Wat moet je doen als je niet kan slapen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElineR

Wat moet je doen als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 02:34

Ja, niet op bokt gaan, dat snap ik ook wel :'). Maar ik heb nu jullie hulp nodig :D.

Wat moet je als je slaapritme wispelturig is en je om half drie 's nachts niet kan slapen?

Ik lag dus al drie uur naar de binnenkant van mijn oogleden te staren maar de slaap wilde niet komen. Dus ik ben net thee gaan drinken (ze zeggen dat je dar moe van wordt).

Helaas zat er suiker in de thee en ben ik nu zo wakker als een eend. En stroomt de thee op topsnelheid door mijn tunnelnetwerk en moet ik om het half uur naar de wc. En als laatste heb ik ook nog eens de hik _O-. Dus die thee heeft het er niet bepaald beter op gemaakt.
Hoera.

Dus.....
Wat doen jullie als je niet kan slapen?
En dan bedoel ik niet; hoe kom je de nacht door :+... Maat hoe lukt het om dan uiteindelijk wel in slaap te vallen?
Ben benieuwd naar jullie oplossingen (en vooral of ze werken :+).

Paloedie

Re: Wat moet je doen als je niet kan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 02:46

Lezen werkt bij mij altijd goed, dan slaap ik zo. Een warme kruik (of een chihuahua) tegen me aan helpt ook. TV zachtjes aan. Eigenlijk alles wat de focus van in slaap vallen af haalt zorgt ervoor dat ik sneller in slaap val.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 02:52

Ik luister rustige muziek via de radio op de laptop. Daarna doe ik de laptop uit en ga even liggen tv kijken.
Wel op zacht volume, anders word ik er juist wakkerder van.
Of inderdaad wat lezen. Dan ben ik daar eigenlijk te moe voor, en leg ik het boek toch maar weer weg om toch proberen in slaap te vallen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 02:55

Alleen maar naar het plafond staren en denken "ik moet slapen" gaat niet werken nee, maak een warme kruik (of als je geen kruik hebt een lege frisdrankfles met heet water en kruip daar tegenaan, werkt bij veel mensen.
Ook activiteiten waarbij je weinig "doet" kunnen goed werken. Een boek lezen kan goed werken, maar als het boek te ingewikkeld is dan kan het juist weer averechts werken.

Je kunt ook proberen om ASMR-video's op youtube te beluisteren, gewoon je telefoon neerleggen en alleen maar rustig luisteren, telefoon valt vanzelf uit als jij allang al slaapt.
Wat ik vaak mensen aanraad is luisteren naar de filmpjes van "schilderen met gary jenkins":

Als ik een beetje moe ben werkt dat echt fantastisch. Die gozer heeft zo'n ontzettende monotone, rustige stem dat je er gewoon van wegdut _O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 03:06

Even 20 min opstaan, drink een bekere warme melk (voor melatonine), lees een boek en ga dan weer slapen. Geen electronische apparaten ivm het licht (dat melatonine afbreekt)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 03:14

Heel rustige muziek of inderdaad monotoon gepraat beluisteren :)) Wat ook werkt is compleet stil liggen (echt niet meer bewegen) en tot 500 tellen. Als je lichaam 15 minuten stil ligt valt het automatisch in slaap. Je haalt de 500 waarschijnlijk niet eens.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 03:16

Inderdaad een boek lezen. Ik word daar ook altijd slaperig van.
Daarnaast heb ik altijd pilletjes melatonine in huis liggen. Ik werk behoorlijk onregelmatig en kom van mijzelf al moeilijk in slaap. Dan is het fijn om zoiets toch op de achterhand te hebben!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 03:16

Ik weet niet hoe oud je bent maar een shotje whisky schijnt ook goed te werken :p 1 en niet meer dan dat. Of een luisterboek wil ook wel eens werken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 05:33

Ik ga altijd een strandrit maken in gedachten. Ga eerst poetsen. Zadel mijn paard op, en stap rustig naar het strand door de duinen. Haal 9 van de 10 keer de zee niet eens omdat ik al slaap.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 05:56

Zag twee beren... Nou ja euh alles behalve broodjes smeren ;)

Volgende keer geen thee meer nemen maar een bekertje warme of koude melk.

Zwaar getafeld voor je probeerde te slapen? Helpt ook niet.
Snoepen moet je ook niet doen.

Wat goed helpt is dagdromen over leuke dingen zoals over een buitenrit inderdaad.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 06:34

Melatoninepilletjes helpen bij mij heel goed.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:10

Storm schreef:
Ik ga altijd een strandrit maken in gedachten. Ga eerst poetsen. Zadel mijn paard op, en stap rustig naar het strand door de duinen. Haal 9 van de 10 keer de zee niet eens omdat ik al slaap.

Ik een paard invlechten. Is me ook nog nooit tot het eind gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:02

lifaya schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent maar een shotje whisky schijnt ook goed te werken :p 1 en niet meer dan dat. Of een luisterboek wil ook wel eens werken

Niet alleen alcohol werkt goed.

Nee zonder gein;
Mijn ervaring met slaapproblemen:
- melatonine
- planet earth/life/blue planet/uberhaupt iets waar David Attenborough de voice over doet kijken. Scherm naast je kussen, geluid zacht dat je het net kan verstaan.
- verder GEEN beeldschermen een uur voor het slapengaan.
- meditatieoefeningen doen (youtube: guided meditation)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 10:00

Bedankt allemaal :)).

Lezen, muziek, saaie mensen, warm drinken, warme kruik werkt meestal niet..
Melatonine slik ik ook al, maar die deed zijn werk niet vannacht.. Ik slik 13 uur voor ik moet opstaan maar was het misschien te vroeg?

Strandrit en invlechten klinkt goed :').

Shotje whiskey mag ik niet inderdaad :+ _O-.

:(:) Voor iedereen die ook wakker lag vannacht en om drie uur nog heeft gereageerd :(:).
We gaan vannacht massaal invlechten en dan slaapt bokt als een roosje :)).

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:05

Ik heb wel nachten dat ik niet slaap, maar rust. De slaap wil dan niet doorzetten, maar van m'n bed uit gaan wordt ik alleen maar wakkerder (bestaat dat? ;) ). Geheid dat ik de dag erna als een roos slaap!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:06

Bij mij werkt goed diep in ademen en langzaam uit ademen goed :D

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:07

Ik lees niet zelf maar luister naar een audiobook als ik niet kan slapen. Liefst boeken die ik al een paar keer gelezen/geluisterd heb zodat je niet heel erg op het verhaal hoeft te focussen. Ik val heerlijk in slaap met Harry Potter :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:16

Melatonine moet je max een uur voor het slapen gaan innemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:19

Bij mij werkt het super om een bodyscan te doen, die kun je gewoon opzoeken op youtube, daar zet je je hoofd mee uit en kun je heerlijk van slapen. Ik heb m niet eens zo vaak gedaan, maar inmiddels kan ik zelf mijn hoofd uit zetten, dan slaap ik binnen 5 min, ideaal.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:25

Bij mij helpt het om iets ontspannens te doen voordat ik naar bed ga; een boek lezen of sporten.
Als ik een hele drukke dag heb gehad (wat helaas nogal vaak voorkomt) dan lig ik in bed en dan is het zo druk in mijn hoofd met informatie, dat ik de slaap niet kan vatten en alles zich van die dag weer herhaalt. Lastig! Als dit gebeurt, dan ga ik vaak even naar beneden en maak ik een warme mok met melk en honing. Meestal slaap ik dan zo :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:27

Het boek vlam lezen, ik viel er overdag bij in slaap! 494 blz dus je kan nog even!!!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:32

Ik heb een appje gedownload met relaxmuziek, maar ook met 'Isochronic Tones' en Binaural Beats. Soort monotoon geluid, beter kan ik het niet omschrijven. Je kunt geluiden mixen (gezellig panfluitje, vogelgeluiden of klankschalen gemixt met de binural beats) en een timer instellen die aan het einde van de tijd ervoor zorgt dat het geluid langzaam vervaagt. Ik viel daar redelijk snel mee in slaap.

Probeer voor jezelf uit te zoeken wat werkt. TV kijken wordt bijvoorbeeld meestal afgeraden, nou bij mij werkt het prima hoor. Lezen dan juist weer niet. Warme douche voor het slapen gaan wel. Alcohol wordt ik onrustig van en dat wil er bovendien 's nachts weer uit, werkt dus niet.

Dus eigenlijk gewoon kijken wat voor jou specifiek werkt. Succes ermee en slaap zacht...

Vampie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:36

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:39

Je geeft aan dat je al melatonine slikt, dit kun je inderdaad het beste ongeveer een uur voor het slapengaan slikken. Denk er wel om dat je dit niet iedere nacht gaat gebruiken, melatonine is dan wel een lichaamseigen stof, maar langdurig gebruik zorgt er wel voor dat je eigen, natuurlijke aanmaak word verminderd waardoor je in n cirkeltje blijft gaan.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:40

Iedereen zegt geen beeldscherm, maar ik val met beeldscherm aan in slaap haha.

Ik ga gewoon een goed uur van te voren in bed liggen. Zet een serie op en ga die in bed kijken. M'n lichaam kan zich dan al voorbereiden op de rust. Hoe langer ik serie kijk hoe moeier ik mezelf voel worden. Dan op t punt dat k denk meh ik lig eigenlijk liever met m'n ogen dicht dan dat ik serie kijk, doe ik m'n serie uit, draai ik lekker in m'n deken in m'n favoriete hoekje en glip ik zo de droomwereld in. Ik gok dat het per persoon erg verschilt :).