :j