Ram tegen scheenbeen...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Ram tegen scheenbeen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:37

Wat zouden de bokkers doen als je na een klap op je scheenbeen brandende pijn voelt maar er wel 'gewoon' op kan staan en lopen? Toch naar de huisarts/spoeddienst of even aankijken?

Ik neig naar het laatste, maar weet niet of dat verstandig is. Ik ben geen fan van artsen, ga liever alleen heen als het echt nodig is. Ik heb echter al eerder te lang doorgelopen met nare gevolgen (handbreuk en gescheurde kruisband) dus wil die fout niet weer maken.

Ik ben net dus door mn eigen ram (schaap) tegen mn scheenbeen aangebeukt. En jeetje dat komt hard aan! Huid is klein beetje geschaafd, maar daaronder zit nu een vreselijke brandende pijn. Mijn idee is dat dit gewoon komt door de klap en dat gevoelige botvlies daar. Ik lig al braaf met mn pootje omhoog met een ijszak erop, maar de pijn brand leuk door.
Ik kan er dus wel op staan en lopen, dat veranderd weinig aan de pijn. Daarom denk ik dus ook dat het bot prima in orde is en een dokter nu niet direct nodig is. Ik ben echter ook gewend van kneuzingen e.d. Dat de pijn wel afneemt met rust en koelen. Dat is hierbij dus niet, het maakt voor de pijn geen donder uit. Wat zouden jullie zelf doen in deze situatie?
En hebben jullie nog tips behalve poot hoog en koelen?

fleurtjeuh

Re: Ram tegen scheenbeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:39

Ik zou vandaag even aankijken, been omhoog houden en blijven koelen.
En iets van paracetamol of ibuprofen nemen tegen het 'trauma', en om de pijn iets te verlichten.

Is het morgen nog net zo erg, of erger?
Dan zou ik naar de huisarts gaan.

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:40

Ik zou gewoon bellen naar de huisartsenpost, bij twijfel altijd doen! :j Zij kunnen je aan de telefoon al wel verder helpen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:41

Inderdaad nu nog even bellen, nu zijn ze er nog!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:41

Kun je niet nog bij de gewone huisarts terecht?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:44

Ik ben op 3x op mijn scheenbeen getrapt door een pony (open sulky), niet meer kunnen lopen. Na een week toch maar naar de dokter gegaan, maar werd niet door verwezen. Scheenbeen kan een hoop hebben gelukkig, maar als je echt twijfelt kan je altijd de dokter bellen.

AngeliqueB

Even bellen met de HAP/huisarts, kan deze beoordelen of het nodig is, wellicht kun je ook tot morgen wachten.

loez

Even bellen inderdaad. Ben ooit tegen mijn scheenbeen getrapt door een pony zonder ijzers, kon er uiteindelijk wel gewoon op lopen, maar bleef pijn houden. Huisarts geweest, mocht 3 maanden niet rijden. En hij wilde geen foto's laten maken. Nu zo'n 10 jaar later is het nog steeds gevoelig.... Zal dus toch iets niet goed gezeten hebben.

Ik zou het voor de zekerheid laten controleren.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:45

Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon even bellen met de HAP, wellicht kunnen ze je telefonisch advies geven waar je wat mee kan, of een afspraak plannen mocht dat nodig zijn
:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:49

Het botvlies van je scheenbeen kan een tik gehad hebben en dat is wellicht het geen wat nu zo aan het irriteren is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:51

Zo toch een hoop mensen zouden minstens bellen dus.
Eigenlijk de enige reden dat ik twijfel is dat ik van mezelf dus weet dat ik het snel onderschat. Als ik er nou niet op kon staan of lopen was ik echt wel heen gegaan.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:53

op dat soort momenten ben ik gek op Arnifloor (en eventueel spirofloor ) :=
Als het dan nog niet echt wegtrekt, ga ik ergens pas nadenken over huisarts :+ (hekel aan)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:56

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze er wat mee kunnen. Maar als jij je daardoor gerust gesteld voelt moet je het doen. Ik denk dat jouw botvlies zwelling tegenhoudt en dat dat erg pijn doet.

Persoonlijk zou ik een paar dagen ibuprofen pakken en het even aankijken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:57

Zou op z'n minst bij je HA horen of je geen ontstekingsremmers moet nemen. Botvliesontstekingen kunnen aanslepen.

Ben 1x na spoed geweest na een trap ve paard, was 1vd pijnlijkste ongelukjes in mijn leven, ik zag letterlijk sterretjes vd pijn, dus toch maar foto laten nemen. Gelukkig niks gebroken, wel serieuze bloeduitstorting en zenuwbeschadiging. 1 dag echt kreupel geweest, maar met de ontstekingsremmers was ik na 2 dagen al vrij goed terug te been.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:59

Iris82 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze er wat mee kunnen. Maar als jij je daardoor gerust gesteld voelt moet je het doen. Ik denk dat jouw botvlies zwelling tegenhoudt en dat dat erg pijn doet.

Persoonlijk zou ik een paar dagen ibuprofen pakken en het even aankijken.

Dit denk ik eerlijk gezegd dus ook. Ik hoef niet gerust gesteld te worden, ik ben juist eerder te kalm met zulke dingen. Dit topic is dus ook vooral om gewoon wat ervaringen en meningen te horen, dan kan ik wat beter een verstandige keus maken. Want mn eigen keus is toch altijd "ach mn been zit er nog aan dus gewoon doorgaan!".

Mn eigen huisarts is trouwens ook niet bereikbaar op woensdagmiddag, dus ik zou spoed moeten bellen en dat lijkt me dus wat overdreven.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:03

Gewoon even bellen. Maandje terug ben ik ook eerst op de bank gaan zitten. Pijn bleef aan. Op dringend advies van anderen toch gegaan... Ontzettend gecompliceerde 6 voudige schouderbreuk.... Nou ik had pijn hoor, maar dat had ik echt niet verwacht -O- dus als je zelf hard bent zeg ik na deze ervaring toch even bellen bij twijfel.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:10

Ik zou het gewoon even aankijken lekker een warme douche of bad nemen en pootje omhoog en morgen even kijken hoe het gaat dan kun je altijd je eigen ha bellen indien nodig.
Maar om nu naar de spoed te gaan lijkt mij niet nodig

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:13

Ik zou vandaag gewoon nog even aan kijken, als t morgen niet minder is of juist nog erger of erg dik/blauw geworden is. Dan even de huisarts bellen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:14

Hier ook een keer een flinke klap op m'n scheenbeen gehad. Met als gevolg een gat tot op het vlies, leek net alsof het paard stiften in had gehad. Gelukkig niks gebroken maar duurde wel lang voordat de wond hersteld was. Ik zou het aankijken, als je morgen nog steeds vreselijke pijn hebt even laten checken. Vermoed dat het meevalt en dat het gloeien komt door de wond en de klap. Beterschap!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:18

Ik zou morgen even bellen na je gewone huisarts voor eventueel antibiotica

Ik zou bang zijn voor scheenbeenvlies ontsteking en geloof me na dat ik t 2x gehad heb kun je je scheenbeen beter breken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:32

Ik zal even dagje tegen aan kijken. Eventueel zal nog eventjes naar huisarts kunne bellen voor wat tips.
Als ik zo lees is het in iedergeval niet gebroken. Dus je kunt wel naar de huisarts toe gaan maar die kunnen je ook niets anders doen dan je naar huis sturen met wat pijnstillers.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:41

Zoiets had ik ook.
Hoge pijngrens dus niet echt pijn , alleen zwelling aan mijn voet dus volgens huisarts en 2 fysio's , alleen gescheurde enkelband.
Na 2 weken blauwe streep op mijn kuit dus toch richting ziekenhuis.
Kuitbeen gebroken :(

Is 7 juni gebeurd en ik loop nu nog met een brace, hele zomer verprutst.
Gelukkig is het nu bijna geheeld.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:43

ik zou de huisartsenpost bellen. Die kunnen je raad geven door de telefoon. Kost niks, alleen een paar minuten tijd. En dan weet je wat je opties zijn.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:43

Ik zou het ook even aankijken, de huisarts zal waarschijnlijk ook niet heel veel meer voor je kunnen doen dan je zelf al kunt bedenken. Sterkte!

Edit: de HAP zegt meestal: dat kunnen wij niet via de telefoon beoordelen dus dan moet je toch even langskomen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 18:08

Ik vind het boeiend om te zien hoe er echt twee kampen zijn, de een wacht af en de ander belt. Ik heb in overleg met mn vriend wel besloten tot morgenochtend te wachten. Is het dan niet beter of erger, dan ga ik naar de huisarts. Maar alsnog vind ik alle reacties waardevol, goed voor mijn beeldvorming.
Ook even fototje gemaakt, lokatie en wond zijn zichtbaar maar de zwelling niet. Is nu rondom de wond zo'n halve cm verdikt en begint blauwig te worden.
Afbeelding