Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Rex_Rolfo schreef:Volgens je profiel bij jij 21. Afgeleid daarvan: je vader is ergens in de 50? Het is wat vroeg voor Alzheimer of andere vorm van dementie, maar helaas lang niet uit te sluiten. Als je je inleest herken je misschien ook andere symptomen. Verder kan ik alleen met dancertje meegaan, bespreek het eens mijn zijn huisarts.
Succes en sterkte!
Citaat:De Engelse term 'Mild Cognitive Impairment' (MCI) betekent 'milde cognitieve stoornis'. Dat wil zeggen dat iemand problemen heeft met het geheugen of een andere hersenfunctie. MCI kan een voorstadium zijn van dementie, maar dit hoeft niet. De stoornissen zijn minder belemmerend voor het dagelijks leven dan bij mensen met dementie.
Bij een milde cognitieve stoornis is het dagelijks functioneren nagenoeg normaal. Dit in tegenstelling tot mensen met een diagnose dementie. Daarbij lopen mensen met een MCI een verhoogd risico op het krijgen van dementie. Dit is meestal de ziekte van Alzheimer.
Klachten
Mensen met een MCI hebben vaak last van geheugenproblemen. Maar er kunnen ook problemen zijn met het overzicht houden, of het uitvoeren van handelingen. Deze klachten zijn minder ernstig dan bij een dementie. Vaak gaat het om het vergeten van details van een gebeurtenis of handeling, terwijl mensen met dementie de hele gebeurtenis vergeten.
MCI en dementie
Uit onderzoek blijkt dat mensen met een milde cognitieve stoornis een hoger risico hebben om na enkele jaren dementie te krijgen. Bij ongeveer 44% van de mensen worden de klachten ernstiger en kan binnen 5 jaar dementie worden vastgesteld. Er is echter ook een groep mensen waar de klachten stabiel blijven of verdwijnen.
Behandeling en oorzaken
Voor MCI bestaan geen medicijnen. Het is van belang te letten op risicofactoren zoals vitaminetekort, (verkeerd) medicijngebruik, depressie, burn-out of schildklierproblemen. De oorzaak van een MCI kan liggen in een voorstadium van de ziekte van Alzheimer, maar kan ook veroorzaakt worden door psychologische problemen zoals een depressie of burn-out. Daarom is het van belang regelmatig voor controle terug te komen, en eventueel een psycholoog erbij te betrekken.
Dani schreef:Hij zou ook depressief kunnen zijn. In zichzelf gekeerd, kortaf, slecht geheugen, gebrekkige interesse, moeite met alles schoonhouden...het past daar ook bij.
kusvoorjou schreef:wat betreft vroeg kwa leeftijd ben ik niet helemaal met je eens @rex_rolfo want mijn neef van ongeveer 35-40 heeft namelijk alzheimer.