Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Tillie20 schreef:Slaapverlamming komt vaak door de manier waarop je in slaap valt. Ik heb een tijd lucid dreaming geprobeerd op de foute manier waarop je een hoge kans hebt op slaapverlamming. Hierbij lig je op je rug met je handen langs je lichaam en doe je je ogen dicht. In gedachte blijf je actief actief zodat je wel bewust blijft. Na een tijd gaat je lichaam controleren of je nog bewust bent: je krijgt vaak jeuk oid. Als je daar niet lichamelijk op reageert dan zal je lichaam blokkeren zodat je jezelf niet verwond in je slaap. Op zo'n moment zit je dus tussen slaap en bewustzijn in. Dat kan leiden tot lucid dreaming of slaapverlamming. Door de manier waarop je in slaap valt aan te passen kan je misschien slaapverlamming voorkomen.
Knoffer schreef:Herkenbaar. Vooral dat je denkt dat je na veel moeite bepaalde handelingen hebt verricht, terwijl dat totaal niet zo is en je elke keer weer bij af bent. Zo heb ik een keer mijn nagels echt heel hard in mijn vriend gezet om hem proberen wakker te maken om mij wakker te schudden, maar toen ik 's ochtends vroeg of ik hem geen pijn had gedaan, wist hij van nietsIk heb ook wel eens gedacht dat hij mij wurgde, toen had ik iig wel snel door dat het een hallucinatie moest betreffen
![]()
Ik heb nog nooit een aardbeving oid gevoeld, maar soms heb ik wel het gevoel dat ik de grond in zak, letterlijk. Dat ik steeds dieper de aarde in zak waar het steeds donkerder wordt. Eigenlijk een beetje alsof ik zink. Uiteindelijk kom ik dan weer 'boven' (idd alsof je wordt opgetild, want zelf bewegen is er natuurlijk niet echt bij) en dan is het over of ik zak opnieuw.
Anyway, ik probeer vaak twee dingen. Ik heb nu sneller door dat ik in een slaapverlamming raak, als ik het snel door heb, ben ik nog in staat mezelf wakker te schudden en dan ga ik direct uit bed. Als dat niet lukt, dan accepteer ik dat het zo is en laat ik het over me heen komen zonder er tegen te vechten. Ik ga gewoon liggen wachten tot het over is, met de hele tijd mezelf bewust te maken dat het zo over gaat. Als je er dan uitraakt, kun je opstaan, even wat drinken en daarna proberen weer normaal verder te slapen.