Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 11:37

Onze zoon was een briljante eter, tot zijn 2e. Ik kookte voor hem, hij kreeg nooit potjes en at werkelijk álles, hij pikte de garnalen en feta uit de salades.
Na zijn 2e verjaardag veranderde dat en nu zijn we al een hele poos op het punt dat meneer absoluut geen avondeten wil.

Al direct (en vaak) heb ik dit bij het consultatiebureau en de huisarts aangegeven en steeds kreeg ik te horen dat ik geen strijd aan moest gaan en dat het wel over zou gaan (werd altijd weggelachen, het hoorde erbij, zo zijn kinderen nou eenmaal). Inmiddels is hij 'bijna' 6 en meneer schuift gewoon zijn bord weg en eet geen enkele hap. En ja, soms ga ik wel de strijd aan en ja, dat verlies ik.

Gisteravond definitief de hoop opgegeven en besloten een afspraak te maken bij de huisarts, we weten het gewoon echt niet meer.

Zijn er dingen die we over het hoofd hebben gezien of die we nog kunnen proberen? We hebben genegeerd, er een feestje van gemaakt, met een beloningssysteem gewerkt, boos geworden, maar niets maakt indruk; hij schuift gewoon zijn bord weg en negeert de wereld om zich heen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:39

De 1e vraag die bij mij naar boven komt is; wat krijgt hij de rest van de dag en hoe wordt
hiermee omgegaan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:39

kook je al samen met hem? :) want het kan helpen hem bij de voorbereidingen en koken te betrekken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:40

Is hij een keer ziek geworden rond/vlak na het avondeten?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:41

Is er iets wat hij wél graag eet? En wat enigszins gezond is?
En Als je hem een keuze geeft? Of spinazie, óf bloemkool (ik noem maar wat).

Mee laten helpen met boodschappen doen en koken??

Brainless

Hier ook een dochter die geen fan is van warm eten.
Bij haar bleek ook haar voorhoofdholte verstopt te zitten waardoor haar maak zeer slecht was (alles smaakt dan zurig, helemaal warme producten).
Wij hebben na diverse probeersel het maar "opgegeven" (zij ging zelfs spugen) dat ze gewoon een boterham (en een stuk fruit) kreeg.
Sindsdien nooit meer strijd gehad en zij nam af en toe wel wat groente en dat is nog steeds haar favoriete eten.

Nu is ze 14 en houdt nog steeds niet van warm, maar eet daarentegen goed brood/fruit.
Mijn andere dochter heeft weer liever warm...

Dorine92

Zn avondeten al in de middag aanbieden. Wil ie niet? Prima dan krijgt ie verder niks. Absoluut geen koekjes oid geven. Gewoon dat avondeten blijven aanbieden. Hij krijgt vanzelf wel honger.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:42

Quellian schreef:
Onze zoon was een briljante eter, tot zijn 2e. Ik kookte voor hem, hij kreeg nooit potjes en at werkelijk álles, hij pikte de garnalen en feta uit de salades.
Na zijn 2e verjaardag veranderde dat en nu zijn we al een hele poos op het punt dat meneer absoluut geen avondeten wil.

Al direct (en vaak) heb ik dit bij het consultatiebureau en de huisarts aangegeven en steeds kreeg ik te horen dat ik geen strijd aan moest gaan en dat het wel over zou gaan (werd altijd weggelachen, het hoorde erbij, zo zijn kinderen nou eenmaal). Inmiddels is hij 'bijna' 6 en meneer schuift gewoon zijn bord weg en eet geen enkele hap. En ja, soms ga ik wel de strijd aan en ja, dat verlies ik.

Gisteravond definitief de hoop opgegeven en besloten een afspraak te maken bij de huisarts, we weten het gewoon echt niet meer.

Zijn er dingen die we over het hoofd hebben gezien of die we nog kunnen proberen? We hebben genegeerd, er een feestje van gemaakt, met een beloningssysteem gewerkt, boos geworden, maar niets maakt indruk; hij schuift gewoon zijn bord weg en negeert de wereld om zich heen.

Dochterlief deed precies hetzelfde tot haar 3e/4e. Ze at alles, tot aan de meest exotische gerechten toe. En toen ineens niet meer. Dus strijd. En die strijd verlies je inderdaad.

Simpel geredeneerd: als ze honger hebben eten ze wel. Alleen oppassen dat ze zich dan niet uitsluitend gaan voeden met junkfood-achtig spul.

Dochterlief is nu 18+, eet nog steeds lang niet alles, maar is wel gezond van lijf en leden (en eigenlijk ook altijd geweest).

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:43

Dorine92 schreef:
Zn avondeten al in de middag aanbieden. Wil ie niet? Prima dan krijgt ie verder niks. Absoluut geen koekjes oid geven. Gewoon dat avondeten blijven aanbieden. Hij krijgt vanzelf wel honger.

Dat zou ik ook doen :j Dan is het zn eigen keus en dus zn eigen schuld dat hij niet eet. Het klinkt als opstandig, niet als het niet lusten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:46

Is er niet iets wat hij wel lekker vindt? Onze dochter is ook een ramp met eten, vooral als we iets met rijst of pasta hebben. Ook bepaalde groentes is ze geen fan van. Maar stamppot, spinazie en groenten als brocolli, sperziebonen lust ze wel. Ook tomaat en komkommer vindt ze erg lekker. Ik zorg dus dat als we pasta eten er tomaat en komkommer bij is. Ze moet dan van mij wel een hapje van het normale eten proeven. Verder eet ze fruit wel goed, en ik geef haar nu de r in de maand is dagelijks een vitaminepil. Verder wissel ik zo af dat ze geregeld iets eet wat ze wel lust en er dus redelijk in gaat.

Veel verder dan de geijkte tips kom ik nu ook niet.

MagicMuffin

En als je hem afleid tijdens het eten? Ik wou vroeger ook niet eten (houd nog steeds niet van eten) maar als ik voor de tv zat stopte ik op de automaat hapjes in mn mond. Een nichtje van mij, drie jaar is ook een moeilijk eter en kijkt filmpjes op de mobiel tijdens het eten, soms moet ze eraan herinnerd worden maar dan neemt ze wel hapjes.

Ilja000

Laatst bijgewerkt door Ilja000 op 26-10-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:47

hou een dagboek bij,met wat hij wel eet gedurende de dag.
maar dan ook alles opschrijven.
vaak eten ze (beter gezegd: snoepen )ze meer als je denkt.
alle zoetigheid en snoep direct schrappen...
en niet eten, is ook niks anders (boterham/toetje e.d. )
dit klinkt als een machtsspelletje,
en die worden gespeeld, als ze hun zin toch krijgen, als ze maar lang genoeg volhouden..

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:48

Ik was ook zo'n kind. Niks lusten, niks willen, heel specifiek aanwijzen wat ik wel lustte. Hoe meer drama daarom werd gemaakt (bij familiefeestjes merkten veel mensen het op, thuis aan tafel blijven zitten tot je at, etc.), hoe minder ik at. Niet uit koppigheid, maar die druk was voor mij teveel. Ik lust nog steeds heel weinig en proeven vind ik moeilijk, maar nu ben ik 21 en interesseert het niemand iets. En dus is de druk eraf en probeer ik het zelf beter te doen. Toch blijft het voor mij zo dat ik de structuur of textuur vaak niet te doen vind, daar begon voor mij het hele probleem ook.

Maar of jouw zoontje niks lust of gewoon niks wil, weet ik niet.

Edit: Er zelf een machtsspel van maken zorgde er voor dat ik alles wat met eten te maken had ging haten :+
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 26-10-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:48

spicegirl schreef:
hou een dagboek bij,met wat hij wel eet gedurende de dag.
maar dan ook alles opschrijven.
vaak eten ze (beter gezegd: snoepen )ze meer als je denkt.
alle zoetigheid en snoep direct schrappen...
en niet eten, is ook niks anders (boterham/toetje e.d. )
dit klinkt als een machtsspelletje,
en die worden gespeeld, als ze hun zin toch krijgen, als ze maar lang genoeg volhouden..

Mijn dochter kreeg daardoor zo'n aversie tegen eten dat ze helemaal niet meer wilde eten.
En nee... snoep houdt ze helemaal niet van, ze is altijd al een fruit kind geweest.
Toetjes interesseerde haar nooit (en nu nog niet).

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:51

Geen ervaring mee, maar een kennis van me wel. Misschien heb je iets aan de Vereniging Nee-eten. Ze hebben ook een FB pagina: https://www.facebook.com/neeeten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 11:52

Dat 'als hij honger krijgt, gaat hij wel eten' gaat helaas niet op bij hem. Hij gaat zeer regelmatig zonder eten naar bed en klaagt dan over buikpijn (waarop ik dan zeg: 'dan neem je morgenochtend maar een extra boterham', die hij ook niet eet, want hij wil niet ontbijten). Als ik hem de volgende avond bij het eten herinner aan de buikpijn van de vorige avond, dan haalt hij zijn schouders op: 'geeft niets'. Ik weiger hem iets anders aan te bieden (mijn vriend wil hem nog weleens een boterham geven, het is een broodeter, wat weer zorgt voor flinke discussies tussen ons), want ik vind dat hij gewoon mee kan eten, geen raar gedoe. Iedereen heeft iets dat hij/zij echt niet lust en ik wil bést een uitzondering maken voor IETS, maar hij probeert het niet eens. Alles is bij voorbaat vies, hij lust niets en als hij dan een hapje op heeft (na de druk flink te hebben opgevoerd) is het vaak nog 'dat is lekker!', maar na die ene hap is het klaar.
Gisteravond kwam hij ermee dat hij niet dúrft te eten. Wij kunnen ons geen situatie herinneren dat voor hem traumatisch geweest kan zijn op dat gebied, maar hij zegt verder ook niets. Als ik vraag waarom hij dan bang is, dan is het antwoord standaard 'weet ik niet'.

Hij zit op school tot 15.15 uur, dus dat zou inhouden dat hij warm moet eten rond 16.00 uur, ik weet niet of dat wat oplost.
Hij eet op school brood tussen de middag, maar het is een enorm langzame eter, dus vaak redt hij nog geen boterham in het halfuur eettijd dat ze hebben.

Ilja000, bedankt voor de link. Denk dat het sowieso wel wijsheid is om even langs de huisarts te gaan (en even aan te geven dat ik klaar ben met het wegwuiven met een -voor ons- redelijk groot probleem).
Roadracer, ik ga jouw link ook eens bekijken.

Vanavond wilde hij spruiten (daar bedoelt hij tuinerwten mee) met aardappelen. Vlees eet hij sowieso niet graag, maar daar val ik niet teveel over. Maar ik weet nu al dat vanavond dat bord wordt weggeschoven met 'lussiknie', we eten namelijk elke dag lussiknie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:53

Ook niet als je zijn favoriete eten voor zet? Frikandel ofzo? Of wil hij standaard s' avonds niets? En als je het hem 's middags voorzet? Dan weet je of het aan het tijdstip ligt of aan het feit dat het eten warm is.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:55

Kan het angst om te eten komen dat hij wordt gepest door klasgenoten omdat hij zo langzaam eet?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:56

Als hij aangeeft dat hij niet durft zou ik toch eens profesionele hulp erbij halen en absoluut niet boos reageren. Dat zou toch ergens vandaan moeten komen. Leg er geen druk op. Ook geen discussie met je vriend.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:58

Quellian schreef:
Dat 'als hij honger krijgt, gaat hij wel eten' gaat helaas niet op bij hem.

Uiteindelijk natuurlijk wel, anders was ie er nu niet meer. De vraag is hoe ver je e.e.a. wil laten gaan.

Quellian schreef:
Ik weiger hem iets anders aan te bieden (mijn vriend wil hem nog weleens een boterham geven, het is een broodeter, wat weer zorgt voor flinke discussies tussen ons), want ik vind dat hij gewoon mee kan eten, geen raar gedoe.

Dit gaat minstens zo veel over jou als over hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:59

Schrijf eens op wat hij de rest van de dag krijgt, dan kan meer zijn dan je denkt.

Niet eten en niet slapen zijn de enige dingen waarmee een kind invloed kan uitoefenen op zijn ouders. Hoe meer aandacht je eraan geeft, hoe leuker het wordt.
Ik ben dus wel benieuwd hoe jij hebt genegeerd. Want ookal doe je alsof het je niet uitmaakt, een kind voelt je frustratie en als je zegt 'toe maar een hapje, voor mama' dan is dat weer een bevestiging.
Ik zou dan ook volhouden en geen aandacht aan geven, gezamelijk aan tafel gaan, bij voorkeur samen koken, allemaal een bord vol en lekker gaan eten, kletsen over andere dingen, klaar met eten dan gaan de borden weg en dat was het. Geen andere dingen aanbieden, niet voor het eten, ook niet na het eten een broodje ofzo als hij niet heeft gegeten.

Maar goed als jij al zo lang bezig bent, kan ik me voorstellen dat je gefrustreerd raakt. Echter hij heeft wel alles gegeten en hij is ermee begonnen op zijn 2e, de tijd waarop ze opstandig worden.
Ik heb eens een aflevering gezien van Jo Frost van een meisje wat ook niet at, die was al 7 of 8 en graatjemager, woog maar 15 kilo ofzo. Die ouders waren ook ten einde raad en wisten het niet meer met hulp van Jo zijn ze gaan negeren, kind heeft een paar dagen helemaal niets gegeten en daarna begon ze weer en een week later at ze hele borden leeg, ze haalde de schade gewoon in.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:02

Cowboy55 schreef:
Quellian schreef:
Ik weiger hem iets anders aan te bieden (mijn vriend wil hem nog weleens een boterham geven, het is een broodeter, wat weer zorgt voor flinke discussies tussen ons), want ik vind dat hij gewoon mee kan eten, geen raar gedoe.

Hoe bedoel je?

anneliesdj, negeren als in bord voor zijn neus en met afruimen zijn bord ook weg, zonder er woorden aan vuil te maken. Dat bevalt hem nog het best!
Na het eten wel altijd melkproduct of fruit aanbieden (yup, advies van consultatiebureau), om e.e.a. te compenseren en omdat het onderdeel is van de maaltijd. Gisteravond na een flinke strijd 2 hapjes rijst erin, met een appel als toetje.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:02

Onze zoon vond eten ook moeilijk.

Tegenwoordig doen wij zulke dingen met z'n eten en vind hij het leuk om te eten.Afbeelding(vb van internet).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:06

Quellian schreef:
Cowboy55 schreef:

Hoe bedoel je?

Hij wil wel eten (brood) maar jij vindt dat hij mee moet eten met de rest. Geen raar gedoe. Jullie hebben er beiden een positie in.....en jullie liggen beiden op ramkoers.