fopspeen of duim?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

fopspeen of duim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:33

Hallo beste bokt moeders,

Wat vinden jullie nou de beste keuze: duimzuigen of een fopspeen geven? En om welke reden?

Mijn dochtertje is bijna 8 weken en begint soms haar duimpje te zoeken. Ik geef borstvoeding, ze heeft nog nooit een fopspeen of flesje gehad.

Indien een fopspeen de beste optie is, hoe werkt dat dan? Geef je het enkel 's avonds en als troost, of gewoon altijd?

Alvast bedankt!

Kiki1995

Re: fopspeen of duim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:35

Ik adviseer je de fopspeen. Duimen is ontzettend lastig af te leren en bezorgde mij (omdat ik een jaar of 7/8 was toen ik het afleerde) een beugel die ik 2 jaar moest hebben. Een fopspeen gooi je weg en dan is het weg, je kind zal dan niet de neiging hebben om te duimen aangezien hij dat niet echt aangeleerd heeft.
Ik zou je kind gewoon altijd beschikking geven over een fopspeen, ze bepalen vaak zelf wel wanneer ze het wel/niet willen :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:40

Ik ga ook voor een speen.
Duimen is erg lastig af te leren..
Speen kUn je tzt afleren door bv mee te geven aan baby piet oid.

Helaas hier 2 Kids die beide na 6 weken de speen weigerde en echt hun duim pakte..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:44

Ik zou ook de speen adviseren om bovengenoemde redenen.
Mijn dochter echter weigerde de speen, maar koos zelf een sabbeldoek (hydrofiel doek waar ze op de punt ging sabbelen). Ideaal moet ik zeggen!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:45

Speen. Duim is altijd aanwezig en daarom lastig af te leren. Ook zie je aan het gebit wel vaak dat er wordt duimgezogen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:46

Speen!

Ik heb helaas tot mijn 12e geduimd! -O-

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:47

Ik adviseer ook fopspeen!
Ik heb zelf geduimd, en ben pas (schaamtelijk genoeg :oo) kunnen stoppen op mijn 18e.
Daarvoor hebben mijn ouders (en ikzelf later als ik me er echt bewust van was) echt alles geprobeerd om me er vanaf te helpen, maar zonder resultaat...
Een fopspeen gooi je idd gewoon weg, zoals hierboven al gezegd, of geef je mee aan Sinterklaas of de Kerstman of wat dan ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:48

Daarbij is duimen niet alleen slecht voor het gebit, maar ook voor de duim/ hand. Ik heb ooit een vriendinnetje gehad die moest een brace om dr hand omdat dr duim in de verkeerde positie ging staan door het vele duimen..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:49

Mijn meisjes spenen of foppen niet. Maar als ze dat wel willen. Dan zou ik proberen het fopje aan te bieden.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:49

hier ook speentje, in 3e week mee begonnen om mijn borsten te ontlasten en bv gegeven tot ruim 8 maanden. nooit een vorm van verwarring gezien bij dochter. ze is altijd dol geweest op dr speen, ze geeft m ook kusjes en knuffels. Ze is nu een week 2 jaar en heb t inmiddels afgebouwd naar alleen 's nachts, s'ochtends levert ze braaf dr speen in voordat we naar beneden gaan. over een maand of 2/3 gooien we de laatste samen weg en is t klaar!

heb idd gezien wat duimen doet voor een baby gebitje, das niet best hoor!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:50

Fopspeen inderdaad.
Zelf geduimd vroeger en ken genoeg die nog steeds duimen. Doe het zelf af en toe nog steeds :o

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:51

Ik adviseer een speen als je kindje inderdaad anders de duim gaat zoeken. Mijn zoon had een speen, mijn dochter haar duim.
Nadeel van de speen vond ik dat als ze zo klein zijn en ze zijn de speen kwijt dat je hem dan "telkens" terug moet geven in de mond, voordeel is inderdaad dat het afleren makkelijker is dan een duim.

Bij ons van jongs af aan geleerd dat duimen en spenen in bed hoort. Toen mijn zoon 3 werd hebben we zijn speen opgestuurd naar de spenenfee voor de baby's. Geen problemen gehad. Mijn dochter met vier afgeleerd om te duimen door haar tutdoekje op te sturen naar de tuttenfee en een pleister om haar duim te doen 's nachts, ook geen probleem gehad.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:03

hier ook altijd een speen voor bovenstaande redenen.

heel vlug de speen alleen in bed gelaten en dus overdag niets meer,enkel als ze slapen(dus bv enkel 's nachts en tijdens het middagdutje in bed),en toevallig was gisterennacht de eerste nacht dat zoontje lief(goeie 3j) zonder speen geslapen heeft.
hij was eigenlijk beetje kapot en hem 1000x uitgelegd dat grote kindjes zonder speen slapen,heeft het even wat moeilijker gehad,maar heeft uiteindelijk flink zonder speen geslapen,dus hopelijk is de speen nu verleden tijd voor hem.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:08

iedereen de speen? Ik heb 2 kinderen, 1 heeft geduimd voor een aantal weken en slaapt nu ( 5 jaar) alleen met een knuffel. De andere is 1.5 en heeft een speen, had erg veel zuigbehoefte maar is dat ding tig keer per nacht kwijt waardoor i nu met 19 maanden nog elke nacht eruit kan om dat ding te zoeken

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:08

Fopspeen. Makkelijker af te leren.
Vind ik persoonlijk.
Mijn oudste was met 2, 5 van de speen af.
Jongste heeft hem nog hij is nu net 2.
Beide hebbenze meer dan een jaar borstvoeding gehad.

Daarnaast kun je een speen ook mooi aan iets verbinden. Speen = slapen.
Speen blijft dus ook in bed.
(Vanaf 9 maandwas dat de regel)
Alleen met ziekte of lange auto ritten mag hij het bed uit.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:10

@Lynn_Nikita, zo'n klein tutje aan de ring van de speen hangen dan vinden ze hem zelf in bed wel terug. Zo deed ik dat tenminste.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:56

Difrax heeft lichtgevende, handig :j
Lynn_Nikita schreef:
iedereen de speen? Ik heb 2 kinderen, 1 heeft geduimd voor een aantal weken en slaapt nu ( 5 jaar) alleen met een knuffel. De andere is 1.5 en heeft een speen, had erg veel zuigbehoefte maar is dat ding tig keer per nacht kwijt waardoor i nu met 19 maanden nog elke nacht eruit kan om dat ding te zoeken

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:15

Fopspeen.
Duimen is zo slecht voor het gebit en de tong en mondspieren.
Je ziet ook vaak dat kinderen die logopedie moeten om de tong en mondspieren te versterken, geduimd hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:17

chocobroodje schreef:
Difrax heeft lichtgevende, handig :j
Lynn_Nikita schreef:

En gewoon een handje vol spenen in het bed gooien met een stukje stof oid eraan, kan ie altijd wel 1 vinden haha

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:21

Lynn_Nikita schreef:

Bij mijn dochter heb ik de speen met een kort speenkoord vastgemaakt aan een knuffeldoekje. Toen ze twee was hebben we de speen weggedaan en vanaf die tijd slaapt ze alleen met haar knuffeldoek.
Bij mijn zoon heb ik ook de lichtgevende gebruikt en nu maak ik hem vast aan zijn slaapzak.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:32

Vergeet niet dat ook de speen slecht is voor het gebit en kinderen ook een beugel kan opleveren ;). Dat is dus een argument dat bij beide van toepassing kan zijn.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:43

en de optie borst? mijn beide kinderen hebben/hadden een grote zuigbehoefte... ik bied de borst aan.. en geen speen, of duimpje.. gaat prima..
mijn dochter kreeg pas rond het eerste jaar minder zuigbehoefte, mogelijk door de reflux.
mijn zoontje is net een maand oud, en krijgt al wat minder zuigbehoefte dan in het begin.. maar ik bied de borst aan op dat moment.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:46

Ik heb heel lang geduimd (tot mn achttiende) en heb nooit een beugel nodig gehad - ik heb t gevoel dat duimen en overbeet niet zo één op één samenhangen als wordt aangenomen.

Als kinderen willen duimen doen ze het toch wel ;-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:55

Volgens mij is er niets, maar dan ook niets mis met duimen.

Accoord, idealiter stoppen kinderen voordat ze gaan wisselen. Duimen gaat normaliter vanzelf over (itt "het is moeilijk af te leren") - een en ander hangt samen met het zuigreflex, dat gewoon hoort te verdwijnen 'als je wat ouder wordt'. Helaas verdwijnt dit net niet altijd redtloos en daar is ook veel aan te doen - maar pak liever de oorzaak aan (google eens op de letters inpp en mondreflexen) dan te focussen op een gevolg (spier oefeningen bij de logopediste, beugel, etc.)

Plastic spenen kopen in de hoop dat je kind haar gebit niet verruineerd: spaar je kind het plastic en zoek naar goede informatie.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:59

Ik heb wel een beetje spijt van dat ik hem de speen ben begonnen. Ook al leek het in het begin de oplossing. Mijn kind had ook enorm veel zuig behoefde, daarom met speen begonnen. Dat nu resulteerd in nog steeds snachts uit bed kunnen omdat hij zijn speen door de spijlen van het bed heeft gegooid. Wij waren zijn speen op vakantie kwijt geraakt, en een andere wou die niet. Dus heel veel drama gehad. Dus ja, ik weet niet wat beter is. Voor het gebit is beide zowizo niet goed maar ja... ze doen toch vaak wel een van beide. Als ze geen speen hebben, zoeken ze vaak zelf wel een duim of vinger op.