Sebacil is in mijn bloed gekomen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Sebacil is in mijn bloed gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 11:39

Hoi allemaal!

Eergisteren heb ik mijn paard behandeld tegen de mijten, met Sebacil. Ik doe dan altijd van die gele handschoenen aan omdat het zo'n chemisch troepje is. En omdat de fokker van mijn paard heeft gezegd dat je het niet in je bloedbaan wilt krijgen.

Nu heb ik een borstel die ik alleen gebruik om het Sebacil erin te borstelen. Die borstel is al best oud. En ineens trek ik het handvat eraf en zit er een soort pin in m'n vinger. En die hele borstel zat onder het Sebacil.

Er was niet echt wat te zien bij m'n vinger, niet eens echt een wondje. Dus heb het zo gelaten. Had alleen het gevoel dat er een splinter in zat, die er volgens mij niet eens in zat.

Gister had ik dat gevoel nog erger, alsof er een splinter in zat. Nog even goed gekeken, maar ik zie echt niets.

Vandaag is mijn vinger ineens dik, het gevoel dat er een splinter in zit is er nogsteeds, nog heviger zelfs.

Heeft er iemand toevallig ervaring hiermee? Wat kan ik doen? Of moet ik het gewoon afwachten?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:41

dan zou ik even naar de huisartsenpost gaan, en bekijken of er echt iets in zit of dat het een reactie is op dat spul.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:42

Ik zou sowieso even naar de HAP gaan..
Klinkt alsof je een ontsteking hebt namelijk, ik ken sebacil niet om iets te zeggen over hoe slecht t is voor je maar klinkt niet alsof je dit moet afwachten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Sebacil is in mijn bloed gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:43

Sebacil is een sterk chemisch goedje, dus ik zou zeker even contact opnemen met je huisarts.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:43

Ik denk dat het meer komt van een smerige borstel dan van de sebacil

Vinger dagelijks even weken in de Biotex of soda(beetje)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 11:47

Bedankt voor jullie tips.

Die hele borstel dompel ik steeds onder in de Sebacil. Dat 'handvat' is bevestigd met scherpe pinnetjes. En dat handvat schoot ineens los, dus toen kreeg ik zo'n pin in m'n vinger. Niet heel diep hoor :)

Zou inderdaad ook door gewoon vuil kunnen komen misschien, al waren die pinnetjes best schoon. Maar die borstel is al heel oud en wordt altijd al alleen voor Sebacil gebruikt.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 14:18

Ik ga zo thuis wel even kijken of ik wat biotex heb. M'n vinger is namelijk heel erg gevoelig nu, erg vervelend.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:20

Dit klinkt als een ontsteking inderdaad. Schoonmaken (bv met biotex of soda) en dan betadine er op!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:31

Misschien toch een splinter, in de biotex of in een badje soda zitten met je hand wil ook wel helpen :j

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:44

Heeft het wondje niet direct gebloed? (denk het niet want je zegt dat er eigenlijk niets te zien was...) Want dat verkleint het risico op dat er wat naar binnen gaat enorm. Lijkt me zowiezo dat met je prikken er niet schadelijk veel van iets je bloedbaan in kan komen... Eerder via een wond of een plens op je huid. Ik zou zelf denken infectie, maar ook daarmee is het verstandig even voorzichtig te zijn. Ik vind soda heel fijn werken met dat soort wondjes.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:56

Langs de huisartsenpost er mee.
Niet om je bang te maken maar ooit heeft een oud collega zich ook geprikt aan een zeer scherpe en vervuild stukje ijzer.
Die lag 's avonds al in het ziekenhuis.....ver weg van andere patiënten omdat men niet wist met welke bacterie ze te maken hadden.
Is zelfs de arbeidsinspectie bij geweest op het werk en de vinger is dagen achter elkaar in het ziekenhuis gespoeld geworden.

Zo een stom "ongeluk " waar nooit iemand eerder mee in aanraking was gekomen.
Maar voor die collega is het een langlopende geschiedenis met fysio en al geworden.
Hoe meer je er zelf mee aan het prutsen gaat hoe lastiger het is straks als het echt serieus blijkt te zijn.
Vaak zegt je lijf genoeg, en als het snel al zo dik wordt en zeer doet is het tijd om daar kenners naar te laten kijken.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 15:46

Wondje (mini gaatje) heeft niet 'echt' gebloed. Meer dat er een rood puntje was maar verder geen bloed eruit. Rode puntje is nu ook weg, je ziet alleen nog een klein gaatje in mijn huid.

Ik denk dat ik het nog even aankijk tot morgen. Mocht het dan nog dikker zijn of nog meer pijn doen, ga ik even langs de HA. Ga wel thuis ff soda of biotex zoeken.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:11

Als het niet gebloed heeft, loop je volgens mij juist meer risico, omdat het vuil er niet uit kan. Zou toch gewoon een belletje doen. Al is het maar om jezelf gerust te stellen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:15

Tetanusvaccinatie op orde?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:21

Gewoon langs huisarts haan. Ws toch een ontsteking waar wat ab nodig is.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 16:36

randalinpony schreef:

Ik denk het wel, ik weet het eigenlijk niet zeker. Ben 18.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:43

Celine_Famke schreef:
randalinpony schreef:

Ik denk het wel, ik weet het eigenlijk niet zeker. Ben 18.

Dan zit je net op de grens waarschijnlijk niet helemaal meer in orde. Voor tetanus kan je even bellen naar huisartsenpost de rest klinkt nog niet helemaal als echte spoed.
Zou wel even voor de winkels dicht gaan kijken of je biotex of soda of Badedas in huis hebt. Anders dat nog even halen zodat je wel kan weken.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:48

Je kunt toch even informatief met de HAP bellen? Aanhoren wat ze te zeggen hebben als jij je probleem voorlegt?

Doe ik ook wel eens als ik twijfel (meestal bij een ziek kind)

Better safe then sorry...........

Succes!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:24

stefje schreef:
Heeft het wondje niet direct gebloed? (denk het niet want je zegt dat er eigenlijk niets te zien was...) Want dat verkleint het risico op dat er wat naar binnen gaat enorm. Lijkt me zowiezo dat met je prikken er niet schadelijk veel van iets je bloedbaan in kan komen... Eerder via een wond of een plens op je huid. Ik zou zelf denken infectie, maar ook daarmee is het verstandig even voorzichtig te zijn. Ik vind soda heel fijn werken met dat soort wondjes.

Dan heb je zeker nog nooit gehoord van een prikaccident? ;)
Zodra de 'prik' subcutaan is gekomen (d.w.z. onder de huid) kan de stof al in je bloedbaan terecht komen. Wellicht minder dan als je direct een ader of spier raakt, maar nog steeds is het oppassen.

TS, ik zou je aanraden om de huisarts te bellen om raad! En uiteraard even weken in de soda.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:39

Huisartsen post bellen voor info. En hou even het etiket van het product bij de hand zodat je de inhoud stoffen kunt opnoemen. Die kunnen je ook vertellen of je een tetanus spuit moet halen. Met dit soort dingen zou ik geen extra risico gaan lopen. Gewoon even opbellen dan beoordelen zij wel of het nodig is dat je komt.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:45

hou het goed in de gaten!
Klinkt inderdaad als een ontsteking, maar ik denk ook dan van een splinter of vuil, niet van de Sebacil.
Oke, het is troep, maar ik denk niet dat je daar deze reactie van krijgt.
Succes!

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:07

tetanusprik moet je sowieso even halen, werkt ca 15 jaar dus als je die na je kindervaccinaties niet weer hebt gehad is dat echt wel even belangrijk. Alle paardenmeisjes moeten m regelmatig ;-)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:20

Bellen naar je HA. Een ontstoken vinger kan heel snel heel vervelend aflopen. Afgezien van het risico's van se ontsteking zelf zijn de bloedvaten in je hand klein en kunnen ze snel in de verdrukking komen bij een zwelling wat tot amputatie kan leiden. In het verleden ook een klein wondje aan mijn vinger gehad en dacht ook dat het wel meeviel. S avonds toch maar even HA gebeld: mocht naar het ziekenhuis waar de ontsteking eruit gesneden hebben. Daarnaast AB en tetanus. Zo serieus nemen ze dat dus. Dus niet morgen bellen maar nu. Ik zat ook zaterdag nacht op de eerste hulp van het ziekenhuis.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:30

Zou ook hap bellen voor advies. Bellen kost niks alleen tijd.

Een buurvrouw heeft in het ziekenhuis gelegen met een ontstoken vinger.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:34

Nou voor de Sebacil zou ik geen moment bang zijn, maar het kan wel een infectie worden natuurlijk van bacteriën van die borstel. Je kunt het even aankijken, maar als je vinger dikker wordt en gaat kloppen, of als je hand en pols óók dik begint te worden, dan zou ik wel haast maken met naar de dokter gaan. Als het af gaat zakken, hoef je je denk ik niet zoveel zorgen te maken.