Dermatillomania lips / lippen pulken. Wat ertegen doen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ODonoghue

Dermatillomania lips / lippen pulken. Wat ertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 07:57

Hallo!
Ik kan niet echt een (recent) topic hierover vinden.
Ik vroeg me af wie er nog meer laat van heeft: dermatillomania lips oftewel, het pulken aan de lip. Ik ben al 5 jaar bezig en ik probeer er al zo lang vanaf te komen :( het wil gewoon niet..
Hoe kom ik ervan af?
Iemand die m'n ervaring kan delen? Iemand die er al eens af is gekomen?
Elke dag liggen mijn lippen tot bloedens aan toe open :(

Xx :)

Iris82

Re: Dermatillomania lips / lippen pulken. Wat ertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 07:59

Antinagelbijt spul op je vingers?

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 08:00

Iris82 schreef:
Antinagelbijt spul op je vingers?

Maar m'n vingers komen niet echt in aanraking met mijn mond, alleen de buitenkant van mijn lippen. Maar ik ga het proberen! Dankjewel!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:08

Ik doe het niet extreem en ook niet met mn vingers. Ik bijt velletjes eraf met mn tanden en als ik pech heb idd tot bloedens toe.

Gelukkig doe ik het niet zo vaak en eigenlijk alleen als ik vergeet om mn lippen in te vetten met labello of andere merken. Dan blijven ze namelijk zacht en ontstaan er geen velletjes waaraan ik kan trekken of bijten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:16

Nou, ik doe het al jaaaaren, kom er ook niet vanaf.
Wel merk ik dat het in stressperiodes heviger is.

Vet houden helpt welntegen genezing, maar zo rond middag/avonduur gaat het toch weer mis.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 08:30

_CS_ schreef:
Nou, ik doe het al jaaaaren, kom er ook niet vanaf.
Wel merk ik dat het in stressperiodes heviger is.

Vet houden helpt welntegen genezing, maar zo rond middag/avonduur gaat het toch weer mis.

Ik herken het, heb al 7 babylips dingetjes en 3 gesloopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:34

Jep. Al zeker 15 jaar doe ik dat.
Toch is het bij mij minder als mijn lippen minder droog zijn en voor mij werkt dat bv door 2 liter water te drinken elke dag.
En goede lipbalsem.
(bv Bodyshop, en Louis Widmer)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:39

Ja, heel erg... Vroeger begon ik met lip bijten, dat had ik mezelf afgeleerd maar ging over op mijn nagels. Toen weer nagelbijten afgeleerd en ging weer over op lip bijten en pulken. Ik probeer ze zoveel mogelijk vet te houden want dan doe ik het minder. Ik ga vaak door tot het bloed, het ook weleens de vraag gehad of ik een koortslip had. Als ik feestjes enzo heb verdoezel ik het door een rode lipstick op te doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:54

Ik bijt al jaren op mn wangen. Omdat niemand de schade ziet een het altijd overal kan en ik er verder nog nooit wat aan over heb gehouden lukt het me ook echt niet om het te stoppen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:59

katoenen handschoentjes dragen zoveel mogelijk..
(van die dingen die men snachts nog wel eens draagt als men ingevette handen heeft).
immers met je handen in handschoentjes plukt het een stuk lastiger. ze worden ook gebruikt bij mensen die zo'n last van exceem hebben dat ze snachts krabben..

niet continue dragen, maar alleen op de momentjes dat je onbewust zou gaan plukken..
op die manier voorkom je het onbewuste plukken, en kun je je concentreren om het bewuste plukken tegen te gaan als je ze niet draagt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:50

Ik dacht haast dat ik de enige was die dat deed! :')

Ik kom er ook niet vanaf. Maar het is echt met periodes. De ene keer heb ik aardig droge lippen en dan gaat het als een trein en idd ook wel eens tot bloedens toe.

Heb standaard lip balsem op zak, maar die gaat erop als ik merk dat er niets meet te pulken valt..... -O-

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 21:18

Ja precies, niets lukt :(

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:43

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:48

xSCWx schreef:
Ik lees net in een nagelbijt topic over kauw kettingen, dat lijkt me wel wat. http://www.stimtastic.co/stim-jewelry/? ... wy+Jewelry

Ja! Die zijn mij net aangeraden! *\o/*

Mocht je deze bestellen (wat ik heb gedaan), kijk dan even bij de bite-levels. Als je zo'n heftige kauwer bent, kun je kiezen voor extreme. De vorm en het gewicht van de bedel verschillen dan. Ik ga het ook proberen. :)

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 23:57

Aaaaaaaaahh geweldig :') :')

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:31

En als je dan zoals ik met je vingers pulkt?
Dan werkt zo'n ketting ook niet.

Overigens zei iemand hier handschoenen dragen, nou dan mag ik godgansedag daarmee lopen.

Ik had mijn man vorig jaar beloofd om met hele lippen te verschijnen op onze bruiloft.
Serieus, ik had meer stress omdat ik niet mocht pulken, dan van de bruiloft :')
Het is mij overigens wel gelukt, alleen in de avond toen we thuis kwamen was het direct weer mis.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 11:00

_CS_ schreef:

Overigens zei iemand hier handschoenen dragen, nou dan mag ik godgansedag daarmee lopen.

Ik had mijn man vorig jaar beloofd om met hele lippen te verschijnen op onze bruiloft.
Het is mij overigens wel gelukt, alleen in de avond toen we thuis kwamen was het direct weer mis.

Ik pulk ook met m'n vingers, ik heb het ook niet door als ik pulk :/

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:05

Serieus ik wist niet eens dat hier een naam voor was! Ik pulk met mn vingers en bijt met mn tanden. Hele binnenkant van mn mond en wang is kapot. Doe het vooral in stress situaties en vooral als ik het zelf niet door heb. Vaak tot bloedens toe en dat vind ik nooit "erg" omdat ik die bloedsmaak lekker vind. Zo bizar ver ga ik al... En t ergste is als er een vliesje over de oude bijtwond zit. Dat trek ik er zo weer af waardoor het superlang duurt voordat het genezen is...

Heb het zelf vaak niet Door dat ik het doe!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:09

Oh wauw, ik wist ook niet dat daar een naam voor was. Ik doe het ook al jaren en het lukt maar niet om er niet aan te zitten. M'n vriend controleert me er een beetje op en zegt altijd 'Niet aan je lip!' maar dat vind ik alleen maar irritant en ik doe het toch wel als hij het niet ziet.
Velletjes rond m'n nagels zijn ook niet veilig.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:22

Ja ik ken het! En idd, ook nagels/velletjes rond mijn nagels zijn niet veilig. Ik bijt niet, ik 'pulk' het gewoon.
Tot ongeveer 1,5 geleden! Ik 'balsem' mijn lippen nu om de avond, voordat ik ga slapen, in met vaseline of een lipbalsem. Het duurde even een paar dagen, maar mijn lippen werden zo zacht dat er geen velletje meer te bekennen was en er dus ook niks te pulken valt.
Enige nadeel is wel, dat als ik het een paar dagen niet inbalsem, de velletjes weer terugkomen.

Met mijn nagels heb ik tegenwoordig periodes. Een periode waar ze mooi en wat langer zijn, en lekker zacht(met handcreme, wederom valt er weinig meer te pulken), maar zodra er 1 nagel breekt, of ik nogal een stress-periode heb, verdwijnen al mijn nagels weer :')

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:38

mijn nagels zijn ook niet veilig idd... daar ziet het er alleen een stuk lelijker uit. Nagelbijten doe ik ook, maar niet zo obsessief als mijn lippen. Nagelbijten kan ik mee stoppen als ik nagellak gebruik. MAar die velletjes rondom mijn nagels moeten er ook altijd af!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:07

_CS_ schreef:

Ik ben een combi pulker :') Zowel met met vingers en bijten. Ik heb het idee dat het bij mij gewoon gaat om de handeling 'hand bij de mond en vingers bewegen', die ketting kan je ook vasthouden terwijl je er op bijt natuurlijk, of gewoon aan de ketting frummelen ipv. je lippen.
Als ik geen velletjes heb dan maak ik wel velletjes :o
Ik had bij mijn bruiloft een rode lipstick op zodat wondjes niet te zien waren, en genoeg afleiding de hele dag om niet te pulken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:37

Ik denk dat een aantal goede gesprekken met een psycholoog meer effect hebben dan handschoentje, labello etc. Je doet dit ergens om, toch? Iemand gaf al aan dat het in tijden van stress erger is dan anders.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 18:48

itsmi schreef:
Serieus ik wist niet eens dat hier een naam voor was! Ik pulk met mn vingers en bijt met mn tanden. Hele binnenkant van mn mond en wang is kapot. Doe het vooral in stress situaties en vooral als ik het zelf niet door heb. Vaak tot bloedens toe en dat vind ik nooit "erg" omdat ik die bloedsmaak lekker vind. Zo bizar ver ga ik al... En t ergste is als er een vliesje over de oude bijtwond zit. Dat trek ik er zo weer af waardoor het superlang duurt voordat het genezen is...

Heb het zelf vaak niet Door dat ik het doe!

Heb PRECIES hetzelfde!!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 18:50

Waarschijnlijk moet ik gewoon iets te doen hebben met m'n handen