wie herkent dit? alzheimer? of iets anders?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

wie herkent dit? alzheimer? of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 16:32

hallo,

ik zou proberen mijn verhaal zo kort en duidelijk mogelijk neer te zetten, al hoewel ik bang ben dat dit niet mee gaat vallen.

Het verhaal gaat over mijn vader. Mijn ouders zijn nu zo'n ongeveer 10 jaar uit elkaar. Sinds ongeveer 2 jaar woon ik samen met mijn vriend, en mijn moeder woont sinds die tijd ook samen met haar vriend.
Mijn broer is vanaf dat moment volledig bij mijn vader ingetrokken. Het was altijd 3 nachten bij vader, 6 nachten bij moeder.

Al veel vaker botst het nog wel eens met mijn vader en mij. Maar de laatste tijd word het steeds erger.
Hij vergeet dingen die ik heb gezegd, kan zijn gedachten er niet bij houden als ik hem wat vertel.
Nu mijn broer voor 100 % bij hem in woont, loopt ook hij tegen verschillende dingen aan zoals ;
(bijna) elke dag vragen wat voor dag het is, dingen vergeten te doen zoals huis schoonmaken en dergelijke. Als ik hem zelf daar op aan spreek dat het niet zo netjes in huis is, en de boel redelijk word versmeerd krijg ik als reactie ; daar heb ik geen tijd voor, of laat je broer ook eens wat doen. Met dit laatste ben ik zelf nu ook in gesprek met hem gegaan maar broer geeft aan wat er in huis word gedaan, doet hij, en vader dus niet.

Ik kom zelf regelmatig bij mij vader ( minsten 1 keer tot 3 keer per week) vaak verteld hij mij dan het zelfde ; dat hij ander voer heeft voor de hond, dat er dit of dat op het werk is gebeurd. als ik er nu 2 of 4 keer kom in de week, ik krijg het zelfde te horen. ECHTE gesprekken zijn met hem niet echt aan te knopen, of hij antwoord kort of hij stelt geen vragen terug o.i.d
Soms wanneer ik wel eens met hem naar de winkel ga, en iets lukt niet of staat hem niet aan, kan hij reageren als een klein kind van 4. hij gaat nog net niet op de grond liggen en stampen maar hij reageert dan kort en gooit zo de boel aan de kant en loopt weg.

Met alles bij elkaar zitten mijn broer en ik redelijk met onze handen in het haar. Wanneer we met hem er over praten ziet hij zelf het probleem niet in, en vind dat er niets aan de hand is.

Herkennen jullie deze symptomen? Of heb je tips hoe ik hem kan duidelijk maken dat het zo niet langer kan?

Groetjes....

dancertje

Re: wie herkent dit? alzheimer? of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:36

het gaat in ieder geval niet helemaal lekker en klinkt een beetje als alzheimer.
Misschien een keer de huisarts bellen en het voorleggen en vragen of die tips heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:38

Hoe oud is je vader?
Zijn gedrag doet me ook wel een beetje aan een autisme spectrum stoornis denken.
Misschien kan je eens met je moeder bespreken of hij vroeger ook al zo was?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:42

Volgens je profiel bij jij 21. Afgeleid daarvan: je vader is ergens in de 50? Het is wat vroeg voor Alzheimer of andere vorm van dementie, maar helaas lang niet uit te sluiten. Als je je inleest herken je misschien ook andere symptomen. Verder kan ik alleen met dancertje meegaan, bespreek het eens mijn zijn huisarts.

Succes en sterkte!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:44

Eerlijk gezegd herken ik de beginsel verschijnselen wel die mijn moeder ook had en waar nu idd alzheimer is vastgesteld.
Alleen mijn moeder was altijd heel schoon en bleef maar poetsen.Later bleek ze ook iedere dag haar beddegoed te wassen omdat ze niet meer wist dat het al gewassen had.Wij merkte ook dat ze niet wist of ze al gegeten had of zo.
Maar idd dingen niet weten kwaadworden en dan gooien herken ik ook.
Ik denk dat een gesprekje bij de huisarts het meest gaat ophelderen,wij zijn dan door gewezen naar een geriater

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:45

Rex_Rolfo schreef:
Volgens je profiel bij jij 21. Afgeleid daarvan: je vader is ergens in de 50? Het is wat vroeg voor Alzheimer of andere vorm van dementie, maar helaas lang niet uit te sluiten. Als je je inleest herken je misschien ook andere symptomen. Verder kan ik alleen met dancertje meegaan, bespreek het eens mijn zijn huisarts.

Succes en sterkte!

Vroeg hoeft helaas niet hebhet nu in persoonlijke sferen en die man wordt zondag 60 en onbekend of kerst gehaald wordt zo slecht gaat die.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:47

Alzheimer heeft niets met leeftijd te maken, ook jonge mensen kunnen het krijgen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:48

Je kunt daarop getest worden.... En helaas krijgen mensen op heel jonge leeftijd ook al Alzheimer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:48

Inderdaad, met zijn huisarts bespreken hoe dit aan te pakken. Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 16:49

Bedankt voor jullie berichten.

Ik ben inderdaad 21, mijn broer is 24 en mijn vader 56.

Kwa karakter was hij eerder ook wel zo zegt mijn moeder. maar als ik aan haar vertel hoe het nu gaat,
herkent ze dat niet echt. Gesprek aangaan met de huisarts vind ik zelf heel moeilijk om dit zonder hem te gaan doen. ik wil niets achter zijn rug om doen. en de huisarts kent hem eigenlijk niet aangezien hij al jaaaaren niet naar de huisarts is geweest. wat betreft vroeg kwa leeftijd ben ik niet helemaal met je eens @rex_rolfo want mijn neef van ongeveer 35-40 heeft namelijk alzheimer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:52

Ai heel herkenbaar. Mijn moeder heeft al jaren Alzheimer. Begon bij haar ook zeker zo eind 50. Toch maar een gesprek met de huisarts aan gaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:36

Rex_Rolfo schreef:
maar helaas lang niet uit te sluiten.

Zeg ik toch ;)

Wat jullie ook gaan doen, nogmaals sterkte Y;(

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:44

Hij zou ook depressief kunnen zijn. In zichzelf gekeerd, kortaf, slecht geheugen, gebrekkige interesse, moeite met alles schoonhouden...het past daar ook bij.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:48

Alzheimer is niet de enige vorm van dementie, je hebt bijv. ook vasculaire dementie en Parkinson-dementie.

Maar, er bestaat, om maar iets te noemen ook zoiets als 'Mild Cognitive Impairment' (MCI). Dit kán een voorloper van Alzheimer zijn, maar dat hoeft niet. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat iemand overbelast is, of misschien spelen er wel heel andere zaken die niets met dementie te maken hebben. Een geriater kan je vader erop testen, maar er moet er een verwijzing van de huisarts zijn.

http://www.alzheimer-nederland.nl/informatie/wat-is-dementie/vormen-van-dementie/mild-cognitive-impairment-(mci).aspx :

Citaat:
De Engelse term 'Mild Cognitive Impairment' (MCI) betekent 'milde cognitieve stoornis'. Dat wil zeggen dat iemand problemen heeft met het geheugen of een andere hersenfunctie. MCI kan een voorstadium zijn van dementie, maar dit hoeft niet. De stoornissen zijn minder belemmerend voor het dagelijks leven dan bij mensen met dementie.

Bij een milde cognitieve stoornis is het dagelijks functioneren nagenoeg normaal. Dit in tegenstelling tot mensen met een diagnose dementie. Daarbij lopen mensen met een MCI een verhoogd risico op het krijgen van dementie. Dit is meestal de ziekte van Alzheimer.

Klachten
Mensen met een MCI hebben vaak last van geheugenproblemen. Maar er kunnen ook problemen zijn met het overzicht houden, of het uitvoeren van handelingen. Deze klachten zijn minder ernstig dan bij een dementie. Vaak gaat het om het vergeten van details van een gebeurtenis of handeling, terwijl mensen met dementie de hele gebeurtenis vergeten.

MCI en dementie
Uit onderzoek blijkt dat mensen met een milde cognitieve stoornis een hoger risico hebben om na enkele jaren dementie te krijgen. Bij ongeveer 44% van de mensen worden de klachten ernstiger en kan binnen 5 jaar dementie worden vastgesteld. Er is echter ook een groep mensen waar de klachten stabiel blijven of verdwijnen.

Behandeling en oorzaken
Voor MCI bestaan geen medicijnen. Het is van belang te letten op risicofactoren zoals vitaminetekort, (verkeerd) medicijngebruik, depressie, burn-out of schildklierproblemen. De oorzaak van een MCI kan liggen in een voorstadium van de ziekte van Alzheimer, maar kan ook veroorzaakt worden door psychologische problemen zoals een depressie of burn-out. Daarom is het van belang regelmatig voor controle terug te komen, en eventueel een psycholoog erbij te betrekken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:54

Dit is nou echt zoiets waar je er niet onderuit komt om met hem naar de huisarts te gaan. Bokkers zijn geen artsen en ook een arts zou geen diagnose kunnen stellen op basis van een deel van een verhaal. Waarom zou je achter zijn rug om gaan; hij kan toch mee? Volgens mij kun je verder niets bespreken zonder de persoon in kwestie er bij.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:01

Er zijn zo ontzettend veel vormen en soorten dementieën, en enkel vergeetachtigheid is niet genoeg om als dementie te gelden. Heeft hij ook andere symptomen? Emotioneel labiel, agressie, in zichzelf gekeerd... Je kunt denk ik nu niks anders doen dan afwachten tot hij zelf ook een arts wil bezoeken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:05

Zo snel mogelijk de huisarts informeren! Mijn moeder had ook dergelijke symptomen, wij dachten eerst burn out, maar ze wilde niet naar de huisarts. Zei steeds, 'ik heb het gewoon te druk'. Toen we haar er uiteindelijk met veel moeite toch hadden, bleek het een hersentumor...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:10

Dani schreef:
Hij zou ook depressief kunnen zijn. In zichzelf gekeerd, kortaf, slecht geheugen, gebrekkige interesse, moeite met alles schoonhouden...het past daar ook bij.

Klopt, dat zou ook kunnen. :j

Maar allerlei andere ziektes kunnen ook vergeetachtig en depressief maken, net wat Lante al noemde.

Daarom is het belangrijk om de huisarts te bellen en te zeggen dat je je zorgen maakt en dat je de dingen noemt die je opgevallen zijn. Dan kan hij een diagnose stellen en van daaruit kijken wat er moet gebeuren

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:10

Drinkt je vader veel, of eet hij weinig vitamines?
Gezien jouw leeftijd zal je vader rond de 50 zijn, dan is het syndroom van Korsakoff waarschijnlijker dan Alzheimer.
Korsakoff wordt overigens niet veroorzaakt door drankgebruik (wat veel mensen denken) maar door een vitaminetekort (vitamine B1). Mensen met een drankprobleem vergeten vaak te eten en hebben ook meer vitamines nodig voor het afbreken van alcohol, en daardoor krijgen ze eerder Korsakoff. Maar misschien eet je vader wel gewoon heel slecht?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:14

Ik heb laatst nog een les gehad over dementie (ik ben 1e jaars mbo-leerling tot verzorgende/verpleegkundige) en de symptomen die jij noemt zouden kunnen wijzen op alzheimer inderdaad, maar dat is niet met 100% zekerheid te zeggen. Ik zou het sowieso aanraden even de huisarts te bellen en te vertellen wat er is, en eventueel komt er dan een bezoekje, mocht de huisarts dit nodig vinden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:20

Kent je collega's van je vader waarbij je kan nagaan of zij dit beeld in de werksfeer ook herkennen?

Verder kan je wel tegen de huisarts ze zorg uiten, dan kan de huisarts besluiten of hij misschien eens polshoogte kan komen nemen tijdens een huisbezoek.
Lukt of wil je het niet via de huisarts dan kan je het misschien via maatschappelijk werk, een vertrouwenspersoon (bijv. van de woningbouwvereniging als je vader in een huurhuis woont) aankaarten.

Hier zijn wel vangnetten voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:25

Eerste stap is absoluut de huisarts, wacht er niet te lang mee. Het vervelende is dat mensen met geheugenstoornis vaak van zichzelf vinden dat er niets aan de hand is maar geloof me, als het wel zo is bij je vader dan zijn jullie straks echt alle hulp nodig die er maar is.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:33

kusvoorjou schreef:
wat betreft vroeg kwa leeftijd ben ik niet helemaal met je eens @rex_rolfo want mijn neef van ongeveer 35-40 heeft namelijk alzheimer.

Alzheimer kan (gedeeltelijk) erfelijk zijn, weet je of het veel voorkomt in de familie?
En idd een gesprek met de huisarts. Die kan jullie doorverwijzen naar een neuroloog en eventueel een maatschappelijk werker of case manager die jullie kan begeleiden in dit proces.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:44

Eerst maar een diagnose. Het kan van alles zijn. Maar ik adviseer je met klem om niet te lang wachten om zelf contact met de huisarts op te nemen.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:45

Het allerbelangrijkste bij dementie: het komt niet in enige weken opzetten. Klachten en problemen worden langzaam erger. Desoriëntatie komt eigenlijk pas in één van de laatste stadia voor. Alzheimer voor het 65ste levensjaar is ook redelijk zeldzaam. Andere vormen van dementie zoals Frontotemporale dementie begint wel vroeger. Parkinson ook, maar dan zouden er motorische problemen op de voorgrond moeten staan (verlangzaming, tremoren etc) Bij frontotemporale dementie staan gedragsveranderingen en persoonlijkheidsveranderingen op de voorgrond. Mensen kunnen ineens interesses verliezen, weinig empathie tonen, agressief zijn etc.

Cognitieve problemen kunnen door veel dingen veroorzaakt worden. Bijvoorbeeld stress en depressie. Het beste is om eerst naar de huisarts te gaan. Om een dementie vast te stellen moet er een neuropsychologisch onderzoek worden gedaan en een MRI scan. Ook andere eventuele oorzaken moeten eerst uitgesloten worden.

Ik zie dat je in Drenthe woont en o.a. in Assen is een geheugenpoli waar je na verwijzing van de huisarts heen kan.

Mocht je vragen hebben, mag je gerust een PB doen. (ik ben zelf neuropsycholoog )