Onregelmatige, voor mij onverklaarbare, buikpijn

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Onregelmatige, voor mij onverklaarbare, buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 23:42

Wellicht heeft iemand hier enig idee in welke richting ik kan zoeken......

Het zit zo:
Al een aantal jaar heb ik last van buikpijn. Het begon gok ik zo'n 6 jaar geleden, en was toen slechts zo'n 2 keer per jaar dat ik er last van had. Dat is het laatste jaar veranderd naar 4 keer per jaar zo ongeveer, maar de laatste maand lijkt het wel bijna elke week raak te zijn.

Het is een stekende pijn, alsof het kramp is. Iedere beweging doet pijn; helemaal waarbij je je buikspieren gebruikt. Pijn varieert van irritant tot 'lopen is stapje voor stapje strompelen'. Bewegen doet pijn, ademhalen doet pijn, zitten doet pijn..... Alleen liggen laat de pijn afnemen. Zodra ik een uur of 2 achter elkaar lig lijkt de druk af te nemen en verdwijnt het uiteindelijk compleet. Buik lijkt wat opgezwollen en hard, erin drukken verergert het.

Daarom vind ik het allemaal zo raadselachtig. Het is eens in een korte/lange periode; begint vaak als ik op sta (van nachtrust of even op de bank liggen); houdt niet op voordat ik een periode lig.

Huisarts heeft een jaar of 2 terug gezegd dat ik een keer moest komen op een moment dat ik er last van had. Alleen komt het keer op keer totaal niet uit :+ daarbij is 'buikpijn' zo ontzettend vaag...

Bij deze dus.. Komen de symptomen iemand bekend voor? Moet ik denken aan darmen of maag? Een allergie? .....

- Nee, het is geen ongesteldheid
- Ik heb lang gezocht, maar nog geen relatie tussen voeding en de buikpijn kunnen ontdekken, of stress
- Duurt nooit langer dan 1 dag
- Ik wacht een keer af dat ik er last van heb en verplichtingen ga laten vallen voor de huisarts

Heeft er iemand enig idee?

Anomien

Re: Onregelmatige, voor mij onverklaarbare, buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:46

Slik jij tandpasta door na poetsen? Of spoel je niet goed na?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:54

Misschien iets met je darmen daarvan kan je hele hevige steken krijgen.. Alleen zou ik dan wel denken dat je het vaker zou moeten hebben... Valt je misschien iets op dat je altijd hetzelfde eet als je dat krijgt? Ah zie net dat je het niet meten eten hebt, maar heb je ook naar je kruiden gekeken?
Eventueel zou je nog nieren kunnen denken, dat schijnt ook een hele vreemde pijn te zijn..

@Knert, is tandpasta doorslikken slecht? Doe ik regelmatig, lekker fris :+ (zonder dollen)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:55

Van een eisprong kun je ook behoorlijk kramp hebben, maar dat is hooguit 1 keer per maand.
Het geeft veel pijn bij idd bewegen en neemt af als je ligt.
Soms heb ik er iedere maand last van maar soms ook een paar maanden niet.

Een paracetamol helpt bij deze pijn enigzins

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:01

Heb je dan ook pijn bij het plassen?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 00:05

Knert: Eh, ik slik wel iets door, maar lang niet alles (water erbij, uitspugen, water erbij, doorslikken :P )

KellyR: Nee, eten leek mij ook logisch, dus probeer daar al heel lang verbanden in te vinden.... Maar helaas. Kruiden nog niet naar gekeken! Maar zoals vandaag: Laatste keer dat ik iets gegeten heb was 2 uur, niet avondgegeten, en om half 10 (na een uurtje bank liggen) komt het ineens opzetten...

Ulfeino: Eisprong? Interessant! De laatste keer was het echt heftig, en dat is zo'n 3 weken terug... Hoewel ik het in de tussentiijd ook nog een keer licht gehad heb, volgens mij. Ik moet een keer data op gaan schrijven.
Pijnstillers heb ik nog nooit gehad en voel ik ook niet veel voor om mee te beginnen, eigenlijk :P

Mjelle_G: Plassen verergert het tijdelijk wel! Ontlasting is (voor mijn doen :+) overigens wel normaal.

Bedankt voor het meedenken!!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:07

Ik zou toch naar de (huis)arts gaan en dit melden en vragen naar een echo en/of doorverwijzing naar Interne Geneeskunde/gynaecologie. Het kan van alles zijn wat niet van de buitenkant meteen zichtbaar is. Een kennis van mij had bijvoorbeeld zeer ernstige onverklaarbare buikpijn, en bleek een cyste aan de eierstokken te hebben die is gaan draaien: heeel erg pijnlijk als zoiets beweegt, en dat het er zat konden ze enkel zien op een echo. -O-

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:10

Maar niet eten is ook niet goed.. Daar kan je ook krampen van krijgen. Je moet zorgen dat je je darmen actief houdt, na een bepaalde tijd vallen ze op pauze, en als je dit vaak doet kunnen ze zelfs uitvallen en dat wil je niet.

En met betrekking op die eisprong...
Misschien moet je toch eens een paracetamol of advil gaan slikken. Als het de pijn van de eisprong is dan weet ik hoe vervelend het is. Ik kom meestal de dag niet door en met een pijnstiller gaat het super.
Waar voel je de pijn, ik voel hem namelijk in het midden van mijn buik en dan onderin genomen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:14

Acnes?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:17

Waar zit de pijn precies?

Ik herken je complete verhaal (koliekaanvallen, de duur en de frequentie) maar bij mij zit het aan een kant, net onder de ribben. Ik zit in het medische traject van vermoedelijke galstenen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:28

KellyR schreef:
Misschien iets met je darmen daarvan kan je hele hevige steken krijgen.. Alleen zou ik dan wel denken dat je het vaker zou moeten hebben... Valt je misschien iets op dat je altijd hetzelfde eet als je dat krijgt? Ah zie net dat je het niet meten eten hebt, maar heb je ook naar je kruiden gekeken?
Eventueel zou je nog nieren kunnen denken, dat schijnt ook een hele vreemde pijn te zijn..

@Knert, is tandpasta doorslikken slecht? Doe ik regelmatig, lekker fris :+ (zonder dollen)

Ja kan heel slecht zijn. Als je er gevoelig voor bent kun je er best veel buikklachten vanaf komen. Maar die zijn zo algemeen dat ze vaak niet herkent worden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 02:01

Ygritte schreef:
Ik zou toch naar de (huis)arts gaan en dit melden en vragen naar een echo en/of doorverwijzing naar Interne Geneeskunde/gynaecologie. Het kan van alles zijn wat niet van de buitenkant meteen zichtbaar is. Een kennis van mij had bijvoorbeeld zeer ernstige onverklaarbare buikpijn, en bleek een cyste aan de eierstokken te hebben die is gaan draaien: heeel erg pijnlijk als zoiets beweegt, en dat het er zat konden ze enkel zien op een echo. -O-

+1 ik had ik ook cystes op de eierstokken, damn wat deed dat verschrikkelijk veel pijn en kwam ook in aanvallen, echo laten maken kan geen kwaad lijkt me

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 02:34

Naar de dokter gaan en het laten uitzoeken misschien heb je wel de ziekte van crohn, zoek er eens op. En je niet weg laten sturen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 07:51

Ik zou zo niet weten wat er aan de hand is, maar ik zou naar de dokter gaan en vragen om een buikfoto of echo.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:11

Misschien een glute allergie? heb een vriendin die dat heeft en die krijgt ook gigantische buikenpijn als ze toch gluten eet ( en ook bij melkproducten)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:18

Qua eten, dat hoeft niet altijd direct te uiten. Kan ook een paar uur later pas komen, de pijn. Ik heb zelf (ivm buikpijn en andere maagdarmklachten) het fodmap dieet gevolgd. Een erg heftig 'dieet' maar voor mij had het hele goede resultaten en ik weet nu precies wt ik wel en niet kan eten.. Maar dit is wel een vrij zwaar iets om te doen, dus wellicht een optie om eerst via een dietiste andere dingen te proberen?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:34

Al een keer gedacht aan prikkelbaredarmsyndroom? Ik heb normaal nooit buikpijn en vorig jaar kreeg ik plots op een avond zo'n ongelooflijke pijn, echt gek. Ik dacht dat ik iets verkeerds gegeten had ofzo en dacht er verder niet aan. Maar ik begon het toen vaker te hebben, eerst een keer om de week maar toen ik het meerdere keren in de week had ben ik toch naar de dokter gegaan. Mijn moeder vermoedde al dat het PDS kon zijn (want dat zit in de familie) en aangezien de dokter anders niks speciaals vond heeft ze me daar medicatie voor gegeven. Ik heb denk ik twee weken pilletjes geslikt en sindsdien heb ik het nooit meer gehad.

PDS kan met eten te maken hebben maar hoeft niet perse. Het kan ook ontstaan door stress en zelfs helemaal uit het niks denk ik. Bij mij deed het soms ongelooflijk veel pijn en kwam op de meest vervelende momenten opzetten (als ik ging slapen, als ik ging werken, ...).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:42

Er kunnen best veel redenen zijn. Ik denk zelf voeding gerelateerd i.c.m. afwijkende tijden waarop je eet. Zoals om 14.00 u en dan geen avondeten meer. Mijn oudste dochter heeft het ook regelmatig gehad wat jij omschrijft. Sinds ze regelmatig eet, koolzuur vermijdt en verder behoorlijk gezond (geen witte rijst, geen (wit) brood, veel groente etc , heeft ze nog maar zelden last. Daarnaast let eens op lactose houdende producten of producten met tarwegluten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:46

Wat kan er belangrijker zijn aan verplichtingen dan naar de huisarts gaan met buikpijn waar je regelmatig last van en wil laten onderzoeken? Gewoon gaan de eerst volgende keer dat je last hebt, anders is het blijkbaar niet erg genoeg. ( schrijf het hard op, als schop onder je kont)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:46

Is de pijn echt door je hele buik? Cystes op de eierstokken zijn erg pijnlijk en dan kunnen ze heel snel zien op een echo. Mocht je rond je eierstokken (iig die plek dan :') ) veel pijn hebben, wat wel ongeveer rond je maandelijkse feest actief wordt, vraag dan eens naar endometriose. ALS ik al eens ongesteld word (ik slik de pil door om die reden) dan kan ik gewoon salto's maken van de pijn als ik bijv. ongesteld moet worden. endometriose kan door je hele buikholte verspreid zitten en kan heel erg zeer doen.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:57

Ik zit ook meer te denken aan iets met je blaas, urinewegen, nieren of je baarmoeder.

Galstenen lijkt me niet heel waarschijnlijk omdat de meeste mensen bij die pijn bewegingsdrang krijgen.

Ik zou bij de huisarts vragen om een gehele buik overzicht scan, daar lopen ze alles bij langs.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:33

Ineke2 schreef:
anders is het blijkbaar niet erg genoeg. ( schrijf het hard op, als schop onder je kont)

Niet alleen hard, die manier van redeneren hoor ik vaker. Het gevolg is volgens mij dat het 'blaming the victim' steeds gangbaarder wordt. Want dan had je maar ... moeten doen.

Ik kan me in elk geval goed voorstellen dat het helemaal niet zo makkelijk is om langs te gaan, zelfs als het wel heel erg is. Misschien wel juist als het erg is. Ik zou bv niet eens weten hoe ik met ernstige steken in mijn buik bij de huisarts moet komen. (Om over de huisartsenpost (6 km verderop) maar niet te spreken.)
Als de kans groot is dat je anders doodgaat kun je 112 nog bellen, maar da's hier niet aan de orde.

En dan is het vanuit de huisarts ook wel erg makkelijk om niet verder op onderzoek uit te gaan. De bal ligt bij de patient, lekker makkelijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:45

Natuurlijk ligt de bal bij de patiënt. De huisarts kan alleen iets waarnemen wanneer je er last van hebt.
Of een dagboek maken met wat je eet en dan last heb etc... (dat is dan weer meer voor een diëtist) maar zo te lezen is de ts daar niet strikt in.
Als je al zolang last hebt en steeds excuses verzint om niet te gaan... dan vind ik dat nogal apart.... En mocht je niet instaat zijn om zelf naar de huisarts te gaan, dan is er vast iemand die je kan brengen of de huisarts kan langs huis komen.

Ik kon mezelf zelfs nog naar de huisarts slepen met een acute blinde darm ontsteking. De huisarts was stomverbaasd dat ik niet een ambulance had gebeld.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 04-10-15 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:46

Heeft je huisarts geen telefonisch spreekuur? Kun je daar even naar bellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:56

Ineke2 schreef:
En mocht je niet instaat zijn om zelf naar de huisarts te gaan, dan is er vast iemand die je kan brengen of de huisarts kan langs huis komen.

Dat soort aannames zijn altijd makkelijk gedaan. Maar niet terecht. Dit geldt absoluut niet voor iedereen en het zou veel fijner zijn als we dat wat minder veroordelend en vol aannames bespreken en wat meer met begrip. Je kent de situatie van de TS niet dus je weet niet hoe haalbaar het wel of niet is. Toch veroordeel je het alvast als 'eigen schuld'.

En dat jij met een acute blindedarmontsteking naar de huisarts bent gegaan, kan. Het zegt niets, helemaal niets, over wat andere mensen wel of niet kunnen in andere situaties.