Dry Needling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Dry Needling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 16:19

Hallo!
Vorige week woensdag heeft de fysiotherapeut bij mij Dry Needling uitgevoerd, i.v.m. het vastzitten van spieren na een luxatie van mijn schouder.
Mij is verteld dat de pijn eerst erger kan zijn, maar dat dit na 24/48 uur over moet zijn. Ik had toen inderdaad veel last van spierpijn en de spier in mijn arm was wat verdikt. Ik heb nu geen spierpijn meer, maar mijn klachten zijn wel erger geworden en het is nu ondertussen 4 dagen later. Ik ga morgen daarom ook maar bellen, maar ik vroeg me af of hier meer mensen ervaringen hadden met Dry Needling en ook dat de pijn langer aanhoudt.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:22

Ik heb het gehad voor heupklachten en de eerste keer kon ik 4 dagen alleen maar strompelen, geen gezicht! :P Maar hoe meer behandelingen ik kreeg hoe sneller de pijn wegging, totdat het op een gegeven moment nog maar een uurtje na de behandeling was. Geen fijne behandeling, maar wel goed effect bij mij!

Je kunt natuurlijk even overleggen met de fysio, maar ik denk dat het over gaat als je meer behandelingen krijgt.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:28

Ik heb ook ervaring met dry needling! Vooral de schouder en rug partij word er bij mij mee behandeld, maar ook eens in de zoveel tijd mijn schenen (ik heb sinds 2012 ervaring met dry needling).
De eerste paar behandelingen waren voor mij echt heel erg pijnlijk, en de dagen erna werd het steeds wat beter.
Ik heb er ook last van gehad dat het leek of de oorspronkelijke klacht eerst wat erger leek te worden. Dit was bij mij na een paar behandelingen wel weg moet ik zeggen!

Dus al met al als ik me nu laat behandelen; de pijn per behandeling is variërend van hoe erg de klacht op dat moment is. De dag van de behandeling voel ik me echt beurs en is bewegen soms een regelrechte ramp. Variërend van hoe heftig de behandeling is geweest is de pijn of meteen de dag erna al weg of met een paar dagen.

Zou het gewoon nog een paar behandelingen geven, want het wordt echt beter!

Nottinghill

Re: Dry Needling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 16:41

Ik heb er niet uit begrepen dat ik ook meerdere behandelingen zou krijgen, het zou hierna echt weg moeten zijn. Wel fijn om te horen dat het bij jullie daarna wel steeds minder is geworden, ik moet het dan toch maar over wat meer behandelingen met hem gaan praten.
Ik heb woensdag al een afspraak staan, maar ik ga toch morgen maar gelijk bellen. :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:56

Bij mij vond een kettingreactie plaats. Werd het ene behandeld schoot het ergens anders weer in. Dat heeft bij mij in het begin (half jaar) ook de nodige ellende bezorgd, maar uiteindelijk na 4 behandelingen lijkt alles tot rust te zijn gekomen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:00

Ooh ik zweer bij dry needling. Last van mijn hamstring. Fysio hielp niet. Paar behandelingen dry needling en ik was er weer.

Eerste keer inderdaad spierpijn. Daarna werd het beter.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:31

Ik heb een paar weken geleden een dry needling behandeling gehad, heupluxatie gehad en had veel last op een triggerpoint daar.
Na de behandeling was het wat stijf en iets pijnlijk, de daag daarna ook en daarna ging het beter. Wat er nu weer inschiet krijg ik makkelijk weg door op een tennisbal te gaan liggen.

Mij werd ook verteld dat we moesten kijken hoe het uitwerkte en of 1 behandeling genoeg was, heb er dus uiteindelijk ook maar 1 gehad en ben echt blij verrast met het resultaat.
Goed dus dat je gaat bellen, hoop dat je dan wat duidelijkheid krijgt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:37

Hier ook goede ervaring. Vooral voor mn nekspieren gehad. Nooit echt pijn gehad, wel wat stijfheid erna. Hangt wel af van de plek. Ik pas het zelf vaak bij paarden toe

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:13

Misschien een stomme vraag, omdat ik er zelf na jaren nog steeds niet zo goed mee om ga.
Hebben jullie het ook heel erg dat jullie de 'reactie-bewegingen' tijdens de behandeling tegen proberen te gaan?
Ik heb bijvoorbeeld dat als ik in mijn schenen geprikt word, dat mijn voeten gaan bewegen. Of als ik op mijn buik op de tafel lig en in m'n onderrug geprikt word, dat mijn rug helemaal samen trekt (als in m'n stuitje wil richting mijn kruin). Die bewegingen probeer ik zelf op een of andere manier tegen te houden, hoewel ik weet dat dat geen zin heeft en niet nodig is.
En hoe houden jullie dan die ontspanning vast?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:21

Ik had onder de behandeling ook dat m'n hele lichaam wilde bewegen, haha. Maar bij mij deed het dan ook echt heel veel pijn. Ontspanning was dus ook wel moeilijk, hij heeft dit ook een aantal keer tegen me moeten zeggen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:28

Dat komt omdat ze toch in spieren prikken, die gaan dan "trekken" en je hersenen doen de rest ^^. Wat ik doe, ik word meestal in mijn rechter schouder behandeld, dan ga ik al mijn kracht in mijn linker arm stoppen en knijp in iets wat in de buurt is, zoals het handvat van de behandeltafel, werkt bij mij prima.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:29

Ondanks dat ik dry needles verschrikkelijk vind als ze er eenmaal inzitten en worden bewogen, heb ik op een halve dag spierpijn na geen last gehad en is het alleen maar beter geworden. Mij is toen wel verteld *even heel diep graven* dat er ook 'nare bijwerkingen' zijn, zoals dat van jou. Het risico als het ware. Wellicht dat een flinke massage kan helpen?

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:30

Oef die pijn is bij mij ook herkenbaar. In het begin toen mijn rug nog muurvast zat, kreeg ik soms geen adem meer van de pijn.. Of ik dook onbewust al weg voor de pijn als mijn fysio aan het voelen was voor de volgende plek om een naaldje te zetten.
Des ondanks zijn die behandelingen wel steeds degene geweest waar ik het meeste baat bij had!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:33

Mijn ervaring is dat het na 4 dagen zeker niet erger geworden moet zijn...het moet gelijk wel een beetje verlichtend werken om herhalingen te doen begrijp ik altijd van mijn collega's die dit ook doen.
Ze hebben mij ook wel eens in de schouderspieren geprikt (ik heb alleen niet echt klachten collega mocht oefenen) heb me zeker 3 dagen beurs gevoelt, als je al wel last hebt is het mogelijk nog gevoeliger.
Blijf het altijd beetje vaag vinden hoelang je last mag hebben na die tijd en wanneer het helpt. Zou gewoon overleggen met je behandelend therapeut.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:38

Mijn fysio zei ook dat het vrijdag weg moest zijn, als ik dan nog last had moet ik bellen. Heb ik toen ook gedaan, maar degene die ik toen aan de lijn kreeg zei dat het niet per se ernstig klonk en als ik er op maandag nog last van had moest ik maar weer bellen. Ondertussen is het alleen maar erger geworden. Ik had eerst vooral last van spierpijn, nu zijn mijn klachten terug en eigenlijk erger. Heb er weer last van met slapen e.d. Dus ik denk niet dat dit hoort.
Door die luxatie zou het ook nog kunnen dat ik toch een scheurtje in mijn pezen heb opgelopen. De symptomen die daarbij horen heb ik namelijk ook.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:41

Meest effectieve fysiobehandeling tot nu toe. Helpt mij echt enorm. Bleek dat mijn rugklachten vooral uit mijn bilspieren kwamen. Hier ook kettingreactie in de zin van hoe losser het beneden werd, dan merk je dat je meer naar boven ook nog vast zit. Bilspieren, dijbeenspieren (paardrijden) rugspieren, langs het schouderblad, schouders en nek, we zijn gewoon van beneden naar boven gaan werken en tussendoor terug als het nodig was.
Daarnaast rekoefeningen om het bij te houden en het effect te versterken.

Ik had meestal maar 1 of 2 dagen spierpijn na de behandeling.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:45

_Liiene schreef:
Misschien een stomme vraag, omdat ik er zelf na jaren nog steeds niet zo goed mee om ga.
Hebben jullie het ook heel erg dat jullie de 'reactie-bewegingen' tijdens de behandeling tegen proberen te gaan?
Ik heb bijvoorbeeld dat als ik in mijn schenen geprikt word, dat mijn voeten gaan bewegen. Of als ik op mijn buik op de tafel lig en in m'n onderrug geprikt word, dat mijn rug helemaal samen trekt (als in m'n stuitje wil richting mijn kruin). Die bewegingen probeer ik zelf op een of andere manier tegen te houden, hoewel ik weet dat dat geen zin heeft en niet nodig is.

Als zo n naaldje in een triggerpoint komt trekt die spier samen, kun je weinig aan doen

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:49

Dry needling gehad voor rug/bekken/heup problemen na een zwangerschap. Direct na de behandenling wel een paar uur ff goed last gehad, dit verdween toen tot 2 dagen later. Toen echt een dag of 4 a 6 meer pijn gehad en toen voelde ik eindelijk verlichting. Bij heeft het dus bijna een week geduurd voordat het beter ging.
Heb dezelfde behandeling bij mijn paard gehad en ook bij hem heb ik een week rustig aan moeten doen en met lang teugeltje gereden, hij had zeg maar een beetje elastieke benen.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:11

Cemlys schreef:
_Liiene schreef:

Als zo n naaldje in een triggerpoint komt trekt die spier samen, kun je weinig aan doen

Daar ben ik me inderdaad van bewust, en ik weet ook dat het geen zin heeft om het te proberen tegen te houden. Ben juist een beetje op zoek naar tips zodat ik mezelf beter kan ontspannen en niet als een springveer op tafel lig :D

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:03

Vandaag weer bij de fysio geweest, omdat ik zoveel last had. Mijn spier zat helemaal vast en deze heeft hij los gemasseerd en hij wil vrijdag weer Dry Needlen.
Nou heb ik ook even gevraagd over evt. beschadiging aan de pezen. Hij zei dat hij het niet wist, omdat hij niet in m'n arm kon kijken, maar dat hij niet dacht dat het daar aan ligt en mocht het wel zo zijn dat het daar aan ligt dan zouden we daar uiteindelijk wel achter komen.
Nou vraag ik me af of dat handig is. Wat is jullie advies, afwachten of even naar de dokter om het te laten checken?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:57

Ik denk dat een dokter je ook niet echt kan helpen... Die zal je weer naar een therapeut sturen ^^.
Zoals ik al eerder zei had ik last van een ketting reactie. Van net onder mijn schouderblad naar steeds hoger en uiteindelijk in mijn nek. Na de laatste behandeling ook érge last gekregen van mijn arm, nu nog steeds last, maar dat is hoogst waarschijnlijk het gevolg van het feit dat ik eindelijk zo vrij kon bewegen met mijn rechter arm na jaren. Met als resultaat dat ik mezelf een tennisarm heb gewertk *zucht* oftewel, niet te enthousiast zijn met alles wat je ineens wel kan.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:18

Ik heb een paar jaar geleden ook dry needling gehad in mijn nek, kaken en schouders. Ik heb 6 behandelingen gehad maar het bleef zo veel pijn doen, tijdens de behandeling maar ook erna dat we er mee gestopt zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:37

Hoe is het bij jullie uitgevoerd?

Ik ben iemand die totaal niet bang is voor naalden. Laat zonder angst bloedprikken, B12 spuit zetten.
Maar bij dry needling in mijn nek ben ik als een klein kind huilend weggegaan.
Toch met alle lef terug naar de vervolg afspraak met mijn vriend erbij en ook toen janken als een kind, zo zeer deed het.

De prik zelf, geen probleem, maar dan ging ze zitten "roeren" met die naald en dat was afschuwelijk.
Ik dacht eerst dat ik het gewoon groot voelde en dat het roeren hoogstens draaien met de naald was.
Maar volgens vriendlief was het echt een naald die een cirkel maakte in de kop van 1 cm en ook op en neer gehaald werd.
Dus mijn vraag hoe gaat dat bij jullie?
Ik wil zo graag van mijn hoofdpijn af, maar durf nu geen dry needling meer, ook niet bij een andere behandelaar.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:39

Ik heb vorige week dinsdag mijn eerste behandeling gehad, had er ook totaal geen ervaring mee.
De uren daarna voelde ik me alsof ik in mijn uppie bovenhands een complete villa had verhuisd :') maar het trok na 1,5/2 dagen wel weg.
Dat je er zo'n last van blijft houden had ik niet, wat vervelend TS!

Morgen weer, ben benieuwd hoe en wat!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:57

Bij mij ook inderdaad dat roeren maar dat is denk ik de truc. Ik heb het niet zo op naalden al ben ik ook niet echt bang. Wel heb ik een hele hoge pijngrens maar ik moet af en toe wel de nodige vloeken wegslikken ^^. Tis gewoon niet fijn. Ik heb er meestal een uur of 2 last van, kan dan bijvoorbeeld niet in zijn 5 of achteruit schakelen in de auto en een tas over mijn schouder verdragen kan ik dan ook niet. Daarna ebt het weg en voel ik me wel content in de zin van, de spanning van voor de behandeling is weg. Maar ik denk ook dat je net de juiste met een hoop ervaring moet hebben... Tis niet zomaar even naaldje prikken, je prikt zo iemands long lek als je niet op past. Dus vereist veel training.